Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoge verkeersbelasting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hoge verkeersbelasting

    Spijtig genoeg wordt hier in Belgie een sterke wagen zwaar belast, zelfs als die enkel in het weekend gebruikt wordt. Ik probeer een overzicht te krijgen van de mogelijkheden om die uitgave wat te beperken. Kan iemand nog iets toevoegen?

    - Inschrijven in Luxemburg of Frankrijk -> niet legaal en tegenwoordig strenge controle
    - Wagen huren/leasen in het buitenland -> zou moeten kunnen wegens "vrij verkeer van goederen en diensten" in de EU...
    - Lichte vracht -> 2 zitplaatsen kwijt, en lukt niet met elke wagen
    - Z platen -> enkel voor de handelaars, en eigenlijk ook niet legaal
    - Wagen op een vennootschap zetten, en verkeersbelasting aftrekken van de belastingen? Heeft dit zin?
    - Wagen regelmatig in- en uitschrijven -> enkel zinnig bij bijv. zomergebruik. Heeft geen zin bij weekendgebruik.

    Iemand een beter idee?

    Ik zou zo graag een RS4 kopen, wat financieel eigenlijk niet per se zelfmoord zou zijn (sterke herverkoopwaarde, benzineprijs geen issue want weinig km), ware het niet dat de fiscus er een maandloon per jaar voor wil...
    Last edited by ; 20/05/2011, 13:28.

  • #2
    Een andere nationaliteit aannemen.

    Comment


    • #3
      Inschrijven als 1.9TDI

      Comment


      • #4
        Interessant topic, ik worstel al jaren met hetzelfde probleem: mijn hobby is net diegene die door de fiscus wordt geviseerd. Jammer genoeg heb ik geen inspiratie. In en uitschrijven lijkt me het beste, maar ook daar worden we gekoeioneerd: naar de controle gaan kan enkel nog met Z-plaat...

        Moest ik in een land wonen waar plezier niet belast wordt: Z3M, Z4M, TVR V8S, Jaguar XK8...Allemaal leuke wagens maar 10 jaar houden (om er af en toe eens mee te rijden) kost al gauw 15 à 20000 enkel voor de BIV en de wegenbelasting. Veel van die wagens wisselen veel van eigenaar en brachten al meer tax op dan ze waard zijn. Walgelijk land.

        Theoretisch gezien een oplossing: lid worden van een autoclub, waar je voor een lidgeld een aantal dagen kan rijden. Zo deel je de kosten.
        Variant op eigen initiatief: je zou in de context van een merkenclub kunnen zoeken naar gelijkgestemden om bvb. met 10 man een RS4 te kopen, en iedereen heeft even veel aandelen. Je kan je aandelen verkopen maar dan moet je een andere RS4 zot vinden....

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Jan67 Bekijk Berichten
          naar de controle gaan kan enkel nog met Z-plaat..
          Of met de plaat waarop hij vorige keer ingeschreven was.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
            Inschrijven als 1.9TDI
            Ik vrees dat een 1.9TDI badge niet zal volstaan als camouflage (die uitgeklopte wielkassen, V8 sound, carbon-ceramische remschijven...)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
              Of met de plaat waarop hij vorige keer ingeschreven was.
              Inderdaad, dat had ik ook al gelezen: je kan gewoon platen wisselen met een andere wagen, en zorgen dat hij ingeschreven is op het moment dat je naar de keuring moet. Als ik het goed begrijp is herkeuring niet nodig bij het herinschrijven door dezelfde eigenaar, enkel de jaarlijkse.

              Comment


              • #8
                Of je koopt een B5 RS4, da's "maar" een 2.7.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door whispy Bekijk Berichten
                  Of je koopt een B5 RS4, da's "maar" een 2.7.
                  Helaas, 't is de B7 waar ik mijn zinnen op gezet heb

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Mint Sauce Bekijk Berichten
                    Inderdaad, dat had ik ook al gelezen: je kan gewoon platen wisselen met een andere wagen, en zorgen dat hij ingeschreven is op het moment dat je naar de keuring moet. Als ik het goed begrijp is herkeuring niet nodig bij het herinschrijven door dezelfde eigenaar, enkel de jaarlijkse.
                    He da's wel interessante info. Heb ik het goed begrepen dat je dan vb. 2 of 3 wagens wisselend op 1 plaat kan laten rijden zonder telkens met Z platen naar de keuring te moeten?

                    Vb.
                    september mini cooper S op AAA-111 => taks = 8/12 van 250 euro = 166
                    mei XK8 cabrio op AAA-111 => taks = 4/12 van pakweg 2000 euro = 500

                    totaal wegenbelasting 666 euro per jaar voor de 2, en géén garageplaten nodig???
                    Even verderdromen: kan je dan ook de plaat nog een paar maanden schorsen in de winter en helemaal niks betalen.

                    Groetjes

                    Comment


                    • #11
                      Denk eraan dat niet ingeschreven wagens tegenwoordig ook getakeld worden als je niet ter plekke de inschrijving kan betalen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jan67 Bekijk Berichten
                        He da's wel interessante info. Heb ik het goed begrepen dat je dan vb. 2 of 3 wagens wisselend op 1 plaat kan laten rijden zonder telkens met Z platen naar de keuring te moeten?

                        Vb.
                        september mini cooper S op AAA-111 => taks = 8/12 van 250 euro = 166
                        mei XK8 cabrio op AAA-111 => taks = 4/12 van pakweg 2000 euro = 500

                        totaal wegenbelasting 666 euro per jaar voor de 2, en géén garageplaten nodig???
                        Zo zou het zijn, ja. Naar het schijnt zou je verzekeringsagent daarvoor de administratie kunnen doen. Zij hebben de formulieren voor het in- en uitschrijven.

                        Even verderdromen: kan je dan ook de plaat nog een paar maanden schorsen in de winter en helemaal niks betalen.
                        Dat lukt niet, want je mag de plaat niet houden als je ze schorst. Het is dus eenvoudiger als je de plaat naar een andere auto kan overzetten.

                        Spijtig genoeg vind ik het forum niet meer terug waar het helemaal werd uitgelegd. Ik zoek nog even verder.

                        Comment


                        • #13
                          Gevonden, 't was zelfs op dit forum:

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Mint Sauce Bekijk Berichten
                            l
                            - Wagen op een vennootschap zetten, en verkeersbelasting aftrekken van de belastingen? Heeft dit zin?
                            Das het slechtste idee, want je CO2 taks komt dan loeren en daar gade serieus van omver vallen bij deftige wagens
                            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                            Motoren & Tjeurisme

                            Comment


                            • #15
                              Kopen in het buitenland, op transitplaten zetten en voor deze vervallen opnieuw verpatsen.
                              Weet ook wel dat het in de praktijk zo simpel niet is maar het is een theoretische mogelijkheid.
                              'Alternatieven', onder welke vorm dan ook, zijn bijna altijd 1 of andere vorm van fraude.
                              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                Kopen in het buitenland, op transitplaten zetten en voor deze vervallen opnieuw verpatsen.
                                Weet ook wel dat het in de praktijk zo simpel niet is maar het is een theoretische mogelijkheid.
                                'Alternatieven', onder welke vorm dan ook, zijn bijna altijd 1 of andere vorm van fraude.
                                Volgens mij ook niet legaal, want ik dacht dat je verplicht bent om die zo snel mogelijk op platen te zetten. Al is dat natuurlijk allemaal vaag, maar ik dacht wel dat er controle op was ...
                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Mint Sauce Bekijk Berichten

                                  - Inschrijven in Luxemburg of Frankrijk -> niet legaal en tegenwoordig strenge controle .
                                  Waarom zou dit, per definitie, illegaal zijn?
                                  Er zijn een aantal uitzonderingsmaatregelen voorzien waar het wel kan.
                                  Bijvoorbeeld als je een buitenlandse werkgever of zelf een buitenlandse vennootschap hebt. Je kunt zelf ook je domicilie verplaatsen naar het vakantiehuisje van nonkel Marc en tante Ghislaine, dan ben je ook in orde.
                                  2.0 JTDm

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nee dan ben je niet in orde

                                    Comment


                                    • #19
                                      Toch wel want als je in het buitenland woont is Art.3 van het KB Inschrijving voertuigen van 20/7/2001 niet meer op u van toepassing.
                                      2.0 JTDm

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nog een illegale truc:
                                        - schaduwfirma oprichten in Engeland met postbus adres
                                        - wagen op Engelse platen inschrijven

                                        EDIT: ofwel u een Engelsman zoeken en de wagen op zijn naam inschrijven en 't persoonlijk regelen op papier dat jij alles betaalt en de wagen ook kan gebruiken.
                                        sigpic

                                        http://www.streamlinecarcare.be

                                        lakbehandelingen voor voertuigen

                                        MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                                        Comment

                                        Working...
                                        X