Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De praktijk van het rijexamen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Parkeer niet TE vlot
    Ikzelf had vrij veel plaats(meter of 12) om achteruit in te parkeren en deed het op een seconde of 10, wat dan weer niet goed was omdat het te nonchalant was en te snel. Ookal heb ik mij geparkeerd of ik maar 7m zou gehad hebben)

    Hou er ook rekening mee als je met een voertuig rijd die 2 pinkerstanden heeft dat je bij een bocht te nemen steeds hard genoeg doordrukt(mijn eigen voertuig toen had dat niet, rijexamenvoertuig wel). Waardoor mijn pinker steeds al afsloeg na 3x en ik dan pas de bocht nam...

    En je moet zoiezo op je spiegels parkeren, begin niet door je achteruit te kijken met je ene arm op de hoofdsteun van je passagier en je om te draaien.
    2013- Volvo V60 D3 R-Design
    2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

    Comment


    • #22
      dat laatste, is dat bij iedereen zo?
      Dat vind ik vreemd, eigenlijk.
      __________________________

      2015 Volvo V60 D2 aut.
      2003 Volvo S60 2.4 benzine

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
        dat laatste, is dat bij iedereen zo?
        Dat vind ik vreemd, eigenlijk.
        Bedoel je over dat parkeren op de spiegels? Ikzelf heb 2x mijn praktijkexamen gedaan. Beide keren heb ik door de achterruit gekeken (natuurlijk ook de spiegels gebruikt om de borduur te kunnen zien). En geen één van de 2 examinators die ik had heeft daar een opmerking over gemaakt.

        Comment


        • #24
          Mijn ervaring?
          (rijbewijs in bezit sinds 08/09/10)

          Veel oefenen!

          interessant:
          http://www.derijprof.be/

          Ik heb praktisch alles moeten aan mezelf leren, mijn moeder zij niet veel op mijn rijvaardigheid.
          Maar ik heb zo'n gevoel dat jij(?) dat wel niet slecht zal doen.

          Ik heb 3 maal moeten gaan, veel bijgeleerd van bepaalde instructeur (ik moest 6u les volgen na de 2de buis).
          De 3de maal was ik geslaagd, ik had wel een voorrang van rechts vergeten en over een volle witte lijn gereden, De examinator vroeg mij, 'en wat denk je er van?'
          Ik antwoord met die dingen die ik vergeten was, en ik was geslaagd tot mijn verbazing.

          Je moet toch wel wat chance hebben met je examinator.

          Besluit: oefening baart kunst.

          Comment


          • #25
            Schaevertje: inderdaad, dat bedoelde ik.
            thx
            __________________________

            2015 Volvo V60 D2 aut.
            2003 Volvo S60 2.4 benzine

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door gerritbuggenhout Bekijk Berichten
              Maar ik heb zo'n gevoel dat jij(?) dat wel niet slecht zal doen.
              ja, 't wordt eens tijd dat ik m'n rijbewijs haal, ik rijd al 20j zonder.
              __________________________

              2015 Volvo V60 D2 aut.
              2003 Volvo S60 2.4 benzine

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                ja, 't wordt eens tijd dat ik m'n rijbewijs haal, ik rijd al 20j zonder.
                Ik bedoel het aanleren ('k veronderstel toch dat JIJ de begeleider zal zijn?)
                tenzij je voor iemand anders info vraagt bv. uw vrouw (omdat jij geen tijd hebt)

                Comment


                • #28

                  Nee, 't is idd in functie van begeleider. Niet van familie, maar een vriend die wat in de problemen zit.

                  Tijd om eens de wegcode opnieuw door te nemen bovendien, kan sowieso geen kwaad als je veel op de baan zit.
                  __________________________

                  2015 Volvo V60 D2 aut.
                  2003 Volvo S60 2.4 benzine

                  Comment


                  • #29
                    De examinator kijkt niet of je op je spiegels of door de achterruit parkeert. De meeste instructeurs leren wel aan via de spiegels, omdat je daarmee iets makkelijker kan parkeren als je geen 3D vogelperspectief hebt van je wagen, zoals de meeste mensen. En het zit ook comfortabeler.

                    Comment


                    • #30
                      Ik mag morgen ook mijn rijexamen gaan doen

                      Daarnet al even in de stad gaan kijken hoe de situatie 's morgens vroeg is. In Aalst heb je een groot gedeelte van de stad die éénrichtingsverkeer is en waar je dus maar één route kan volgen. Echter 'botsen' we deze morgen op een obstakel: een verhuiswagen die de straat blokkeerde en van plan was daar nog eventjes te staan. Er achter blijven wachten is dus eigenlijk geen optie (tenzij je uuuuuuren de tijd hebt). Los van het examen (want er is weinig kans dat ik morgen hetzelfde probleem tegenkom): wat doe je best in zo'n situatie? Achteruit de straat uit rijden met 4 pinkers op? Of gewoon draaien en op het gemak de straat uit? Allicht ben je in alle gevallen in de overtreding, maar ja, het kan niet anders.

                      Comment


                      • #31
                        Wanneer je begint en je doet je rijexamen met een vrije begeleider, stel je laatste vragen aan een rijinstructeur, er lopen er altijd wel wat rond op het examencentrum en als je vriendelijk bent gaan ze je zeker helpen!

                        Comment


                        • #32
                          Wat ook zeer belangrijk is en volgens mij nog niet is voorbijgekomen hier is een goede remtechniek.

                          Wanneer je voor een rood licht moet stoppen is het de bedoeling zo lang mogelijk in versnelling te blijven zonder te ontkoppelen!
                          Dit doe je pas op het allerlaatste, wanneer je voelt dat de wagen begint te "schokken" en dan kan je hem best gelijk in eerste zetten.

                          De reden hiervoor is dat wanneer je vroeger ontkoppeld een pak minder tractie hebt.

                          Voor dat het examen begint zijn er een aantal praktische vragen over de auto die de examinator kan vragen.

                          Zoals de bandenspanning: die kan je bij veel auto's in de tankdop vinden of zeggen dat je die kan aflezen op het dashboard. Een zwaarder beladen auto moet een hogere bandenspanning hebben.
                          Wat je ook moet weten is dat je nog minstens 1,6mm profiel op je banden moet hebben en hoe je kan controleren of dit nog het geval is.

                          Comment


                          • #33
                            Het examen gaan doen met een wagen van de rijschool, ik heb dat toen gedaan. een uurtje voor het examen begon zijn wij toen al de examenronde gaan rijden zodat ik al wist waar zone 30 enz was. Mijn examinatrice was uiteindelijk een goede vriendin van mijn rijschoolinstructrice dus die hebben meer liggen zeveren tegen elkaar dan mij te beoordelen .

                            Ze zei toen ook dat ik de eerste van de dag was die er door was. ( ik moest pas om 15.30u beginnen). Dit kwam volgens haar omdat ik dat met de rijschool heb gedaan.
                            BMW X5 45e

                            Comment


                            • #34
                              Exacorta,

                              Wachten tot de auto gaat schokken is eigenlijk al te laat... Vaak wordt aangeraden om terug te schakelen naar 2e versnelling, want aan een snelheid waar de auto in 4e durft te schokken kan je nog niet naar 1ste schakelen.

                              Als ik bovenstaande zo lees, kan ik enkel concluderen dat het Praktijkboek van Gratisrijbewijsonline heel wat accurater is...

                              Comment


                              • #35
                                Laat het me anders formuleren: zo lang mogelijk gekoppeld blijven, dan de koppeling induwen, tot stilstand komen, in eerste zetten zodat je wanneer het licht op groen springt meteen kunt vertrekken.
                                Zelf rij ik met een 4-bak met lange overbrengingen, dus schakel ik veel sneller terug naar eerste als de meeste met 5 of 6 versnellingen, dat moet ik er ook wel bij vermelden natuurlijk.

                                Comment


                                • #36
                                  Handrem opzetten wanneer je parkeert.

                                  En geen tussengas en dergelijke beginnen geven, daar worden ze blijkbaar ambetant van! "Waarvoor is dat nodig, we zitten hier niet in een rally" ..

                                  Ik was er gelukkig van de eerste keer door.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Exacorta, als je de koppeling ingeduwd houdt om uit te bollen doe je het ook fout voor het examen.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Nee, dat doe je pas aan snelheden < 20km/u ofzo wanneer de auto gaat trillen, je kan het beste zo lang mogelijk in versnelling gekoppeld blijven staan.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Waar ze u ook op pakken is of ge langs de juiste kant naar en van de wagen wegstapt als ge geparkeerd staat.
                                        BMW X5 45e

                                        Comment


                                        • #40
                                          Zelfs als je die laatste 20 meter met het koppelingspedaal ingedrukt coast omdat je nog te snel rijdt voor eerste, en te traag voor 4e, gaat erover zijn.

                                          Gewoon terugschakelen naar 2e, en dan pas bij bijna stilstand 1ste. http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be staat vol van leerling-chauffeurs die het zo doen en zo hebben gedaan.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X