Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Btw-kosten op bedrijfswagens omhoog

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Komaan, niet zeveren.
    Die belastingen zijn marginaal vergeleken met de kost die je uitspaart doordat je een bedrijfswagen hebt.
    Een enkele uitzondering te na genomen is het ook niet zo dat iemand met een bedrijfswagen daardoor een lager loon krijgt he, integendeel zelfs, het zijn niet de laagste lonen die met een bedrijfswagen rondrijden. Het zijn meestal degenen die al niet zo slecht verdienen en die opslag willen/krijgen. Mensen zoals ik dus.
    Ik ben gelukkig niet de tijd vergeten dat ik als assistent zaakvoerder van een winkel voor veel uren een belachelijk loon kreeg zonder bedrijfswagen, hospitalisatie- of groepsverzekering, maaltijdcheques, GSM en wat nog allemaal.

    Ik heb dat nu wel (bijna) allemaal maar dat is een bevoorrechte situatie die je absoluut niet als de norm mag beschouwen.
    Sorry, maar die wagen is een deel van het loonpakket, dat uw loon hoog of laag is doet er niet toe. Ik heb ook vroeger aan andere voorwaarden gewerkt, maar daar lagen mijn verantwoordelijkheden ook anders.

    Ik ken genoeg mensen die loon moeten inleveren bij het bekomen van een bedrijfswagen. Dat is natuurlijk allemaal heel sector gebonden en moeilijk te vergelijken maar uiteindelijk blijft het loon (als je de wagen privé mag gebruiken).
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
      Om nog maar te zwijgen van alle andere privé-kilometers, hoe ga je die bepalen?
      Het zal allicht eerder andersom zijn, de kilometers in functie van het bedrijf aantonen en al de rest is privé, zoals het in werkelijkheid dus is eigenlijk.
      Ja ok, maar hoe gaat dit administratief in orde komen voor bedrijven met een wagenpark van meer dan 1000 wagens, ik denk maar aan de grotere consultancybedrijven die mensen dagelijks bij klanten hebben. Dat is niet iets dat je op een dag kan opzetten ...
      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
        Ja ok, maar hoe gaat dit administratief in orde komen voor bedrijven met een wagenpark van meer dan 1000 wagens, ik denk maar aan de grotere consultancybedrijven die mensen dagelijks bij klanten hebben. Dat is niet iets dat je op een dag kan opzetten ...
        Dat is dus ook het grootste probleem die bedrijven hebben met dit systeem. De hogere BTW-kost, tot daar gelaten waarschijnlijk, maar de administratieve kost. Voor een wagenpark van 1000 wagens kan je inderdaad al enkele mensen extra in dienst gaan nemen gewoon om de administratie daaromtrent te maken.

        En die administratie??? Jah, dat is niet bepaald hoe bedrijven de werkelijke privé-kms moeten gaan berekenen. Ik vraag me ook serieus af hoe ze dat gaan doen. Heel veel onduidelijkheden bij dit bericht in de media. Waarschijnlijk bij de bedrijven ook. Ik ga er straks eens mijn licht bij opsteken bij het management zie.

        Comment


        • #44
          Die administratie zal wel meevallen : werknemer krijgt auto en werknemer zal voor elke kilometer verantwoording moeten gaan afleggen of het daadwerkelijk voor het werk was of niet.
          Maw : je krijgt er een extra baan bij

          @josenjef (jaja quote vergeten) : een deel van het loonpakket ja, maar dat zal ook anders belast gaan worden.
          Het is wel degelijk zoals dat Schussboellie zegt : het zijn de hogere lonen die ervan profiteren, het is niet de receptioniste van het bedrijf dat een auto krijgt hé, noch zijn het de mensen die aan de band staan, maar het zijn de hogere in het bedrijf. Maar die mensen hebben ook vaak een auto nodig om naar het werk te gaan (bij DeLijn of de NMBS kan je niet altijd met het openbaar vervoer gaan als je de eerste of de laatste dienst hebt) en dat komt integraal uit eigen zak.

          Feitelijk zal een auto krijgen, minder krijgen worden. De auto zal correcter belast worden op het gebruik. Ik denk wel dat de werknemers van bijvoorbeeld vertegenwoordigers of anderen die dagelijks 100en kms afleggen voor hun werk, hun privé-gebruik van hun werknemer erbij krijgen.
          Maar diegene die hun auto hebben om dagelijks de files rond Brussel te voeden, die gaan dat serieus gaan voelen.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
            Feitelijk zal een auto krijgen, minder krijgen worden. De auto zal correcter belast worden op het gebruik. Ik denk wel dat de werknemers van bijvoorbeeld vertegenwoordigers of anderen die dagelijks 100en kms afleggen voor hun werk, hun privé-gebruik van hun werknemer erbij krijgen.
            Maar diegene die hun auto hebben om dagelijks de files rond Brussel te voeden, die gaan dat serieus gaan voelen.
            Precies alsof vele van die mensen ervoor kiezen om dagelijks in de file naar Brussel te staan. Niemand vindt het toch leuk om voor die 20km die je moet doen om in Brussel te zijn dat je daarvoor een anderhalf uur staat aan te schuiven.

            Er moet maar eens werk gemaakt worden van de decentralisatie van de bedrijven in Brussel.

            Gezien de vele reacties hierop (niet enkel op dit forum) vind ik de term jaloezietaks meer en meer een gepaste benaming hiervoor.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
              Die administratie zal wel meevallen : werknemer krijgt auto en werknemer zal voor elke kilometer verantwoording moeten gaan afleggen of het daadwerkelijk voor het werk was of niet.
              Maw : je krijgt er een extra baan bij

              @josenjef (jaja quote vergeten) : een deel van het loonpakket ja, maar dat zal ook anders belast gaan worden.
              Het is wel degelijk zoals dat Schussboellie zegt : het zijn de hogere lonen die ervan profiteren, het is niet de receptioniste van het bedrijf dat een auto krijgt hé, noch zijn het de mensen die aan de band staan, maar het zijn de hogere in het bedrijf. Maar die mensen hebben ook vaak een auto nodig om naar het werk te gaan (bij DeLijn of de NMBS kan je niet altijd met het openbaar vervoer gaan als je de eerste of de laatste dienst hebt) en dat komt integraal uit eigen zak.

              Feitelijk zal een auto krijgen, minder krijgen worden. De auto zal correcter belast worden op het gebruik. Ik denk wel dat de werknemers van bijvoorbeeld vertegenwoordigers of anderen die dagelijks 100en kms afleggen voor hun werk, hun privé-gebruik van hun werknemer erbij krijgen.
              Maar diegene die hun auto hebben om dagelijks de files rond Brussel te voeden, die gaan dat serieus gaan voelen.
              Onze receptioniste heeft wel een bedrijfswagen en niet elke werknemer met een bedrijfswagen staat 'hoog' op de ladder binnen een bedrijf. Jouw beeld komt me voor als een beeld van jaren en jaren geleden, bedrijven in de dienstensector werken anders hoor

              Een auto krijgen is gewoon nooit krijgen geweest, je mag een auto gebruiken en dat is voor velen een voordeel tegenover opslag krijgen in je loon. Je krijgt toch ook vaak maaltijdcheques en groepsverzekeringen en weet ik wat nog allemaal ... . Dat steekt alleen minder de ogen uit blijkbaar ...

              Mijn wagen is ook een vergoeding voor mijn flexibiliteit, ik heb dagen dat ik 125 kilometer moet rijden voor ik aan mijn werkdag van 8 uur (of langer) kan beginnen. In mijn job is dat volkomen normaal, net zoals de bedrijfswagen die je 'krijgt' normaal is. Ik zou wel is willen weten wat voor oplossing dat de mensen die hier voor het afschaffen zijn van die bedrijfswagen als vergoeding zijn dan als oplossing zien om die 125 kilometer buiten mijn werkuren te vergoeden?
              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • #47
                Laat ze de bedrijfswagens gerust duurder maken. Momenteel gebruiken bedrijven het te vaak als een goedkope vorm van loonsverhoging. Met het gevolg dat je als werknemer weliswaar een voordeel lijkt te krijgen, maar van dat voordeel hou je niks over als je van werk verandert of als je naar het van je échte loon afgeleide pensioen kijkt. Ditto met alle andere voordelen, zoals ecocheques, maaltijdcheques, ... Wat mij betreft: weg met die rommel. En ja, ik rij zelf ook met een bedrijfswagen. Maar ik zou het niet erg vinden om er van af te zijn.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                  Om nog maar te zwijgen van alle andere privé-kilometers, hoe ga je die bepalen?
                  Het zal allicht eerder andersom zijn, de kilometers in functie van het bedrijf aantonen en al de rest is privé, zoals het in werkelijkheid dus is eigenlijk.
                  Of gewoon een forfaitaire verhoging?
                  Weinigen gaan dat kunnen aanvechten, want ze doen sowieso meer privé kilometers.
                  Dat is het perverse kantje van de bedrijfswagen, er is niks mis met de bedrijfswagen an sich, maar het huidige systeem stimuleert het gebruik van de bedrijfswagen. Hoe meer privé kilometers je kan doen, des te meer je als werknemer verdient. Daardoor gaan we vaker met de auto op stap en daardoor staan we met z'n allen nog meer in de file. Dus in die zin, vind ik die belasting een goede "rechtzetting". Maar ik mag er niet op hopen dat de files zullen dalen, want dat zal zeker niet gebeuren.

                  Denk ook niet dat het enkel de mensen treft die "goed verdienen", zoals je zegt.
                  Ik ben ruim 10 jaar geleden begonnen als bediende aan het minimumloon. Een jaar later "kreeg" ik een bedrijfswagen als vorm van loonsverhoging (zonder dat mijn nettoloon spectaculair gestegen was). Ik was toen allicht één van de trendsetters om in die loonschaal een firmawagen te krijgen die ik niet eens nodig had voor de job. Door de jaren heen heeft men de bedrijfswagen duidelijk meer en meer gebruikt als middel voor een loonsverhoging. Ik schat dat die groei zich vooral bij de lagere lonen situeerde. Wil je die categorie van mensen weer zwaarder belasten, want feitelijk doen ze enkel privé kilometers...

                  Wat ik eraan verkeerd vind is het volgende. Allereerst is de belasting op arbeid reeds veel te hoog (laat staan de totale som der belastingen). Het treft niet de allerlaagste lonen, maar het verschil tussen iemand die hier gemiddeld verdient en de laagste lonen vind ik eerlijk gezegd niet zo bijster groot. Enerzijds worden de minima verhoogt anderzijds wordt de middenklasse uitgemolken. De laagste lonen kennen een vorm van subsidiëring terwijl de "niet zo slecht verdienende" de maximale lasten op z'n schouders draagt. Dat is een zware handicap voor onze welvaart. De lasten op bedrijfswagens mogen gerust omhoog (zoals ik hierboven reeds aanhaalde) maar dan in ruil voor een verlaging van de belasting op arbeid.

                  Mijn ideeën hierover zijn nog veel te idealistisch, de realiteit is dat men enkel maar een gat wil vullen éh.

                  Comment


                  • #49
                    Dit jaar de bedrijven, volgend jaar de werknemers. Ik houd echt mijn hart al vast moest Di Rupo effectief premier worden van dit land, dan staat de werkende middenklasse nog wat te wachten.

                    Comment


                    • #50
                      De overheid heeft bedrijfswagens als een goedkope vorm van verloning mogelijk gemaakt. Bedrijven zijn er uit eigenbelang (en niet omdat ze hun werknemers zo graag zien) massaal opgesprongen en de werknemers hebben die even massaal in dank afgenomen. Dat en niets anders is de reden van het "succes" van bedrijfswagens.

                      Indien een en ander minder interessant (lees: duurder) wordt gemaakt voor de werkgever, dan zal die dat simpelweg doorrekenen naar zijn werknemer. Alternatief voor wie die hogere kosten niet wil slikken zal ofwel een kleinere ofwel helemaal geen bedrijfswagen meer zijn. Probleem is dat velen die bedrijfswagen als een "verworven recht" zijn gaan beschouwen en nu op hun achterpoten gaan staan. Beetje off-topic hier maar ik zou zeggen, get used to it, gemiddelde levensstandaard zal het komende decennium heus niet stijgen hoor...
                      2021 Taycan 4S
                      2021 Lexus UX250h

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                        Indien een en ander minder interessant (lees: duurder) wordt gemaakt voor de werkgever, dan zal die dat simpelweg doorrekenen naar zijn werknemer. Alternatief voor wie die hogere kosten niet wil slikken zal ofwel een kleinere ofwel helemaal geen bedrijfswagen meer zijn. Probleem is dat velen die bedrijfswagen als een "verworven recht" zijn gaan beschouwen en nu op hun achterpoten gaan staan. Beetje off-topic hier maar ik zou zeggen, get used to it, gemiddelde levensstandaard zal het komende decennium heus niet stijgen hoor...
                        Zeer correcte analyse. Uiteindelijk is dit maar een korte termijn belasting want hoe gaat zich dat verhouden naar de toekomst toe? Die kleinere auto kost immers minder & gaat minder verbruiken, dat slaat maw recht in hun gezicht terug.

                        Moet wederom geen idealistische motieven achter gezocht worden, is niet meer dan effe snel de begroting te doen kloppen door weer heel wat kleine mensjes uit te melken.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                        Probleem is dat velen die bedrijfswagen als een "verworven recht" zijn gaan beschouwen en nu op hun achterpoten gaan staan.
                        Dat vind ik dan weer niet hét probleem.
                        Het probleem is dat de lasten te hoog zijn in België.
                        Alles wat nog maar ruikt naar een voordeel wordt geschrapt, dat knijpt de economische groei dicht. Minder economische groei, weer een begroting die niet klopt en weer belastingen verhogen... er moet dringend een einde komen aan die spiraal.

                        Comment


                        • #52
                          Onafhankelijk Vlaanderen.. De meeste willen het niet (inclusief ik), maar het zal toch komen...

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Vandie Bekijk Berichten
                            Onafhankelijk Vlaanderen.. De meeste willen het niet (inclusief ik), maar het zal toch komen...
                            OK, maar wat doen we met Brussel?

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                              En dat komt omdat ze zelf ook niets voor deze auto's afdragen. Op het moment dat ze deze ook privé gebruiken (en dat doen er genoeg) dan moeten ze o.a. ook een voordeel van alle aard aangeven bij hun belastingen.
                              Mag ik hier even uit eigen ervaring toelichten ?
                              Bij WGK heb je als verpleegkundige de keuze:
                              - Of je gebruikt de wagen enkel voor het werk, dan betaal je inderdaad geen eigen bijdrage.
                              - Of je geeft aan de je de wagen ook privé wil gebruiken, dan betaal je een eigen bijdrage van € 121 en dan ben je nog steeds beperkt tot slechts 5000km/jaar. Alle kilometers surplus worden bijbetaald.

                              In beide gevallen dient er dagelijks een papier te worden ingevuld met de kilometerstand en dat dient aan het eind van de maand te worden afgegeven.
                              En ge kunt natuurlijk altijd zeggen van 'dan 'foetelen' we wel een beetje met de gereden afstanden per verpleegtoer, maar weet wel dat WGK al jaar en dag alle gereden kilometers per dag en per toer heeft bijgehouden. Dus zelfs als ge door bijv. wegenwerken al een paar kilometer moet omrijden kan het zijn dat ze dit navragen.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk Berichten
                                Of je geeft aan de je de wagen ook privé wil gebruiken, dan betaal je een eigen bijdrage van € 121 en dan ben je nog steeds beperkt tot slechts 5000km/jaar. Alle kilometers surplus worden bijbetaald.
                                Dat is bijna 50 cent per kilometer om met een bestickerde Yaris te mogen rondbollen

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
                                  Dat is bijna 50 cent per kilometer om met een bestickerde Yaris te mogen rondbollen
                                  mijnheer muyters ?

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
                                    Dat is bijna 50 cent per kilometer om met een bestickerde Yaris te mogen rondbollen
                                    Hier in Antwerpen zijn het gelukkig Clio's
                                    En bij overschrijding is het dezelfde prijs per kilometer.

                                    Comment


                                    • #58
                                      De drempel om fiscaal uit te vlaggen wordt steeds lager en lager gelegd.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Vandie Bekijk Berichten
                                        Onafhankelijk Vlaanderen.. De meeste willen het niet (inclusief ik), maar het zal toch komen...
                                        wie weet, maar ik kan niet zeggen binnenkort of hoe en waarom
                                        Iedereen kent mij hier al maar toch: dat zal niet helpen specifiek, zo een onafhankelijkheid, zolang je er niet klaar voor bent
                                        Vergeet niet dat er ook veel meewerkende vlamingen aan tafel zitten bij Di Rupo
                                        liberalen bv...
                                        dat is veel crucialer
                                        Men beticht mij van achterlijk nationalisme vanwege mijn kritiek, maar het zijn anderen die dwepen met een "land" of "staat" en "vlaggen" adoreren en als er een dinf is dat mij net ziek maakt, is het wel zoiets als liberalen, die nog liever symbolen redden in ruil voor belastingen dan hun kiezers belonen
                                        Last edited by ; 01/11/2011, 16:59.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Zoiets kon een blinde toch zien aankomen als men kijkt wat er zich in Nederland afspeelt met de auto's van de zaak ! Blijft een verdoken vorm van loon en vaderke staat mist inkomen daardoor.

                                          Ben van niemand jaloers die daarvan kan genieten .. maar hoe laat je iemand met de trein gaan als hij firmawagen met tankkaart krijgt .. en zitten de wegen niet overvol ?? Ken persoonlijk vrienden die vanuit Gent een ijsje gaan eten aan de kust ... wees gerust , als je zelf de tank moet vullen is een gents ijsje ineens lekkerder.

                                          Mijn vrouw rijdt dagelijks 50km met eigen auto om te gaan werken , het aalmoesje dat ze daarvoor krijgt is nog geen halve tank benzine.

                                          Ga niet veralgemenen nu , maar misschien worden de wegen ietsje veiliger als er wat minder auto's van de zaak rijden !!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X