Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HOW TO: 2dehandswagen omvormen tot LV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • HOW TO: 2dehandswagen omvormen tot LV

    Deze week koop ik een 2dehands Clio RS aan en ga die omvormen tot lichte vracht.
    Misschien dat het nuttig is om mijn ervaringen stap voor stap te delen voor toekomstige rijders die dit ook willen doen.

    Stap 1: voor aankoop v/d wagen

    - Heel belangrijk is om eerst te checken bij de Belgische importeur van het merk dat je wil kopen of ze ombouw tot lichte vracht wel toelaten. Bepaalde constructeurs doen dit niet met hun krachtige wagens en een ombouw is dus al op voorhand niet mogelijk. Ik weet uit ervaring dat Renault het WEL toestaat, Ford ook. VW, Audi en Seat staan het NIET toe op hun krachtige modellen.
    - Van Renault moet de ombouw gebeuren door een erkende firma, Autographe in Waver. Zij leveren een kit lichte vracht en doen de ombouw. Kostprijs is 750 EUR excl. btw. Best dus al even bellen om een afspraak maken wanneer je wagen zal binnengebracht worden, anders riskeer je extra wachttijden.

    Stap 2: aankoop & ombouw:
    - Na aankoop moet je bij een Renault dealer gaan met je chassisnummer en hen naar de Belgische homologatiedienst doen bellen/faxen om een goedkeuring te krijgen op papier dat de wagen van Renault mag omgebouwd worden tot lichte vracht. Zolang je dit papier niet hebt, beginnen ze er bij Autographe niet aan. Die goedkeuring aanvragen, krijgen en laten doorsturen naar Autographe duurde 2 werkdagen bij mij.

    Stap 3: na de ombouw
    - Je krijgt een attest van Autographe waarmee je naar je dealer kunt. Zij vragen nieuwe papieren aan voor de wagen. De dealer zal de sticker of het metalen plaatje van je wagen verwijderen en samen met een kopie van het originele inschrijfbewijs opsturen naar de importeur.
    - Een week na aanvraag kreeg ik nieuwe papieren, een nieuw metalen plaatje dat in de wagen werd bevestigd en gegevens die ik moest aanvullen bij mijn nieuwe aanvraag tot inschrijving.
    - Vervolgens heb ik een vignet aangevraagd bij mijn verzekering die onderaan rechts op de inschrijving moet gekleefd worden. Na 1 dag had ik dat per post.
    - Je moet zelf naar een DIV kantoor gaan met je aanvraag tot inschrijving omdat zij daar een kopie zullen nemen van je nieuw gelijkvormigheidsattest die je van de constructeur hebt ontvangen. Op je aanvraag tot inschrijving staan immers nog de gegevens van toen de wagen nog een personenwagen was.
    - Na ontvangst van de nieuwe plaat kun je de wagen laten herkeuren als lichte vracht. Dit moet om je in regel te stellen en omdat op je huidige keuringbewijs er nog 5 zitplaatsen staan aangeduid. Het enige wat extra wordt gedaan op de keuring is de wagen wegen om je MTM (laadvermogen) te berekenen.

    Daarmee is de conversie volledig en kan je alles binnen de maand doen als je de opeenvolgende stappen goed laat opvolgen...
    Last edited by Streamline; 19/09/2011, 12:10.
    sigpic

    http://www.streamlinecarcare.be

    lakbehandelingen voor voertuigen

    MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

  • #2
    Auto is gisteren afgeleverd bij Autographe, ofwel laat je je garage dit doen (maar dit kost je uiteraard centen) of je kunt je wagen een tijdje laten verzekeren op chassisnummer waardoor je er wel mee kunt rondrijden zonder dat hij ingeschreven is. Het feit dat de wagen niet ingeschreven is zal normaal geen reden zijn bij politiecontrole om hem in beslag te nemen, aangezien hij verzekerd is en je wel kunt aantonen dat hij wordt omgebouwd...
    sigpic

    http://www.streamlinecarcare.be

    lakbehandelingen voor voertuigen

    MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
      Auto is gisteren afgeleverd bij Autographe, ofwel laat je je garage dit doen (maar dit kost je uiteraard centen) of je kunt je wagen een tijdje laten verzekeren op chassisnummer waardoor je er wel mee kunt rondrijden zonder dat hij ingeschreven is. Het feit dat de wagen niet ingeschreven is zal normaal geen reden zijn bij politiecontrole om hem in beslag te nemen, aangezien hij verzekerd is en je wel kunt aantonen dat hij wordt omgebouwd...
      Hier toch mee opletten want de nummerplaat is van een ander voertuig en indien dit verkocht is als tweedehands zal de nieuwe deze opnieuw inschrijven waardoor uw nummerplaat automatisch gewist/geschrapt staat indien dit een oude is (5/6 karakters) wordt deze door de politie ingehouden en teruggestuurd naar de DIV + het gebruikte voertuig moet een geldige schouwing hebben.

      Bij controle door de vlaamse verkeersbelastingen is hij niet ingeschreven = geen aangifte voor BIV & wegenbelastingen maar het voertuig wordt wel effectief gebruik mogelijks krijg je de rekening op basis van het volledig bedrag in plaats van als lichte vracht. En er is controle door deze dienst in de regio midden westvlaanderen.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door vfr50 Bekijk Berichten
        Hier toch mee opletten want de nummerplaat is van een ander voertuig en indien dit verkocht is als tweedehands zal de nieuwe deze opnieuw inschrijven waardoor uw nummerplaat automatisch gewist/geschrapt staat indien dit een oude is (5/6 karakters) wordt deze door de politie ingehouden en teruggestuurd naar de DIV + het gebruikte voertuig moet een geldige schouwing hebben.

        Bij controle door de vlaamse verkeersbelastingen is hij niet ingeschreven = geen aangifte voor BIV & wegenbelastingen maar het voertuig wordt wel effectief gebruik mogelijks krijg je de rekening op basis van het volledig bedrag in plaats van als lichte vracht. En er is controle door deze dienst in de regio midden westvlaanderen.
        Gebruikte voertuig heeft een geldige schouwing en is verzekerd, volgens mijn verzekeraar ben ik in orde aangezien ik het voertuig niet kan inschrijven omdat ik geen juiste papieren heb van de constructeur, daardoor kan ik ook geen nieuwe nummerplaat aanvragen.
        sigpic

        http://www.streamlinecarcare.be

        lakbehandelingen voor voertuigen

        MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

        Comment


        • #5
          Al die moeite voor hoeveel besparing?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
            Al die moeite voor hoeveel besparing?
            290 EUR taks per jaar en nog een BIV van een kleine 2.000 EUR.
            Zoals gezegd, het is een weekendwagen waarvan ik de achterbank niet nodig heb, waarom het dus niet doen?

            Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
            Jouw verzekeraar vergist zich. Als je een ambetante ambtenaar tegenkomt, dan kan je dokken.

            Reden?
            Raar dat dan zowel de Renault dealer, mijn verzekeraar en de firma die de ombouw doet zegt dat het geen probleem is. Ik heb documenten in mijn bezit waarin duidelijk staat dat de wagen in ombouw geweest is en de aanvraag lopende is.
            sigpic

            http://www.streamlinecarcare.be

            lakbehandelingen voor voertuigen

            MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
              Reden is simpel: je rijdt met een voertuig dat niet ingeschreven is.

              Worden geclassificeerd als zware overtredingen van de eerste graad :
              (Onmiddellijke inning : 150 € - Bevel tot betaling : 150 € - Rechtbank : 275 tot 1.375 €)
              (Rijbewijs mag ingetrokken worden)

              * Een voertuig in het verkeer gebracht hebben dat niet ingeschreven is en niet de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.

              Je krijgt daarbovenop nog een belastingsaanslag wegens niet betalen van de BIV en rijtaks.
              Dacht dat die tot 5x de BIV kon bedragen.

              Dit alles dus enkel als je op de verkeerde flik zou botsen...
              Dat is idd juist maar daar heb ik net papieren voor om mij in te dekken dat ik de wagen (nog) niet kan inschrijven wegens het ontbreken van een geldige homologatie. Het gaat hier niet om een moedwillige daad dat ik de wagen niet wil inschrijven, ik kan het gewoon niet zolang de procedure van ombouw loopt. Omdat ik me echter toch zou kunnen verplaatsen, is de wagen verzekerd op chassisnummer en mag ik de oude platen nog gebruiken, tot ik alles heb om de wagen wel in te schrijven en dus ook de nieuwe nummerplaat mag / kan aanvragen.
              sigpic

              http://www.streamlinecarcare.be

              lakbehandelingen voor voertuigen

              MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

              Comment


              • #8
                Willen en niet kunnen. Een clio RS kopen maar geen centen hebben om BIV en hogere rijbelasting te betalen. Koop dan een kamionet! Ik hoop echt dat ze u daarmee eens pakken en u heel zwaar laten dokken. Wanneer schaffen ze nu eindelijk eens die LV-regel af? Het wordt tijd dat ze van op het bureau nog eens wat druk op het kabinet gaan leggen en dit nog eens op hun agenda plaatsen. Tweemaal bot gevangen maar ooit zal er wel een politieker zijn die genoeg moed heeft om er een wet voor door te drukken. Ik lees hier over een verkeerde flik. Awel dat ze dan eens hun werk deftig doen en dit controleren.

                Comment


                • #9
                  Inderdaad, het is onnozel om een Focus of Clio RS als LV in te zetten, maar de wet laat het toe, dus mag het (voorlopig nog).
                  Er zit genoeg "loopholes" in onze wetten, en we zouden geen Belgen zijn als we ze niet zouden gebruiken.
                  Hoe kunnen we anders rijk (=minder arm) worden?

                  Maar waarschijnlijk gaat deze mogelijkheid niet lang meer bestaan, inderdaad.

                  Comment


                  • #10
                    Inderdaad. Momenteel loopt er al lang een vraag bij het kabinet van de bevoegde minister over een wijziging in de LV-regel. Ofwel gaat een bepaald model altijd in LV zijn en maar 2 zitplaatsen hebben ofwel nooit in LV kunnen. Als bijvoorbeeld de nissan navara. Die gaat niet meer in LV mogelijk zijn want je kunt bij nieuwaankoop kiezen tussen een gewoon of LV. Deze gaat dus altijd als gewone wagen ingeschreven moeten worden. De nieuwe wet zou dan ook met terugwerkende kracht zijn (er wordt geopteerd om 48 maanden terug in tijd te gaan en dit om 24 maanden goedgekeurd te krijgen). Wat er op neerkomt dat iemand die de afgelopen 24 maanden een wagen als LV heeft ingeschreven en nu niet meer als LV kan ingeschreven worden het verschil in BIV + tot 2X het verschil in jaarlijkse rijbelasting gaat mogen ophoesten. Velen denken dat ze dit nooit erdoor krijgen maar het ligt al heel lang op de agenda. Uiteindelijk gaan nog enkel werkkamionetten (en max. bestuurder + 2 zitplaatsen en geen dubbele bank meer) en vrachtwagens ingeschreven op een ondernemingsnummer als LV kunnen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door prospeed Bekijk Berichten
                      Willen en niet kunnen. Een clio RS kopen maar geen centen hebben om BIV en hogere rijbelasting te betalen. Koop dan een kamionet! .
                      Wie ben jij om andermans rekening te maken? Ik heb al es een Leon FR nieuw gekocht en ingeschreven aan 2500 EUR BIV, als ik zie hoe weinig ik de achterbank gebruikte in de tijd dat ik hem had, dan was dit een weloverwogen keuze.

                      Er lopen hier op het forum diverse Clio RSen lichte vracht, en zelfs Focus RSen. Wettelijk gezien doen die eigenaars niks verkeerd, dus waarom hier komen zagen? Als de wetgever mij een optie biedt waarbij ik belasting kan uitsparen door iets op te geven wat ik niet gebruik, dan zou ik toch een ezel zijn dat ik dit laat liggen zeker? Dat ze mss eerst es iets doen aan de duizenden onverzekerde wagens die hele dagen rondrijden en een potentieel levensgevaar zijn voor iedereen die hun pad kruist...

                      Uw commentaar van willen en niet kunnen, dat is er pas over.
                      Last edited by Streamline; 11/08/2011, 13:42.
                      sigpic

                      http://www.streamlinecarcare.be

                      lakbehandelingen voor voertuigen

                      MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door prospeed Bekijk Berichten
                        Inderdaad. Momenteel loopt er al lang een vraag bij het kabinet van de bevoegde minister over een wijziging in de LV-regel. Ofwel gaat een bepaald model altijd in LV zijn en maar 2 zitplaatsen hebben ofwel nooit in LV kunnen. Als bijvoorbeeld de nissan navara. Die gaat niet meer in LV mogelijk zijn want je kunt bij nieuwaankoop kiezen tussen een gewoon of LV. Deze gaat dus altijd als gewone wagen ingeschreven moeten worden. De nieuwe wet zou dan ook met terugwerkende kracht zijn (er wordt geopteerd om 48 maanden terug in tijd te gaan en dit om 24 maanden goedgekeurd te krijgen). Wat er op neerkomt dat iemand die de afgelopen 24 maanden een wagen als LV heeft ingeschreven en nu niet meer als LV kan ingeschreven worden het verschil in BIV + tot 2X het verschil in jaarlijkse rijbelasting gaat mogen ophoesten. Velen denken dat ze dit nooit erdoor krijgen maar het ligt al heel lang op de agenda. Uiteindelijk gaan nog enkel werkkamionetten (en max. bestuurder + 2 zitplaatsen en geen dubbele bank meer) en vrachtwagens ingeschreven op een ondernemingsnummer als LV kunnen.
                        Bij een Pickup zoals een navara kan je toch niet kiezen bij aankoop van de dubbele cabine, die achterbank zit erin en dat is toch een LV.
                        Dat ze het bij personenwagens willen afschaffen dat kan ik nog begrijpen maar voor de rest niet.

                        Comment


                        • #13
                          Zoveel spaar je toch niet mee uit op een clio rs . Ik zou het niet doen.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door prospeed Bekijk Berichten
                            Willen en niet kunnen. Een clio RS kopen maar geen centen hebben om BIV en hogere rijbelasting te betalen. Koop dan een kamionet! Ik hoop echt dat ze u daarmee eens pakken en u heel zwaar laten dokken. Wanneer schaffen ze nu eindelijk eens die LV-regel af? Het wordt tijd dat ze van op het bureau nog eens wat druk op het kabinet gaan leggen en dit nog eens op hun agenda plaatsen. Tweemaal bot gevangen maar ooit zal er wel een politieker zijn die genoeg moed heeft om er een wet voor door te drukken. Ik lees hier over een verkeerde flik. Awel dat ze dan eens hun werk deftig doen en dit controleren.
                            Wat voor onnozele respons is dat eigenlijk van u?
                            Last edited by ; 11/08/2011, 18:32.

                            Comment


                            • #15
                              Prospeed, waarom maak je geen forum aan?

                              Comment


                              • #16
                                @ Prospeed: ik spaar geld uit met een achterpoortje te nemen die de Belgische wet toestaat, jij spaart (te zien aan onderstaande quote uit een andere topic) geld uit door te rap te rijden en je boetes niet te betalen. En dan kom jij hier in deze topic moord en brand schreeuwen en met het (schijnheilig) vingertje wijzen...
                                Mss eerst zorgen dat je zelf geen zonden hebt voor je met stenen gaat gooien naar anderen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door prospeed Bekijk Berichten
                                Maar ik laat die mannen schrijven als ze daar hun plezier in vinden. Ik ga me ook niet meer vededigen of de ganse uitleg doen. Van mij zien ze geen euro meer. Laat ze maar doen En respect voor je medemens Is ook een truc om de mensen nog wat simpeler te maken zeker?
                                sigpic

                                http://www.streamlinecarcare.be

                                lakbehandelingen voor voertuigen

                                MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                                Comment


                                • #17
                                  Inderdaad ik heb dat gepost. Maar lees dan even : Van mij zien ze geen euro meer.
                                  Alles met firmawagens wordt door één persoon op het werk behandelt. Hoe of wat weet ik niet maar volgens de directie is het een nuloperatie. En vormt gij wat dan ook om tot LV. Er is nogmaals bevestigt dat ze heel die LV-regel aan het herschrijven zijn. Dus ergens hoop ik dat dit ergens in 2012 erdoor gaat komen en dan zullen er veel een herberekening in hun bus krijgen. Het is door er veel over te roepen en te schrijven dat het bij de juiste politieker zijn oren komt. Of denkt ge nu echt dat die hun medewerkers geen fora lezen? Juist zoals al jaren gezegd wordt dat de grootste visvijver van de politie de tuningfora zijn.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door prospeed Bekijk Berichten
                                    Juist zoals al jaren gezegd wordt dat de grootste visvijver van de politie de tuningfora zijn.
                                    Van HEEL de politie??? Waaw!!!!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door prospeed Bekijk Berichten
                                      Dus ergens hoop ik dat dit ergens in 2012 erdoor gaat komen en dan zullen er veel een herberekening in hun bus krijgen. .
                                      En dan zullen ze van MIJ ook geen euro ontvangen...
                                      sigpic

                                      http://www.streamlinecarcare.be

                                      lakbehandelingen voor voertuigen

                                      MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
                                        Dat is idd juist maar daar heb ik net papieren voor om mij in te dekken dat ik de wagen (nog) niet kan inschrijven wegens het ontbreken van een geldige homologatie. Het gaat hier niet om een moedwillige daad dat ik de wagen niet wil inschrijven, ik kan het gewoon niet zolang de procedure van ombouw loopt. Omdat ik me echter toch zou kunnen verplaatsen, is de wagen verzekerd op chassisnummer en mag ik de oude platen nog gebruiken, tot ik alles heb om de wagen wel in te schrijven en dus ook de nieuwe nummerplaat mag / kan aanvragen.
                                        Zolang je de auto niet kan inschrijven, mag je 'm niet in het verkeer brengen. Niemand verplicht je om een oningeschreven wagen in het verkeer te brengen. Dergelijke wagens kunnen enkel verplaatst worden door de dealer met Z-platen of op een aanhangwagen of takelwagen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X