Mededeling

Collapse
No announcement yet.

O-keuirng : rode kaart + verzekering : mag ik naar de garage rijden ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • O-keuirng : rode kaart + verzekering : mag ik naar de garage rijden ?

    Vandaag wou ik mijn TVR Tamsin als oldtimer laten keuren ; om een heel lang verhaal kort te maken : ik heb een rode kaart omdat men het chassisnummer niet kon vaststellen.

    Wat men wel kon vaststellen :

    - 2 metalen identificatie-plaatjes met identiek chassisnummer
    - 1 ingeklopt nummer, na contact met de invoerder blijkt dit echter een 'productie-nummer' te zijn, waarmee je o.a. de fabrikant, merk, type wagen etc kunt ontleden

    Het effectieve chassinummer (ingeklopt op chassis zelf) kan blijkbar op tal van plaatsen staan, en op de keuring vond men dat niet.

    DUS : rode kaart !

    Ik heb een verzekering op basis van het chassisnummer/originele UK nummerplaat, mag ik daarmee naar de officiele invoerder rijden (en terug naar huis) om het chassisnummer te laten zoeken of op nieuw te laten inslaan ?

    Bedoeling is : enkel de weg thuis-garage-thuis om de wagen in orde te stellen voor de keuring.

    Mag dat, of riskeer ik een boete bij eventuele controle ?

    Ik heb steeds gehoord (maar is dat waar ?) dat je steeds (mits geldige verzekeirng) naar de keuring en garage mag.

  • #2
    Zolang je gewoon rood hebt, met geldigheid van twee weken, mag je naar de garage.

    Comment


    • #3
      Het belachelijke aan een rode Keuringkaart van oldtimer is, dat er geen datum op staat !
      Benzine
      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
      Diesel
      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
        Het belachelijke aan een rode Keuringkaart van oldtimer is, dat er geen datum op staat !
        idd !

        Heb het nagevraagd bij de lokale verkeerspolitie :

        - agent 1 zei NEEN
        - agent 2 zegt JA
        - agent 3 weet het niet

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
          idd !

          Heb het nagevraagd bij de lokale verkeerspolitie :

          - agent 1 zei NEEN
          - agent 2 zegt JA
          - agent 3 weet het niet

          Dus kan je in principe blijven rondrijden met een rode kaart
          Benzine
          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

          '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

          '68 VW 411 1700 (2011-2014)
          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
          Diesel
          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

          Comment


          • #6
            Met deze rode kaart mag je zeker in deze driehoek rijden voor de nodige herstelling garage - schouwing - stalplaats voertuig (uw adres) indien nodig post ikhet desbetreffende art wel.

            Gezien het niet gaat om technishce gebreken maar om administratieve onvolledigheden.

            Mvg

            Comment


            • #7
              Zelfs met een rode kaart om technische problemen mag je de driehoek woonplaats-garagist-keuringscentrum afleggen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                Zelfs met een rode kaart om technische problemen mag je de driehoek woonplaats-garagist-keuringscentrum afleggen.
                Ik had vorig jaar een met "verboden tot het verkeer". Moest ik dan in feite laten slepen naar de garage, of mag je zelfs dan nog rijden tot daar?

                Comment


                • #9
                  In principe kan je wel nog zelf rijden, maar er is nog artikel 26...

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                    In principe kan je wel nog zelf rijden, maar er is nog artikel 26...

                    http://wegcode.be/forum/showthread.p...-garage-rijden
                    Ahja, mocht dus niet volgens dat artikel, ging om staat van de banden (draad zat er door).

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                      Zelfs met een rode kaart om technische problemen mag je de driehoek woonplaats-garagist-keuringscentrum afleggen.
                      dat heb ik idd ook steeds zo vernomen, MAAR het probleem zou zijn dat er Britse platen ophangen ; volgens de ene politie-agent mag dat, volgens de andere dan weer niet :s

                      Heb proberen uit te leggen dat ik weliswaar titelhouder ben van deze Britse plaat, dat de plaat bij de auto hoort (zoals op V5 vermeld), maar ze geven ook toe dat het een zeer delicate materie is ; heb de wagen uiteindelijk naar de invoerder laten brengen om nog meer miserie te vermijden

                      Ze hebben mijn wagen 2 dagen in beslag genomen en PV opgemaakt omdat ik zonder verzekering naar de keuring ben gereden : volgens de website van FOD Mobiliteit mag je effectief met de originele plaat je wagen laten keuren (dus in dit geval met Britse plaat) in het proces om de wgaen n te schrijven.

                      Voor hen was het grote probleem het ontbreken van een verzekering, maar je kunt maar een verzekering krijgen van zodra je een groene keuringskaart hebt, dus vicieuze cirkel :S

                      Rode kaart kreeg ik dus voor ontbreken correct chassisnummer.

                      Uiteindelijk vonden ze ook het chassisnummer niet, maar een ander nummer (dat volgens de invoerder een productie-nummer), en toen ging de bal aan het rollen : "mogelijk gestolen voertuig, autozwendel ..."

                      TVR is weggetakeld, een hele hoop administratie, de volgende dag is de Federale Politie dienst "Autocrime Unit" gekomen om wagen na te pluizen.

                      Na veel vijven en zessen blijkt de wagen nooit gestolen geweest te zijn (ze hebben gebeld naar UK & Ierland & naar TVR) en kon ik de wagen laten ophalen na voorleggen van een geldige verzekering ; de verzekering heeft een efforke gedaan, want normaal geizen kun je zomaar geen verzekering krijgen (wegens ontbreken groene keuringskaart).

                      PV (voor rijden zonder verzekering) wordt doorgestuurd naar het parket, zal het mogen gaan uileggen

                      Soit : ik ging ervan uit dat ik wel degelijk van thuis naar de keuring mocht rijden, maar daar dachten mijn 'vrienden' anders over

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
                        dat heb ik idd ook steeds zo vernomen, MAAR het probleem zou zijn dat er Britse platen ophangen ; volgens de ene politie-agent mag dat, volgens de andere dan weer niet :s

                        Heb proberen uit te leggen dat ik weliswaar titelhouder ben van deze Britse plaat, dat de plaat bij de auto hoort (zoals op V5 vermeld), maar ze geven ook toe dat het een zeer delicate materie is ; heb de wagen uiteindelijk naar de invoerder laten brengen om nog meer miserie te vermijden

                        Ze hebben mijn wagen 2 dagen in beslag genomen en PV opgemaakt omdat ik zonder verzekering naar de keuring ben gereden : volgens de website van FOD Mobiliteit mag je effectief met de originele plaat je wagen laten keuren (dus in dit geval met Britse plaat) in het proces om de wgaen n te schrijven.

                        Voor hen was het grote probleem het ontbreken van een verzekering, maar je kunt maar een verzekering krijgen van zodra je een groene keuringskaart hebt, dus vicieuze cirkel :S

                        Rode kaart kreeg ik dus voor ontbreken correct chassisnummer.

                        Uiteindelijk vonden ze ook het chassisnummer niet, maar een ander nummer (dat volgens de invoerder een productie-nummer), en toen ging de bal aan het rollen : "mogelijk gestolen voertuig, autozwendel ..."

                        TVR is weggetakeld, een hele hoop administratie, de volgende dag is de Federale Politie dienst "Autocrime Unit" gekomen om wagen na te pluizen.

                        Na veel vijven en zessen blijkt de wagen nooit gestolen geweest te zijn (ze hebben gebeld naar UK & Ierland & naar TVR) en kon ik de wagen laten ophalen na voorleggen van een geldige verzekering ; de verzekering heeft een efforke gedaan, want normaal geizen kun je zomaar geen verzekering krijgen (wegens ontbreken groene keuringskaart).

                        PV (voor rijden zonder verzekering) wordt doorgestuurd naar het parket, zal het mogen gaan uileggen

                        Soit : ik ging ervan uit dat ik wel degelijk van thuis naar de keuring mocht rijden, maar daar dachten mijn 'vrienden' anders over
                        je kunt aan je verzekering een papier vragen waarbij je voor 1 dag de platen van een andere wagen op die nieuwe auto hangt, en dan is deze wel verzekerd.
                        als je wordt tegengehouden ben je nog altijd in fout omdat je auto niet is ingeschreven, maar je auto is wel verzekerd als je iets voor hebt

                        Comment


                        • #13
                          aha

                          Is er een 'verachtende omstandigheid' voor de politie wetende dat ik reeds een groene keuirngs-kaart "staat van het voertuig" heb en dat mijn dossier bij FOD ligt in afwachting van PVG ?

                          Wat is het risico/boete als ze je pakken omdat je wagen wel verzekerd is maar nog niet ingeschreven (en dat is omdat de overheid zo traag is ) ?

                          Heb in een andere thread gelezen dat iemand zelfs een gewone verzekering kon afsluiten op basis van die groene kaart en rekneing houdende met de in gang zijnde homologatie-procedure :s

                          Comment


                          • #14
                            kijk je doet het anders.

                            je mag niet met buitenlandse platen rondrijden als belg. <= belastingsontduiking

                            als je een auto koopt kan je dus als je de verzekering inligt.
                            voor 1 dag de platen van je huidige wagen gebruiken en deze op de nieuwe wagen hangen om naar huis te rijden.
                            je auto is verzekert, maar je bent in fout omdat die niet is ingeschreven.

                            dit kun je ook doen voor naar de garage te rijden of naar de keuring te rijden.




                            op de parking van de keuring hang je de engelse platen terug op de wagen en bied je hem zo aan.
                            de auto word gekeurd, want je hebt hem aangeboden met de platen van de vorige eigenaar. <= opnieuw ben je in orde

                            terug buiten , terug de platen van de auto thuis erop, en terug naar huis rijden.

                            Comment


                            • #15
                              ahzo, merci

                              Dus dan kan ik ook mijn Belgische platen van mijn dagelijks voertuig erop hangen, verzekering inlichten die een papier voor 1 dag uitschrijven en mee naar de garage rijden voor onderhoud vb ? En wat is de boete gezien de wagen nog niet ingeschreven is (omwille van in gang zijnde homologatie-procedure) ?

                              Ik vraag mij oveirgens ook af of ze de TVR wel mochten takelen vanop de parking van hetkeuringsstation, is dat daar geen prive-domein ?

                              Comment

                              Working...
                              X