Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkeersbelasting betalen op ingevoerde wagen nog voor hij ingeschreven is?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Verkeersbelasting betalen op ingevoerde wagen nog voor hij ingeschreven is?

    Heb mijn 500 SL (afkomstig uit NL) ingevoerd in februari 2011 en onlangs (mei 2011) ingeschreven bij de DIV, verzekerd etc.. Nu krijg ik eind vorige week een aangetekend schrijven toe van de dienst Verkeersbelastingen, een 'kennisgeving van ambtshalve aanslag': nu willen ze mij voor februari, maart en april ook nog extra verkeersbelasting aanrekenen, komende op 555,69 EUR.

    Maar als ik voor 21/7/2011 kan aantonen dat 'het voertuig niet rijvaardig was of om gegronde redenen niet gebruikt kon worden, zal de ambtshalve aanslag niet gevestigd worden"...

    Wat is dat nu weer voor klucht hier in Absurdistan? Denken ze dan dat ik 3 maanden zonder platen heb zitten rondrijden ofwat? En waarom moet een auto direct na invoer als ingeschreven geregistreerd worden: als dit toch gekoppeld is, waarom ben ik dan nog eens afzonderlijk naar de DIV moeten rijden voor m'n plaat, en hebben ze mij die niet op eigen initiatief gestuurd nadat ze door de douane blijkbaar verwittigd geweest zijn? En mag ik die wagen niet gewoon 'hebben' na invoer, zonder ermee te rijden, wat ik bijv. ook van plan ben na de zomer, wanneer ik de wagen terug ga uitschrijven en 'stallen' tot de lente van 2012...?

    Enfin, het belangrijkst: hoe vermijd ik dat ik die 555 EUR 'boete' moet betalen? M.a.w. hoe kan ik bewijzen dat de wagen niet rijvaardig was...? Iemand enig idee of ervaring mee?
    1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
    1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
    1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

    1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
    http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

  • #2
    De dag dat je je wagen via de douane importeert weet de DIV dat ook en gaan ze u al de BIV en jaarlijkse rijbelasting aanrekenen. Zelfs al hangt er geen nummerplaat op. Het is voldoende om bij de DIV te zeggen dat de wagen via een trailer is ingevoerd. Of met andere woorden dat de wagen zelf niet op de Belgische wegen heeft gereden. Desnoods even iemand die een trailer bezit vragen om een dat op papier te zetten.

    Comment


    • #3
      Ook al meegemaakt. Je moet zelf binnen de 3 maand de auto inschrijven, of zelf DIV inlichten dat de wagen voorlopig niet wordt ingeschreven. Ik dacht ook eens zo slim te zijn, om minder BIV te betalen door de auto eerst nog eens zijn verjaardag te laten vieren.. Eerst leek mijn plannetje te lukken, auto ingeschreven en de lagere inschrijving betaald. Maar na een maand of 2 een serieuze brief gekregen met verzoek om nog bijkomende BIV + rijtaks te storten, wat ik dan maar per direct gedaan heb..
      My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

      Comment


      • #4
        Staat er eigenlijk een termijn om langs de douane te gaan?

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
          Staat er eigenlijk een termijn om langs de douane te gaan?
          Geen idee, zou denken van niet, dus de conclusie van het verhaal is gewoon te wachten met in te voeren tot het moment dat je de wagen ook effectief gaat inschrijven. Ik ga nu wel een bezwaarschrift indienen en foto's toevoegen van de wagen op de trailer om aan te tonen dat hij niet rijvaardig was.
          1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
          1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
          1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

          1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
          http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk Berichten
            Geen idee, zou denken van niet, dus de conclusie van het verhaal is gewoon te wachten met in te voeren tot het moment dat je de wagen ook effectief gaat inschrijven. Ik ga nu wel een bezwaarschrift indienen en foto's toevoegen van de wagen op de trailer om aan te tonen dat hij niet rijvaardig was.
            De foto's zijn blijkbaar niet voldoende. "Allee mijnheer die wagen ziet er toch goed uit!" Absurdistan ten top: iemand van de belastingen die op basis van een foto gaat beoordelen of een wagen van 20 jaar oud nog rijdt of niet...

            Heb dan mijn garage een document laten maken dat de wagen 3 maanden bij hen stond voor herstellingen wegens niet rijvaardig: is NOG NIET voldoende!!

            Nu heb ik een factuur gestuurd met wat wisselstukken, hopelijk is dat wel OK.
            1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
            1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
            1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

            1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
            http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

            Comment


            • #7
              heb ik iets gemist ? Verkeersbelasting is pas te betalen VANAF inschrijving.
              "U moet jaarlijks een verkeersbelasting betalen wanneer u als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gebruikmaakt van de openbare weg" --> als je bij DIV bent gepasseerd.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Floor Bekijk Berichten
                heb ik iets gemist ? Verkeersbelasting is pas te betalen VANAF inschrijving.
                "U moet jaarlijks een verkeersbelasting betalen wanneer u als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gebruikmaakt van de openbare weg" --> als je bij DIV bent gepasseerd.
                Vergeet het maar, dat dacht ik dus ook! Tot ik plots dit bezwaarschrift ontving :-( Volledig akkoord dat het absurd is: waarom moet ik immers nog apart naar de DIV, als de douane de wagen ook bij de DIV gaat aanmelden (waar ik niets van ontvangen heb).

                Probeer nu bij hoog en laag aan te tonen dat wagen niet rijvaardig was gedurende de periode tussen het feitelijke invoeren en de inschrijving zelf.
                1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

                1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                Comment


                • #9
                  heb je een nummerplaat laten overzetten dan of zo? Je moet hem toch eerst laten keuren, roos formulier enz... ? Douane heeft geen zak met verkeersbelasting te maken.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Floor Bekijk Berichten
                    heb je een nummerplaat laten overzetten dan of zo? Je moet hem toch eerst laten keuren, roos formulier enz... ? Douane heeft geen zak met verkeersbelasting te maken.
                    Zou je denken hé. In de 'kennisgeving van ambtshalve aanslag' staat letterlijk 'een in België definitief ingevoerd voertuig moet bijgevolg onmiddellijk ingeschreven worden en voor dit voertuig is de verkeersbelasting verschuldigd vanaf de maand van invoer'...

                    Ik ben trouwens niet alleen, zie http://forum.porscheforum.be/index.p...oerd-voertuig-
                    1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                    1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                    1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

                    1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                    http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                    Comment


                    • #11
                      dat er nog slachtoffers zijn wil niet zeggen dat het mag he
                      Zou toch maar eens verder uitpluizen... inclusief briefke naar ombudsdienst.

                      M'n dodge, merc kwamen ook uit VS daar heb ik toch niet voor moeten betalen voor inschrijving? Geldt dit dan enkel voor voertuigen binnen europa?
                      Al eens naar DIV brussel gebeld (succes, zijn niet van de rapsten) of gemaild?

                      Comment


                      • #12
                        Probleem is dat het niks met de DIV te maken heeft, maar met de belastingen.
                        Geloof me, heb al tientallen keren maar 1700 gebeld, maar telkens als je het verhaal uitlegt, krijg je hetzelfde antwoord: "we passen gewoon de wet toe mijnheer"...
                        1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                        1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                        1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

                        1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                        http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                        Comment


                        • #13
                          een wet waarvan het artikel niet terug te vinden is ? Moet dat niet meer in een KB of MB komen/staan en in het staatsblad gepubliceerd worden ?

                          Comment


                          • #14
                            Vraag je dat aan mij? Sorry maar ik ben geen advocaat of wettelijk specialist.
                            Ik weet alleen dat ze mij 555 EUR willen aanrekenen voor de 3 maanden tussen de invoer van de wagen en de eigenlijke inschrijving bij de DIV. En ik probeer er alles aan te doen om dat niet te betalen wegens 'niet serieus'.

                            Mijn garagist heeft een document opgemaakt waarin hij verklaart dat de wagen niet rijvaardig was, en ik heb ook nog een factuur gevonden uit die periode die ik nu heb opgestuurd. Heb nogmaals gebeld en normaal gezien komt het nu goed en zal ik het bedrag niet moeten betalen.
                            1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                            1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                            1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

                            1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                            http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                            Comment


                            • #15
                              ik zou ook niet betalen. Om VERKEERsbelasting te innen moet em IN HET VERKEER gebracht zijn. Punt. Succes en hou ons op de hoogte.

                              Comment


                              • #16
                                dees volg ik ook op. Ma klopt langs geen kanten da ze u da wille aanrekenen. Want da zou betekene da gij dan zonder nummeplaat mocht rondrijde :p

                                doen ze nog moeilijk, ge hebt rechtsbijstand hé, kan geen kwaad daar gebruik van te maken

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door B&V Bekijk Berichten
                                  dees volg ik ook op. Ma klopt langs geen kanten da ze u da wille aanrekenen. Want da zou betekene da gij dan zonder nummeplaat mocht rondrijde :p

                                  doen ze nog moeilijk, ge hebt rechtsbijstand hé, kan geen kwaad daar gebruik van te maken
                                  Da's inderdaad het hele punt: ik kan onmogelijk zonder plaat rondgereden hebben... Maar ze hebben er geen oren naar.

                                  Betwijfel ten zeerste of ik hiervoor rechtsbijstand ga kunnen inschakelen...
                                  1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                                  1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                                  1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

                                  1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                                  http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                                  Comment


                                  • #18
                                    Heb da ook gehad met mijne gti16 indertijd. Briefje teruggestuurd met kopie van de verkoopsovereenkomst en kopie van de keuring. Kilometerstanden op die 2 documenten bewezen dat ik er niet mee rondgereden had voor de platen er waren. Was goed voor hun zo.

                                    Comment


                                    • #19
                                      YES!!! Ze hebben het aanvaard, wat de doorslag heeft gegeven is een factuur van gedurende die periode en die uiteraard gelinkt is aan de betreffende wagen. Nooit gedacht dat het zou lukken want het zijn wat prullen en schakelaars voor een kleine 100 EUR...

                                      Enfin, case closed en 555 EUR 'bespaard' :-)

                                      Conclusie: als je wagen invoert en niet direct wil rijden, toch onmiddellijk naar DIV gaan en direct terug uitschrijven na ontvangst van de nummerplaat. Ik denk niet dat er een andere mogelijkheid is.
                                      1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                                      1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                                      1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

                                      1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                                      http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk Berichten
                                        YES!!! Ze hebben het aanvaard, wat de doorslag heeft gegeven is een factuur van gedurende die periode en die uiteraard gelinkt is aan de betreffende wagen. Nooit gedacht dat het zou lukken want het zijn wat prullen en schakelaars voor een kleine 100 EUR...

                                        Enfin, case closed en 555 EUR 'bespaard' :-)

                                        Conclusie: als je wagen invoert en niet direct wil rijden, toch onmiddellijk naar DIV gaan en direct terug uitschrijven na ontvangst van de nummerplaat. Ik denk niet dat er een andere mogelijkheid is.
                                        Pas langs de douane passeren als je wilt gaan rijden

                                        Comment

                                        Working...
                                        X