Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motor rijbewijs A, foutje?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Motor rijbewijs A, foutje?

Dag iedereen,

Ik ben slechts onlangs een nieuw lid, al volg ik het forum reeds enkele maanden. Nu zit ik sinds kort met een (letterlijke) logische vraag in mijn hoofd.

Al lang zou ik graag met de motor willen rijden. Het zit in de familie en als kind (en nog steeds) rij ik graag mee.
    Nu ben ik al een een jaartje op leeftijd om een A rijbewijs te mogen halen.

Dit zou ik doodgraag willen doen, zeker nu ik hoor dat er in januari 2013 (wanneer ik nog net niet 21 ben) de leeftijd wordt opgedreven naar 24 voor 25kW+.

Ik ben absoluut niet op zoek naar een snelheidsmonster, maar mijn vader is in het bezit van een Suzuki Intruder M800, die echter het toegelaten vermogen voor een A rijbewijs overstijgt.

Nu las ik onlangs op de VAB het volgende:
    Je bent jonger dan 21 jaar
    In dit geval kan je enkel een rijbewijs voor een motorfiets met beperkt vermogen behalen: voor een motor met een maximum vermogen van 25 kW en met een vermogen/gewichtsverhouding van maximum 0,16 kW/kg.
    Na twee jaar kan je je rijbewijs omruilen voor een rijbewijs geldig voor alle motoren, zonder een nieuw examen te moeten afleggen of een opleiding te moeten volgen.
    Wat bedoelen ze met maximaal? Bedoelen ze daar mee 0.16kW/kg en hoger, of lager? Want is een motor met een verhouding van <0.16kW/kg niet veel sneller en gevaarlijker?

De motor die mijn vader bezit is namelijk 0.14/15kW/kg als ik mij niet vergis, lager dan het (al dan niet correcte) maximale verhouding. Beteken dit dan dat het en vervalt en ik dus wel met een A mag rijden, of bedoelen ze hier eigenlijk of.

Dit mag heel erg muggenziften lijken :p, maar het kriebelt. 2 jaartjes kan ik best nog wel wachten, maar geen 5.

Alvast bedankt

Check eens op http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/

Comment

§2. Het rijbewijs geldig voor de categorie A dat afgegeven werd aan een bestuurder die de leeftijd van 21 jaar nog niet bereikt heeft of die het praktische examen heeft afgelegd met een voertuig bedoeld in het artikel 38, § 2, 1° is enkel geldig verklaard voor het besturen van motorfietsen met een vermogen van minder dan of gelijk aan 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg.

De motor van je vader is 0,14kW en dus minder dan 0,15kW, maar meer dan 25kW dus niet voor jou geschikt.

Comment

Bedankt, het is dat dat ik zocht.

Was niet zeker van wat ze met maximaal bedoelden.

Comment

Working...
        X