Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verkoopsbelofte renting

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• verkoopsbelofte renting

heeft er iemand ervaring met de afkoop van een financiële renting
    Ik heb meer bepaald een vraag over de 'verkoopsbelofte' . Het contract staat op naam van mijn BVBA en nu loopt dit contract af.
    Verkoper van Bmw zegt : niet overkopen op naam van de BVBA want dan komt de wagen op de activa en als hij daarna verkocht wordt , word je belast op de meerwaarde!
    Boekhouder zegt : wel aankopen op de zaak want als je dit niet doet , zal je gewoon persoonlijk belast worden op de marktwaarde van die auto (sinds 7 jaar zou de fiscus er gewoon van uitgaan dat je die privé aangekocht hebt )
    Heeft er iemand ervaring met deze formule/werkwijze ?

Oorspronkelijk geplaatst door aviana Bekijk Berichten
    heeft er iemand ervaring met de afkoop van een financiële renting
    Ik heb meer bepaald een vraag over de 'verkoopsbelofte' . Het contract staat op naam van mijn BVBA en nu loopt dit contract af.
    Verkoper van Bmw zegt : niet overkopen op naam van de BVBA want dan komt de wagen op de activa en als hij daarna verkocht wordt , word je belast op de meerwaarde!
    Boekhouder zegt : wel aankopen op de zaak want als je dit niet doet , zal je gewoon persoonlijk belast worden op de marktwaarde van die auto (sinds 7 jaar zou de fiscus er gewoon van uitgaan dat je die privé aangekocht hebt )
    Heeft er iemand ervaring met deze formule/werkwijze ?
    Eerste vraag is, wil je de auto zelf houden of niet?

Indien ja, dan koop je die gewoon over op de BVBA.
    Indien nee, geef dan de leasingmaatschappij de opdracht om die te verkopen aan X voor een prijs Y. Het verschil tussen de afkoopwaarde en de verkoopprijs, kun je dan gebruiken als voorschot op de volgende leasing. Zonder nieuwe leasing, wordt dit gewoon een belastbaar inkomen voor de bvba. Eerst zelf afkopen (op de bvba), om dezelfde dag door te verkopen is stupid, je verliest de helft van de BTW om te beginnen...
    Zelf afkopen op persoonlijke naam, om daarna duurder door te verkopen, wordt afgeraden door mijn boekhouder. Als je dit toch wilt doen, dan zou ik zeker via een derde werken die de auto aankoopt en doorverkoopt.
    My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Comment

1) ik wil de wagen niet overnemen, wagen zal zowiezo verkocht worden op het einde van het contract...ben nu aan het uitvissen wat de best mogelijke manier is ;-)
      2) bmw zegt mij dat aankopen via derde de beste optie is, ik zou dan het meerbedrag privé (en onbelast) uitbetaald krijgen....maar volgens mijn boekhouder was dit zo tot 7 jaar geleden en gaat de fuscus er nu zowiezo vanuit dat als je de wagen NIET overkoopt op naam van de firma , je er privé voordeel aan gehad hebt...en je dus ook zowiezo prive ook belast wordt!...

Comment

De fiscus heeft helemaal nergens van uit te gaan. De bewijslast ligt in deze bij hun. Als je, zoals Individualizer terecht zegt, het via een derde speelt (ook volgens mij de beste manier), dan kom jij daar privé voor niets tussen (contract tussen leasingfirma en de derde) en zal je bijgevolg ook privé niet belast kunnen worden. Spreekt vanzelf dat die derde dan wel te vertrouwen moet zijn. Ook best niemand nemen die op hetzelfde adres woont als jezelf anders valt het wel heel erg op.

Comment

De fiscus heeft inderdaad nergens van uit te gaan. Wat zouden ze dan doen met bvba's waar bijvoorbeeld 4 zaakvoerders zijn? Elk een deeltje, of gewoon een chinese vrijwilliger aanduiden?
          Wij hebben in het verleden al verschillende renting auto's laten verkopen door KBC Lease, en nog nooit persoonlijk belast geweest hiervoor...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
            Wij hebben in het verleden al verschillende renting auto's laten verkopen door KBC Lease, en nog nooit persoonlijk belast geweest hiervoor...

Heb je al ooit controle gehad?

Comment

Het beste dat je kan doen bij Bmw is : zelf een koper zoeken en een prijs overeenkomen. Je laat de koper de wagen afkopen voor het openstaand bedrag bij Bmw. Die factureren dan ook naar de nieuwe eigenaar. Neem nu dat de wagen nog 5000 euro openstaat maar eigenlijk een 8000 euro waard is. Kom dan overeen met de koper dat hij het factuur laat opstellen naar hem toe via financial services en dat hij jou 3000 euro cash in het handje geeft. Dan koop je niets af en moet dan ook niets van btw terugbetalen.
              Last edited by Dragon; 29/06/2011, 13:27.
              2014 Bmw 118d Estorill //M
              2000 Bmw 320d
              2008 Bmw 335i touring Alpinweiss //M Sport 361pk 541 Nm by BR Performance
              2011 Bmw 1M Coupé (Verkocht, dank u wel Di Rupo.)
              https://www.facebook.com/Food-Factory-486630784806254/

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
              Gelieve volgende link eens te lezen,het kost je maar een minuutje...
              http://www.autoforum.be/showthread.p...-met-de-wereld
              Rekening nummer: Lieve Van Hove BE26 3770 7528 0929

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dragon Bekijk Berichten
                Het beste dat je kan doen bij Bmw is : zelf een koper zoeken en een prijs overeenkomen. Je laat de koper de wagen afkopen voor het openstaand bedrag bij Bmw. Die factureren dan ook naar de nieuwe eigenaar. Neem nu dat de wagen nog 5000 euro openstaat maar eigenlijk een 8000 euro waard is. Kom dan overeen met de koper dat hij het factuur laat opstellen naar hem toe via financial services en dat hij jou 3000 euro cash in het handje geeft. Dan koop je niets af en moet dan ook niets van btw terugbetalen.
                Een particulier gaat daar misschien mee akkoord, maar iemand met een BTW-nummer heeft waarschijnlijk liever een factuur.

Volgens mij is het nog altijd zo dat wanneer je op het einde van het contract het voertuig niet wil aankopen en je het volledig overlaat aan BMW, de fiscus moeilijk zomaar privé kan belasten. Maar zoals ik het hier lees, is het toch de bedoeling om een graantje mee te pikken en dan heeft de fiscus natuurlijk wel gelijk in zijn redenering van het te belasten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                  Heb je al ooit controle gehad?
                  Euh nope.. maar laat ze maar komen!
                  Bij ons staan er zodanig veel km's op de auto's, dat ik meestal al blij mag zijn als ik die nog verkocht krijg aan de afkoopwaarde. 'k Heb er nog nooit een euro winst op kunnen maken, dus zie ik ook niet in waarom ik daarop belast moet worden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pdh Bekijk Berichten
                    Een particulier gaat daar misschien mee akkoord, maar iemand met een BTW-nummer heeft waarschijnlijk liever een factuur.

Volgens mij is het nog altijd zo dat wanneer je op het einde van het contract het voertuig niet wil aankopen en je het volledig overlaat aan BMW, de fiscus moeilijk zomaar privé kan belasten. Maar zoals ik het hier lees, is het toch de bedoeling om een graantje mee te pikken en dan heeft de fiscus natuurlijk wel gelijk in zijn redenering van het te belasten.
                    Die krijgt een factuur hé van Bmw, wel minder dan de aankoopprijs natuurlijk. Ik heb hier toch nog nooit problemen mee gehad om iemand te vinden die dit wil doen
                    2014 Bmw 118d Estorill //M
                    2000 Bmw 320d
                    2008 Bmw 335i touring Alpinweiss //M Sport 361pk 541 Nm by BR Performance
                    2011 Bmw 1M Coupé (Verkocht, dank u wel Di Rupo.)
                    https://www.facebook.com/Food-Factory-486630784806254/

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
                    Gelieve volgende link eens te lezen,het kost je maar een minuutje...
                    http://www.autoforum.be/showthread.p...-met-de-wereld
                    Rekening nummer: Lieve Van Hove BE26 3770 7528 0929

Comment

als ik het goed begrijp zijn er hier toch al verschillende die de 'verkoopbelofte' niet hebben gelicht op de bvba (en maw de wagen niet hebben aangekocht op naam van de bvba) ...en toch nooit problemen hebben gehad met de fiscus!!
                      Misschien toch maar proberen dan....;-)

Comment

Working...
                      X