Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grote ergernis op autokeuring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
    Vandaag nogmaals anderhalf uur in de rij gestaan, dit keer met meer succes.

    Uiteraard is hij er door, dus we zijn er weer een jaar vanaf.

    Vandaag trouwens wel ne sympathieke gast, hij sloeg zelfs een babbeltje over de Range.
    Al de mensen die ik gehad heb die de eerste controles doen (chassisnr., lichten, remmen, uitlaat enz..) slaan meestal een babbeltje met de klanten, het is alleen maar als ze in de put beginnen wat aan te klooien dat er problemen 'kunnen' komen, en dan ook nog in bepaalde gevallen zoals bv. met de Mini, dat was er echt over, met de Freelander evenwel geen problemen. Ik heb de indruk dat de meeste mensen die op de schouwing werken ook echte autoliefhebbers zijn.

    Comment


    • Vandaag was de Subaru aan de beurt.

      Gisteren nog even snel de standaard uitlaat eronder gehangen.

      Vandaag het resultaat :

      "Tjoening rapport" voor beide bumpers, luchthappers, stuur, pooknop, zetels die allemaal niet origineel waren.
      Mensen die mijn wagen kennen weten dat die buiten en binnen helemaal standaard is (Kuipzetels, Momo stuur en pooknop, luchthappers enz.. zijn standaard Subaru items)

      Kostte me een waanzinnige 5 € en-nog-wa meer.

      Wat ze niet gezien hebben daarentegen...

      Volgens mij hebben die kerels gewoon dat rapportje opgemaakt om toch iets te doen, want ik denk dat ze vrij snel doorhadden dat hun papiertje te klein was om alles te noteren...

      Ach, slapende honden....

      Spijtig want mijn retourtje Zweden was al bijna geregeld...
      www.perfectshine.be

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Wally Bekijk Berichten
        Vandaag was de Subaru aan de beurt.

        Gisteren nog even snel de standaard uitlaat eronder gehangen.

        Vandaag het resultaat :

        "Tjoening rapport" voor beide bumpers, luchthappers, stuur, pooknop, zetels die allemaal niet origineel waren.
        Mensen die mijn wagen kennen weten dat die buiten en binnen helemaal standaard is (Kuipzetels, Momo stuur en pooknop, luchthappers enz.. zijn standaard Subaru items)

        Kostte me een waanzinnige 5 € en-nog-wa meer.

        Wat ze niet gezien hebben daarentegen...

        Volgens mij hebben die kerels gewoon dat rapportje opgemaakt om toch iets te doen, want ik denk dat ze vrij snel doorhadden dat hun papiertje te klein was om alles te noteren...

        Ach, slapende honden....

        Spijtig want mijn retourtje Zweden was al bijna geregeld...
        Hahaha. wees blij dat je er zo goed van afkwam dan...
        Heb je dan zoveel veranderd aan je wagen of waren er mankementen?

        Comment


        • Met dat "retourtje Zweden" bedoelde ik dat ik de wagen ginder ging inschrijven op naam van een familie-lid.
          Als de kosten van die reis (die dan jaarlijks moet gebeuren omdat daar ook keuring geld, wel volgens andere regels), voordeliger zijn dan hier heel m'n auto terug naar standaard te zetten om door de keuring te geraken...
          www.perfectshine.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Wally Bekijk Berichten
            Met dat "retourtje Zweden" bedoelde ik dat ik de wagen ginder ging inschrijven op naam van een familie-lid.
            Als de kosten van die reis (die dan jaarlijks moet gebeuren omdat daar ook keuring geld, wel volgens andere regels), voordeliger zijn dan hier heel m'n auto terug naar standaard te zetten om door de keuring te geraken...
            En hoe zou het dan met de taksen gezeten hebben?
            Zijn die ook voordeliger of was het je enkel om de keuring (+ reis) te doen?

            Comment


            • GTT in Zweden kost 380 € per jaar, rijtaks+verzekering.
              Geen gezeik, geen gezeur...
              www.perfectshine.be

              Comment


              • Zitten hier mensen op't forum die voor de keuring in Tienen, Alken of Hasselt werken?

                Comment


                • Vraag: hoe nauwkeurig controleren ze de bandenmaat ?

                  Mijn wagen kan 195/55/15, 205/50/15 of 205/45/16 hebben. Momenteel heb ik de eerste maat. Wat is de kans dat ik met 205/50/16 erdoor geraak ?
                  Voor de Volvo S/V40 Phase II is dat bvb. wel een voorgeschreven maat, en ook bij mijn wagen (S40 Phase I) zou dat geen aanleiding geven tot 't slepen van de banden in de wielkassen of zo, maar de maat staat gewoon niet op 't gelijkvormigheidsattest.

                  't Is omdat ik 4 nieuwe banden nodig heb, en ik terwijl 2dehands OEM-velgen op de kop zou willen tikken. 't Probleem is dat die quasi altijd voor Phase II of III zijn, en daar dus de verkeerde bandenmaat opligt (195/60/15 of 205/50/16).
                  Ik vind 't te zot om die nog goede banden eraf te smijten en er iets anders in de plaats op te leggen.
                  Life's too short. Not to. Live it.
                  1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                  2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                  2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                  2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                  Comment


                  • kans is groot dat ze zoiets niet zullen merken hoor ... dat zijn geen extreme wielen of zo die onder je Vulva liggen, dus wellicht gaan ze daar niks over zeggen

                    sla me niet dood als ik het fout heb
                    1963 Land Rover Series IIa
                    1994 Mercedes SL320
                    2015 Land Rover Discovery SDV6
                    2016 Porsche Cayenne GTS

                    Comment


                    • Er is 2% tolerantie, de grootste maat (in diameter) die ik mag hebben is 195/55/15.
                      Dat geeft een totale diameter (band+velg) van:
                      195mm x 0.55 = 107,25mm -->
                      107,25mm x 2 = 214,5mm -->
                      214,5mm + 382,5mm(15") = 597mm of 59,7 cm
                      Voor een 205/50/16:
                      205mm x 0.5 = 102,5mm -->
                      102,5mm x 2 = 205mm -->
                      205mm + 406,4mm(16") = 611,4mm of 61,1 cm
                      2% van 59,7 cm = 1,2 cm. Maximum getolereerde diameter is bijgevolg 59,7cm + 1,2cm = 60,9cm.

                      Conclusie: 205/50/16 is 2mm (!!!) te groot in diameter. Een nieuwe band heeft 7 à 8mm profiel, dat maal twee --> 1,3cm (!!) verschil tussen een nieuwe en een versleten band (2mm profiel).
                      Dus als ze beginnen te zeveren over 2 luttele millimetertjes... als ik banden pak die er al een paar 1000km op hebben zitten en bijgevolg 1mm profiel minder hebben, dan zit ik weer in de tolerantiemarge.
                      Last edited by sibi; 03/04/2007, 01:15.
                      Life's too short. Not to. Live it.
                      1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                      2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                      2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                      2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                        Vraag: hoe nauwkeurig controleren ze de bandenmaat ?

                        Mijn wagen kan 195/55/15, 205/50/15 of 205/45/16 hebben. Momenteel heb ik de eerste maat. Wat is de kans dat ik met 205/50/16 erdoor geraak ?
                        Voor de Volvo S/V40 Phase II is dat bvb. wel een voorgeschreven maat, en ook bij mijn wagen (S40 Phase I) zou dat geen aanleiding geven tot 't slepen van de banden in de wielkassen of zo, maar de maat staat gewoon niet op 't gelijkvormigheidsattest.

                        't Is omdat ik 4 nieuwe banden nodig heb, en ik terwijl 2dehands OEM-velgen op de kop zou willen tikken. 't Probleem is dat die quasi altijd voor Phase II of III zijn, en daar dus de verkeerde bandenmaat opligt (195/60/15 of 205/50/16).
                        Ik vind 't te zot om die nog goede banden eraf te smijten en er iets anders in de plaats op te leggen.
                        tja...
                        mijn rover mocht maximum 185 hebben steken, en ik kreeg een opmerking over maatje 195

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jarno Bekijk Berichten
                          tja...
                          mijn rover mocht maximum 185 hebben steken, en ik kreeg een opmerking over maatje 195
                          Enkel een opmerking ?
                          Want als 't dat maar is... !
                          Life's too short. Not to. Live it.
                          1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                          2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                          2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                          2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                          Comment


                          • Met alle wagens waar ik de laatste jaren mee naar de controle geweest ben (190E, Mini en de Freelander) hebben ze de banden en de bandenmaat wel iedere keer met Argusogen bezien hoor. Voor de 190E had ik zelfs rood omdat ik, volgens het gelijkvormigheidsattest, 195 of 215 mocht steken en ik had er 205 opliggen, nog een geluk dat ik op zolder nog vier oude banden liggen had op de originele stalen velgen, dus naar huis gereden en de velgen/banden gewisseld en alles was terug ok. Dus of alle banden toegelaten zullen worden, "als ze maar niet op te flashy velgen liggen" betwijfel ik hoor, best even navragen alvorens kosten te maken die averecht kunnen uitdraaien.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Willem-Jan Bekijk Berichten
                              Zitten hier mensen op't forum die voor de keuring in Tienen, Alken of Hasselt werken?
                              Ik heb daar familie in 1 vd 3

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                                Vraag: hoe nauwkeurig controleren ze de bandenmaat ?
                                Mij hebben ze eens een rode kaart gegeven omdat ik banden had met snelheidsindex tot 180 km/u, en mijn wagen kon theoretisch 190...
                                Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                                Comment


                                • Ja, banden moeten toch zeker juist zijn hier.

                                  Ik snap niet hoe dat er hier zijn die met een maat of twee groter dan toegelaten toch door de keuring geraken. In Diest is dit zeker niet waar.

                                  Comment


                                  • Als ze de verkeerde snelheidsindex of een verkeerde breedte hebben, dan kan ik 't nog enigzins begrijpen dat je nog 's mag terugkeren. Maar voor een bandstraal die 1mm te groot is... dan ga ik buiten wel vlug ff wat burnouts doen of zo !

                                    Nah, ik hou mijn vorige nog wel ff bij. Er staat niet veel profiel meer op, maar nog genoeg om legaal te zijn (ca. 2mm).
                                    Life's too short. Not to. Live it.
                                    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                                    Comment


                                    • als ik de eerste keer naar de keuring ging met mijne cqp had ik gebeld om te vragen welke banden daar op mochten . en ze hadden gezegd maatje 175 als ik daar toe kwam werd ik afgekeurd wegens ... mij velgen waren te breed maar de banden waren wel goed !!! ja zo kunnen we bezig blijven hè

                                      Comment


                                      • Snap jullie ergernis over de banden niet.
                                        dat is nu het enigste dat voor je contact met de weg zorgt.
                                        En dat is dan ook het "enigste" dat ik stipt zal uitvoeren volgens het boekje.
                                        uitlaten en allerhande wijzigen geen probleem, maar voor men banden kijk ik altijd het boekje na en vraag altijd 2 keer uitleg bij de bandencentrale.
                                        Mag je niet groter of breder. spijtig maar dan monteer ik de maat die wel toegestaan is.

                                        Comment


                                        • Vandaag naar de keuring geweest met de auto van mijn vriendin, een naftje. Ik heb nogal verschoten van't verschil in keuren bij een diesel. Die roettest in't begin, ik denk altijd dat mijna moteur gaat ontploffen, zo hard doorgassen dat ze doen. Met de naft gaat em amper boven't stationair toerental.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X