Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichten
    beter verkeerd verlicht dan niet.
    Anderzijds, toen mijn dynamo het onderweg begaf, waren er verschillende chauffeurs die met hun grootlichten seinden om me erop attent te maken dat mijn voorlicht niet brandde.
    Wat er wel op duidt dat ze me wel hadden opgemerkt. Zouden ze naar automobilisten met één werkende koplamp hetzelfde doen?

    Ik reed overigens met fluovestje. Dat fluovestje blijkt ook geen garantie op gezien worden; heb al menig medefietser voorzien van verlichting en helm mogen zien uitwijken omdat een afslaande chauffeur (uit de tegenovergestelde richting dan nog) hen niet gezien had. Ik steek dan ook mijn hand even op als een chauffeur me laat doorfietsen alvorens een straat in te draaien.
    Als je fiets maar 1 voorlicht heeft, faren ze toch ook niet?
    Die fluovestjes zijn wel super, in de meeste gevallen zie je ze eerder dan de verlichting die aangebracht is. Natuurlijk heb je altijd blinde en onoplettende chauffeurs.
    Last edited by |) ][ |V| ][; 23/02/2012, 15:35.

    Comment


    • 't was gisteren mijn dagje ook niet.

      In het naar huis rijden wil ik zoals altijd 'mijn' afrit nemen, en ik zie iets voor mij een camion met pinker naar rechts op rijden (dus die moest volgens mij ook diezelfde afrit nemen).

      Nu wil ik daar uiteraard nog voor, omdat de gemiddelde vrachtwagenchauffeur de bochtencombinatie na de afrit meestal pakt tegen -zeg maar iets- 65 km/h, terwijl ik daar vlot aan 90 km/h doorga. Groot was echter mijn verbazing toe mr. de vrachtwagenchauffeur gewoon tegen 93 km/h bleef doorrijden op het rechtervak, waardoor ik héél bruusk moest invoegen voor hem om mijn afrit nog te halen.

      Sorry hiervoor meneer de kamiejonsjauffeur, maar let eens op je pinkers ook hé. Ik snap niet hoe je kan rondrijden met een pinker die nog aanstaat (dat HOOR en ZIE je toch?)

      Dan, 's avonds weer de baan op. Ik ben met de Fiat op weg, motor nog niet warm en ik volg op veilige afstand van een Mobilhome tegen pakweg 105 km/h. Die mobilhome belemmert uiteraard je zicht een beetje. Plots wijkt die uit naar links, ik verschoot, en plots rij ik RECHT af op een stilstaande vrachtwagen. Die had er niet beter op gevonden om met zijn neus in zo'n breder vak te gaan staan (zoals je wel meer ziet naast de autostrade) voor als je pech hebt, maar zijn trailer stond schuin over het rechtste vak.

      Heb daar een ruk aan mijn stuur gegeven, volgens mijn vrouw zag ik ook nogal wit...

      En nog was het niet genoeg: in het weer naar huis rijden, rond 22u, kom ik achter een vrachtwagen die achtereenvolgens de pechtstrook, het rechterrijvak, deels het middenvak, weer het rechterrijvak, ... gebruikt. Ik haal hem in op het uiterst linkse rijvak, en voeg weer in naar rechts. Ondertussen had mijn vrouw gezien dat hij aan't sms'en was/een GPS aan't instellen was/... Zéér veilig.
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

      Comment


      • Niet voor 't een of 't ander, maar ge focust uw ergernissen precies wel op en welbepaalde groep weggebruikers!

        Comment


        • Het helpt altijd om afstand te houden, snelheid aan te passen en niet willen voorkruipen als het om vrachtwagens gaat...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichten

            Ik reed overigens met fluovestje. Dat fluovestje blijkt ook geen garantie op gezien worden; heb al menig medefietser voorzien van verlichting en helm mogen zien uitwijken omdat een afslaande chauffeur (uit de tegenovergestelde richting dan nog) hen niet gezien had. Ik steek dan ook mijn hand even op als een chauffeur me laat doorfietsen alvorens een straat in te draaien.
            Nu het geen stenen uit de grond meer vriest, ga ik dikwijls weer met de fiets naar het werk. Man, ik was vergeten hoe weinig aandacht automobilisten hebben voor fietsers. heb nochtans op m'n fiets behoorlijk felle led's die knipperen. Gisteren een camionette die langzaam maar zeker op het fietspad kwam rijden. Eens goed tegen z'n bak geslaan met de vlakke hand. Fietspad is meer wel dan niet geblokkeerd of dient als laad en loszone, of als uitbreiding van de parkeerstrook, ...

            Vandaag weer bijna van het fietspad gemaaid door iemand die plaats maakte voor een ambulance. Ok, dat moet, maar misschien toch even naast je kijken of er wel plaats is om uit te wijken?

            Fietsen in de ochtend/avondspits, het blijft een avontuur
            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
              In het naar huis rijden wil ik zoals altijd 'mijn' afrit nemen, en ik zie iets voor mij een camion met pinker naar rechts op rijden (dus die moest volgens mij ook diezelfde afrit nemen).
              Nooit ergens zomaar van uit gaan. Net zoals je niet mag verwachten dat "die je wel gezien zal hebben" of "die volgens mij wel zal stoppen".

              daarbij, couperen is ook niet echt mooi, zelfs al moet die dezelfde afrit hebben als jij. Wat maakt een minuutje langer (veiliger) onderweg zijn nu uit?
              autofans.be

              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichten
                Nooit ergens zomaar van uit gaan. Net zoals je niet mag verwachten dat "die je wel gezien zal hebben" of "die volgens mij wel zal stoppen".

                daarbij, couperen is ook niet echt mooi, zelfs al moet die dezelfde afrit hebben als jij. Wat maakt een minuutje langer (veiliger) onderweg zijn nu uit?

                Ik weet het hoor, mijn fout. Zal er in't vervolg gewoon gaan achterhangen als ik niet veilig meer kan invoegen ervoor.

                Nu, couperen, het is niet dat hij aan zijn rem heeft moeten komen hé. Hij heeft zelfs niet geflashed of de claxon gebruikt, 't was eerder naar mijn eigen gevoel dat het niet zo veilig aanvoelde (te kort voor de vrachtwagen ingevoegen).

                Ik ben me er van bewust dat dit volledig mijn fout was hé, de ergernis was enkel waarom mensen blijven oprijden met een pinker naar links/rechts.

                De andere twee gevallen waren toch wat ze waren hoor. Opeens stond er een vrachtwagen op de rechterrijstrook, en de andere was overduidelijk met alles bezig behalve met rijden.

                Ik ben er me van bewust dat dit maar een héél klein % van de actieve vrachtwagenbestuurders is!
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                  Nu het geen stenen uit de grond meer vriest, ga ik dikwijls weer met de fiets naar het werk. Man, ik was vergeten hoe weinig aandacht automobilisten hebben voor fietsers. heb nochtans op m'n fiets behoorlijk felle led's die knipperen. Gisteren een camionette die langzaam maar zeker op het fietspad kwam rijden. Eens goed tegen z'n bak geslaan met de vlakke hand. Fietspad is meer wel dan niet geblokkeerd of dient als laad en loszone, of als uitbreiding van de parkeerstrook, ...

                  Vandaag weer bijna van het fietspad gemaaid door iemand die plaats maakte voor een ambulance. Ok, dat moet, maar misschien toch even naast je kijken of er wel plaats is om uit te wijken?

                  Fietsen in de ochtend/avondspits, het blijft een avontuur
                  Ik weet het, ik zie het ook genoeg en heb het ook genoeg gezien/gevoeld.

                  Het ergst vind ik dan nog van die mannen die je dan nog eens couperen, omdat je eerst met je vlakke hand de auto op het koetswerk van je aanwezigheid hebt duidelijk gemaakt, om te kankeren over krassen en schreven en dat het je heel wat zal kosten.

                  Helaas zie ik ook het omgekeerde (en om eerlijk te zijn : het is bijmij pas gebeterd nadat ik leerde autorijden) dat fieters makkelijk de rol "zwakke weggebruiker" opnemen en dat ze zo het verkeersreglement overtreden onder het mom van : ik ben toch in mijn recht.

                  Comment


                  • Een fietser die op mijn carrosserie tikt ga ik ook om wat meer uitleg vragen.

                    Volgens mij hoor je als fietser de bel te gebruiken om op een gevaar te duiden, niet je vlakke hand.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                      Een fietser die op mijn carrosserie tikt ga ik ook om wat meer uitleg vragen.

                      Volgens mij hoor je als fietser de bel te gebruiken om op een gevaar te duiden, niet je vlakke hand.
                      ja maar een auto heeft niets te zoeken op het fietspad.
                      En in bvb Brussel heb je niets aan een fietsbel. Ze horen je toch niet hoor.
                      Mij mag je gerust uitleg komen vragen. Mijn antwoord zal zijn: als ik kan kiezen tussen onder u wielen liggen of een tik op de carosserie, kies ik het 2de

                      Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door allalin Bekijk Berichten
                        ja maar een auto heeft niets te zoeken op het fietspad.
                        En in bvb Brussel heb je niets aan een fietsbel. Ze horen je toch niet hoor.
                        Mij mag je gerust uitleg komen vragen. Mijn antwoord zal zijn: als ik kan kiezen tussen onder u wielen liggen of een tik op de carosserie, kies ik het 2de

                        Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
                        Dus als ik dan in de zomer fietsers voor me op de rijbaan heb, mag ik mijn raam openen en die met de vlakke hand een goeie klets verkopen?

                        Ah ja? Fietsers hebben op de rijweg naast het fietspad niets te zien...
                        En als ik kan kiezen tussen hard afremmen, tijd verliezen en gevaar oplopen met inhalen, of een wielerterrorist op zen muil slaan, kies ik toch ook het 2e

                        Alle gekheid op een stokje, tis niet omdat persoon A een fout begaat dat persoon B het recht heeft om boertig te doen of schade gaan aan te brengen. Als er getuigen zijn en die man beweert deuken of schade te hebben, dan kan je dokken, en terecht ook!


                        Om hier ook een belevenis van deze week te delen:
                        Ik sta in eindhout op een zijstraat (smalle straat) achter 2 wagens aan te schuiven om een weg op te rijden. Wagens voor me moeten linksaf, ik rechts. Richtingaanwijzer staat aan.
                        Wagens kunnen doorrijden, ik kijk goed links en kan ook rijden. Merk ik dat er rechts van mij tussen mijn wagen zone merckx komt tussenwringen en mij rechts inhaalt. Smal straatje, geen fietspad, hij kon net tussen mijn wagen en een afsluiting daar. Gaat voor mijn rechterhoek staan en wacht geduldig tot hij de straat kan oversteken. Ik ben nogal verontwaardigd, chance dat ik hem nog net zag!
                        Ik claxoneer even kort, al is het maar dat hij zich een meterke wil verzetten zodat ik toch door kan en krijg zonder meer een vingertje...

                        Wel ja... Dan moet die bij mij niet komen zagen dat ze hem volgende keer overhoop rijden hé
                        Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                        www.meevliegen.be

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door allalin Bekijk Berichten
                          ja maar een auto heeft niets te zoeken op het fietspad.
                          En in bvb Brussel heb je niets aan een fietsbel. Ze horen je toch niet hoor.
                          Mij mag je gerust uitleg komen vragen. Mijn antwoord zal zijn: als ik kan kiezen tussen onder u wielen liggen of een tik op de carosserie, kies ik het 2de
                          Als je bij machte bent om op leven en dood toch nog een auto op de carrosserie te tikken zonder dat je fiets de auto mee tikt, zal het nog wel meevallen.

                          In Brussel merk ik vooral dat fietsers lak hebben aan alles. Zelfs aan fietspaden.

                          Het is een beetje gek om als fietser voor je rechten op te komen, zonder je aan de plichten te willen houden.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Een fietser die op mijn carrosserie tikt ga ik ook om wat meer uitleg vragen.

                            Volgens mij hoor je als fietser de bel te gebruiken om op een gevaar te duiden, niet je vlakke hand.
                            Als ze niet reageren op een fietsbel of niet zien dat je naast hun rijdt : nee.

                            Vroeger werkte een fietsbel, nu zitten ze met oortjes in hun oren in hun hermetisch afgesloten auto rond te rijden : succes met de bel .

                            Als je als fietser op de baan aan het rondhotsen bent, naast het fietspad, en er rijdt een auto je bijna omver, dan mag je zelf niet kakken vindt ik. Uitzondering : als er een ezel op het fietspad staat dan heb je als fietser recht om van je tak te maken, omdat je jezelf in gevaar moet brengen.

                            Het voorbeeld dat Timmeke-Tim aanhaalt, verpest het veelal voor de rest die dagelijks met de fiets gaat gaan werken. Mensen zoals Hayes, ik, ... worden hierdoor in gevaar gebracht door die cowboys die denken dat ze alles zijn omdat ze een dure fiets gekocht hebben en hun dikke buik in een koerspakje gekregen hebben.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Daann
                              Als die fietser met zijn hand aan jouw carrosserie kan is dat volgens mij een teken dat je er toch wel wat te kort bij reed.
                              Meestal is het toch de fietser die te kort bij de auto gaat rijden dan omgekeerd hoor, want onder normale omstandigheden is een auto veel sneller dan een fietser en zijn de onderlinge afstanden heel wat ruimer dan wanneer het autoverkeer wordt opgehouden en meneer de fietser toch door wil.

                              Een beetje zoals ik met mijn motorfiets ook door gaten kruip die krap zijn bij stilstaand verkeer.

                              Maar ik ga vervolgens niet op ruiten kloppen omdat men mij niet doorlaat.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                                Als ze niet reageren op een fietsbel of niet zien dat je naast hun rijdt : nee.

                                Vroeger werkte een fietsbel, nu zitten ze met oortjes in hun oren in hun hermetisch afgesloten auto rond te rijden : succes met de bel .

                                Als je als fietser op de baan aan het rondhotsen bent, naast het fietspad, en er rijdt een auto je bijna omver, dan mag je zelf niet kakken vindt ik. Uitzondering : als er een ezel op het fietspad staat dan heb je als fietser recht om van je tak te maken, omdat je jezelf in gevaar moet brengen.

                                Het voorbeeld dat Timmeke-Tim aanhaalt, verpest het veelal voor de rest die dagelijks met de fiets gaat gaan werken. Mensen zoals Hayes, ik, ... worden hierdoor in gevaar gebracht door die cowboys die denken dat ze alles zijn omdat ze een dure fiets gekocht hebben en hun dikke buik in een koerspakje gekregen hebben.
                                Het tragische is, is dat ik positief verrast ben als ik nog eens een fietser tegenkom die zich wél op het fietspad bevind...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                  Het tragische is, is dat ik positief verrast ben als ik nog eens een fietser tegenkom die zich wél op het fietspad bevind...
                                  fieter =/= dik ventje op veel te dure koersfiets aka wielerterroriest.

                                  Laten we dat uit elkaar houden.

                                  Comment


                                  • Jammer genoeg zijn dat geen dikke ventjes... Dikke ventjes lijken nog te beseffen dat ze geen coureurmateriaal zijn, maar de dunnere denken dat wel en vegen daarom liever op de rijbaan net zoals hun helden.

                                    Comment


                                    • Ik ben de eerste om toe te geven dat er ook fietsers zijn die overal voorrang hebben (lees: nemen). En ik schaam me in hun plaats; Ik zal een auto die me aan een rond punt doorgang verleent ook altijd bedanken met een klein handje omhoog.

                                      Ivm die camionette. We reden net allebei door na adat de slagbomen van de trein geopend werden. hij kwam gevaarlijk snel dichtbij (op het fietspad). Dus naast ons ook heel wat optrekkende auto's met het lawaai dat erbij hoort. Als ik dan nog eerst moet bellen en hopen dat hij het hoort. Das lag ik in de gracht. Ik sloeg ook niet hé, gewoon even met de vlakke hand omdat ik weet dat dat wel wat lawaai maakt in de holle bak van een camionette.

                                      Iedereen kan een foutje maken, maar bij een auto heb je dan een deuk of kras in je auto. Als fietser klets je tegen de grond als je al niet onder een paar wielen raakt. Hou daar gewoon wat rekening mee als automobilist. Dat doe ik ook, zeker omdat ik weet hoe intimiderend druk autoverkeer kan zijn, als je er als fietser tussen moet gaan laveren. Want fietspaden zijn ofwel1. onbestaande of 2. heel onlogisch aangelegd. Zo voorzien ze 100 meter fietspad, daarna moet je weer op de rijbaan. Er wordt bij het plannen van infrastructuur gewoon heel weinig rekening gehouden met ander verkeer dan auto's. Alhoewel, tegenwoordig beginnen ze fietsers gewoon gebruiken als verkeersremmend element...

                                      Soit, beetje wederzijds respect kan nooit geen kwaad
                                      Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                      Comment


                                      • fietsers

                                        Best wel leuk om te volgen hier

                                        Toen ik (niet meer dus , want ik schrijf TOEN ) met de fiets ging werken , moest ik in principe ook altijd op het fietspad rijden . Echter 30 cm meer links was de baan in veel betere staat dan het fietspad en steevast reed ook ik op de rijweg nét naast de witte lijn van het fietspad.
                                        Als er druk verkeer was , kon dit niet en deed ik dit niet, maar bij weinig auto's was het wel veel fijner om op "de baan" te fietsen.
                                        Altijd waren er wel een paar "eikels ?" , die het niet konden nalaten om je toch ff al toeterend erop te wijzen dat je de baan "blokkeerde" met die natuurlijk veel te brede fiets .De rijbaan is daar echter zo breed dat je makkelijk 2 meter kan uitwijken voor je ook maar in de buurt komt van het midden ervan(en dat middenstuk wordt niet gebruikt , enkel om af te slaan en om voor te sorteren) , maar van een stuur hebben die chauffeurs nog niet gehoord denk ik dan . Je ziet ook al van ver als chauffeur dat er in de verste verte geen andere auto's te bekennen zijn . Een beetje verdraagzaamheid vind ik hier meer op z'n plaats ipv te mekkeren/toeteren.
                                        De baan : Turnhoutsebaan Schilde-Malle .
                                        Last edited by ; 25/02/2012, 20:40.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichten
                                          beter verkeerd verlicht dan niet.
                                          Anderzijds, toen mijn dynamo het onderweg begaf, waren er verschillende chauffeurs die met hun grootlichten seinden om me erop attent te maken dat mijn voorlicht niet brandde.
                                          Wat er wel op duidt dat ze me wel hadden opgemerkt. Zouden ze naar automobilisten met één werkende koplamp hetzelfde doen?
                                          Stel je voor dat we dat zouden doen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X