Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkeerslichten eerst oranje voor ze op groen springen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verkeerslichten eerst oranje voor ze op groen springen?

In Nederland gaan stemmen op om de verkeerslichten eerst op oranje te zetten vooraleer het groene licht verschijnt.

Oorspronkelijk geplaatst door autoweek.nl

Als het aan de regeringspartij VVD ligt, gaan de verkeerslichten in Nederland eerst op oranje, voordat het groene licht schijnt.

VVD-Tweede Kamer-lid Charlie Aptroot laat dat vandaag weten in De Telegraaf. In onder andere Duitsland en Engeland is het al gebruikelijk dat stoplichten na rood eerst op oranje springen, voordat het groen wordt. Dit om de doorstroom van het verkeer te bevorderen. “Alles wordt op scherp gezet, automobilisten kunnen hun auto vast in de eerste versnelling zetten. Eén of twee auto’s per beurt extra moet kunnen”, meldt Aptroot.
    Volgens het Kamerlid zijn de kosten hiervoor niet eens zo hoog. Aptroot heeft zelfs al contact gehad met een grote fabrikant van verkeerslichten. Zo weet hij dat de wijziging eenvoudig door te voeren is. Het liefst ziet hij dat de eerste verkeerslichten nog dit jaar ook tussen rood en groen ook op oranje gaan.
    Jullie meningen?

Da's in het nadeel van diegene met de beste reflexen wat betreft een stoplichtsprintje. Maar los daarvan lijkt het mij niet slecht om zoveel mogelijk slapende chauffeurs door het soms kort durende groene licht te krijgen.
    In zweden en en UK is dat al zo dacht ik. (Zweden weet ik zeker)

Comment

UK ook.
      Ik vind het niet meer dan normaal. Als je al uitbollend komt aangereden, kan een oranje tussenlicht het verschil maken tussen volledig stoppen of gewoon verder rijden.
      Ook handig voor mensen die 'm in neutraal zetten aan de lichten.

Comment

Voorstander +

Comment

Same here. Zeer goed idee.

Comment

Voorstander!

In vele landen is het al zo, en dat werkt niet slecht...

Zelf gemerkt dat ik bij het gebruik van start/stop toch een seconde nodig heb tussen het starten van de motor door de koppeling in te drukken, in versnelling zetten en dan vertrekken.

Als ik TE snel wil zijn is de motor nog niet goed opgestart enzo...

Ik kijk nu altijd een beetje naar de lichten van de dwarsstraat of van de voetgangers oml een beetje in te schatten. Dat oranje zou hiervoor ideaal zijn....
            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
            www.meevliegen.be

Comment

Bestaat toch al jaren in Nederland en/of Duitsland?

Altijd afgevraagd waarom ze dat nooit in België doen.

Voor sommige chauffeurs kunnen ze dat oranje licht ook vervangen door een lichtreclame + sirene waarop 20sec voordat het groen gaat worden in het groot de volgende tekst verschijnt:

BINNEN 20SEC ZAL HET LICHT OP GROEN SPRINGEN. GELIEVE TE STOPPEN MET SCHMINKEN, DE HANDREM AF TE ZETTEN EN DE EERSTE VERSNELLING REEDS IN TE SCHAKELEN!

2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Heel goed idee want tegen dat ze nu soms vertrokken zijn

Comment

Zou mooi zijn als dit ook naar Belgie komt!

Comment

Was hier zelf toevallig ook over aan het nadenken "zou het niet handig zijn als..."

Comment

zoiets is de logica zelve, dat hadden ze al tientallen jaren geleden kunnen invoeren.
                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

In Oostenrijk heb je dat ook:
                        Groen naar rood: groen licht, groen knippert 2x, dan oranje, dan op rood;
                        Rood naar groen: rood, dan oranje, en dan pas op groen.

Ben alleszins voor.

Mvg,
                        =================
                        2016 Skoda Octavia RS

Comment

Uiteraard voor
                          Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                          Bestelt
                          1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Absoluut voor!

Ik zie ook geen enkel nadeel. In de meeste landen waar ik met de auto al gereden heb is het ook zo en het voorkomt een pak ergernis...

Comment

Van mij mag dit er ook doorkomen, scheelt toch weer net iets minder lang wachten.

Comment

In principe kan je tegen zo iets nooit tegen zijn natuurlijk maar geef mij maar de slimme verkeerslichten van in Nederland. Als ze die hier eens toepassen op alle kruispunten....
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Waar staat die "vind ik leuk"-button ?

Comment

In Bali hebben we 't zelfs meegemaakt dat er boven op 't verkeerslicht een display stond met hoe lang 't licht nog op 'n bepaalde kleur ging staan. Dat is op zich ook niet zo'n slecht idee natuurlijk.

Comment

Vroeger had ik gezegd: meh, maar nu ik zelf met het start/stop systeem rondrij, zou het wel handig zijn. Nu gebruik ik start/stop aan de rode lichten niet als ik de eerste sta (pas vanaf derde of vierde wagen), want je bent dan toch echt wel te traag weg als het licht op groen springt.

Of het voor de slapers aan de groene lichten gaat werken durf ik te betwijfelen. Of je nu ligt te slapen of het groen is of oranje maakt niet veel uit. Beter zou misschien zijn om de roodlichtflitscamera's ook als groenlichtflitscamera's te gebruiken. Wie te lang blijft stilstaan voor een groen licht krijgt een boete.

Comment

Ik ben ook voor!
                                        Tegenwoordig volg ik de buslichten( als zij gelijk staan aan de verkeerslichten natuurlijk ). die hebben dat systeem ook. als hun licht op het middelste bolletje staat zet ik hem in versnelling en vertrek ik mooi wanneer het licht op groen springt.
                                        BMW X5 45e

Comment

Working...
                                        X