Deze week koop ik een 2dehands Clio RS aan en ga die omvormen tot lichte vracht.
Misschien dat het nuttig is om mijn ervaringen stap voor stap te delen voor toekomstige rijders die dit ook willen doen.
Stap 1: voor aankoop v/d wagen
- Heel belangrijk is om eerst te checken bij de Belgische importeur van het merk dat je wil kopen of ze ombouw tot lichte vracht wel toelaten. Bepaalde constructeurs doen dit niet met hun krachtige wagens en een ombouw is dus al op voorhand niet mogelijk. Ik weet uit ervaring dat Renault het WEL toestaat, Ford ook. VW, Audi en Seat staan het NIET toe op hun krachtige modellen.
- Van Renault moet de ombouw gebeuren door een erkende firma, Autographe in Waver. Zij leveren een kit lichte vracht en doen de ombouw. Kostprijs is 750 EUR excl. btw. Best dus al even bellen om een afspraak maken wanneer je wagen zal binnengebracht worden, anders riskeer je extra wachttijden.
Stap 2: aankoop & ombouw:
- Na aankoop moet je bij een Renault dealer gaan met je chassisnummer en hen naar de Belgische homologatiedienst doen bellen/faxen om een goedkeuring te krijgen op papier dat de wagen van Renault mag omgebouwd worden tot lichte vracht. Zolang je dit papier niet hebt, beginnen ze er bij Autographe niet aan. Die goedkeuring aanvragen, krijgen en laten doorsturen naar Autographe duurde 2 werkdagen bij mij.
Stap 3: na de ombouw
- Je krijgt een attest van Autographe waarmee je naar je dealer kunt. Zij vragen nieuwe papieren aan voor de wagen. De dealer zal de sticker of het metalen plaatje van je wagen verwijderen en samen met een kopie van het originele inschrijfbewijs opsturen naar de importeur.
- Een week na aanvraag kreeg ik nieuwe papieren, een nieuw metalen plaatje dat in de wagen werd bevestigd en gegevens die ik moest aanvullen bij mijn nieuwe aanvraag tot inschrijving.
- Vervolgens heb ik een vignet aangevraagd bij mijn verzekering die onderaan rechts op de inschrijving moet gekleefd worden. Na 1 dag had ik dat per post.
- Je moet zelf naar een DIV kantoor gaan met je aanvraag tot inschrijving omdat zij daar een kopie zullen nemen van je nieuw gelijkvormigheidsattest die je van de constructeur hebt ontvangen. Op je aanvraag tot inschrijving staan immers nog de gegevens van toen de wagen nog een personenwagen was.
- Na ontvangst van de nieuwe plaat kun je de wagen laten herkeuren als lichte vracht. Dit moet om je in regel te stellen en omdat op je huidige keuringbewijs er nog 5 zitplaatsen staan aangeduid. Het enige wat extra wordt gedaan op de keuring is de wagen wegen om je MTM (laadvermogen) te berekenen.
Daarmee is de conversie volledig en kan je alles binnen de maand doen als je de opeenvolgende stappen goed laat opvolgen...
Misschien dat het nuttig is om mijn ervaringen stap voor stap te delen voor toekomstige rijders die dit ook willen doen.
Stap 1: voor aankoop v/d wagen
- Heel belangrijk is om eerst te checken bij de Belgische importeur van het merk dat je wil kopen of ze ombouw tot lichte vracht wel toelaten. Bepaalde constructeurs doen dit niet met hun krachtige wagens en een ombouw is dus al op voorhand niet mogelijk. Ik weet uit ervaring dat Renault het WEL toestaat, Ford ook. VW, Audi en Seat staan het NIET toe op hun krachtige modellen.
- Van Renault moet de ombouw gebeuren door een erkende firma, Autographe in Waver. Zij leveren een kit lichte vracht en doen de ombouw. Kostprijs is 750 EUR excl. btw. Best dus al even bellen om een afspraak maken wanneer je wagen zal binnengebracht worden, anders riskeer je extra wachttijden.
Stap 2: aankoop & ombouw:
- Na aankoop moet je bij een Renault dealer gaan met je chassisnummer en hen naar de Belgische homologatiedienst doen bellen/faxen om een goedkeuring te krijgen op papier dat de wagen van Renault mag omgebouwd worden tot lichte vracht. Zolang je dit papier niet hebt, beginnen ze er bij Autographe niet aan. Die goedkeuring aanvragen, krijgen en laten doorsturen naar Autographe duurde 2 werkdagen bij mij.
Stap 3: na de ombouw
- Je krijgt een attest van Autographe waarmee je naar je dealer kunt. Zij vragen nieuwe papieren aan voor de wagen. De dealer zal de sticker of het metalen plaatje van je wagen verwijderen en samen met een kopie van het originele inschrijfbewijs opsturen naar de importeur.
- Een week na aanvraag kreeg ik nieuwe papieren, een nieuw metalen plaatje dat in de wagen werd bevestigd en gegevens die ik moest aanvullen bij mijn nieuwe aanvraag tot inschrijving.
- Vervolgens heb ik een vignet aangevraagd bij mijn verzekering die onderaan rechts op de inschrijving moet gekleefd worden. Na 1 dag had ik dat per post.
- Je moet zelf naar een DIV kantoor gaan met je aanvraag tot inschrijving omdat zij daar een kopie zullen nemen van je nieuw gelijkvormigheidsattest die je van de constructeur hebt ontvangen. Op je aanvraag tot inschrijving staan immers nog de gegevens van toen de wagen nog een personenwagen was.
- Na ontvangst van de nieuwe plaat kun je de wagen laten herkeuren als lichte vracht. Dit moet om je in regel te stellen en omdat op je huidige keuringbewijs er nog 5 zitplaatsen staan aangeduid. Het enige wat extra wordt gedaan op de keuring is de wagen wegen om je MTM (laadvermogen) te berekenen.
Daarmee is de conversie volledig en kan je alles binnen de maand doen als je de opeenvolgende stappen goed laat opvolgen...
Comment