Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Btw-kosten op bedrijfswagens omhoog

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    der zijn mensen die effectief een bedrijfsauto nodig hebben maar inderdaad velen rijden er gewoon mee van thuis naar hun kantoor en terug. Bij die kan je u afvragen is het nodig maar dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken. Ik maak de rekening niet van een ander en ze moeten dat ook niet doen voor mij
    Voor mijn vorige baas was het gewoonweg veel goedkoper om mij er eentje te geven ipv al de kilometers die hij me moest uitbetalen omdat ik ze aflegde voor hem met mijn privéwagen.

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
      binnen 10 jaar koop je je wagen en heb je een bedrijfsmoto
      Voor mij geen probleem (en nu staan ze eigenlijk alletwee op de zaak...)!
      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

      Comment


      • #83
        @josenjef; inderdaad velen moeten een duurdere nemen en dat is iets wat al helemaal niet klopt.

        helaas is een bedrijfsmoto niet echt voor hand liggend in ons landje. Heb die op vorig werk ook gevraagd en ze willen dat niet omdat ze die niet zo makkelijk kunnen doorgeven bij ontslag.

        Comment


        • #84
          Ben echt benieuwd naar de "objectieve" criteria van Strikmans zijn nieuwe systeem. Afgezien van wat geroep over en weer weten we nu eigenlijk nog niets concreet
          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

          Comment


          • #85
            en de slimme zetten die de boekhouders erop gaan vinden het is belgië dus er zullen wel weer achterpoortjes blijven openstaan

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door nico911 Bekijk Berichten
              en de slimme zetten die de boekhouders erop gaan vinden het is belgië dus er zullen wel weer achterpoortjes blijven openstaan
              en zo heb je eenzijdig nieuwe lasten, taksen en belastingen die toch weer minder zullen opbrengen dan voorzien, terwijl hervormingen, saneringen en besparingen alweer achterwege bleven.
              Maar de redders van den werkmens hebben weer op de borst geklopt dat ze de rijke stinkerds eens zullen pesten... maar de rijke stinkerds lachen zich een bult in hun toren.

              Comment


              • #87
                Och, dat komt er toch nooit door. Liberalen gaan er nooit mee akkoord gaan, en terecht natuurlijk. Is trouwens toch ook weer een érg kortzichtige manier om te gaan "besparen". Er zouden gewoon veel minder bedrijfswagens worden ingeschreven, er gaat helemaal geen "winst" zijn. Beetje zoals de extra ecotaks op plastic zakjes. Ging miljoenen opbrengen. Maar binnen de maand kon je bij wijze van spreken in geen enkele GB of Delhaize nog één plastic zakje vinden . Zal er uiteindelijk wel op neerkomen dat de bedrijfswagens een ietsiepietsie duurder worden. Te weinig voor een individu om hem te laten staan, maar alles bij elkaar toch weer goed voor enkele miljoentjes extra in de staatskas.

                Comment


                • #88
                  maar jongens toch, ze moeten die belasting niet eens uitvinden. De huidige regelgeving laat dit ook al toe, het voorstel van de BTW administratie was nog maar het begin. Ze zijn nu gewoon aan het bekijken hoe ze een sluitende controle op de kilometers kunnen invoeren (of eenvoudige procedure). Een bedrijfswagen is al jaren enkel voordelig omdat er met die forfaits wordt gewerkt. De dag dat iedereen zijn echte kilometers moet ingeven, wel dan neemt niemand er nog één.

                  Ivm de redenering dat Uw bedrijfswagen moet voldoen aan de noden. Wat is dat nu weer voor een redenering. De werkgever wil U enkel een auto geven omdat het goedkoper is voor hem. Het zal hem worst wezen wat jij privé nodig hebt. Als je een auto wil naar eigen smaak, dan moet je er maar zelf eentje kopen. Dat er nu nog volop gekozen mag worden is enkel omdat het zo voordelig is (ivm forfaits).

                  Leasingwagens laten alleen toe dat er velen met auto's rijden die ze anders nooit zouden zelf bezitten. Iedereen leeft hier boven zijn stand.

                  Di Rupo zegt ook dat niet noodzakelijk de werknemer moet opdraaien voor de verhoging, werkgever zou dat ook kunnen. Yeah right. CO2 taks is normaal ook een werkgeversbijdrage en wat zie je, het wordt verrekend in het werknemersbudget.

                  Comment


                  • #89
                    Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
                    Ivm de redenering dat Uw bedrijfswagen moet voldoen aan de noden. Wat is dat nu weer voor een redenering. De werkgever wil U enkel een auto geven omdat het goedkoper is voor hem. Het zal hem worst wezen wat jij privé nodig hebt. Als je een auto wil naar eigen smaak, dan moet je er maar zelf eentje kopen. Dat er nu nog volop gekozen mag worden is enkel omdat het zo voordelig is (ivm forfaits).

                    Leasingwagens laten alleen toe dat er velen met auto's rijden die ze anders nooit zouden zelf bezitten. Iedereen leeft hier boven zijn stand.
                    Sorry, maar als ik een bedrijfswagen moet nemen van mijn werkgever, waar ik dan ook een bijdrage voor moet betalen, dan ga ik echt niet nog is een eigen wagen daarnaast hebben. Dat is toch echt te gek? Er is bij mij nog geen enkele werkgever ingegaan op mijn vraag om met mijn eigen wagen en een kilometervergoeding te rijden ...

                    Ik krijg nu geen enkele vergoeding voor mijn verplaatsingen voor het bedrijf buiten die wagen, dus is het volgens mij ook wel normaal dat die wagen een redelijk vergoeding daartegenover is. Ik ga echt geen 200 km per dag rijden voor mijn baas, buiten mijn werkuren, zonder dat daar een deftige vergoeding tegenover staat. Op dit moment mijn wagen dus.

                    Dat heeft toch niks met boven stand te leven te maken? Hier zouden inderdaad 2 oude wrakken op de oprit staan mochten we geen bedrijfswagen hebben, maar leven we daarom boven onze stand?
                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
                      Leasingwagens laten alleen toe dat er velen met auto's rijden die ze anders nooit zouden zelf bezitten. Iedereen leeft hier boven zijn stand.

                      sorry maar dat klopt niet hoor
                      leasewagen = beperkingen volop
                      Ja, het is voordeliger voor de werkgever uiteraard
                      maar vooral voor hem dus.
                      Hoe groter je eisen zijn naar de wagen toe (al dan niet gedwongen) hoe meer je botst op de grenzen van de bedrijfswagencultuur.

                      De kans is groot dat je een wagen hebt die je net niet zelf zou kiezen en dat je nog moet opleggen ook.

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten

                        sorry maar dat klopt niet hoor
                        leasewagen = beperkingen volop
                        Ja, het is voordeliger voor de werkgever uiteraard
                        maar vooral voor hem dus.
                        Hoe groter je eisen zijn naar de wagen toe (al dan niet gedwongen) hoe meer je botst op de grenzen van de bedrijfswagencultuur.

                        De kans is groot dat je een wagen hebt die je net niet zelf zou kiezen en dat je nog moet opleggen ook.
                        Het is dubbel he, beperkingen ja, maar ook een wagen die je jezelf niet zou kunnen veroorloven vaak. Het is gewoon totaal anders dan een eigen wagen kiezen dat is zeker.

                        Wij zouden zeker andere wagens hebben dan we nu hebben, maar het zou ons ook meer kosten. Van opleggen is voor mij geen sprake, daar begin ik niet aan als het niet moet.
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • #92
                          Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                          Het is dubbel he, beperkingen ja, maar ook een wagen die je jezelf niet zou kunnen veroorloven vaak. Het is gewoon totaal anders dan een eigen wagen kiezen dat is zeker.

                          Wij zouden zeker andere wagens hebben dan we nu hebben, maar het zou ons ook meer kosten. Van opleggen is voor mij geen sprake, daar begin ik niet aan als het niet moet.
                          Of niet willen veroorloven.

                          Ik wil geen 35k neerleggen voor een babyblauwe Volvo met plastic zetels.

                          Zelfs niet voor een auto.
                          1991 BMW E30 318is

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
                            Of niet willen veroorloven.

                            Ik wil geen 35k neerleggen voor een babyblauwe Volvo met plastic zetels.

                            Zelfs niet voor een auto.
                            right on!

                            Comment


                            • #94
                              Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
                              Of niet willen veroorloven.

                              Ik wil geen 35k neerleggen voor een babyblauwe Volvo met plastic zetels.

                              Zelfs niet voor een auto.
                              Uiteraard, ik heb nog nooit een auto gehad van meer dan 1500 euro
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • #95
                                Ik heb geen leasingwagen (wil er ook geen, niet dat dat ooit een optie zou zijn als ambtenaar [edit: tenzij als hoge kop in de politiek, maar dan neem ik er een chauffeur bij :p]). Misschien gaat de extra belasting eerder aansporen tot meer carpooling en hopelijk afgezwakte files, maar dat zal wel ijdele hoop zijn.

                                Er schort in ieder geval iets aan het huidige systeem. Het kan niet dat de werknemer zelf een stuk moet betalen als hij bijvoorbeeld enkel woon-werk kilometers maakt (vertegenwoordigers e.d. uitgesloten). Misschien iets in de trant van:

                                Uitgaan van werkelijk aantal gepresteerde dagen (twee halve dagen = dag) die vermenigvuldigd wordt met twee maal de afstand tussen thuis en werk. Bv.

                                365 dagen in een jaar. Vijf dagen per week werken, gemiddelde 52 weekends per jaar betekent 104 dagen thuis. 20 vakantiedagen eraf, 10 ziektedagen (om er een getal op te plakken), 12 wettelijke feestdagen. Dat betekent een niet gepresteerd aantal dagen van 146 ofte 223 gewerkte dagen.

                                50km heen, 50km terug of 100km per dag (om makkeljk te doen).

                                223 dagen x 100km/dag = 22 300km per jaar.

                                Nu kan je gaan belasten per kilometer. Kiest de werkgever ervoor om enkel bedrijfsgebruik toe te staan, dus geen privégebruik, zorg er dan voor dat de werknemer niets moet bijbetalen. De werknemer heeft immers als enige voordeel dat hij de kost van een aankoop van een wagen om naar het werk te rijden, niet heeft = extralegaal voordeel.

                                Wel privégebruik toelaten? We nemen onze 22 300km per jaar. Wie maakt er al eens geen ommerit om de kindjes af te zetten of op te halen bij de dagmoeder of om inkopen te doen in de supermarkt. Forfait inbouwen. Een forfait van 5% op het aantal gereden kilometers (dat is 5km per gepresteerde dag) zorgt ervoor dat je bovenop je 22 300km, 1 115km kan afleggen voor ommeritjes. Dat bij elkaar optellen geeft 23 415km per jaar. Daarna gaan belasten per privé-afgelegde kilometer.

                                Hoe die privé-afgelegde kilometers gaan berekenen? De kilometerstand aflezen en daar de woon-werk kilometers + forfait van aftrekken. Maar maar, neen, je hebt op je 22 300 kilometer een forfait van 1 1115km, ruim voldoende voor je stop langs de supermarkt of de dagmoeder. Die kosten doorrekenen aan de werknemer.

                                Kosten per kilometer berekenen moeten ze zelf dan maar uitzoeken. Het principe is dat de werknemer maar zou betalen voor zijn privé-afgelegde kilometers. En dan kunnen de leasing-rijders beginnen foefelen met de kilometerstand .

                                Misschien kort door de bocht, maar volgens mij is het maar eerlijk dat de werknemer moet betalen voor privé-kilometers en niet eerder. Slimme werknemers zien dit systeem dan als volgt: met een collega van dezelfde stad carpoolen en zo kilometers opsparen om op skireis te kunnen etc.

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk Berichten
                                  .
                                  Kosten per kilometer berekenen moeten ze zelf dan maar uitzoeken. Het principe is dat de werknemer maar zou betalen voor zijn privé-afgelegde kilometers. En dan kunnen de leasing-rijders beginnen foefelen met de kilometerstand .
                                  Das iets dat wij al moeten doen, ik ben elke dag op de baan voor men werk en moet rapporten afwerken in heel vlaanderen.
                                  Ik begin de dag met men km stand door te bellen, op het einde van de dag bel ik nog eens en het verschil tussen de stand van de dag ervoor en die van de de ochtend is dan zogezegde privekm's.
                                  wat dat "foefelen" betreft, ik zie bepaalde firma's nog in staat om van die zwarte doosjes in hun wagens te installeren, dat ze zelf kunnen zien hoeveel er mee gereden wordt.

                                  Comment


                                  • #97
                                    licht vracht als firmawagen

                                    Ik verander volgende week van job en heb daar een functie in binnen- en buitendienst.

                                    Men zal me een firmawagen geven, dit is een lichte vracht.

                                    Waar ik bijna geen info over vind: wordt je op dezelfde manier belast als mensen met een "gewone" personenwagen of is er een andere regeling inzake lichte vracht als firmawagen?

                                    Mijn vrouw heeft een mini (jong) en de mijne is een oude grote wagen die ik niet kan weg doen gezien we een gezin van 5 zijn en prive verplaatsingen met het gezin met die grote wagen doen.

                                    Die lichte vracht kan ook niet voor prive gebruikt worden, het is maar een 2-zitter.

                                    Nog een puntje: mijn werkgever verbiedt me ook om die Vito prive te gebruiken.

                                    Kan iemand hier enig licht op laten schijnen?

                                    Als er toch iets op betaald zou moeten worden dan is het voordeel van alle aard voor die Vito rond de 200euro, als daar nog een slok bijkomt dan denk ik toch om een andere regeling te vragen en zal het woon-werk wel met prive wagen doen.

                                    Besluit: rijden moet ik toch, het is een handige manier om meer belastingen te innen maar verminderen van hoeveelheid auto's gebeurt niet. Met een "gewone firmawagen" zou ik nog geneigd zijn mijn eigen wagen weg te doen wegens dubbel gebruik.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Di Rupo vilt bedrijfswagens in voorstel

                                      Blijf op de hoogte van het laatste autonieuws en lees onafhankelijke rijtesten van de nieuwste modellen. Bij Autofans vind je alles over auto’s, van reviews tot de nieuwste trends in de autowereld.

                                      Comment


                                      • #99
                                        VBO boos om extra lasten voor bedrijfswagens

                                        'Een platte lastenverhoging op de kap van de werkgevers.' Zo luidt het oordeel van Rudi Thomaes, kopman van de werkgeversorganisatie VBO, over de plannen van formateur Di Rupo om bedrijfswagens anders te gaan belasten.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door project8 Bekijk Berichten
                                          Ik verander volgende week van job en heb daar een functie in binnen- en buitendienst.

                                          Men zal me een firmawagen geven, dit is een lichte vracht.

                                          Waar ik bijna geen info over vind: wordt je op dezelfde manier belast als mensen met een "gewone" personenwagen of is er een andere regeling inzake lichte vracht als firmawagen?

                                          Mijn vrouw heeft een mini (jong) en de mijne is een oude grote wagen die ik niet kan weg doen gezien we een gezin van 5 zijn en prive verplaatsingen met het gezin met die grote wagen doen.

                                          Die lichte vracht kan ook niet voor prive gebruikt worden, het is maar een 2-zitter.

                                          Nog een puntje: mijn werkgever verbiedt me ook om die Vito prive te gebruiken.

                                          Kan iemand hier enig licht op laten schijnen?

                                          Als er toch iets op betaald zou moeten worden dan is het voordeel van alle aard voor die Vito rond de 200euro, als daar nog een slok bijkomt dan denk ik toch om een andere regeling te vragen en zal het woon-werk wel met prive wagen doen.

                                          Besluit: rijden moet ik toch, het is een handige manier om meer belastingen te innen maar verminderen van hoeveelheid auto's gebeurt niet. Met een "gewone firmawagen" zou ik nog geneigd zijn mijn eigen wagen weg te doen wegens dubbel gebruik.
                                          Vermits je werkgever je verbied om die vito privé te gebruiken, dat je er dus alleen maar voor het werk mag mee rijden, dan zie ik niet goed in hoe dit dan een firmawagen kan zijn ?? Laat hem zijnen brol houden en vraag salarisaanpassing in de plaats.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X