Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Parkeerboete

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door audiotronics Bekijk Berichten
    Ik veroordeel niemand maar dat is niet zo! Een boete wordt pas echt opeisbaar na een uitspraak door een rechter. Als je een boete krijgt en je weigert die te betalen dan wil je daarmee aantonen dat je niet akkoord bent. Het Parket moet dan het dossier naar de politierechtbank doorgeven en daar beslissen ze of ze het verder zetten of seponeren. En al helemaal niet voor retributies omdat dit via een rechtbank van Eerste aanleg moet gaan en niet via een Politierechtbank (is een betalingsdiscussie tussen een vennootschap en een natuurlijk persoon). Een agent die een boete schrijft gaat trouwens ook nooit te weten komen of die boete werd geprotesteerd, geseponeerd of tot bij de politierechtbank is geraakt. En ik weet niet in welke rechtbanken dat kleine boetes worden geseponeerd maar ik weet wel enkele steden waar er onder de 100 euro geen gevolg wordt gegeven. Eerste herinnering, tweede herinnering maar een schrijven van het Parket komt er niet. Boete wordt dan geseponeerd en zelfs volledig uit het systeem verwijderd (100% zekerheid van).
    Verkeersovertredingen gaan nooit naar het Parket. Onmiddellijke inningen gaan tussen overtreder en politie. Bij betwisting wordt dit overgemaakt aan de Politierechtbank. Processen-verbaal van verkeersovertredingen gaan rechtstreeks naar de Politierechtbank. Het Parket komt hier nergens in tussen en is enkel bevoegd voor gerechtelijke materie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door woetie20 Bekijk Berichten
      Verkeersovertredingen gaan nooit naar het Parket. Onmiddellijke inningen gaan tussen overtreder en politie. Bij betwisting wordt dit overgemaakt aan de Politierechtbank. Processen-verbaal van verkeersovertredingen gaan rechtstreeks naar de Politierechtbank. Het Parket komt hier nergens in tussen en is enkel bevoegd voor gerechtelijke materie.
      Toch niet hoor
      Onderstaande is te lezen op de site van het PARKET PROCUREUR DES KONINGS TE LEUVEN
      De politie stelt verkeersinbreuken vast en maakt daarvan een proces-verbaal op.

Voor lichte verkeersinbreuken zal de politie een onmiddellijke inning voorstellen. Je ontvangt dan eerst een afschrift van het proces-verbaal met een antwoordformulier. Daarna ontvang je een brief van de politie met de mogelijkheid om de onmiddellijke inning te betalen via overschrijvingsformulier.
      Bij tijdige en correcte betaling van de onmiddellijke inning blijft het proces-verbaal bij de politie en wordt het dossier op deze wijze afgesloten.

Als je de onmiddellijke inning niet tijdig betaalt, maakt de politie het proces-verbaal over aan het parket. De procureur des Konings zal je dan in de regel een voorstel tot betaling van een minnelijke schikking opsturen. Het bedrag van de minnelijke schikking is steeds de onmiddellijke inning, vermeerderd met 10 euro.
      Bij tijdige betaling van de minnelijke schikking vervalt de strafvordering en wordt het dossier definitief afgesloten. Als je de minnelijke schikking niet tijdig betaalt, zal je door de procureur des Konings gedagvaard worden om voor de politierechter te verschijnen.
      Indien je van mening bent dat de politie je ten onrechte heeft geverbaliseerd, kan je je grieven en argumenten schriftelijk overmaken aan het parket van de procureur des Konings. De bevoegde parketmagistraat kan het dossier dan opnieuw bekijken en verdere informatie bevragen bij de politie. Indien je argumenten gegrond blijken, kan hij/zij eventueel beslissen om het strafdossier van je overtreding zonder gevolg te rangschikken.

Wanneer je door de procureur des Konings wordt gedagvaard voor verkeersinbreuken, ontvang je via de gerechtdeurwaarder een dagvaarding met vermelding van waar, wanneer en voor welke inbreuken je voor de politierechtbank moet verschijnen.

Je kan je op de zitting voor de politierechtbank zelf verdedigen, maar ook laten bijstaan of zelfs vertegenwoordigen door een advocaat.
      Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kan je via de verzekeringsmaatschappij beroep doen op een advocaat. Veelal is de rechtsbijstandverzekering opgenomen in je verplichte autoverzekering. Het loont dan ook de moeite om altijd navraag te doen bij je verzekeraar, ook bij verkeersinbreuken zonder ongeval.
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Processen-verbaal van verkeersovertredingen gaan rechtstreeks naar de Politierechtbank. Het Parket komt hier nergens in tussen (...)
        Klopt absoluut niet. Wie brengt de zaak in principe ALTIJD voor de Politierechtbank door aan de gerechtsdeurwaarder de opdracht tot betekening van een dagvaarding te geven [in strafzaken]? Het parket...
        BMW F10 535d
        Je moet nooit sneller rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Comment

Dat wel, maar het Parket zal niet oordelen over de feiten.

Comment

Dat wel, maar het Parket zal niet oordelen over de feiten.
            Toch wel lees nog maar eens mijn voorgaande post

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
            Indien je van mening bent dat de politie je ten onrechte heeft geverbaliseerd, kan je je grieven en argumenten schriftelijk overmaken aan het parket van de procureur des Konings. De bevoegde parketmagistraat kan het dossier dan opnieuw bekijken en verdere informatie bevragen bij de politie. Indien je argumenten gegrond blijken, kan hij/zij eventueel beslissen om het strafdossier van je overtreding zonder gevolg te rangschikken.
            Parket is wel degelijk een schakel in het verloop van een eventuele veroordeling/vrijspraak. Politie vaststelling doen, parket beoordelen of het naar de rechtbank moet (en voor de rechtbank brengen), rechtbank oordelen.

Als het je bedoeling was om te stellen dat enkel de rechtbank/rechter een veroordeling kan uitspreken heb je gelijk, maar parket maakt wel een deel uit van de te volgen weg alvorens het tot een veroordeling kan komen. Politie kan niet rechtstreeks doorsturen naar de rechtbank moet altijd via parket.
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alex60 Bekijk Berichten
              Deze week mijn blauwe kaart stomweg vergeten te leggen in Kortrijk ( naast Expo ). Natuurlijk had ik prijs! Blijkbaar lopen ze daar 2 x daags door de straat om de studenten te kl**en...
              Rare vraag misschien maar: Kan ik dat parkeerbedrijf het niet wat lastig maken door teveel te betalen? Of zouden ze niet beginnen met brieven schrijven voor het terugstorten van, enz...? Voor hun €25 mogen ze toch wat moeite doen?
              Ondertussen een update: PARKO is wel heel correct: mijn 2€ die ik teveel betaalt heb is mooi terug overgeschreven geweest, zonder gezever, zonder brieven. Daar kan onze overheid nog een puntje aan zuigen
              Mercedes-Benz | C220 S204 | '12 | 2015 -
              Triumph Spitfire | 1500 TC | '77 | 2013 - 2015
              Volvo | S60 2.4D+ | '05 | 2008 - 2015
              Mercedes S124 | 2.5D | '95 | 2002 - 2008

Comment

Ik had vandaag wel een heel speciale parkeerboete. En ben zelfs niet boos voor de som die gaat volgen, maar omdat ik daadwerkelijk nen invalide zijn plaats 'geheel onbewust' heb afgepakt
                Eerste keer in mijn leven dat dit gebeurde.

Deze morgen in het donker in Hasselt toegekomen en zag een gehandicaptenparking. Vaak is dat maar 1 plaats, maar blijkbaar in hasselt 2 achter mekaar waar de blauwe verf zodaning van afgeschoten is, dat ge het enkel aan het bordje ervoor ziet waar 12M onder staat en dat moet dus zeggen dat het 2 parkeerplaatsen zijn. Toen ik terug kwam, zag ik het ook toen ze aant schrijven waren. Ik moest wel haast op mijn knieën gaan zitten om het blauw van vroeger nog te zien.

Blijkbaar is dit probleem al van 2010 gekend, vermits het toen in de krant stond, maar blijkbaar is er de onwil en de kassa kassa van de hasseltse politie om aan deze verwarring 'niets' te doen.
                Hasselaar Stijn Cardinaels is boos op de Hasseltse politie en het stadsbestuur omdat hij onlangs een boete kreeg van 100 euro wegens parkeren op een gehandicaptenparking. “Die parkeerplaatsen staan niet overal op dezelfde manier aangeduid en dat is verwarrend”, vindt de man.

Ze zei dat de boete zal volgen en had achter de venster gewoon een papier gestoken waar aangevinkt stond wat er fout was. 'Bericht aan de bestuurder van deze wagen' Op de achterkant stond 110 met een parafje bij. Dus laten we hopen dat het dus max €110 gaat zijn ipv één of andere code

In ieder geval, heel goed opletten in Hasselt. Mij nog nooit gebeurt, maar zal ook niet meer gebeuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                  Deze morgen in het donker in Hasselt toegekomen en zag een gehandicaptenparking. Vaak is dat maar 1 plaats, maar blijkbaar in hasselt 2 achter mekaar waar de blauwe verf zodaning van afgeschoten is, dat ge het enkel aan het bordje ervoor ziet waar 12M onder staat en dat moet dus zeggen dat het 2 parkeerplaatsen zijn. Toen ik terug kwam, zag ik het ook toen ze aant schrijven waren. Ik moest wel haast op mijn knieën gaan zitten om het blauw van vroeger nog te zien.

Blijkbaar is dit probleem al van 2010 gekend, vermits het toen in de krant stond, maar blijkbaar is er de onwil en de kassa kassa van de hasseltse politie om aan deze verwarring 'niets' te doen.
                  http://m.hbvl.be/cnt/aid915338
                  In 2014 was de blauwe verf nog niet echt 'afgeschoten'.

Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
                    In 2014 was de blauwe verf nog niet echt 'afgeschoten'.

https://www.google.be/maps/@50.92899...7i13312!8i6656
                    Op die plaats is het niet. Ben net gaan zien op de plaats waar het was, maar daar staan nu toevallig auto's op. Maar had vandaag toevallig iemand van de stad hasselt aan de lijn die ik goed ken die het probleem kent en zelf ook al een boete voor heeft gehad.

Probleem is dat ze jaren terug de invalidenparkeerplaatsen verdubbeld hebben. Dus telkens de plaats voor de oude erbij genomen, maar op de meeste plaatsen enkel aan de paal een bordje met 12M hebben gehangen en geen verf gebruikt. Velen stellen zich dan de vraag of dat moedwillig is of niet.

Hetgeen gij nu laat zien, had ik zeker en vast gezien gehad toen ik arriveerde, want daar let ik op. Op de plaats waar ik stond, was totaal niets van wegmarkering.
                    Enkel het bordje 12M onder de invalidenplaat.

En ik zeg ook niet dat ik 'niet' in fout zou zijn, maar het is wel misleidend en ik ben blijkbaar niet de enige als het in 2010 al in de gazet heeft gestaan.

Comment

Het artikel in de krant ging over de Capuccienenstraat, dus ik dacht dat jij het over diezelfde plaatsen had (die nu blijkbaar toch zijn bijgeschilderd).

De 12m onder het bord is inderdaad 'misleidend'.
                      Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Working...
                      X