Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat als lichte vracht ooit verboden wordt op sportwagens...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat als lichte vracht ooit verboden wordt op sportwagens...

    We kennen het allemaal, het ombouwen van sportwagens naar lichte vracht om zo de BIV te ontlopen. Sommigen doen dit als particulier, sommigen omdat ze een eigen zaak hebben wat het nog voordeliger maakt.

    Een lid van het forum wist mij te vertellen dat dit onderwerp wel degelijk op de agenda zou staan van de regering. (als die er komt).

    Nu vroeg ik mij af dat wanneer ze dit zouden invoeren, ze het recht hebben om de BIV, tax btw etc. terug te vorderen van de eigenaar van het voertuig.

    Dus stel je koopt morgen een sportwagen in lichte vracht en volgende maand komt er een wet die het ombouwen van sportwagens niet meer toe laat. kunnen ze je dan de extra "kosten" laten betalen?

    Stel je voor wanneer je al deze kosten in je boekhouding opneemt en een jaar later vraagt men al dat geld "terug" ?

    Is er iemand die wat op de hoogte is van recht en wetgeving?

    Wat we nu doen is toch eigenlijk volkomen legaal, we houden ons aan de voorschriften (laadruimten 50%.....)

  • #2
    Wat is de laadruimte in bv. zo'n Porsche, GT-R, Lotus Elise of een andere sportwagen waardig om die naam te dragen ?? Of gaat het hier om een sportieve SUV of monovolume ??

    Comment


    • #3
      Ik ken maar 2 merken waar dat mogelijk is bij een sportwagen en dat is bij Renault en bij Ford. Voor de rest weet ik van geen sportwagens waar je LV gelijkvormigheidsattest kunt voor krijgen. (een Megane RS kun je bv laten ombouwen, ben ik 100% zeker van). Moesten ze die wet invoeren is het simpel denk ik. BIV kunnen ze niet eisen want je auto is ingeschreven, wat wel zal wegvallen is de 100% aftrekbaarheid vanaf die datum.

      Comment


      • #4
        Mijn maat rijdt met een Megane RS250 op lichte vracht.

        En idd, eens ingeschreven, kunnen ze achteraf geen BIV gaan eisen als die wet nu nog niet van kracht is.

        Comment


        • #5
          In een ander thread een postje van Prospeed gezien hieromtrent.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
            Ik ken maar 2 merken waar dat mogelijk is bij een sportwagen en dat is bij Renault en bij Ford. Voor de rest weet ik van geen sportwagens waar je LV gelijkvormigheidsattest kunt voor krijgen. (een Megane RS kun je bv laten ombouwen, ben ik 100% zeker van). Moesten ze die wet invoeren is het simpel denk ik. BIV kunnen ze niet eisen want je auto is ingeschreven, wat wel zal wegvallen is de 100% aftrekbaarheid vanaf die datum.
            Ik heb vroeger nog een Subaru Impreza WRX (break) gezien als lichte vracht ?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
              Wat is de laadruimte in bv. zo'n Porsche, GT-R, Lotus Elise of een andere sportwagen waardig om die naam te dragen ?? Of gaat het hier om een sportieve SUV of monovolume ??
              Mégane RS, Clio RS, Focus ST/RS, BMW M5 Touring, Impreza WRX, ...

              Comment


              • #8
                ik denk niet dat ze BIV kunnen innen met terugwerkende kracht
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                Comment


                • #9
                  Heb mijne ST LV onlangs verkocht omdat ik een vermoeden had dat lichte vracht deze zomer wel eens zou komen te vervallen voor particulieren met sportwagens. Voor terugvordering van de BIV heb ik niet zo zeer schrk maar denk wel dat ze jaarlijkse taks zullen vorderen vanaf nu. (voor mijne 2.5 L toch 500 euro extra per jaar)

                  Hoe zat het trouwens met die Cayenne's etc die sinds een tijdje geen LV meer zijn? Daar hebben ze toch ook geen BIV meer moeten betalen?

                  groeten

                  Niels

                  Comment


                  • #10
                    Hoe gaan ze daar eigenlijk een wet van maken?
                    Ze kunnen toch moeilijk zeggen: "die merken, dat model wel en dat model dan weer niet".
                    Want een berlingo kunde als LV inschrijven, maar een megane RS zonder achterbank zou dan niet mogen?

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
                      Hoe gaan ze daar eigenlijk een wet van maken?
                      Ze kunnen toch moeilijk zeggen: "die merken, dat model wel en dat model dan weer niet".
                      Want een berlingo kunde als LV inschrijven, maar een megane RS zonder achterbank zou dan niet mogen?
                      misschien dat ze het als particulier kunnen verbieden maar dat een zaak / onderneming dit wel nog mag doen

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                        Mégane RS, Clio RS, Focus ST/RS, BMW M5 Touring, Impreza WRX, ...
                        Dat zijn geen sportwagens voor mij, dat zijn sportieve berlines/gezinswagens. Echte sportwagens zijn 2-zits (evtl. 2+2). Maar iedereen is natuurlijk vrij om de definitie van sportwagen te interpreteren zoals hij zelf wil, dus aub geen discussie opstarten hieromtrent.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                          Ik heb vroeger nog een Subaru Impreza WRX (break) gezien als lichte vracht ?
                          klopt, geloof dat subaru er als eerste mee begonnen is om hun wagens aan te bieden als lichte vracht

                          Comment


                          • #14
                            Even terug bovenhalen...

                            Wie brengt er hier als particulier zijn lv in, in zijn personenbelasting ?

                            Is hier de 30% of 50% regeling geldig ?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
                              Hoe gaan ze daar eigenlijk een wet van maken?
                              Ze kunnen toch moeilijk zeggen: "die merken, dat model wel en dat model dan weer niet".
                              Want een berlingo kunde als LV inschrijven, maar een megane RS zonder achterbank zou dan niet mogen?
                              Er is nu al een regel dat de laadruimte zoveel % van de wielbasis moet bedragen. (daarom dat touaregs, cayennes ed afgevallen zijn). Als er een regeltje bijzetten zoals in holland da ge ook een minimum laadhoogte moet hebben is t rap opgelost.

                              Moet maar es op letten in holland hoeveel gewone breaks daar rondrijden met zo ne extra bobbel opt dak, juist om die minimumhoogte te halen.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                                Er is nu al een regel dat de laadruimte zoveel % van de wielbasis moet bedragen. (daarom dat touaregs, cayennes ed afgevallen zijn). Als er een regeltje bijzetten zoals in holland da ge ook een minimum laadhoogte moet hebben is t rap opgelost.

                                Moet maar es op letten in holland hoeveel gewone breaks daar rondrijden met zo ne extra bobbel opt dak, juist om die minimumhoogte te halen.
                                Ah weer iets bijgeleerd. Altijd lelijk gevonden, maar vroeg me wel af waarom ze dit deden.

                                Comment


                                • #17
                                  lichte vracht :

                                  Zolang je volgens de regeltjes van de wet iets kan ontlopen ivm extra taksen of dergelijke vind ik het niet meer dan normaal dat het ook gebeurd.

                                  Het zal idd niet van een leien dakje lopen als er verandering zou komen in 1 of andere wet, en ik kan me voorstellen dat er dan veel eigenaars van LV op hun achterste poten gaan staan:

                                  Een sportwagen (ik zal het anders noemen: een sportieve wagen) vind ik persoonlijk niet geschikt om in te schrijven als LV : deze dient 98% om rond te rijden ZONDER extra "vracht" .

                                  Zo zal het voor al die andere LV-voertuigen ook min of meer zijn , maar de wet is er en daarom wordt deze toegepast (ik zou het ook doen als ik mijn wagen KAN inschrijven op deze manier)

                                  Voor mijn part schaffen ze die wet(LV) af en bekijken ze het geval per geval .

                                  Ik versta onder LV dit :
                                  - een auto die 2 of meerdere plaatsen heeft
                                  - een laadruimte die voorzien is om een VRACHT mee te nemen die bij de aard van het voetuig hoort (vb: metsers zijn bvb met 3 of 4 of meer en hebben dusdanig een grotere ruimte nodig vooraan , maar ook achteraan voor bvb hun werkgerei(kruiwagens , stippen, etc...)
                                  - iemand die pilletjes bezorgt aan apothekers kan voor mijn part maximum 2 zitplaatsen hebben en voor de rest een grote koffer , anders vind ik het geen LV.
                                  - als er bvb een wagen is die eigenlijk gebruikt wordt als "gezinswagen" , dan vind ik ook dat deze NIET kan aanvaard worden als LV. (zolang het kan zou ik het dus doen , wordt de wet aangepast : JAMMER
                                  - heb je bvb een LV die je effectief gebruikt om bvb de paardentrailer regelmatig van hot naar her te rijden en je gebruikt deze wagen ook gewoon als "gezinswagen" , dan zou ik dit gedeeltelijk kunnen zien als een LV , maar er zullen zo natuurlijk nog honderden gevallen zijn waar je mensen hebt met een bijberoep die hun LV ook privé gebruiken....

                                  Ik wil met bovenstaande niet tegen de schenen schoppen van bestaande LV-rijders , de wet is er en het is hun volste recht om ze toe te passen.(daarvoor zijn we Belgen , als we iets kunnen ontlopen aan extra heffing , doen we dit)
                                  Last edited by ; 12/02/2012, 00:42.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Schroef er maar eens een achterbank in of neem mensen mee in de laadruimte van en LV.Ze vernietigen het boekje v/d wagen.De wagen kan dan enkel nog dienen voor export
                                    Wat nu dubbel gebruik wil zeggen weet ik niet.Op mijn vorig bewijs stond zelfs 'trekken van aanhangwagens'.
                                    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                    Comment


                                    • #19
                                      trekken :

                                      Is het niet zo dat je met bijna elke wagen (met een trekhaak) "iets" mag trekken , al was het maar om de fietsdrager op te zetten ? (of fietskar)?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                                        Schroef er maar eens een achterbank in of neem mensen mee in de laadruimte van en LV.Ze vernietigen het boekje v/d wagen.De wagen kan dan enkel nog dienen voor export
                                        Wat nu dubbel gebruik wil zeggen weet ik niet.Op mijn vorig bewijs stond zelfs 'trekken van aanhangwagens'.
                                        Staat dit in de wetgeving of van horen zeggen ?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X