Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
    Ja, die ajuin doet dat natuurlijk zo omdat hij bekommerd is om de efficiënte doorstroming van het verkeer . Toegegeven, als het echt heel druk is en het zoeken is naar een gaatje om je tussen te gooien, is er vaak geen tijd en plaats voor wat hoffelijkheid, en dan heb ik er ook geen probleem mee. Maar even vaak is er best wel wat ruimte voor je medemens ...
    Jij moet voorrang verlenen aan die ajuin.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
      Ik claim helemaal niets en op zich al straf dat er dan een uitspraak is gedaan welke tegengesteld is aan die van het HvC. Heb het gewoon gelezen en het deed me behoorlijk de wenkbrauwen fronsen. Zelfs die gevallen van het HvC zijn op zich al dubieus te noemen omdat ze op zich in tegenspraak zijn met hetgeen in de wegcode is opgenomen ivm wisselen van rijstrook.
      Een oprit is geen rijstrook.Een oprit met B1 is een samenkomst van wegen, waar bestuurder die de B1 hebben voorrangsplichtig zijn aan het verkeer op de weg waarop ze willen invoegen.

      En daarmee zijn de uitspraken van HvC in lijn.

      Zoals gezegd: als jij een geval kent van iemand die als voorrangsplichtige toch in fout werd gesteld, dan had ie ofwel beter in beroep gegaan, of heeft ie je niet alles verteld. Ik denk dan bijvoorbeeld aan dat ie op het linkervak zat en iemand invoegt van de invoegstrook naar het rechtervak, terwijl je kennis plots van het linkervak naar het rechtervak wil invoegen, en dan is voorrang van rechts van toepassing.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
        Dat lijkt mij logisch gezien de 1ste wagen te zijn, zelf probeer ik zoveel mogelijk naar rechts te gaan, maar daarbij moet je dan nog oppassen dat ze je op dat moment niet blok zetten, want dan word je nog eens afgestraft omdat jij de wet wel volgt

        Gisteravond het summum van idiotie meegemaakt, ik rijd de E17 op in Lokeren en op de oprit reed voor mij een monovolume.
        Nu ja, niets aan de hand, we komen op de autostrade, kerel pinkt naar links en rijdt de linkerband op.
        Op dat moment zet ik ook de richtingaanwijzer op en wil hem voorbijsteken via het middenvak.
        Op het moment dat ik net aan hem ben komt hij opeens ook uitgeweken naar het middenvak en ramt bijna de linkervoorkant van mijn wagen.
        Het bizarre was dat er simpelweg niemand voor ons reed! Hij week dus uit voor iets dat er niet was, maw, dat was één van die idioten die sowieso steeds zichzelf op het middenvak markeert, onbegrijpelijk gewoon.
        Toen ik hem inhaalde en aangaf dat eOvr wss iets met hem scheelde had hij blijkbaar ook gewoon niet door wat hij verkeerd had gedaan^^....
        Ik heb het ook eens meegemaakt 's avonds op een lege autostrade. Kerel wil de E40 op en ik ben zo vriendelijk om op te schuiven naar het midden om hem plaats te geven. Maar in plaats van rechts te blijven rijdt hij in een keer naar het midden zonder ook maar rekening te houden met mij. Gelukkig waren de reflexen goed, want het scheelde geen twee meter meer..

        Comment


        • het is hier waarschijnlijk in deze discussie al passeerd, maar waarom veranderen ze de opritten stelselmatig dat op het einde - laatste 20 meter zeg maar - de stippellijn normaal is, en de rest van de oprit volle lijn met stippellijn ernaast ??

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
            Een oprit is geen rijstrook.Een oprit met B1 is een samenkomst van wegen, waar bestuurder die de B1 hebben voorrangsplichtig zijn aan het verkeer op de weg waarop ze willen invoegen.

            En daarmee zijn de uitspraken van HvC in lijn.

            Zoals gezegd: als jij een geval kent van iemand die als voorrangsplichtige toch in fout werd gesteld, dan had ie ofwel beter in beroep gegaan, of heeft ie je niet alles verteld. Ik denk dan bijvoorbeeld aan dat ie op het linkervak zat en iemand invoegt van de invoegstrook naar het rechtervak, terwijl je kennis plots van het linkervak naar het rechtervak wil invoegen, en dan is voorrang van rechts van toepassing.
            ik zeg nergens dat een oprit een rijstrook is. Ik verwijs naar die gevallen van het HvC over de versmalling van de rijbaan en vermindering van aantal rijstroken.
            En nogmaals, ken die niet gewoon gelezen dat is al. Er werd expliciet verwezen naar het einde van de invoegstrook en de rand van de rijbaan. Dus zoals gij het nu laat uitschijnen heeft er dan niets mee te maken.
            Last edited by flappy; 29/02/2012, 18:23.
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              het is hier waarschijnlijk in deze discussie al passeerd, maar waarom veranderen ze de opritten stelselmatig dat op het einde - laatste 20 meter zeg maar - de stippellijn normaal is, en de rest van de oprit volle lijn met stippellijn ernaast ??
              om te vermijden dat bestuurders op de autosnelweg de invoegstrook gaan gebruiken als extra rijstrook. Op zich deed je er vroeger niets verkeerd mee dat je van de autosnelweg op de invoegstrook reed (bijvoorbeeld bij fileverkeer) en zo nog rap wat andere auto's kon voorbijrijden tot het einde van de invoegstrook. Nu moet je dus over de volle witte lijn rijden en ben je dus in fout.
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • nee hoor, vroeger liep de witte volle en de stippellijn tot einde oprit, nu de laatste meters enkel stippellijn

                Comment


                • bij afritten nog steeds stippellijn overigens, dus wat flappy beweert zou men daar ook zo kunnen doen

                  Comment


                  • oprit



                    afrit



                    waarom het verschil

                    en mijn vraag...waarom die (dure) recentelijke aanpassingen aan opritten ? op het laatst enkel stippellijn

                    toch niet omdat het toch verplicht is te ritsen en de oprit toch voorrang heeft

                    Comment


                    • laatste foto is nl omdat ik geen be foto vond

                      in nl ook gewoon stippellijn op oprit

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Jij moet voorrang verlenen aan die ajuin.
                        Ja, wooter. Bedankt, wooter, voor deze info. Maar wat had ik nu net zelf geschreven, heb het nog eens in het vet gezet :

                        Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
                        Heeft niets met Xytras' geval te maken, maar doet me er wel aan denken aan een van de meest irritante gedragingen van de collega-automobilist : ik rijd op de oprit van een snelweg, en word gevolgd door een andere auto, laten we hem "de ajuin" noemen. Ik moet even inhouden omdat er een vrachtwagen op het rechtervak rijdt, voeg dan in achter die vrachtwagen, de ajuin voegt in achter mij (al wil het zelfs daar soms al fout lopen). Ik wil uiteraard niet de volgende 20 km met 90 km/u achter de vrachtwagen blijven hangen, dus wil ik naar het tweede vak, doch moet alweer even inhouden omdat er daar nog ander verkeer rijdt. Eens het tweede vak beschikbaar wordt wil ik dus, zoals toch duidelijk blijkt uit het aanzetten van de richtingaanwijzer evenals door mijn reeds lichtjes opschuiven naar links, naar dat tweede vak, om dan "geblokkeerd" te worden door de ajuin die natuurlijk iets eerder dan ik naar dat tweede vak kon gaan. En dan maar met beschuldigende en/of verschrikte ogen naar mij zitten kijken omdat ik inderdaad al lichtjes naar links begin te schuiven om zo te proberen mijn plaats af te dwingen. Alsof de ajuin niet kan vermoeden dat ik inderdaad die vrachtwagen voorbij ga willen . En ja, ik weet het, er is geen enkele regel die zegt dat de ajuin mij moet voorlaten. Behalve dan die van de elementaire beleefdheid .

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          bij afritten nog steeds stippellijn overigens, dus wat flappy beweert zou men daar ook zo kunnen doen
                          Deze uitleg lijkt me correct:

                          Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                          om te vermijden dat bestuurders op de autosnelweg de invoegstrook gaan gebruiken als extra rijstrook. Op zich deed je er vroeger niets verkeerd mee dat je van de autosnelweg op de invoegstrook reed (bijvoorbeeld bij fileverkeer) en zo nog rap wat andere auto's kon voorbijrijden tot het einde van de invoegstrook. Nu moet je dus over de volle witte lijn rijden en ben je dus in fout.
                          Dat het bij opritten helemaal op het einde toch gewoon een stippellijn wordt is waarschijnlijk gewoon omdat anders die volle witte lijn "dood" loopt op de volle witte lijn van de pechstrook, wat toch een beetje een vreemd zicht zou zijn? Weet ik veel .

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten

                            Dat het bij opritten helemaal op het einde toch gewoon een stippellijn wordt is waarschijnlijk gewoon omdat anders die volle witte lijn "dood" loopt op de volle witte lijn van de pechstrook, wat toch een beetje een vreemd zicht zou zijn? Weet ik veel .
                            zo was het altijd al, het 'design' kan toch niet de reden waarom het bij recent (her)aangelgde opritten anders is

                            moet toch 1 of ander wetje achterzitten

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
                              Ja, wooter. Bedankt, wooter, voor deze info. Maar wat had ik nu net zelf geschreven, heb het nog eens in het vet gezet :
                              Elementaire beleefdheid is dat jij de voorrangsregels respecteert.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                zo was het altijd al, het 'design' kan toch niet de reden waarom het bij recent (her)aangelgde opritten anders is

                                moet toch 1 of ander wetje achterzitten
                                Omdat er vroeger waarschijnlijk domme mensen waren die het niet door hebben : vandaar de verandering.

                                voor de rest kan ik me vinden in Flappy zijn logica

                                Comment


                                • ja, maar das naast de kwestie want dan zouden afritten ook volle/stippellijn hebben...maar dan omgekeerd

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    ja, maar das naast de kwestie want dan zouden afritten ook volle/stippellijn hebben...maar dan omgekeerd
                                    vraag het anders aan de minister

                                    Comment


                                    • had gehoopt dat wooter met een valabele reden kwam aandraven

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        had gehoopt dat wooter met een valabele reden kwam aandraven
                                        hij negeert het, dus ofwel is hij het nu druk aan het opzoeken ofwel weet hij het niet ofwel is hij er niet in geïnteresseerd.
                                        kan je het anders met het HvC uitleggen?

                                        Comment


                                        • nog deze gevonden ivm de uitrijstrook:

                                          Vanaf 1 mei 2009 moet u als u na het verlaten van de doorgaande rijbaan op een uitrijstrook (uitvoegstrook) rijdt, deze uitrijstrook blijven volgen. U mag dus niet meer de doorgaande rijbaan verlaten, via de uitrijstrook een file op de doorgaande rijbaan inhalen en vervolgens weer invoegen.
                                          www.peugeotforum.be

                                          Comment

                                          Working...
                                          X