Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Schouppe wil hogere maximumsnelheid op sommige wegen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Schouppe wil hogere maximumsnelheid op sommige wegen

sommige wegen

11/05/11, 09u57

© belga
    Ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vindt dat de maximumsnelheid op sommige wegen best weer omhoog kan, met name op plaatsen "waar de omgeving eigenlijk niet uitnodigt om trager te rijden".
    "Ik pleit ervoor de snelheidsbeperkingen realistisch te houden", zei Schouppe in De Ochtend op Radio 1. Hij erkende dat ons land geen goede ongevallenstatistieken kan voorleggen, maar vindt te lage maximumsnelheden zeker niet overal de oplossing. "Waar men een snelheidsbeperking oplegt, moet die realistisch zijn", benadrukte hij. Bij een verhoging van de snelheid - bijvoorbeeld van 30 km/uur naar 50 - moet dan wel gezorgd worden dat er ook duidelijk toezicht is op die grens. "De omstandigheden moeten het echt mogelijk maken", aldus de CD&V'er.

Attitudeverandering

In 2010 vielen zo'n 840 dodelijke slachtoffers in het verkeer. Om de vooropgestelde halvering tegen 2020 te bereiken, mikt Schouppe vooral op een attitudeverandering van bij de opleiding, verbeterd toezicht en aangepaste infrastructuur. Zoals aangekondigd komt er in de zomer ook een nieuwe bobcampagne. Voor een verhoogde pakkans doet de politie nu al heel wat inspanningen, vindt hij.

Over de vraag van Groen!-senatrice Freya Piryns voor de invoering van een rijbewijs met punten, was Schouppe minder enthousiast. De wet daarvoor dateert al van 22 jaar geleden, maar de uitvoeringsbesluiten volgden nooit. Nochtans heeft dat in verschillende Europese landen resultaat opgeleverd. Volgens Schouppe heeft ons land echter "nog geen rechtvaardig systeem gevonden" dat zowel straft als beloont. (belga/tw)

30km/h mogen ze overal afschaffen voor mijnpart. Achterlijkste maatregel ooit.
    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Ik ben wel voorstander van zone 30. Int stad aan 50 rijden is gewoon te snel, tussen al die geparkeerde auto's kan wel eens een pipo de straat op lopen... En aan scholen is het niet meer dan correct om voor 200m even af te remmen. Het feit dat er slechts op bepaalde tijdstippen kindjes lopen en de rest van de tijd daar nog steeds 30 geld is niet zo fijn als mobilist maar die zone's zijn zo kort dat je je daar moeilijk echt aan kan storen. Toen ik de titel las hoopte ik wel op een verhoging van 70 naar 90 en niet 30 naar 50..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
        Ik ben wel voorstander van zone 30. Int stad aan 50 rijden is gewoon te snel, tussen al die geparkeerde auto's kan wel eens een pipo de straat op lopen... En aan scholen is het niet meer dan correct om voor 200m even af te remmen. Het feit dat er slechts op bepaalde tijdstippen kindjes lopen en de rest van de tijd daar nog steeds 30 geld is niet zo fijn als mobilist maar die zone's zijn zo kort dat je je daar moeilijk echt aan kan storen. Toen ik de titel las hoopte ik wel op een verhoging van 70 naar 90 en niet 30 naar 50..
        Is het niet aan die pipo dan om uit te kijken alvorens hij de straat op loopt?
        Je moet de oorzaak van de problemen aanpakken hè, niet de gevolgen.
        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

opletten he

Als schouppe zoiets voorstelt komt er misschien wel een verplichting tot helm dragen in de wagen.

Comment

En nog geen rechtvaardig systeem gevonden om te belonen/bestraffen. Dat ze begot gewoon het stramien volgen dat ze in het buitenland (Frankrijk bv.) hanteren. Maar neen, hier willen ze terug ne keer het warm water uitvinden, dat oogt zo mooi op hun palmares als politieker.

* ......
            * .......
            * Uitvinder van het warm water
            * .......

enz.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
              30km/h mogen ze overal afschaffen voor mijn part. Achterlijkste maatregel ooit.

+10 000 000 !

paar decennia terug toen we naar basisschool gingen lag die langs provinciale weg waar 90km/u mocht en waar er af en toe veel meer gereden werd .

De meesten v onze generatie werden meestal met de fiets of te voet naar school gebracht door ouders of grootouders , als het regende werden er sommigen met de wagen naar school gebracht ..
              Vanaf pakweg 4de leerjaar mochten we al eens zonder begeleiding naar school fietsen .

Maar bij onze generatie werd er ons geleerd dat spelen op speelplaats , speelplein of thuis op oprit gebeurde en niet op drukke baan -daar moest je goed opletten .

In de loop der jaren is de snelheid daar van 90 naar 70 naar 60 naar 50 en nu zelfs naar 30 teruggebracht + is er voetgangerseiland bijgekomen enz .

En intussen is er de "achterbankgeneratie" die steeds met de wagen voor schoolpoort wordt gedropt in combinatie met "gemachtigde opzichters" die het blijkbaar plezant vinden om plots zonder kijken naar tegemoetkomend verkeer noch enig voorafgaand teken v waarschuwing ofzo de baan op te springen met hun C3 lolly in de hand en soms de gsm waar ze in 't kakelen is in de andere hand .

En als iemand die tegen 30 afkomt dan vol in de remmen moet om die trezebees niet omver te rijden of o wee durft te claxonneren heeft ze nog het lef om lelijk te kijken of bestuurder uit te kafferen of e dreigen PV te laten opmaken wegens roekeloos of te snel rijden - al naar gelang of ze haar dagelijkse dosis alcohol al dan niet geheel of slechts gedeeltelijk heeft binnengekregen .

Dus zo genereer je naar kinderen toe beeld van " doe maar op als zwakke weggebruiker , de bestuurder ve gemotoriseerd voertuig moet maar maken dat hij op de zotste van jullie streken anticipeert of anders draait hij voor de gevolgen op " .....

Dus je kan moeilijk zeggen dat het er door de verlaging vd snelheden er echt veiliger op geworden is , nu er minder verkeersdeelname -verantwoordelijkheidsbesef wordt aangeleerd .

Verkeersveiligheid ? verkeersopvoeding ?
              Last edited by ; 11/05/2011, 22:58.

Comment

Toen ik naar school ging was het alles te voet te doen, zelfs niet met de fiets. Ondertussen is het verkeer wel veranderd en ontzettend toegenomen. Om een voorbeeld te geven, toen we jong waren, en in de naloop van de toen recente geschiedenis, voelden en speelden we allen geheim agent, we zaten dan de donderdagnamiddag (toen was het donderdags 1/2 dag verlof) op de markt, wat de hoofdbaan door de parochie was/is, tegen de gevel van een huis en we noteerden de nummerplaten van alle voorbijrijdende auto's, als we datzelfde nummer de week daarop terug zagen passeren was dat al een verdachte situatie die moest opgevolgd worden. (De fantasie van kinderen is onvoorstelbaar). Om op de zaak terug te komen, we noteerden die nummers van die autoplaten op de achterkant van een "stekkendooske".... dus op de paar uur dat we ons daarmee zoet hielden kwamen er toen zo'n 5 à 6 auto's langs, nu passeren er al meer op minder dan 1 minuut. Wil ik maar besluiten dat andere situaties andere maatregelen behoeven en dat het niet opgaat met over "vroeger ... en in onze jongen tijd ...." enz. te beginnen want die toestanden zijn voorbij en komen toch niet meer terug. En TurboBoost moet dan eens met de schooldirectie waar die wantoestanden heersen gaan praten om die attent te maken op het gedrag van "hun" opzichters, bij ons gebeurt alles normaal en reglementair, tot zover ik het al kunnen opmerken heb natuurlijk.
                Last edited by ; 11/05/2011, 23:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                  En intussen is er de "achterbankgeneratie" die steeds met de wagen voor schoolpoort wordt gedropt in combinatie met "gemachtigde opzichters" die het blijkbaar plezant vinden om plots zonder kijken naar tegemoetkomend verkeer noch enig voorafgaand teken v waarschuwing ofzo de baan op te springen met hun C3 lolly in de hand en soms de gsm waar ze in 't kakelen is in de andere hand . En als iemand die tegen 30 afkomt dan vol in de remmen moet om die trezebees niet omver te rijden of o wee durft te claxonneren heeft ze nog het lef om lelijk te kijken of bestuurder uit te kafferen of e dreigen PV te laten opmaken wegens roekeloos of te snel rijden - al naar gelang of ze haar dagelijkse dosis alcohol al dan niet geheel of slechts gedeeltelijk heeft binnengekregen .
                  Gewoon overbluffen en direct haar naam en voornaam vragen. Als ge dan nog een papier vastpakt en iets om te schrijven slaan ze helemaal wit uit. Een man in mercedes met kostuum aan geeft ook meer indruk dan een jonge gast in een tuningwagen. Al die gemachtigde opzichters denken dat ze zomaar voor flik mogen spelen omdat ze een fluohesje aanhebben en een stopbord in hun hand. Ne flik kan zelfs nog geen gezag afdwingen. Ze zouden beter de kinderen leren om rechts en links te zien en dan pas het zebrapad over te steken. En pas oversteken wanneer de wagens in beide richtingen gestopt zijn en volledig stil staan. Die truttebellen en wereldverbeteraars van gemachtigde opzichters zijn hetzelfde zoals die mannen tijdens een vlokoers. Maar voor die vrijwilligers bij een koers weiger ik dan ook nog voor te stoppen. Zij zijn toch verantwoordelijk en volledig aansprakelijk.

Comment

Van burgerzin gesproken. Als die mensen verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor gebeurlijke ongevallen, veroorzaakt door het niet willen naleven van hun signalisatie door den eerste de beste bullebak, en er zou iets gebeuren met slechte afloop, dan moet je daar toch zalig kunnen van slapen ?? Ik hoop in zo'n geval dat uw nummerplaat genoteerd werd en dat er voldoende getuigen, die willen getuigen, aanwezig waren.

Comment

Nieuwe en tweedehands auto’s veilig vergelijken en kopen? Dat doe je op Vroom! Ontdek hier +40.000 wagens, +20.000 tests, nieuws, advies en prijzen.

Comment

Waar ze die opzichters soms uithalen is mij ook een groot vraagteken! Maar ze moeten dat na gisteren zeker houden! Gisteren heb ik er ergens eentje gezien in de kempen dat was echt een leuke ervaring, dat was een knap juffrouwke in een strakke witte broek die de auto's deed stoppen en de kindjes overliet. Daar stopt ge met plezier voor om daar ff naar te kijken
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                          Toen ik naar school ging was het alles te voet te doen, zelfs niet met de fiets. Ondertussen is het verkeer wel veranderd en ontzettend toegenomen. Om een voorbeeld te geven, toen we jong waren, en in de naloop van de toen recente geschiedenis, voelden en speelden we allen geheim agent, we zaten dan de donderdagnamiddag (toen was het donderdags 1/2 dag verlof) op de markt, wat de hoofdbaan door de parochie was/is, tegen de gevel van een huis en we noteerden de nummerplaten van alle voorbijrijdende auto's, als we datzelfde nummer de week daarop terug zagen passeren was dat al een verdachte situatie die moest opgevolgd worden. (De fantasie van kinderen is onvoorstelbaar).
                          Schoon verhaaltje, will . Zelf ben ik wat jonger, maar ook ik noteerde nog nummerplaten en vooral, hield statistieken bij van de merken van de passerende auto's. Ja, toen kon je de verschillende merken nog goed uit elkaar houden .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                            Waar ze die opzichters soms uithalen is mij ook een groot vraagteken! Maar ze moeten dat na gisteren zeker houden! Gisteren heb ik er ergens eentje gezien in de kempen dat was echt een leuke ervaring, dat was een knap juffrouwke in een strakke witte broek die de auto's deed stoppen en de kindjes overliet. Daar stopt ge met plezier voor om daar ff naar te kijken
                            Hola, met plezier naar overstekende kindjes kijken ?????? (Of was het naar dat strak wit broekske éh ....)
                            Last edited by ; 13/05/2011, 23:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
                              Schoon verhaaltje, will . Zelf ben ik wat jonger, maar ook ik noteerde nog nummerplaten en vooral, hield statistieken bij van de merken van de passerende auto's. Ja, toen kon je de verschillende merken nog goed uit elkaar houden .
                              Inderdaad, zo'n 40/45 jaar geleden kon ik nog alle merken blindelings opnoemen alleen maar door het geluid van hun motor te horen, probeer dat nu nog eens ..... (En mijn verhaaltje speelde zich zo'n 60 jaar geleden af hoor.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                                +10 000 000 !

paar decennia terug toen we naar basisschool gingen lag die langs provinciale weg waar 90km/u mocht en waar er af en toe veel meer gereden werd .

De meesten v onze generatie werden meestal met de fiets of te voet naar school gebracht door ouders of grootouders , als het regende werden er sommigen met de wagen naar school gebracht ..
                                Vanaf pakweg 4de leerjaar mochten we al eens zonder begeleiding naar school fietsen .

Maar bij onze generatie werd er ons geleerd dat spelen op speelplaats , speelplein of thuis op oprit gebeurde en niet op drukke baan -daar moest je goed opletten .

In de loop der jaren is de snelheid daar van 90 naar 70 naar 60 naar 50 en nu zelfs naar 30 teruggebracht + is er voetgangerseiland bijgekomen enz .

En intussen is er de "achterbankgeneratie" die steeds met de wagen voor schoolpoort wordt gedropt in combinatie met "gemachtigde opzichters" die het blijkbaar plezant vinden om plots zonder kijken naar tegemoetkomend verkeer noch enig voorafgaand teken v waarschuwing ofzo de baan op te springen met hun C3 lolly in de hand en soms de gsm waar ze in 't kakelen is in de andere hand .

En als iemand die tegen 30 afkomt dan vol in de remmen moet om die trezebees niet omver te rijden of o wee durft te claxonneren heeft ze nog het lef om lelijk te kijken of bestuurder uit te kafferen of e dreigen PV te laten opmaken wegens roekeloos of te snel rijden - al naar gelang of ze haar dagelijkse dosis alcohol al dan niet geheel of slechts gedeeltelijk heeft binnengekregen .

Dus zo genereer je naar kinderen toe beeld van " doe maar op als zwakke weggebruiker , de bestuurder ve gemotoriseerd voertuig moet maar maken dat hij op de zotste van jullie streken anticipeert of anders draait hij voor de gevolgen op " .....

Dus je kan moeilijk zeggen dat het er door de verlaging vd snelheden er echt veiliger op geworden is , nu er minder verkeersdeelname -verantwoordelijkheidsbesef wordt aangeleerd .

Verkeersveiligheid ? verkeersopvoeding ?
                                ik kon het niet beter zeggen.
                                ik ben ooit (licht) aangereden met de fiets op weg naar school zonder erg en als ik het thuis ging vertellen kreeg ik nog een draai rond mijn oren bij van mijn pa omdat niet had opgelet.
                                dat was pas verkeersopvoeding

Comment

als ik van jou was zou ik je vader aanklagen
                                  voor die draai van toen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    als ik van jou was zou ik je vader aanklagen
                                    voor die draai van toen
                                    bwa, ik mag zijn rusthuis kiezen hé

Comment

Hier in Leuven (max. 30 km/u binnen de ring) word ik nu af en toe ingehaald door fietsers , om nog te zwijgen van de brommertjes, die blijkbaar gelimiteerd zijn op minimum 30 km/u. Toch een béétje absurd is dat.

Comment

Vandaag zijn er in Nederland twee stukken autosnelweg naar 130 gebracht. Tussen Breda & Moerdijk en een stuk op de A2 's Hertogenbosch > Utrecht. Op die laatste hedenochtend al eens mogen uitproberen en wat denk je?....de max. lag voor de meeste nog te laag....en dan verschieten ze ervan dat er geflits of trajectcontrole van komt....
                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Working...
                                        X