Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe BIV vanaf 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe BIV vanaf 2012

    Heeft iemand al meer info hierover?
    Een 2de hands Dacia Logan zou duurder worden dan een nieuwe 535d?
    My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

  • #2
    Zie -> http://www.autoforum.be/showthread.php?t=53302

    Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

    Comment


    • #3
      Formule
      BIV = index * ((2*( CO2 *f + x)^m/1E10)*LC + c)
      Verklaring
      Index: duidelijk: indexatie BIV wordt ingevoerd
      CO2 : uitstoot in g/km
      f : correctiefactor voor oudere benzinewagens
      x : correctieterm voor evolutie nieuw wagenpark
      m : exponent machtsverheffing
      LC : leeftijdscorrectie voor 2de handswagens
      c : term bepaald door euronorm + type brandstof
      Hoe dat ik daar niet zelf op gekomen was
      My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

      Comment


      • #4
        Prachtig, vanaf de nieuwe BIV-regeling elk jaar een nieuwe snelle diesel limo kopen

        Comment


        • #5
          Het is precies of die vlaamse politiekers ons nog meer willen pesten dan die federale. Alles wat zij al hebben ingevoerd is een verslechtering! Het is zogezegd het milieu dat de BIV bepaalt, maar als je de voorbeelden bekijkt komen de onvriendelijkste er dikwijls beter uit, en dan die bedragen: tot 10000€????? Voor nieuwe wagens valt het precies nog mee: veel leuke wagens aan betere BIV-voorwaarden. Maar de tweedehandsmarkt zal een probleem worden, en de toffe youngtimers! Wanneer gaan ze het gebruik van de wagen eens incalculeren en de BIV en de rijtaks samenvoegen? Dan kan de liefhebber die weinig rijdt, blijven genieten!

          Buiten met die handel! (zal dit niet vergeten bij de volgende verkiezingen! )
          Last edited by Sinof; 17/07/2011, 12:18.

          Comment


          • #6
            WTF heeft den index met het milieu te maken ?

            Als index 2 keer op een jaar stijgt omdat alles duurder wordt gaat BIV ook nog eens duurder worden !

            Comment


            • #7
              Persmededeling van de Vlaamse Regering
              vrijdag 15 juli 2011

              Op voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke SCHAUVLIEGE en Vlaams minister van Financiën en Begroting Philippe MUYTERS keurde de Vlaamse Regering vandaag het voorontwerp van decreet goed dat de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) voor personenwagens vergroent. Bepalend voor de berekening van de BIV worden de CO2-uitstoot en de Euronorm. Deze eerste principiële goedkeuring is een belangrijke stap in een algemene vergroening van de autofiscaliteit. De BIV-hervorming gaat in vanaf 2012.

              De vergroening van de BIV moedigt de Vlaming aan te kiezen voor milieuvriendelijke, schone wagens.

              Luchtkwaliteit en klimaat

              De huidige BIV wordt berekend op basis van het vermogen van de motor (uitgedrukt in fiscale PK of kW). Voor de nieuwe BIV is de belastbare grondslag gebaseerd op de milieukenmerken van het voertuig, met name de Euronorm (luchtkwaliteit) en de CO2- uitstoot (klimaat). Beide staan vermeld op het inschrijvingsbewijs van het voertuig.

              De CO2-functie is onafhankelijk van het brandstoftype. Hoe minder brandstof de wagen verbruikt, hoe lager dus de CO2-uitstoot en hoe lager de BIV zal zijn.

              Aangezien de Euronormen voor benzine- en dieselwagens wél verschillen, wordt een onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselwagens.

              Benzinewagens stoten tot en met de Euro 5 norm immers minder schadelijke stoffen uit dan dieselwagens binnen dezelfde Euronorm.

              Bij dieselwagens wordt ook rekening gehouden met de aanwezigheid van een roetfilter.

              Tweedehands en leeftijd

              De nieuwe BIV-berekening hanteert nog andere belangrijke uitgangspunten.
              Minister Joke Schauvliege: “De nieuwe regeling moet ook sociaal aanvaardbaar zijn. Het kan niet de bedoeling zijn aankopen uit het verleden te bestraffen of om de markt aan tweedehandswagens te verstoren. We willen daarom de nieuwe BIV-berekeningswijze voor tweedehandshandswagens gradueel invoeren. Dat doen we over een periode van drie jaar.
              Ook met de leeftijd van de wagen wordt rekening gehouden. In functie van die leeftijd (het aantal jaren sinds de eerste inschrijving) wordt op de BIV een korting gegeven. Een 10 jaar oude wagen die vandaag als milieuonvriendelijk wordt beschouwd, was destijds misschien het meest milieuvriendelijke model op de markt.”

              Schone technologie promoten

              Omdat de Vlaamse Regering voluit gaat voor nieuwe en schone technologieën, wordt de aankoop van wagens op aardgas (CNG ) gestimuleerd. Dat geldt ook voor LPG-wagens. Er wordt een correctiefactor op de CO2-uitstoot toegepast zodat hiervoor minder BIV zal moeten betaald worden.
              Wagens op LPG en aardgas stoten immers minder schadelijke stoffen uit. Met het oog op de lokale luchtkwaliteit is in stedelijke omgevingen het gebruik van benzine-, LPG- of aardgaswagen te verkiezen.


              Om de aankoop van elektrische voertuigen en plug-in hybride wagens aan te moedigen, moet voor deze wagens geen BIV betaald worden.

              Tenslotte stimuleert de nieuwe BIV-regeling de aankoop van tweedehandsdieselwagens uitgerust met een roetfilter (nieuwe dieselwagens hebben sedert 2011 een gesloten roetfilter). Zowel wagens nieuw uitgerust met een roetfilter als wagens waarop achteraf een roetfilter werd of wordt geïnstalleerd genieten van een korting bij de inschrijving.

              Minister Philippe Muyters: “Sinds 1 januari 2011 heeft Vlaanderen de inning van de verkeersbelastingen in eigen beheer genomen. Dat gaf ons de mogelijkheid om snel en op eigen kracht een budgetneutrale hervorming van de BIV door te voeren, die de aankoop van meer milieuvriendelijke wagens stimuleert. We laten de cilinderinhoud van de wagen los in het voorstel, omdat binnen élke prijsklasse tegenwoordig keuze is uit meer en minder vervuilende wagens.

              De BIV voor een Opel Corsa diesel zal bijvoorbeeld stijgen, terwijl die van een Renault Megane een stuk daalt terwijl dat een grotere auto is. De BIV zal ook minimaal 61,5 euro en maximaal 10.000 euro bedragen, onderhevig aan een jaarlijkse indexering.”


              Vanaf wanneer?

              De BIV wijzigt dit jaar niet meer.
              De nieuwe BIV zal ingaan vanaf 1 januari 2012 voor nieuwe auto’s.

              Voor tweedehandswagens wordt de nieuwe BIV gefaseerd ingevoerd over drie jaar.
              Het eerste jaar (2012) wordt de nieuwe berekeningswijze voor 33% gebruikt, de huidige voor 67%. Het tweede jaar (2013) verloopt 67% volgens de nieuw berekening en 33% volgens de huidige en vanaf 2014 wordt de BIV volledig berekend op de nieuwe wijze.

              Voor wie?

              De nieuwe regeling geldt voor voertuigen die worden ingeschreven op naam van een natuurlijk persoon.
              Voor voertuigen die bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen worden ingeschreven onder het KBO-nummer van een onderneming (Kruispuntbank van Ondernemingen) blijft de huidige BIV regeling van toepassing.
              De gewesten zijn bevoegd voor de heffingsgrondslag, de aanslagvoeten en de vrijstellingen. Wanneer de belastingplichtige een vennootschap, een autonoom overheidsbedrijf of een vzw met leasingactiviteiten is, moeten de gewesten echter een samenwerkingsakkoord afsluiten met de andere gewesten. Er wordt daarom eerst op korte termijn een aangepast systeem voor particuliere wagens ingevoerd. Het blijft de bedoeling om op termijn een volledige hervorming, inclusief jaarlijkse verkeersbelastingen en inclusief bedrijfswagens, in te voeren. Hierover werd reeds een princiepsakkoord met de andere gewesten bereikt.

              Samengevat

              De nieuwe BIV voor natuurlijke personen (particuliere wagens) wordt berekend aan de hand van:

              • de brandstofsoort: benzine, diesel, aardgas, LPG of elektriciteit
              • de Euronorm van de wagen (zie inschrijvingsbewijs van de wagen)
              • de CO2-uitstoot van de wagen (zie ook inschrijvingsbewijs van de wagen)
              • de aanwezigheid van een roetfilter
              • de leeftijd van de wagen
              Deze gegevens ontvangen we van de Dienst Inschrijvingen Voertuigen.

              Minister Joke Schauvliege: “Met deze nieuwe BIV-regeling willen we de Vlaming aanzetten om zijn aankoopgedrag te wijzigen en hem overtuigen voor een schone wagen te kiezen - ook schonere tweedehandswagens. Tegelijk willen we de weg inslaan naar nieuwe technologieën en die versneld ingang doen vinden.
              Daarom stimuleren we de aankoop van elektrische voertuigen en plug-in hybride wagens door voor deze voertuigen geen BIV te innen. De vergroende BIV is alleszins een nieuwe belangrijke hefboom die moet leiden tot een betere, gezonde luchtkwaliteit en minder fijn stof.”

              Minister Philippe Muyters: “Deze hervorming is opgevat als een vergroenende, budgetneutrale hervorming. Het is dus zeker geen belastingverhoging, wel een verschuiving in functie van milieukenmerken.

              Een zuinige, minder vervuilende diesel zal voortaan bijvoorbeeld minder BIV betalen dan een zwaar vervuilende diesel. Wel is een indexatiemechanisme toegevoegd om de budgettaire impact van het gewenste gedragseffect op de begroting te vangen.”

              Het voorstel voor de nieuwe BIV gaat nu voor advies naar de Mobiliteitsraad, de SERV en de Minaraad, adviesorganen van het brede maatschappelijke middenveld, en moet ook door het Vlaams Parlement goedgekeurd worden.


              Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:


              Patrick Verstuyft, Woordvoerder van minister Joke Schauvliege
              Tel: 02 552 63 69
              E-mail: persdienst.schauvliege@vlaanderen.be


              Thomas Pollet, Woordvoerder van minister Philippe Muyters
              Tel: 02 552 67 07
              Gsm: 0474 69 56 08
              E-mail: persdienst.muyters@vlaanderen.be





              Da's dus een cadeautje vd N-VA :

              Bonus voor milieuvriendelijke wagens , malus voor vervuilende wagens

              De belasting op inverkeerstelling (BIV) wordt vandaag, net als de verkeersbelasting, geïnd door de federale overheid. Vanaf 1 januari 2011 zal de Vlaamse overheid die belastingen in eigen beheer innen. ‘Het moment om werk te maken van een budgetneutrale hervorming van de BIV tarieven die de aankoop van milieuvriendelijke wagens stimuleert’, zegt Philippe Muyters.

              Philippe Muyters stelt voor om het tarief van de BIV te bepalen op basis van de milieukenmerken en de CO2-uitstoot van de wagen. Nu gebeurt dit op basis van het vermogen van de wagen (fiscale pk/ cilinderinhoud). Enkel wagens op LPG hebben momenteel een gunstiger tarief. Voor alle duidelijkheid, het gaat niet om de jaarlijks te betalen verkeersbelasting, wel om de eenmalige taks bij aankoop van een wagen.

              Het voorstel betekent concreet dat wie kiest om een milieuvriendelijke wagen te kopen een verlaagd BIV tarief krijgt. Wie kiest voor een vervuilende wagen betaalt meer BIV. Voor elektrische wagens wordt in het voorstel de BIV afgeschaft. Bij aankoop van tweedehandswagens blijft de ‘leeftijdscorrectie’ wel behouden.

              Met dit principe van ‘de vervuiler betaalt’ wil de minister de aankoop van milieuvriendelijke wagens stimuleren. Tegelijkertijd is deze vergroening voor de Vlaamse Overheid budgetneutraal: Elke bonus voor een milieuvriendelijk type wordt gecompenseerd met een malus voor minder milieuvriendelijke auto's.

              Dit budgetneutrale hervormingspakket uit de Beleidsbrief Financiën en Begroting van de minister moet nog collectief goedgekeurd worden door de Vlaamse Overheid.
              Auteur(s):

              Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën en begroting
              Contactinfo:

              Thomas Pollet, woordvoerder minister Muyters
              Tel: 02 552 67 07
              Fax: 02 552 67 01
              E-post: thomas.pollet@vlaanderen.be
              http://www.n-va.be/nieuws/persberich...uilende-wagens


              + YouTube Video
              ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
              Last edited by ; 17/07/2011, 02:20.

              Comment


              • #8
                Gebruik van roetfilters om fijnstof terug te dringen werkt niet :

                De Europese aanpak om fijnstof met strenge normen en roetfilters terug te dringen, werkt niet. Uit de eerste metingen met nieuwe apparatuur blijkt dat het aantal relatief onschuldige grovere fijnstofdeeltjes in de lucht afneemt, terwijl de concentratie van het voor mensen veel schadelijker ultrafijnstof nog steeds levensbedreigende proporties kan aannemen.

                Comment


                • #9
                  incompetente politiekers!!
                  en meer valt daar jammer genoeg niet over te zeggen

                  Comment


                  • #10
                    'Het voorstel betekent concreet dat wie kiest om een milieuvriendelijke wagen te kopen een verlaagd BIV tarief krijgt. Wie kiest voor een vervuilende wagen betaalt meer BIV.'

                    Wel, onze overheid heeft iig humor^^

                    Persoonlijk kies ik voor een splinternieuwe en dus blijkbaar 'milieuvriendelijke' en weinig aan BIV kostende Porsche, jammer genoeg is dit in mijn droom, want in de realiteit word ik verplicht (en heb ik dus niet te kiezen) om door mijn enorm door de staat afgeroomd loontje, een 'milieuonvriendelijke' tweedehandswagen te 'kiezen', waarvoor ze mij met de glimlach een 3x duurdere BIV doen betalen omdat ik daar volgens hen zogezegd voor 'kies'.

                    Tijd om wakker te worden, bende comateuze mongolen die dat tekstje hebben opgesteld.

                    Comment


                    • #11
                      Wat houd dat concreet in voor een laat ons zeggen x35d van een jaar of twee oud?
                      2010 Mercedes S212 E350 CDI

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Davy_ Bekijk Berichten
                        Wat houd dat concreet in voor een laat ons zeggen x35d van een jaar of twee oud?
                        BIV gaat van een dikke 4k naar +- 600 euro

                        Comment


                        • #13
                          ..als je lang genoeg geduld hebt

                          Vanaf wanneer?

                          De BIV wijzigt dit jaar niet meer.
                          De nieuwe BIV zal ingaan vanaf 1 januari 2012 voor nieuwe auto’s.

                          Voor tweedehandswagens wordt de nieuwe BIV gefaseerd ingevoerd over drie jaar.
                          Het eerste jaar (2012) wordt de nieuwe berekeningswijze voor 33% gebruikt, de huidige voor 67%. Het tweede jaar (2013) verloopt 67% volgens de nieuw berekening en 33% volgens de huidige en vanaf 2014 wordt de BIV volledig berekend op de nieuwe wijze.

                          Comment


                          • #14
                            Als dat erdoor komt dan denk ik niet dat BMW nog veel x18 of x20 verkoopt.

                            Mijne 318 wordt alvast ingeruild in x30-x35 dan
                            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                            www.meevliegen.be

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
                              Als dat erdoor komt dan denk ik niet dat BMW nog veel x18 of x20 verkoopt.

                              Mijne 318 wordt alvast ingeruild in x30-x35 dan
                              Wacht misschien best tot ook de taks hervormd is.
                              1991 BMW E30 318is

                              Comment


                              • #16
                                Alsof elke AW'er nu de diesel gaat kopen die hij altijd al wou omdat de BIV verlaagt is

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                                  Alsof elke AW'er nu de diesel gaat kopen die hij altijd al wou omdat de BIV verlaagt is
                                  Ik denk dat de drempel om een x35d of dergelijke te kopen i.p.v. een x20d of x25d, sterk naar beneden wordt gehaald..
                                  My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
                                    Ik denk dat de drempel om een x35d of dergelijke te kopen i.p.v. een x20d of x25d, sterk naar beneden wordt gehaald..
                                    Voor een stuk, ja, maar het verschil in aankoopprijs blijft nog steeds aanzienlijk. Die (bvb) extra €2500 naar de 335d doet het hem nu ook niet in het volledige plaatje. Er zijn mensen die meer geven aan een Individual kleurtje!

                                    Comment


                                    • #19
                                      even de hypocrisie van de regering op een rijtje zetten
                                      1- de accijnzen op de diesel verhogen.
                                      2-een nieuwe BIV regeling invoeren die ons "verplichten" om een diesel te kopen ivm de weinige CO2 uitstoot
                                      3-ons allen 90 per uur laten rijden op de snelweg omdat we verstikken in het fijn stof.
                                      4-ons beboeten omdat we te snel rijden voor onze roetfilter te kuisen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk Berichten
                                        BIV gaat van een dikke 4k naar +- 600 euro
                                        Damn
                                        Ik wil terug een 535d
                                        2010 Mercedes S212 E350 CDI

                                        Comment

                                        Working...
                                        X