Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichtenéén led aan 6.8 watt, waar haalt ge die onzin?
Mijn led drl's zitten aan 5 watt per behuizing met 4 ledjes, 10 watt voor de twee kanten dus.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik had ff op bmw drl gegoegeld, bleek 6.8 voor de angel eyes te zijn
Ze worden steeds maar zuiniger, en toch geven ook steeds maar meer licht.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichteneen ballon met 5 watt met complexe spiegels zoals op een caddy is zeker even intensief, een led zit aan 6.8 watt
een ledlamp produceert 50% warmte en 50% licht. dus een 1watt led straalt ook al 0,5watt licht uit. hoeveel spiegels ge ook achter u ballonneke hangt, ge gaat er niet meer uithalen dan die zelf afgeeft.
een normale led, zo een 5mm ding zoals in een zaklampje of sleutelhanger werkt aan 3,4V en heeft ongeveer 20-30mA nodig. dit is een vermogen van 0,07watt. al eens gezien hoeveel licht daar uit komt. een fiets die een 1watt ledlamp heeft, produceert immens veel licht (de meeste POWER leds zitten nu rond de 3-5watt/led en dit zijn al duurdere jongens. ik denk dat ze bij een auto nu wel leds zullen gebruiken van 1-2watt/ led. 5leds samen is dan 10watt en geeft al immens veel licht. meer dan je met een gloeilamp van 20watt kan produceren.
een gloeilampje in een fiets werkt op 6V en verbruikt 0,5A. dat is 3watt. zo een fietslamp geeft amper licht terwijl de led met veel minder vermogen meer licht afgeeft.
een groot nadeel van led is de stralingshoek. dat is een gerichte lamp zoals een spot. die leds worden in een auto dan ook nog eens in een achterlichtunit gestoken waardoor ze dieper zitten. als je buiten die stralingshoek komt, dan zie je de leds amper branden.
even wat getallen erbij gooien:
om 400lumen licht te hebben heb je nodig (en voor 900lumen staat tussen haakjes):
ledlamp 6watt (10watt)
spaarlamp 8watt (16watt)
gloeilamp 40watt (75watt)
halogeenlamp rond de 30watt (rond de 60watt)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenonzin.
Comment
-
21watt is toch bijna 200lumen bij een gewone gloeilamp. (bij autos is je lampje 12V maar krijgt die eigenlijk tegen de 14volt en brand dus iets feller).
200lumen bij leds is toch al een goeie 2watt. dus als je spiegels achter een 21watt gloeilamp steekt, is dat net hetzelfde als in een 2watt powerled kijken. is idd al veel licht ;-)
een 5watt gloeilamp, das wat weinig om een led te evenaren.
Comment
-
Ze mogen mensen die bellen achter het stuur zwaar beboeten en een kleuter tekening geven.Last edited by Alfa-Beemer; 30/09/2012, 02:47.U hoeft dit niet te lezen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenWat me trouwens opvalt is dat in veel dure wagens er veel chauffeurs niet handsfree telefoneren. (met bijbehorend zwalpend rijgedrag) Die hebben dat toch standaard erin zitten?Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenWat me trouwens opvalt is dat in veel dure wagens er veel chauffeurs niet handsfree telefoneren. (met bijbehorend zwalpend rijgedrag) Die hebben dat toch standaard erin zitten?
Iig als je handfree gewoon bent te bellen,is niets beter dan dat (wel wennen vondt ik dat de eerste keren) niet dat ik zoveel bel in de auto.
Vroeger nam ik gewoon niet op,nu is dat makklijker door een knopje aan het stuur te duwen of iets te zeggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenWat me trouwens opvalt is dat in veel dure wagens er veel chauffeurs niet handsfree telefoneren. (met bijbehorend zwalpend rijgedrag) Die hebben dat toch standaard erin zitten?U hoeft dit niet te lezen.
Comment
-
Ergernis van de laatste week:
Klote boeren die op de drukke wegen het verkeer ophouden en gevaarlijke situaties veroorzaken, en dat terwijl ze perfect via HUN veldwegskes kunnen rijden!
Wij mogen die wegskes niet gebruiken, want dan zijn we criminelen, maar zij mogen het verkeer wel komen ophouden op onze wegen.
En die onnozele passerhavens die ze aan de N80 hebben aangelegd hebben ook totaal geen nut, enkel geld weggegooid dat ze veel beter voor andere zaken hadden kunnen gebruiken.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichtendie 21W dagrijlichten is echt nie veel licht. Als t donker is ziet ge daar echt bijna niks mee, zelfs nie met een lading spiegels.
ze zijn van op verre afstand zichtbaar
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichtendie 21W dagrijlichten is echt nie veel licht. Als t donker is ziet ge daar echt bijna niks mee, zelfs nie met een lading spiegels.
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenWat me trouwens opvalt is dat in veel dure wagens er veel chauffeurs niet handsfree telefoneren. (met bijbehorend zwalpend rijgedrag) Die hebben dat toch standaard erin zitten?
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenErgernis van de laatste week:
Klote boeren die op de drukke wegen het verkeer ophouden en gevaarlijke situaties veroorzaken, en dat terwijl ze perfect via HUN veldwegskes kunnen rijden!
Wij mogen die wegskes niet gebruiken, want dan zijn we criminelen, maar zij mogen het verkeer wel komen ophouden op onze wegen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenErgernis van de laatste week:
Klote boeren die op de drukke wegen het verkeer ophouden en gevaarlijke situaties veroorzaken, en dat terwijl ze perfect via HUN veldwegskes kunnen rijden!
Wij mogen die wegskes niet gebruiken, want dan zijn we criminelen, maar zij mogen het verkeer wel komen ophouden op onze wegen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenHet zijn ook hun wegen. En 't is de tijd om de mais te oogsten. Binnenkort terug minder boeren op 'uw wegen'.
Een nog ander gebruik van tractoren op grote banen zijn die mannen die tegenwoordig met opleggers achter hun tractor zitten. Die mogen daar zelfs niet zijn op dat moment, want voeren vaak illegaal transport uit voor derden op rode diesel. Dan rij jij met je wagen 35km/h, achter een voertuig dat illegaal gebruikt wordt en er dus zelfs niet mag zijn.
Comment
-
Als vrachtwagenchauffeur zou je toch ook moeten weten wat het is om met grote, brede voertuigen de weg op te komen. Zij zullen echt niet voor hun plezier de drukte opzoeken met dergelijk materiaal... Boeren zijn nu eenmaal afhankelijk van de weersomstandigheden om te oogsten. Of dit nu tijdens de week of het weekend, overdag of 's nachts is, daar valt weinig aan te doen.
Maar op die dagen zorgen zij voor hun inkomen zoals jij op dat ogenblik met je vrachtwagen ook aan het werk bent.
Waarom laten ze niet genoeg plaats tussen om andere weggebruikers de kans te geven om voorbij te steken: omdat er altijd andere zijn die het geduld niet hebben om te wachten. Voorbeeldje: plots halen 3 voertuigen de colonne in en moeten ze er plots toch tussen. Probeer dan maar eens met een pikdorser uit te wijken...
Ik kan je frustratie 100% begrijpen, maar zoals je als autobestuurder soms eens vloekt op een vrachtwagen, is dit hier net hetzelfde verhaal.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichtenuhu, dagrijlichten. De naam zegt waarvoor het dient. Of ben jij zo een pipo die 's nachts rijdt zonder lichten omdat hij dagrijlichten heeft en ze hem wel zien afkomen?
Comment
Comment