sommige wegen
11/05/11, 09u57
© belga
Ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vindt dat de maximumsnelheid op sommige wegen best weer omhoog kan, met name op plaatsen "waar de omgeving eigenlijk niet uitnodigt om trager te rijden".
"Ik pleit ervoor de snelheidsbeperkingen realistisch te houden", zei Schouppe in De Ochtend op Radio 1. Hij erkende dat ons land geen goede ongevallenstatistieken kan voorleggen, maar vindt te lage maximumsnelheden zeker niet overal de oplossing. "Waar men een snelheidsbeperking oplegt, moet die realistisch zijn", benadrukte hij. Bij een verhoging van de snelheid - bijvoorbeeld van 30 km/uur naar 50 - moet dan wel gezorgd worden dat er ook duidelijk toezicht is op die grens. "De omstandigheden moeten het echt mogelijk maken", aldus de CD&V'er.
Attitudeverandering
In 2010 vielen zo'n 840 dodelijke slachtoffers in het verkeer. Om de vooropgestelde halvering tegen 2020 te bereiken, mikt Schouppe vooral op een attitudeverandering van bij de opleiding, verbeterd toezicht en aangepaste infrastructuur. Zoals aangekondigd komt er in de zomer ook een nieuwe bobcampagne. Voor een verhoogde pakkans doet de politie nu al heel wat inspanningen, vindt hij.
Over de vraag van Groen!-senatrice Freya Piryns voor de invoering van een rijbewijs met punten, was Schouppe minder enthousiast. De wet daarvoor dateert al van 22 jaar geleden, maar de uitvoeringsbesluiten volgden nooit. Nochtans heeft dat in verschillende Europese landen resultaat opgeleverd. Volgens Schouppe heeft ons land echter "nog geen rechtvaardig systeem gevonden" dat zowel straft als beloont. (belga/tw)
11/05/11, 09u57
© belga
Ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vindt dat de maximumsnelheid op sommige wegen best weer omhoog kan, met name op plaatsen "waar de omgeving eigenlijk niet uitnodigt om trager te rijden".
"Ik pleit ervoor de snelheidsbeperkingen realistisch te houden", zei Schouppe in De Ochtend op Radio 1. Hij erkende dat ons land geen goede ongevallenstatistieken kan voorleggen, maar vindt te lage maximumsnelheden zeker niet overal de oplossing. "Waar men een snelheidsbeperking oplegt, moet die realistisch zijn", benadrukte hij. Bij een verhoging van de snelheid - bijvoorbeeld van 30 km/uur naar 50 - moet dan wel gezorgd worden dat er ook duidelijk toezicht is op die grens. "De omstandigheden moeten het echt mogelijk maken", aldus de CD&V'er.
Attitudeverandering
In 2010 vielen zo'n 840 dodelijke slachtoffers in het verkeer. Om de vooropgestelde halvering tegen 2020 te bereiken, mikt Schouppe vooral op een attitudeverandering van bij de opleiding, verbeterd toezicht en aangepaste infrastructuur. Zoals aangekondigd komt er in de zomer ook een nieuwe bobcampagne. Voor een verhoogde pakkans doet de politie nu al heel wat inspanningen, vindt hij.
Over de vraag van Groen!-senatrice Freya Piryns voor de invoering van een rijbewijs met punten, was Schouppe minder enthousiast. De wet daarvoor dateert al van 22 jaar geleden, maar de uitvoeringsbesluiten volgden nooit. Nochtans heeft dat in verschillende Europese landen resultaat opgeleverd. Volgens Schouppe heeft ons land echter "nog geen rechtvaardig systeem gevonden" dat zowel straft als beloont. (belga/tw)
Comment