Vandaag tijdens een lange rit de twee eens goed naast elkaar kunnen testen, de versies voor een smartphone welteverstaan.
De Wikango applicatie en de iCoyote applicatie draaiden allebei op een HTC Desire HD (Android), ik had dus twee dezelfde telefoons ter beschikking en deze hingen naast elkaar in de auto.
Het valt op dat het zeer belangrijk is dat de telefoons dicht genoeg bij de ruit worden gehangen zodat de applicaties optimaal werken (anders kan de GPS sensor soms flippen en krijg je mogelijks fout berekende afstanden, snelheden, enz.). In dat opzicht is een standalone toestel denk ik nog iets betrouwbaarder op dat vlak, al zijn de smartphone apps zeer goed zolang je maar zorgt dat je telefoon goede ontvangst krijgt.
Verder kan je zowel de Wikango als de iCoyote app naar eigen voorkeur instellen (wanneer een geluid, vanaf wanneer, weergave van de risicozone's, enz.).
En ik moet toegeven, waar ik op de standalone toestelletjes de Wikango een iets beter interface vind hebben dan de Coyote vind ik het op de smartphones onmgekeerd, het scherm van de iCoyote is iets beter ingedeeld en minder verwarrender.
En dan waar 't bij de meesten zo om gaat bij 't kopen van dit toestel: hoe zit 't met de betrouwbaarheid / verkenners die je hebt.
Iedereen die dit nu leest denkt al volledig overtuigd dat Coyote meer verkenners heeft dan de Wikango: fout.
Op de E17 / E403 leek de Coyote iets meer verkenners te hebben (op de E17 bvb. 65 tov 50 of zo), maar op de E40 had de Wikango de hele tijd duidelijk meer verkenners (soms het dubbel). Dus grosso modo kan je stellen dat de toestellen op dit gebied aan elkaar gewaagd zijn en je niet rap een foute keuze kan maken met een van beiden te kopen.
Wat viel nog op: de Coyote lijkt iets meer up-to-date te zijn dan de Wikango op bepaalde vlakken: zo gaf de Wikango nog een oude flitspaal aan (diegene die stond aan de Pinte op de E17) waar de Coyote deze al niet meer aangaf, later zijn we op E40 (herinner niet meer exact waar) nogmaals hetzelfde tegengekomen.
Een kilometer ongeveer verderop gingen we in de file terechtkomen, dit was ook op de E40, zowel de Wikango als de iCoyote gaven dit aan dat er op x-tal meter een file was. Er zijn een paar zo van die "perturbations" geweest op deze rit en telkens waarschuwden beide toestellen ons netjes. Op de rit (zo'n +- 250-300km gereden met beide toestellen) nu wel toevallig van beiden geen mobiele flitsmeldingen gehad, wel een paar risicozone's natuurlijk.
Dus om te besluiten: op de smartphone zou ik misschien licht neigen naar de iCoyote, omdat ik de interface wat knapper vind en de software toch nog iets stabieler.
Bij de standalone toestellen is het echt een 100% no-brainer: absoluut een Wikango met millennium (= levenslang gratis) abonnement, daar kan de Coyote toch echt niet tegen op met zijn hoge maandelijkse abonnementskosten. Als je nu nog als argument kon gebruiken dat de Wikango weinig verkenners zou hebben tov de Coyote, dan kon ik de discussie nog begrijpen, maar dat is dus in geen geval zo, integendeel zelfs op sommige plaatsen..
De Wikango applicatie en de iCoyote applicatie draaiden allebei op een HTC Desire HD (Android), ik had dus twee dezelfde telefoons ter beschikking en deze hingen naast elkaar in de auto.
Het valt op dat het zeer belangrijk is dat de telefoons dicht genoeg bij de ruit worden gehangen zodat de applicaties optimaal werken (anders kan de GPS sensor soms flippen en krijg je mogelijks fout berekende afstanden, snelheden, enz.). In dat opzicht is een standalone toestel denk ik nog iets betrouwbaarder op dat vlak, al zijn de smartphone apps zeer goed zolang je maar zorgt dat je telefoon goede ontvangst krijgt.
Verder kan je zowel de Wikango als de iCoyote app naar eigen voorkeur instellen (wanneer een geluid, vanaf wanneer, weergave van de risicozone's, enz.).
En ik moet toegeven, waar ik op de standalone toestelletjes de Wikango een iets beter interface vind hebben dan de Coyote vind ik het op de smartphones onmgekeerd, het scherm van de iCoyote is iets beter ingedeeld en minder verwarrender.
En dan waar 't bij de meesten zo om gaat bij 't kopen van dit toestel: hoe zit 't met de betrouwbaarheid / verkenners die je hebt.
Iedereen die dit nu leest denkt al volledig overtuigd dat Coyote meer verkenners heeft dan de Wikango: fout.
Op de E17 / E403 leek de Coyote iets meer verkenners te hebben (op de E17 bvb. 65 tov 50 of zo), maar op de E40 had de Wikango de hele tijd duidelijk meer verkenners (soms het dubbel). Dus grosso modo kan je stellen dat de toestellen op dit gebied aan elkaar gewaagd zijn en je niet rap een foute keuze kan maken met een van beiden te kopen.
Wat viel nog op: de Coyote lijkt iets meer up-to-date te zijn dan de Wikango op bepaalde vlakken: zo gaf de Wikango nog een oude flitspaal aan (diegene die stond aan de Pinte op de E17) waar de Coyote deze al niet meer aangaf, later zijn we op E40 (herinner niet meer exact waar) nogmaals hetzelfde tegengekomen.
Een kilometer ongeveer verderop gingen we in de file terechtkomen, dit was ook op de E40, zowel de Wikango als de iCoyote gaven dit aan dat er op x-tal meter een file was. Er zijn een paar zo van die "perturbations" geweest op deze rit en telkens waarschuwden beide toestellen ons netjes. Op de rit (zo'n +- 250-300km gereden met beide toestellen) nu wel toevallig van beiden geen mobiele flitsmeldingen gehad, wel een paar risicozone's natuurlijk.
Dus om te besluiten: op de smartphone zou ik misschien licht neigen naar de iCoyote, omdat ik de interface wat knapper vind en de software toch nog iets stabieler.
Bij de standalone toestellen is het echt een 100% no-brainer: absoluut een Wikango met millennium (= levenslang gratis) abonnement, daar kan de Coyote toch echt niet tegen op met zijn hoge maandelijkse abonnementskosten. Als je nu nog als argument kon gebruiken dat de Wikango weinig verkenners zou hebben tov de Coyote, dan kon ik de discussie nog begrijpen, maar dat is dus in geen geval zo, integendeel zelfs op sommige plaatsen..
Comment