Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Btw-kosten op bedrijfswagens omhoog

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Het is niet meer dan normaal dat ze het geld halen waar het zit. Het spelletje met de bedrijfswagens heeft al lang genoeg geduurd...

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
      Dito hier Woot woot! Maar er zal zeker een minimum tarief blijven, de politiekers kennende...
      Ach als ze 90% aanvaarden, dan heb je nog geluk denk ik dan.

      Comment


      • #23
        Ik hoop toch dat de werknemer nog wat gespaard gaat blijven... of ik ga 'n andere job mogen zoeken, vrees ik. Elke dag doe ik ca. 250 km woon-werkverkeer... en ik betaal nu 'n € 120 de maand voor het firmawagentje. Als ik dat maal 5 moet gaan doen om mijn wérkelijk aantal privé-kilometers te compenseren, dan krijgt mijn bankrekening dat toch niet geslikt.
        Life's too short. Not to. Live it.
        1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
        2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
        2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
        2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

        Comment


        • #24
          Stel ik het te simpel : korte termijnvisie van de " belijdsmakers " ( niet te verwarren met beleid, wat dat veronderstelt aanwezigheid van neuronen, synapsen, .....), wie had nu ooit gedacht dat.........( invullen naar keuze) zo een succes zou worden. Dus gaan we daar eens, zonder schaamte, lekker munt uit slaan.
          truth is in the eye of the beholder

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
            Ik hoop toch dat de werknemer nog wat gespaard gaat blijven... of ik ga 'n andere job mogen zoeken, vrees ik. Elke dag doe ik ca. 250 km woon-werkverkeer... en ik betaal nu 'n € 120 de maand voor het firmawagentje. Als ik dat maal 5 moet gaan doen om mijn wérkelijk aantal privé-kilometers te compenseren, dan krijgt mijn bankrekening dat toch niet geslikt.
            Er zijn genoeg mensen die hun auto volledig zelf moeten betalen. Hun bankrekening moet het nog meer slikken.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door ro80 Bekijk Berichten
              Stel ik het te simpel : korte termijnvisie van de " belijdsmakers " ( niet te verwarren met beleid, wat dat veronderstelt aanwezigheid van neuronen, synapsen, .....), wie had nu ooit gedacht dat.........( invullen naar keuze) zo een succes zou worden. Dus gaan we daar eens, zonder schaamte, lekker munt uit slaan.
              Passen wel een paar dingen in, zoals notionele interestaftrek, dienstencheques, bedrijfswagens, ...

              Niet toevallig die dingen die misschien goed bedoeld waren door onze brave politici, maar die we als goede Belgen "creatief" gaan gebruiken zijn.

              Ik kijk er wel naar uit om definitief te weten wat het gaat worden, want met twee bedrijfswagens thuis zou dit wel eens een grote impact kunnen hebben voor ons.
              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                Er zijn genoeg mensen die hun auto volledig zelf moeten betalen. Hun bankrekening moet het nog meer slikken.
                Er zijn genoeg mensen die niet de keuze hebben en een bedrijfswagen opgedrongen krijgen door hun baas.

                Zo een wagen is puur een stuk verloning waar geen RSZ moet op betaald worden, zoals maaltijdcheques, representatievergoedingen en weet ik wat nog allemaal van extra-legale voordelen er allemaal zijn.

                Maar aan reactie's als de jouwe te zien kan ik wel aannemen dat politici graag uitpakken met maatregelen daartegen ... Pas op de maatregelen zijn terecht, het systeem heeft verfijning nodig (net zoals het systeem van de dienstencheque's en notionele interestaftreke en nog wel enkele andere ), ik hoop alleen dat de politici niet te populistisch gaan denken en goed nadenken over de gevolgen van hun aanpassingen voor onze economie
                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                  Passen wel een paar dingen in, zoals notionele interestaftrek, dienstencheques, bedrijfswagens, ...

                  Niet toevallig die dingen die misschien goed bedoeld waren door onze brave politici, maar die we als goede Belgen "creatief" gaan gebruiken zijn.

                  Ik kijk er wel naar uit om definitief te weten wat het gaat worden, want met twee bedrijfswagens thuis zou dit wel eens een grote impact kunnen hebben voor ons.
                  Volledig akkoord, maar dan moet je als " beleidsverantwoordelijke " de onvermijdelijke, want mogelijke, creativiteit van de Belg al kunnen voorzien.
                  truth is in the eye of the beholder

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                    Het is niet meer dan normaal dat ze het geld halen waar het zit. Het spelletje met de bedrijfswagens heeft al lang genoeg geduurd...



                    Iemand jaloers?

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                      Er zijn genoeg mensen die hun auto volledig zelf moeten betalen. Hun bankrekening moet het nog meer slikken.
                      Die verdienen dan toch wel wat meer mag ik hopen. Of werken wat dichter bij huis.
                      Ik heb mijn job gekozen voor het totaalpakket, met daarin een wat lager loon maar ook een firmawagen om mijn transportkosten wat te drukken. Anders ging ik écht niet zo ver werken gaan.
                      Life's too short. Not to. Live it.
                      1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                      2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                      2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                      2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                        Die verdienen dan toch wel wat meer mag ik hopen. Of werken wat dichter bij huis.
                        Ik heb mijn job gekozen voor het totaalpakket, met daarin een wat lager loon maar ook een firmawagen om mijn transportkosten wat te drukken. Anders ging ik écht niet zo ver werken gaan.
                        Vraag keer aan mensen die in de Volvo de auto's in elkaar draaien? Vraag keer aan de bemanning van de sleepdiensten? Vraag keer aan de mannen van De Lijn? Vraag keer aan de mensen die werken in de sociale sector? Wit-gele kruis mag hun autotjes niet privé gebruiken.

                        Ik denk dat je serieus zou verschieten
                        Last edited by ; 27/10/2011, 20:45. Reden: verkeerde quote erbij

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
                          "'t Zijn de sossen weer! Ze geven al ons geld aan de werklozen en laten de asielzoekers binnen"
                          "De tjeven, 't zijn de tjeven! Met hun geniepig gesjoemel."
                          "En de groenen, zwijg mij van de groenen!!!"

                          Er is politiek en er is politiek.
                          Ik kan niet instaan voor het waarheidsgehalte van de mail die ik vandaag kreeg maar daarin werd gezet dat de EU zinnens is van personeelsleden (van de oudere EUlanden) op 50 jaar op vervroegd pensioen te laten gaan met een pensioen van 9.000 Euro bruto per maand ?? Dit om nieuw personeel van de later aangesloten EUlanden te kunnen in dienst nemen. Als dat waar is zullen wij wel besparen.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                            Wit-gele kruis mag hun autotjes niet privé gebruiken.
                            En dat komt omdat ze zelf ook niets voor deze auto's afdragen. Op het moment dat ze deze ook privé gebruiken (en dat doen er genoeg) dan moeten ze o.a. ook een voordeel van alle aard aangeven bij hun belastingen.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                              Het is niet meer dan normaal dat ze het geld halen waar het zit. Het spelletje met de bedrijfswagens heeft al lang genoeg geduurd...
                              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                              Er zijn genoeg mensen die hun auto volledig zelf moeten betalen. Hun bankrekening moet het nog meer slikken.
                              Verzuurde mens...
                              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                              Comment


                              • #35
                                Euh, ik denk het niet.
                                Ik heb ook een bedrijfswagen maar mijn madam niet.
                                Het is gewoon een ongelooflijke luxe die de overheid veel geld en de werkgevers en werknemers relatief weinig.

                                Mensen met bedrijfswagens (en die hem niet echt nodig hebben voor de uitoefening van hun job) zijn gewoon verwend. Ikzelf incluis.
                                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                                  Ik hoop toch dat de werknemer nog wat gespaard gaat blijven... of ik ga 'n andere job mogen zoeken, vrees ik. Elke dag doe ik ca. 250 km woon-werkverkeer... en ik betaal nu 'n € 120 de maand voor het firmawagentje. Als ik dat maal 5 moet gaan doen om mijn wérkelijk aantal privé-kilometers te compenseren, dan krijgt mijn bankrekening dat toch niet geslikt.
                                  Voorlopig moet je geen zorgen maken. Tot op de dag van vandaag geldde de regeling dat ondernemingen 50% van de btw op de aankoop of leasing van een personenwagen fiscaal konden aftrekken, wegens het verondersteld privé-gebruik van een bedrijfswagen. Op dat privé-gebruik was ook nog btw verschuldigd, gebaseerd op het belastbaar voordeel voor de werknemer. Dat voordeel wordt geraamd door een forfaitair bepaald aantal kilometer (5.000 km voor een woonwerkafstand kleiner of gelijk aan 25 km; 7.500 km voor een woonwerkafstand groter dan 25 km) te vermenigvuldigen met de CO2-uitstoot en een CO2-coëfficiënt. Door die relatief lage forfaitkilometers, vielen de extra btw-kosten voor een onderneming al bij al mee. Deze forfaitaire km aantallen mogen zij nu niet meer gebruiken en ze moeten dit op de werkelijke privé-kms van hun voertuigen doen.

                                  Voor ons lowly minions... euh werknemers blijft het forfait (voorlopig) bestaan. Al weten wij natuurlijk niet wat bedrijven gaan doen moet die mindere BTW aftrek. Zij kunnen dat doorrekenen naar ons toe, maar dat wordt doorgaans niet gedaan. Ook is het nog afwachten wat die pipo's van een onderhandelaars daar in Brussel nog allemaal bekokstoven met betrekking tot onze bedrijfsvoertuigen.
                                  Last edited by ; 28/10/2011, 15:45.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                                    Vraag keer aan mensen die in de Volvo de auto's in elkaar draaien? Vraag keer aan de bemanning van de sleepdiensten? Vraag keer aan de mannen van De Lijn? Vraag keer aan de mensen die werken in de sociale sector? Wit-gele kruis mag hun autotjes niet privé gebruiken.

                                    Ik denk dat je serieus zou verschieten
                                    Dat heeft verschillende redenen, 1 daarvan:
                                    Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                                    En dat komt omdat ze zelf ook niets voor deze auto's afdragen. Op het moment dat ze deze ook privé gebruiken (en dat doen er genoeg) dan moeten ze o.a. ook een voordeel van alle aard aangeven bij hun belastingen.
                                    Dat zit dus niet in hun loonpakket zoals wel bijvoorbeeld bij Sibi, die hier ook dus belastingen op betaald ... Als ze in lonen gaan snijden zoals sommigen hier voorstellen dan ga je sociale drama's zien en daar zitten natuurlijk met zijn allen op te wachten

                                    Toch wel gek dat er veel mensen een mening hebben over een bedrijfswagen maar dan niet weten waarover ze eigenlijk praten. Of moet ik hier is komen afgeven over de voordelen dat deze bedrijfscategoriën hebben en zeggen dat ze die moeten afgeven? Agenten mogen ook niet met hun bedrijfswagen privé rijden, maar ze hebben wel 64 verschillende soorten bonussen ... Of de leraars met al hun vakantie ...
                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door DarthDavy Bekijk Berichten
                                      Voorlopig moet je geen zorgen maken. Tot op de dag van vandaag geldde de regeling dat ondernemingen 50% van de btw op de aankoop of leasing van een personenwagen fiscaal konden aftrekken, wegens het verondersteld privé-gebruik van een bedrijfswagen. Op dat privé-gebruik was ook nog btw verschuldigd, gebaseerd op het belastbaar voordeel voor de werknemer. Dat voordeel wordt geraamd door een forfaitair bepaald aantal kilometer (5.000 km voor een woonwerkafstand kleiner of gelijk aan 25 km; 7.500 km voor een woonwerkafstand groter dan 25 km) te vermenigvuldigen met de CO2-uitstoot en een CO2-coëfficiënt. Door die relatief lage forfaitkilometers, vielen de extra btw-kosten voor een onderneming al bij al mee. Deze forfaitaire km aantallen mogen zij nu niet meer gebruiken en ze moeten dit op de werkelijke privé-kms van hun voertuigen doen.

                                      Voor ons lowly minions... euh werknemers blijft het forfait (voorlopig) bestaan. Al weten wij natuurlijk niet wat bedrijven gaan doen moet die mindere BTW aftrek. Zij kunnen dat doorrekenen naar ons toe, maar dat wordt doorgaans niet gedaan. Ook is het nog afwachten wat die pipo's van een onderhandelaars daar in Brussel nog allemaal bekokstoven met betrekking tot onze bedrijfsvoertuigen.
                                      Hoe gaan ze die kilometers bepalen, dat is voor mij de grote vraag. Er zijn een hele hoop mensen die in opdracht van hun bedrijf dagelijks bij klanten werken, dus bijna nooit op kantoor komen en dus niet zo duidelijk een echte afstand voor woon- werkverkeer hebben.

                                      Als het aan onze werkgevers meer gaat kosten kan het bijna niet anders dan dat er ook een impact is voor ons als werknemers lijkt mij, alleen niet zo direct duidelijk waarschijnlijk.
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                        Dat zit dus niet in hun loonpakket zoals wel bijvoorbeeld bij Sibi, die hier ook dus belastingen op betaald ...
                                        Komaan, niet zeveren.
                                        Die belastingen zijn marginaal vergeleken met de kost die je uitspaart doordat je een bedrijfswagen hebt.
                                        Een enkele uitzondering te na genomen is het ook niet zo dat iemand met een bedrijfswagen daardoor een lager loon krijgt he, integendeel zelfs, het zijn niet de laagste lonen die met een bedrijfswagen rondrijden. Het zijn meestal degenen die al niet zo slecht verdienen en die opslag willen/krijgen. Mensen zoals ik dus.
                                        Ik ben gelukkig niet de tijd vergeten dat ik als assistent zaakvoerder van een winkel voor veel uren een belachelijk loon kreeg zonder bedrijfswagen, hospitalisatie- of groepsverzekering, maaltijdcheques, GSM en wat nog allemaal.

                                        Ik heb dat nu wel (bijna) allemaal maar dat is een bevoorrechte situatie die je absoluut niet als de norm mag beschouwen.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                          Hoe gaan ze die kilometers bepalen, dat is voor mij de grote vraag. Er zijn een hele hoop mensen die in opdracht van hun bedrijf dagelijks bij klanten werken, dus bijna nooit op kantoor komen en dus niet zo duidelijk een echte afstand voor woon- werkverkeer hebben.
                                          Om nog maar te zwijgen van alle andere privé-kilometers, hoe ga je die bepalen?
                                          Het zal allicht eerder andersom zijn, de kilometers in functie van het bedrijf aantonen en al de rest is privé, zoals het in werkelijkheid dus is eigenlijk.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X