Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Inhaalverbod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Inhaalverbod

    Ebeste mede autoliefhebbers

    Een uurtje geleden ben ik in Geel staande gehiuden voor het negeren van inhaalverbod.

    Wat vooraf ging, ik kom uit Geel centrum en rijd richting de autostrade. Voorzij die de baan kennen vnden er iets verder op werken plaats. Dus 400m voor die werken haal ik conform de snelheidregelementen een bestelwagen/kleine vrachtwagen in. Blijkbaar reden er voor die wagen twee zwaantjes te motorfiets, dewelke ik ook conform de snelheisbepaling inhaal.

    Op deze plaats was enkel de standaar onderbroken stippellijn aanwezig. Even voor de duidelijkheid: het gaat om een expresweg met 2 rijstroken in dezelfde rijrichting.

    Inmiddls rijd ik gelijk met een andere wagen dewelke ik na het kruispunt inhaal, ruim 100m voor de werken...

    Waarom ik geen c35 bord zag staan?
    Dit bord stond enkel aan de rehterzjde van de rijbaan. Op het punt dat ik de bestelwagen inhaalde bevond het bord zich n diens dode hoek.

    Gezien het bord niet aan beide kanten stond is het inhaalverbod niet van toepassing?

    Graag jullie advies

  • #2
    Enkel borden rechts van de rijbaan zijn geldig. Meestal worden ze aan de linkerkant wel herhaald, maar als er bvb enkel links eentje zou staan, zou dat niet geldig zijn dacht ik.

    Comment


    • #3
      Als het enkel rechts stond is het wel geldig.

      Comment


      • #4
        StartWettekstenSelectieDe WegcodeArtikel 16. Inhalen


        1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
        [BS 09.12.1975]
        Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
        Artikel 16. Inhalen

        16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.

        16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
        Als de verkeersdrukte het rechtvaardigt, mag je dus in twee files aanschuiven en is het voorbijrijden niet inhalen.

        Comment


        • #5
          Ik was echt 100% zeker dat dat bord ook links moest staan en vond daar ook bevestiging voor na wat opzoek werk: http://www.wegcode.be/secties/mb/mb-111076/864-hs2art9

          Sectie 9.7 is hier dan ook van toepassing.

          Verder stelt bord c33 dat ik geen motorvoertuigen met meer dan 2 wielen mag inhalen tot het volgende kruispunt. Gezien ik enkel de twee motards tussen het bord en het kruispunt heb ingehaald ben ik conform het verbod. De wagen voor de motards haalde ik pas in na het kruispunt.

          Ik besef wel dat ik hier zelf een beetje de moeilijke aan het uithangen ben maar deze bekeuring wringt echt.

          Comment


          • #6
            Je geeft net al twee andere redenen aan die in je voordeel pleiten.

            Zelfs als men oppert dat de Antwerpsesteenweg geen weg met eenrichtingsverkeer is, dan nog heb je inderdaad enkel de twe motorrijders gepasseerd.

            Comment


            • #7
              De Antwerpsesteenweg bestaat wel degelijk uit twee rijbanen met eenrichtingsverkeer.
              Vanaf dat er een vaste middenberm is zijn het twee rijbanen.
              Het bord moest dus inderdaad links herhaald worden.
              Zwaantjes (en andere moto's) mag je effectief ook inhalen aan dat bord.

              Ik denk dus inderdaad dat ze je niks kunnen maken tenzij er na het kruispunt wél links en rechts een bord stond waarna je die bestelwagen hebt ingehaald.
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                De Antwerpsesteenweg bestaat wel degelijk uit twee rijbanen met eenrichtingsverkeer.
                Zo bekijk jij het, maar iemand anders zou het bekijken dat de Antwerpsesteenweg bestaat uit vier rijstroken en dat er geen sprake is van éénrichtingsverkeer op de gehele weg, want per rijrichting zijn er 2 rijstroken voorzien.

                Eenrichtingsverkeer wordt nl. aangeduid door het bord F19, en als ik niet mis ben staat dat bord er niet op de Antwerpsesteenweg.

                Comment


                • #9
                  Een rijbaan is geen weg of straat he, een rijbaan is een deel van de openbare weg.
                  Meestal is er één rijbaan met twee rijstroken maar de Antwerpsesteenweg bestaat 100% zeker uit 2 rijbanen met telkens twee rijstroken.
                  Het is de vaste middenberm die de twee rijbanen van elkaar scheidt.

                  Er is dus effectief geen eenrichtingsverkeer op het geheel van de (openbare) weg maar wél op ieder van de twee rijbanen.
                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                  Comment


                  • #10
                    Let op het verschil tussen eenrichtingsverkeer in de praktijk, en eenrichtingsverkeer gedefinieerd in de wegcode. In de wegcode komt eenrichtingsverkeer enkel voor bij het bord F19, niet bij het verkeer met een middenberm.

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb inmiddels een kopei van het signalisatieplan aangevraagd. Zodra ik dat heb kunnen inkijken ga ik een aangetekend schrijven met bovenstaande uitleg opsturen om die bon te alten seponeren.

                      Gezien het om een bedrijfswagen gaat krijg ik doorgaans enkel de betalinsopdracht aan, ook komt die opdracht meestal al na de vervaldatum pas aan wat eigenlijk geen ruimte laad om bezwaar aan te tekenen.

                      Onderstaand nog een foto van gisteren:

                      Comment


                      • #12
                        Toch geen probleem?

                        Het inhaalverbod geldt tot voorbij het kruispunt, maar er staan ook borden F13. Het volgen van de borden F13 en iemand voorbij rijden wordt niet beschouwd als inhalen.

                        16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
                        http://www.wegcode.be/wetteksten/sel...code/174-art16

                        F13:

                        Afijn, weer een signalisatieplan dat op geen kloten trekt. Inhaalverboden worden al tien jaar lang niet meer geplaatst voor wegversmallingen bij wegenwerken, net omdat je dan het nodeloos verlengen van de file in de hand werkt.

                        De vraag is nu: hebben de mannen het PV al doorgestuurd? Zo ja kan je hopen dat de agenten een navolgend PV sturen waaruit moet blijken dat ze een fout hebben gemaakt en het parket niet vervolgt. Maar ze kunnen hun navolgend PV ook aanpassen in hun voordeel, zodat jouw bewijzen waardeloos worden. Vraag eens aan een advocaat wat te doen, want die zou ook kunnen voorstellen dat je niks doet en je wacht op de dagvaarding waarop je advocaat (betaald door je rechtsbijstandsverzekering) op de fouten in het PV wijst.
                        Last edited by ; 17/08/2011, 10:41.

                        Comment


                        • #13
                          Moraal van het verhaal, die zwanen moeten een opfrissingscursus volgen.

                          Comment

                          Working...
                          X