Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel V

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
    Met twaalf jaar rijervaring achter de rug, vind ik toch dat de grootste ergernis in België het blokkeren van een kruispunt is met een voertuig. En dit vaak ongegeneerd. In buurlanden of ander laden ben ik dit nog nergens zo opvallend tegengekomen als hier. Het is hier zelfs een gewoonteregel en/of een sport geworden. Laten we nog snel even op het laatste nippertje toch door het groen/oranje rijden en daar blijven stilstaan om toch de tegenliggers te blokkeren die binnen vijf seconden groen licht gaan krijgen...

Van grote vrachtwagens kan ik het wel begrijpen, maar dat is ook andere koek.

Van mij zouden ze dat is mogen beboeten, maar hier zijn (vanzelfsprekend) nooit controles op...

komt ook veel door de infrastructuur van onze armzalig ingerichte kruispunten natuurlijk. Moesten die nu al eens volledig gescheiden zijn met dito verkeerslichten zou men dit haast niet voor hebben natuurlijk. In België zijn nog zeer veel kruispunten gemaakt/aangelegd om files te veroorzaken.
    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Ik erger mij daar ook enorm aan.

Greco : je hebt een punt, er zijn veel kruispunten zodanig gemaakt dat als er 2 auto's ergens afdraaien, de derde op het kruispunt moet gaan staan wachten.

Maar ik zie toch ook veel auto's doorrijden, weten dat ze moeten stoppen op het kruispunt en weten dat ze het verkeer belemmeren. Dan wel klaxoneren, als de persoon in de kruisende richting, net voor hen exact hetzelfde doet.

Hebben ze in topgear daar niet eens mee gelachen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
        komt ook veel door de infrastructuur van onze armzalig ingerichte kruispunten natuurlijk. Moesten die nu al eens volledig gescheiden zijn met dito verkeerslichten zou men dit haast niet voor hebben natuurlijk. In België zijn nog zeer veel kruispunten gemaakt/aangelegd om files te veroorzaken.
        Juist! Onze gemeente staat gewoon stil rond 17u in de week en op zaterdagnamiddag. Slecht gesynchroniseerde verkeerslichten, volop zebrapaden, ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
          Juist! Onze gemeente staat gewoon stil rond 17u in de week en op zaterdagnamiddag. Slecht gesynchroniseerde verkeerslichten, volop zebrapaden, ...
          Zebrapaden mag hé maar die voetgangers moeten dan geen groen krijgen als je als bestuurder ook links of rechts wil afslaan tijdens groen.
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bekijk Berichten
            Alles rond de Aldi-parking tijdens de week = Horror :p.
            Mensen die denken dat ze voorrang van rechts hebben als je uit een parking komt...
            Het grappige is dat als die mensen van de Aldi Parking komen en er staan geen borden die de voorrang regelen, ze nog eens gelijk zouden kunnen hebben... De wetgever spreekt nl. van een parkeerplaats, niet een parking. Tegen dat ze de Aldi-parking afrijden zijn ze al lang uit hun parkeerplaats gemanoeuvreerd...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
              Voila 't is dat dat ik bedoel, ik verwacht heus niet dat je helse toeren moet uithalen om een vak op te schuiven, maar 't is toch maar een kleintje om gewoon even die 10 sec op te schuiven (zonder dat je iemand hindert).
              Het is zover gekomen dat de voorrangsgerechtigde op de snelweg die zijn eigen rijvak volgt niet meer eens er vanuit mag gaan dat hij ongestoord zijn rijvak mag volgen. Ik zie veel mensen net uit schrik vanuit dat rechtervak komen om invoegers die denken dat ze voorrang horen te krijgen. Logisch dat het middenvak dan vol loopt met mensen die niet meer op het rechtervak durven.

Doe je stunts zo eens diep in Duitsland of Groot-Brittanië, en je zou nog eens fel kunnen verschieten. Er staan daar bij tijden zelfs volle lijnen voor het verkeer op het rechtervak dat zelfs niet meer naar het middenvak mag uitwijken voor mensen die invoegen op de snelweg. De reden: plots uitwijken voor iemand die onbeschoft invoegt van de oprit betekent vaak dat er niet tijdig en correct in de spiegel gekeken wordt en sneller verkeer daar stevig verrast kan worden.

Allez, verrast, met danig wat kilometers in België ben ik van niks meer verrast, behalve vandaag die ene idioot die voor een motorfiets uitweek en onmiddellijk terug uiterst rechts stuurde om rechts te rijden op het linkervak, en daarbij niet merkte dat daar een tweede motorfiets al naderde.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                Doe je stunts zo eens diep in Duitsland of Groot-Brittanië, en je zou nog eens fel kunnen verschieten. Er staan daar bij tijden zelfs volle lijnen voor het verkeer op het rechtervak dat zelfs niet meer naar het middenvak mag uitwijken voor mensen die invoegen op de snelweg. De reden: plots uitwijken voor iemand die onbeschoft invoegt van de oprit betekent vaak dat er niet tijdig en correct in de spiegel gekeken wordt en sneller verkeer daar stevig verrast kan worden.
                tis andersom he wooter, je mag van een links baanvak niet meer naar de rechtse strook, aan opritten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                  Ik kan je deels gelijk geven, maar langs de andere kant denk ik niet dat je hier de autist moet komen uithangen ook^^
                  Een oproep om te stoppen met hoffelijk te rijden slaat de bal toch wel enigzins mis en sinds wanneer is de wetgeving heilig, alsof al die regeltjes zo logisch zijn zeker...
                  Ik probeer de wet te volgen zolang ze mij logisch lijkt en ik er niemand anders door hinder, dus ja, als ik kan schuif ik op de autostrade een baan op om er iemand vlot te laten op rijden.
                  Het is niet omdat de baan vol rijdt met egoistische, van geen verkeersinzicht getuigende klojo's dat ik er ook één moet zijn (hoewel ik naar goede slechte menselijke gewoonte zulke mensen graag wel eens een koekje van eigen deeg geef ook)
                  Hoffelijkheid wordt meestal misbruikt om voorrang te eisen waar mensen geen voorrang hebben. Voetgangers die willen oversteken waar geen oversteekplaats is, fietsers die willen doorrijden op een fietsoversteekplaats, naar een linkervak uitwijken om verkeer op de oprit in te laten voegen, ... Nooit hoor ik hoffelijkheid als men het heeft over voorrang geven aan voetgangers op zebrapaden, voorrang van rechts of voorranghebbend verkeer voorrang geven en invoegen zonder dat voorranghebbend verkeer te hinderen.

Overigens kan je best die Clio 16v laten nakijken als je er niet deftig mee kan invoegen op de snelweg. Ik heb nog een Ford Fiesta van het jaar kruik staan met 60 hele PK en ik heb daar nog nooit moeite mee gehad om in te voegen, noch op hellingen noch op bochtige opritten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    tis andersom he wooter, je mag van een links baanvak niet meer naar de rechtse strook, aan opritten
                    Dat is wat ze er in Nederland van gemaakt hebben.

En in België mag je niet meer van de linkse rijstrook naar de rechter rijstrook bij afritten (zie Massenhoven).

Comment

• duitsland, frankrijk...altijd niet van links naar rechts, andersom nog nooit gezien

Comment

• Niet van links naar rechts is overigens onlogisch; als twee bestuurders tegelijk een manoever uitvoeren (zoals van rijvak wisselen) heeft diegene van rechts sowieso voorrang.

Comment

• Er moet hier precies niet meer gewerkt worden vandaag ????

Comment

Hoffelijkheid wordt meestal misbruikt om voorrang te eisen waar mensen geen voorrang hebben. Voetgangers die willen oversteken waar geen oversteekplaats is, fietsers die willen doorrijden op een fietsoversteekplaats, naar een linkervak uitwijken om verkeer op de oprit in te laten voegen, ... Nooit hoor ik hoffelijkheid als men het heeft over voorrang geven aan voetgangers op zebrapaden, voorrang van rechts of voorranghebbend verkeer voorrang geven en invoegen zonder dat voorranghebbend verkeer te hinderen.

Overigens kan je best die Clio 16v laten nakijken als je er niet deftig mee kan invoegen op de snelweg. Ik heb nog een Ford Fiesta van het jaar kruik staan met 60 hele PK en ik heb daar nog nooit moeite mee gehad om in te voegen, noch op hellingen noch op bochtige opritten.
                            De Clio is perfect in orde. Ik kan gewoon geen 120 halen tegen dat ik boven ben. 'T is de oprit moeskroen op de E17, zeker niet de langste, net zoals ik zijn er velen die de 120 niet halen. Ik doelde gewoon op het feit dat het een kleine moeite is om efkes aan de kant te gaan als het verkeer het toelaat.

Comment

Uiteraard hoor je nooit over hoffelijkheid in de vorm van voorrang van rechts geven of voetgangers over laten op het voetpad, dat is namelijk wettelijk verplicht en dus normaal (had je dit zelf niet reeds gezegd, dat we gewoon de wet moesten volgen?).

Wie dit trouwens niet doet zal ook geen andere vormen van hoffelijkheid vertonen denk ik, dat is namelijk ook elementaire kennis alsook elementaire beleefdheid.

En ik heb het bij hoffelijkheid over simpelweg praktische dingen die in wezen geen moeite kosten (zoals een baanvak opschuiven op de autostrade, iemand toch laten over steken als er geen zebrapad is als het regent bvb), niet over pipo's die voorrang hebben, stoppen voor jou en dan nog aandringen en niet willen vertrekken als jij teken doet dat zij voorrang hebben.

Verder rijd ik niet met een Clio 16V, heb wel vroeger een saxo 16v gehad en daarmee absoluut geen probleem gehad qua acceleratie (wel qua bouwkwaliteit, maar dat is een ander verhaal).

Comment

• valt verdacht goed mee.

Ik erger me meer aan de chauffeurs met hun regengrijze auto's die in het middenvak zonder lichten rijden terwijl het rondom hen aan het regenen is en er heel veel nevel achter hun hangt. Plezant is ook als ze een vrachtwagen voorbij moeten en naar het 3e vak opschuiven omdat ze bang zijn van de spray van de vrachtwagen. Nog toffer is dat ze daarbij toch nog vertragen tot 95kmh.

Comment

• Ja man zo op de regels leven, als ik niet beter zou weten kzou nog denken dat je fan bent van onze belgische wetgeving ,

ik kan clio zijn ergernis perfect begrijpen, als hij te vroeg pinkt en opzij gaat krijgt hij de verwijten naar zijn kop dattem een links of middenvakplakker is, als hij wacht zit jij vast.
                                  Mij valt dat ook op, ik rij rechts en ik wil een baan opschuiven om een camion in te hale maar links komt er iemand sneller aan dus ik vertraag wat, en dan vallen die mensen inneens stil aan mijn achterdeur
                                  BMW X5 45e

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
                                    De Clio is perfect in orde. Ik kan gewoon geen 120 halen tegen dat ik boven ben. 'T is de oprit moeskroen op de E17, zeker niet de langste, net zoals ik zijn er velen die de 120 niet halen. Ik doelde gewoon op het feit dat het een kleine moeite is om efkes aan de kant te gaan als het verkeer het toelaat.
                                    Als het verkeer het zou toelaten om naar links uit te wijken voor u, laat het verkeer het waarschijnlijk ook gewoon toe dat gij een beetje vertraagd (niet remmen) en achter de auto die zou moeten schuiven in te voegen.

Dat zou zelfs nog logischer zijn aangezien gij nog niet snelheid genoeg hebt om in te voegen.
                                    Last edited by ; 24/04/2012, 20:40.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                      http://www.autoforum.be/showthread.p...=1#post4873478

Ja, voor elke van de vier armen afzonderlijk groen, en dan nog eens voor de voetgangers afzonderlijk groen ook, dat is de toekomst . En dan vraagt men zich af waarom zoveel "centrumsteden" 's morgens haast onbereikbaar worden door ellenlange files op de invalswegen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
                                        Ja, voor elke van de vier armen afzonderlijk groen, en dan nog eens voor de voetgangers afzonderlijk groen ook, dat is de toekomst
                                        . En dan vraagt men zich af waarom zoveel "centrumsteden" 's morgens haast onbereikbaar worden door ellenlange files op de invalswegen.
                                        Gij zijt duidelijk niet mee, eens gaan kijken over de grens bij onze noorderburen, meestal 2 per twee is niet vier armen afzonderlijk hé. M.a.w. 2 x rechtdoor, 2 x linksaf, 2 x rechtsaf en de voetgangers en fietser/brommers parallel. Simpelder kan niet, maar blijkbaar niet alleen moeilijk voor kruispuntontwerpers maar ook voor een forumenaar. Kom jij misschien niet dikwijls buiten of rij jij de kruispunten ook maar klakkeloos op.

Comment

Ik begrijp niet waarom je vlot verkeer aanhaalt... De situatie is net dat clio16v vraagt aan een snellere bestuurder om ruimte voor hem te maken. Bovendien zal de snellere bestuurder door dat onnodige manoever een extra rijvak bezetten, waardoor nog sneller verkeer ofwel naar een vierde rijvak moet opschuiven, of moet wachten achter de bestuurder die net voor clio16v van rijvak is gewisseld.

En daarbovenop zeg je nu dat de bestuurder die voor clio16v moet uitwijken ook nog eens extra gas moet bijgeven om ander sneller verkeer niet te hinderen.

Dat lijken me veel problemen die die bestuurder moet oplossen voor clio16v en andere, terwijl die bestuurder daar niks voor terug krijgt.

Stop toch eens met "hoffelijk" te willen rijden, en rij volgens de regels. Want 'hoffelijkheid' heeft voor iedereen een andere interpretatie terwijl de wegcode voor iedereen gelijk is.
                                          Ik heb vooral niet gezegd dat een bestuurder zichzelf of anderen in de problemen moet brengen voor een invoeger hé! Wat ik wel bedoel, is dat elke bestuurder zich beter moet leren concentreren op alle verkeer rondom zich, om eventueel "hoffelijk" te kunnen reageren inzake ander -bvb invoegend- verkeer. Kleine moeite! Zoals jij hier probeert te insinueren, dat er dan andere bestuurders in de remmen zouden moeten gaan, blijkt dat je niet echt begrepen hebt wat ik geschreven had... (lees het stuk nog maar eens opnieuw ivm 'in de gaten houden van ander verkeer rondom u') Als je dan zomaar zou opschuiven en anderen hinderen, zou je on-hoffelijk zijn tov deze. Indien dat het geval zou zijn, dan moet je gewoon niet opschuiven en zou deze die wil invoegen het best wel begrijpen dat je niet kon opschuiven. --> geen ergernis van beide kanten.

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                          Ja man zo op de regels leven, als ik niet beter zou weten kzou nog denken dat je fan bent van onze belgische wetgeving ,

ik kan clio zijn ergernis perfect begrijpen, als hij te vroeg pinkt en opzij gaat krijgt hij de verwijten naar zijn kop dattem een links of middenvakplakker is, als hij wacht zit jij vast.
                                          Mij valt dat ook op, ik rij rechts en ik wil een baan opschuiven om een camion in te hale maar links komt er iemand sneller aan dus ik vertraag wat, en dan vallen die mensen inneens stil aan mijn achterdeur
                                          +1

Altijd leuk als mensen toch inhouden om een camion op te laten... Het is toch makkelijker met een auto om terug op snelheid te komen, dan met een volgeladen 40 tonner, die dan al het verkeer moet laten schuiven omdat het te lang duurt tegen dat ge weer op 90 zit.

Comment

Working...
                                          X