Mededeling

Collapse
No announcement yet.

O plaat of lichte vracht op een auto voor 1968

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • O plaat of lichte vracht op een auto voor 1968

    Ik ben van plan om een Land Rover Series II te kopen. Maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik hem als lichte vracht of als oltimer ga inschrijven.
    Als ze u betrappen dat u met een O-plaat rijdt naar de winkel krijgt u dan een boete of uw rijbewijs wordt afgepakt? De keuring van een auto voor 1968 is die lichter als een gewone keuring.

  • #2
    Als je die als gewone laat keuren, keuren zie die zoals een moderne wagen. Voor O plaat controleren ze enkel werking van de remmen, de ophanging, chassisnummer en gevarendriehoek.
    Naar het schijnt kunnen ze uw O plaat in beslag nemen als je op dergelijke betrapt wordt. En een auto zonder nummerplaat mag niet op de openbare weg staan, dus pakken ze de wagen zelf ook nog in beslag. Dus reken dan op een ferme boete met sleepkosten e.d. erbij . In de meeste gevallen zullen ze eerder een waarschuwing geven, maar dat hangt natuurlijk van flik tot flik af.

    Voor de minste zever zou ik hem gewoon keuren. Taks blijft hetzelfde. Je moet alleen jaarlijks naar de keuring dan.
    Last edited by ; 17/07/2011, 23:38.

    Comment


    • #3
      Bedankt voor het antwoord. Ik dacht altijd dat auto's voor 1968 iets minder hard gekeurd worden omdat ze geen gelijkvormigheids attest hebben. Dan kunnen ze toch niet de uitstoot of de remkracht testen of de plaats van de lampen enzo testen?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door dellie Bekijk Berichten
        Bedankt voor het antwoord. Ik dacht altijd dat auto's voor 1968 iets minder hard gekeurd worden omdat ze geen gelijkvormigheids attest hebben. Dan kunnen ze toch niet de uitstoot of de remkracht testen of de plaats van de lampen enzo testen?
        Nu ben ik ook even aan het twijfelen . Naar mijn gedacht worden ze net hetzelfde gekeurd als een moderne wagen. Met de uitstoot houden ze wel rekening met het max. van dat jaar. Dus kan zelfs zijn dat bij een volledige keuring van een wagen van voor '68 geen uitstoot wordt gemeten. Maar daar ben ik dus geen 100% zeker van.

        Comment


        • #5
          Is het niet zo dat je met O-plaat binnen een bepaalde cirkel moet blijven, 25 km diameter gemeten vanaf de woonplaats of zo ?, maar dat je binnen die cirkel wel alle verplaatsingen mag doen zoals naar de winkel gaan e.d. en grotere afstanden alleen maar toegelaten bij het heen/terugrijden naar/van een oldtimer evenement en tijdens een eventuele oldtimer rondrit ??

          Comment


          • #6
            Als het niet teveel moeite is om die dagelijks te laten keuren, doe dat dan. Beste raad die ik u kan geven Je zit met een O-plaat met een zeer beperkte vrijheid en flikken beginnen alsmaar meer te controleren naar O-platen. Dus als je die echt vaak wil gebruiken en het niet teveel moeite is... dagelijkse keuring!

            Ik rij met de kever ook alleen maar voor plezierritjes rond en ga daar bewust niet mee naar de winkel enz. Ik ken er die het doen en géén problemen hebben. Ik ken er ook die gewoon op een parking stonden voor 20min maar wel zijn afgesleept en hun plaat kwijt zijn. O-plaat dagelijks gebruiken is en blijft een gok.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
              Is het niet zo dat je met O-plaat binnen een bepaalde cirkel moet blijven, 25 km diameter gemeten vanaf de woonplaats of zo ?, maar dat je binnen die cirkel wel alle verplaatsingen mag doen zoals naar de winkel gaan e.d. en grotere afstanden alleen maar toegelaten bij het heen/terugrijden naar/van een oldtimer evenement en tijdens een eventuele oldtimer rondrit ??
              In de wet staat niet persee een plaats gedefiniëerd van waaruit je die 25 km moet berekenen. Maar flikken gaan daar meestal wel van uit ja, rekenend vanaf de woonplaats. Als ze je echter daar een proces voor geven, kan je dat aanvechten in de rechtbank. Ken er genoeg die dat zo gewonnen hebben. In de wet staat niet letterlijk een plaats, gewoon die straal van 25 km

              Je mag echter wel alleen testritten doen in een straal van 25km. Naar de winkel gaan en een terrasje gaan doen enzovoort zit daar niet bijgerekend. Daarvoor kunnen ze ook boetes geven. Met meetings mag je wel bv. tot Spanje rijden en dan mag geen enkele flik er iets van zeggen.
              Allemaal een grote soep die oldtimerwetgeving! Ik zal blij zijn als we ooit eens een regering krijgen en BFOV een nieuw voorstel kan indienen voor O-platen

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                Bijna.

                Je mag in een cirkel van 25km rond de stalling van de wagen (hoeft dus niet persé je huis te zijn ) testritten doen, overdag en niet op de snelweg.
                Verder en snelweg inderdaad enkel van en naar meeting.

                Normaal gezien mag je er dus niet mee naar de bakker, maar je mag wel overal stoppen (ah ja, want hij liep warm, en ik was efkes bij dat cafeeke met dat mooie terras wat water voor de radiateur aan het halen


                Eigenlijk is die wet echt bullshit he.
                Wat is er nu mooier dan een terrasje gaan doen met gezin in de oldtimer? Dat mag dus nimeer, tenzij je je Engelse sportkar van '57 gaat keuren voor dagelijks gebruik
                Klopt. En een dikke second voor het vette gedeelte!

                Comment


                • #9
                  Dus de enige keren dat men wettelijk met een oldtimer mag buitenkomen zijn dus om testritten te doen, naar de schouwing te gaan en meetings bijwonen. Ik dacht dat men binnen die straal van 25 km kon gaan en staan waar men wou, niet dus. Het enige nut van een oldtimer is dan om aan meetings deel te nemen want al de rest "ist verboten".

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                    Dus de enige keren dat men wettelijk met een oldtimer mag buitenkomen zijn dus om testritten te doen, naar de schouwing te gaan en meetings bijwonen. Ik dacht dat men binnen die straal van 25 km kon gaan en staan waar men wou, niet dus. Het enige nut van een oldtimer is dan om aan meetings deel te nemen want al de rest "ist verboten".
                    Daar komt het voorlopig zowat op neer, ja. Maar BFOV is al even aan een nieuw voorstel aan het werken met nog maar 3 beperkingen:
                    -geen woon-werk
                    -geen woon-school
                    -geen commerciële activiteiten

                    En voor de rest zou alles mogen. Plus met keuring zou er een groep A en B komen. En daar kan je dan nog kiezen of je ze echt op O-plaat houdt of gewoon met een dagelijkse plak wilt rondrijden. De keuringsintervallen zouden dus afhangen van bouwjaar auto en soort inschrijving. Echter moet hierover nog serieus onderhandeld worden... Afwachten dus

                    Edith zegt: hier valt dus die nieuwe visie te lezen. Zou imho al een enorme verbetering zijn tov het huidige systeem.
                    Link: http://www.bfov.be/index.php/nl/doss...-voorstel-bfov
                    Last edited by ; 18/07/2011, 20:30.

                    Comment


                    • #11
                      O-plaat gaat het dus al niet worden. Nu was ik de wetteksten op goca en wegcode.be aan het zoeken voor de auto van voor 1968 maar ik vind eigenlijk niks relevants. Kan iemand daar wel aan uit?

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door dellie Bekijk Berichten
                        Bedankt voor het antwoord. Ik dacht altijd dat auto's voor 1968 iets minder hard gekeurd worden omdat ze geen gelijkvormigheids attest hebben. Dan kunnen ze toch niet de uitstoot of de remkracht testen of de plaats van de lampen enzo testen?

                        indien u auto als dagelijkse wagen wordt gekeurd wordt die gekeurd op de regels die golden in 68.

                        men kan niet verwachten dat jij een 3de remlicht had een airbag en gordels had in een cadillac van net na de oorlog.
                        indien u auto ook al van voor 75 in belgie is ingeschreven heeft die ook geen mistlicht achteraan nodig, enz.

                        Maw indien het mogelijk is gewoon als dagelijkse wagen laten keuren.
                        Last edited by Timmie; 19/07/2011, 20:50.

                        Comment

                        Working...
                        X