Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijden op PPO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Rijden op PPO

    Ik heb een oude diesel, en zou er graag mee op gebruikt frituurvet of iets in die trend rijden. Maar hoe zit het met de wetgeving hierover? Zijn er manieren om dit legaal te doen?

  • #2
    wat denk je nu zelf?
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
      wat denk je nu zelf?
      Wat denk jij dat ik denk, als ik het hier vraag? Dat ik het niet zeker weet

      Heb al wat gezocht op het net, maar niks duidelijk erover gevonden.

      Comment


      • #4
        Vraag even aan matteus, die is daar wel van op de hoogte denk ik.

        Comment


        • #5


          blijkbaar is het eerste probleem dat vadertje accijnzen wil heffen op alle brandstoffen. de boetes voor het gelijkaardig misdrijf van rijden op rooie mazout zijn niet mals.
          Last edited by Teus; 10/08/2011, 23:09.
          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

          Comment


          • #6
            dat is een Nederlandse site die je aanhaalt?

            Dan is deze relevanter voor België geloof ik: http://users.telenet.be/artistsformo...mbouw_fppo.htm

            en ook deze:


            ngevolge artikel 429, § 2, m) van de programmawet van 27 december 2004 is het mogelijk om vrijstelling van accijnzen te verkrijgen voor koolzaadolie van de GN-code 1514 gebruikt als motorbrandstof, wanneer deze wordt geproduceerd door een natuurlijke persoon of een rechtspersoon, die alleen handelt of in een samenwerkingsverband, op basis van zijn eigen productie, en wanneer deze zonder tussenpersoon aan de eindverbruiker wordt verkocht.

            Om evenwel van deze vrijstelling gebruik te kunnen maken, moet de producent (alleen landbouwers of een coöperatie van landbouwers komen in aanmerking) aan een aantal voorwaarden voldoen:

            beschikken over een machtiging "erkend entrepothouder" (artikel 2 van het ministerieel besluit van 27 oktober 2005);
            beschikken over een vergunning energieproducten en elektriciteit "andere" (artikel 37ter van het ministerieel besluit van 27 oktober 2005);
            beschikken over een "beslissing tot afwijking" afgeleverd door de Algemene Directie Energie van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en door de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
            Indien u dus bij een "erkende producent" koolzaadolie koopt, zal hij u een factuur bezorgen met vermelding van zijn vergunningsnummer. Deze koolzaadolie is dan vrijgesteld van accijnzen.

            Indien de producent evenwel niet aan deze voorwaarden voldoet kan er geen accijnsvrijstelling toegekend worden en moet de koolzaadolie gebruikt als motorbrandstof belast worden tegen het accijnstarief van toepassing op gasolie met een zwavelgehalte van niet meer dan 10 mg/kg (zie punt 2.2.).

            2. Gebruik van koolzaadolie aangekocht bij iemand anders dan een door de administratie der douane en accijnzen erkende landbouwer of gebruik van andere plantaardige oliën

            In dit geval is er geen vrijstelling van accijnzen voorzien en moet het tarief van toepassing op gasolie met een zwavelgehalte van niet meer dan 10 mg/kg voldaan worden (momenteel bedragen deze in totaal € 317,8947 per 1.000 liter bij 15 °C) (toepassing van artikelen 416 en 417 van de programmawet van 27 december 2004).
            Er kunnen zich twee situaties voordoen:

            2.1. De leverancier heeft reeds de verschuldigde accijnzen voldaan

            De verschuldigde accijnzen werden reeds voldaan door uw leverancier en zijn dus in de prijs inbegrepen. De factuur zal het correcte (reeds betaalde) accijnstarief vermelden.

            2.2. De leverancier heeft nog niet de verschuldigde accijnzen voldaan

            De verschuldigde accijnzen moeten door u voldaan worden door middel van een spontane aangifte ten verbruik (AC4) bij het plaatselijk kantoor der douane en accijnzen. Praktische informatie hieromtrent kan u bekomen bij uw plaatselijk kantoor der douane en accijnzen.

            Bij niet betaling van de verschuldigde accijnzen is artikel 436 van de programmawet van 27 december 2004 van toepassing.
            Dit artikel bepaalt dat elke overtreding waardoor de invorderbaarheid van de accijnzen ontstaat, bestraft wordt met een geldboete van tienmaal de ontdoken accijnzen met een minimum van € 250,-. In geval van herhaling wordt de geldboete verdubbeld.
            Bovendien kunnen de producten waarop accijnzen zijn verschuldigd, de bij de overtreding gebruikte vervoermiddelen alsmede de voorwerpen die bij de overtreding hebben gediend of daartoe waren bestemd, in beslag genomen en verbeurdverklaard worden.
            autofans.be

            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

            Comment


            • #7
              Ik ken iemand (wel een Nederlander) die jaren op slaolie of frituurolie reed, misschien nu nog zelfs.
              Als je wilt hoor ik eens bij hem.
              De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

              1976 Volkswagen Kever 1200L
              1990 Volvo 344
              1991 Mercedes W124 230CE
              2016 Skoda Octavia van 't werk

              Verkocht
              1980 Volkswagen Derby CLS
              1990 Mercedes W124 230CE
              2008 Renault Espace 2.0 dci 130

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                Ik heb een oude diesel, en zou er graag mee op gebruikt frituurvet of iets in die trend rijden. Maar hoe zit het met de wetgeving hierover? Zijn er manieren om dit legaal te doen?
                Eet je elke dag frietjes?

                Comment


                • #9
                  een oude benzine kan je ook op carbursteen ( ongebluste kalk)en water laten rijden als je wilt.

                  stinkt wel een beetje

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                    een oude benzine kan je ook op carbursteen ( ongebluste kalk)en water laten rijden als je wilt.

                    stinkt wel een beetje
                    'Water' en 'motor', lijkt me toch geen ideale combinatie

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                      een oude benzine kan je ook op carbursteen ( ongebluste kalk)en water laten rijden als je wilt.

                      stinkt wel een beetje
                      Licht dat eens toe.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                        Licht dat eens toe.
                        Komt acetyleen gas bij vrij dacht ik zo, je had vroeger ook lampen die op dat principe werken.

                        Comment


                        • #13
                          jupke is op het goede spoor.

                          LPG tank met luikje in.
                          kilo carbuursteen in de LPG tank gooien, litertje water ingooien.
                          luikje dicht doen. carbuurtsteen + water vormt gas. de rest doet het LPG systeem wel.

                          achteraf kan je indien de carbuursteen nog niet is uigeblust nog wat water erboven kappen en nog wat rijden.

                          het enige probleem dat ik zie is dat je waarschijnlijk achteraf met een lpg tank vol met kalk zit. dan wordt het waarschijnlijk tijd voor die tank vol met soda te kappen en boven een vuurtje tel laten onkalken, maar das een ander kwestie.

                          in ieder geval, je kan het desnoods altijd eens proberen met een oude brommer en een leeg brandblusapparaat




                          you even een topicje openen ....

                          ik ben dus de laatste maanden bezig geweest met experimenten op alternatieve brandstof ...


                          *de laatste test "vorige week was een sucsess!!!!!!!!

                          *het proefobject was een fiat panda 1100cc (toch niks waard als hij moest kapotgaan)

                          *wat is er gebeurd....*

                          er is een druktank geplaatst in de koffer (een omgebouwde kompressorketel van 20liter)

                          er was een (experimenteel luikje ingemaakt met dichting voor een opening van 15x15cm)

                          vandaar vertrok een leiding aan de bovenkant naar de motorruimte (systeem LPG)

                          in de motorruimte zit een verdamper van een gewone LPG instalatie met een venturie op de carburator ....(DE VERDAMPER IS NIET AANGESLOTEN OP HET WATERCIRCUIT !!!)

                          het gas gaat dus gewoon koud de motor in !!

                          *dus ....de karbuurstenen 1kg (koste mij bij een drogisterij 2€ ) in de ketel gegoten ;

                          1 liter kraantjeswater er in gegoten en onmiddelijk het luikje dichtgeschroefd..

                          *de auto gestart op benzine en dan over gezet op gas...

                          *na een beetje afregelen liep de motor zeer mooi en kwam goed op toeren !

                          dus.... rijden maar (1 volgwagen achterop) ik reed van oud-turnhout de autosnelweg op richting antwerpen tot de afrit wommelgem en ging daar terug richting turnhout ...

                          tijdens de terugweg ter hoogte van beerse even wat gesputter en gestotter....maar na 300 meter terug alles normaal

                          *de motor viel stil toen ik net de snelweg af was...

                          *terug gestart op benzine , naar een minder druk plaatsje gereden en de tank geopend....weer 1 liter water erbij ...tank dicht en...hupakee weer op gas bollen

                          *toen de motor stilviel stonden er 120km op de teller !!!! wat wil zeggen dat ik met 1 liter water dit traject heb kunnen rijden (dit alles experimenteel !!!!)

                          *thuis in de achterliggende bosweggetjes nog wat gaan crossen ...en nog 1x 1liter ingegoten ....daarna waren de karbuursteentjes op

                          ****mijn berekening is dus als volgt.......****

                          2€ karbuur en 3liter water is goed voor 360 km autosnelweg !!!

                          als dit geen doorbraak is weet ik het niet !!

                          Maar bedenk steeds dat het enkel een experiment ging en nog niet helemaal op punt gezet is !!

                          ik weet bijvoorbeeld nog niet hoe schadelijk het is in slijtage voor de motor !!

                          SO DON'T TRY THIS AT HOME WITH YOURE USA CAR !!!! kies liever een oud wrakje !! tot het werkelijk zijn doeltreffendheid heeft bewezen !!


                          greets jeffrey PS. als ik in de loop van volgende week niet ontploft ben komt er nog een vervolg van de testen !!!!

                          Comment


                          • #14
                            En wat zou daar de kosten van zijn en hoe ver kan je daar dan mee rijden?

                            Comment


                            • #16
                              Is er iemand die daadwerkelijk ervaring heeft met her rijden op PPO?
                              Ik overweeg om een 2 tank systeem te installeren en te rijden op gefilterde frituurolie.

                              Comment


                              • #17
                                Ik ken iemand die in zijn oude Citroën die op slaolie rijdt, zonder speciale aanpassing.
                                Eerste keer dat hij het probeerde mengde hij 24 liter slaolie met 4 liter petroleum en kapte het in de auto. Reed daarmee van Nl naar Sint-Truiden (100km ongeveer) en merkte een oliebollengeur achteraan de auto.
                                Auto moest ook minder voorgloeien als op diesel.
                                Ondertussen rijdt hij zo 7 jaar rond zonder problemen.
                                De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                                1976 Volkswagen Kever 1200L
                                1990 Volvo 344
                                1991 Mercedes W124 230CE
                                2016 Skoda Octavia van 't werk

                                Verkocht
                                1980 Volkswagen Derby CLS
                                1990 Mercedes W124 230CE
                                2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                                Comment


                                • #18
                                  Als je het perfect legaal wil doen, betaal je niet zooo veel minder dan diesel, maar wel extra investeringskosten.

                                  Comment


                                  • #19
                                    In België moet je het inderdaad aangeven en accijnzen op betalen.
                                    Als je in Duitsland gaat 'tanken' moet je geen accijnzen betalen volgens de wet omdat (in het geval van slaolie) het goed is voor het milieu.
                                    De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                                    1976 Volkswagen Kever 1200L
                                    1990 Volvo 344
                                    1991 Mercedes W124 230CE
                                    2016 Skoda Octavia van 't werk

                                    Verkocht
                                    1980 Volkswagen Derby CLS
                                    1990 Mercedes W124 230CE
                                    2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                                    Comment

                                    Working...
                                    X