Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De praktijk van het rijexamen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• De praktijk van het rijexamen

Het rijexamen, praktisch (dus de proef op de weg): waar wordt op gelet, wat zijn belangrijke zaken die steeds opnieuw aan bod komen....

Bedoeling is om als aanstaande chauffeur wat meer info te krijgen van mensen die pas hun examen afgelegd hebben. Via via gehoord of zelf meegemaakt, dat maakt niet uit.

Dus NIET een opsomming van ergernissen, een verhaaltje van "ik op mijn examen meer dan 5j geleden", ... alleen nuttige info voor de examinant.

2015 Volvo V60 D2 aut.
    2003 Volvo S60 2.4 benzine

- voorrang van rechts
    - gebruik van spiegels
    - niet onnodig koppeling induwen (bij bocht nemen of remmen)
    - in juiste versnelling rijden
    - juiste plaats op de weg
    - juist voorsorteren op kruispunten
    - afstand tov voorligger
    - uw stuur juist vast houden
    - uw voertuig onder controle hebben
    - defensief & anticiperend rijden
    - niet "te" voorzichtig rijden
    - rekening houden met fietsers, voetganger en ander los lopend wild
    - vertrek op de helling zonder achter te bollen
    - stuur stil houden zonder bij te sturen in bochten
    - uw lichten, ruitenwissers en richtingaanwijzers gebruiken waar nodig
    - over uw schouder kijken bij het indraaien van een straat
    - ...
    The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
    BMW F10 520da 2012
    MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

...regelmatig in de spiegels kijken.

Comment

Je kan het achtermistlicht alleen ook aanzetten.
        Misschien dom, maar ik had daar nooit bij stilgestaan dat er een apart knopje voor is.

Comment

Voldoende vlot inparkeren (ook al staat er in principe geen tijdslimiet op), en zoals eerder gezegd niet overdreven voorzichtig rijden.
          Laten zien dat je weet hoe snel je mag rijden, met andere woorden.

Comment

Leuk initiatief, dit topic.

Ik mag ook binnenkort gaan, ik ga me dan toch even serieus moeten aanpassen.

Weet er trouwens iemand of CC en/of parkeersensoren zijn toegelaten?
            En welke auto neem je best? Rammelende stadswagen, of degelijke sedan?

Comment

Parkeersensoren zijn toegelaten. Echter heb je meestal zoveel plaats met het inparkeren dat dit niet nodig is.
              2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

Comment

Zeker niet vergeten bij het parkeren: handrem optrekken!
                (vergeten te doen is direct gebuisd)

Verder: wat BEEMER zei. Wat ook erg aan te raden is, is een keer in de buurt van het examencentrum gaan rondrijden.
                Zo kan je dan kijken waar je extra aandacht aan moet besteden, bijvoorbeeld een zone 30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exacorta Bekijk Berichten
                  Zeker niet vergeten bij het parkeren: handrem optrekken!
                  (vergeten te doen is direct gebuisd)

Verder: wat BEEMER zei. Wat ook erg aan te raden is, is een keer in de buurt van het examencentrum gaan rondrijden.
                  Zo kan je dan kijken waar je extra aandacht aan moet besteden, bijvoorbeeld een zone 30.
                  Ook niet vergeten je pinker te gebruiken als je na het parkeren terug vertrekt. Dit was mijn fout. De straten om te parkeren zijn vaak zodanig rustig en afgelegen dat je moederziel alleen rijdt en dit wel eens zou kunnen vergeten...

Comment

ik was er de eerste keer door, toch enkele (serieuze en minder serieuze) tips:

-ga in de buurt van het examencentrum rondrijden, ze zullen op zijn minst 1 keer een 'speciale' verkeerssituatie passeren met je
                    -indien mogelijk niet met een te mooie wagen gaan, examinatoren = gefrustreerde mensen --> jaloezie --> gebuisd (knipoog)
                    -het instructieboekje van je wagen eens lezen, zo kan je niets over het hoofd zien zoals pakweg waar je remvloeistof zit of je voorste mistlichten
                    -niet te traag rijden, hou je gewoon proper aan de snelheid. Ken enkele mensen die dachten dat het goed was om 60 te rijden waar je 70 mocht en dan gebuisd werden omdat hun snelheid onaangepast was
                    -niet al te hard optrekken iemand die vanachter zit voelt deze acceleratie veel sterker aan en zal je misschien buizen wegens onaangepast rijgedrag
                    -rem op een regelmatige manier
                    -probeer niet de 'expert' uit te hangen en ga bv. niet rev-matchen op je examen
                    -als je in je spiegels kijkt overdreven de beweging maken zodat ze achteraf niet kunnen zeggen dat je je spiegels niet gebruikt hebt
                    -aan een rood licht laat je voor je eigen gemak de auto gewoon in 1e staan ipv hem in neutraal te zetten, anders veroorzaak je nodeloos 'stress' voor jezelf als het licht weer op groen gaat
                    -ontwijk gaten in het wegdek voor 1 keer niet
                    -niet eten net voor je examen
                    -eens naar toilet gaan voor het examen
                    -niet de betweter uithangen wanneer men commentaar geeft, laat die examinatoren toch 1 keer genieten van hun 'macht', ja knikken en je antwoord voor jezelf houden
                    -gewoon kalm blijven, het is niet dat je leven er van afhangt
                    en voor de rest: gewoon doen zoals je normaal veilig zou rijden, rij op je spiegels, let op voor fietsers ed.

Comment

En ik weet dat het betalend is, maar het praktijkboek van http://www.gratisrijbewijsonline.be/ is ook wel z'n geld waard.

Comment

Wanneer de instructeur zegt: "Als ik niets zeg, dan volgt u gewoon de weg verder tot aan mijn volgende instructie". Dat wil zeggen: opgelet want ergens zal je verplicht links of rechts af moeten draaien en ik ga het u niet op voorhand vertellen.

Wanneer blijkt dat de examinator u 2 keer op rij het zelfde stukje laat rijden, weet dan dat je de keer ervoor iets fout deed en dat je een herkansing krijgt.

(op een baan met middenberm) Als men zegt dat je aan het eerst komende grote kruispunt links moet afdraaien en er komt veel volk van rechts. Dan moet je wachten op de middenberm tot er geen verkeer meer van rechts komt. Wanneer je staat te wachten moet je zien dat je niet te ver links wacht zodat je geen verkeer hindert.

Bij het voorsorteren op een kruispunt neem je best een afwachtende houding (ook weer niet te lang natuurlijk...) als het licht op groen springt. De auto's die van de andere kant komen, eisen hun plekje wel op zodat het voor een beginnende bestuurder duidelijk is waar je u het beste zicht plaatst.
                        The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                        BMW F10 520da 2012
                        MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

al een paar heel mooie tips, tof!
                          dankje en laat maar komen in dezelfde stijl!

2015 Volvo V60 D2 aut.
                          2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

- eens je ingeparkeerd bent en de examinator vraagt om even uit te stappen, naar het voetpad gaan en terug in te stappen zoals je normaal zou doen: spiegel kijken of er geen fietser of auto aankomt, deur openen op een kier en kijken voor fietser of auto, uitstappen, wagen afsluiten (!), stap tegenliggend aan het verkeer achterlangs de auto en ga naar het voetpad, stap nu voorlangs de auto weer tegenliggend aan het verkeer in de wagen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de messias Bekijk Berichten
                              Leuk initiatief, dit topic.

Ik mag ook binnenkort gaan, ik ga me dan toch even serieus moeten aanpassen.

Weet er trouwens iemand of CC en/of parkeersensoren zijn toegelaten?
                              En welke auto neem je best? Rammelende stadswagen, of degelijke sedan?
                              Mijn broer moest zijn sensoren afzetten .
                              2012 E92 Bmw 335i DKG
                              1991 E30 320i

Comment

Als die sensoren bij de wagen horen en niet aftermarket zijn, mogen ze gebruikt worden.

Meer nog: er wordt van je verwacht dat je weet hoe ze te gebruiken.

Comment

Wees niet arrogant en zeg niet tegen de examinator dat hij zijn gordel moet aandoen.

Comment

En daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Als bestuurder van de wagen moet je nl. nagaan dat je passagiers zich ook aan de regels houden.

Waar je bv wel voor moet opletten is als je hebt geparkeerd en de wagen moet afsluiten, de instructeur soms durft zijn deur open te zetten, zodat jij denkt dat hij met je wil praten. Ook zijn deur moet je dan manueel dichtdoen net alsof je de wagen leeg achterlaat na geparkeerd te hebben.

Comment

op je spiegels parkeren of net niet ?

Comment

Waar ik vorige week heb opgelet is bij het parkeren uitstappen eerst naar achter dan vanvoor checken en ook achteruit kijken bij het uitstappen.

De mijne zei van int begin dat er geen strik dingens inzitten.

Comment

Working...
                                        X