Oorspronkelijk geplaatst door leo_leo_rex
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
nog een 'ergernis'. Ik weet dat er hier al veel is geschreven over ritsen.
Op de E313 was men zaterdag bomen aan het uitdoen langs de kant van de pechstrook. De ontruimingspijl op de dynamische verkeersborden was aangebracht.
De wetgeving zegt dan:
Dit licht betekent dat de bestuurders de strook zodra mogelijk moeten verlaten in de richting door de pijl aangewezen
Een rood kruis betekent dan ook verboden richting en het voorbijrijden staat gelijk aan een overtreding van de derde graad = 150€ boete. Gezien de hoeveelheid auto's die zich daar ook maar niets van aantrok, had de politie daar dik op kunnen verdienen.
Comment
-
Toen er vorige week op de ring rond antwerpen een ongeval gebeurd was, stond dat rood kruis ook boven de tweede en derde rijstrook. Toch bleven de mensen daar rijden om zo laat mogelijk in te voegen. Met als gevolg dat de brandweer niet door kan. Je zal zo maar gekneld zitten in je voertuig en moeten wachten op de brandweer die niet doorkan vanwege een paar onnozelaars die denken een halve minuut sneller te kunnen zijn.
Vreemd was dat diegenen die nog doorreden precies makkelijker konden invoegen dan diegenen die het deden zoals het van hen verwacht werd. Al kan dat perceptie zijn.
Comment
-
tja, de eeuwige discussie rond rechten en plichten. Men laat graag zien wat zijn rechten zijn aan andere chauffeurs, maar als het over plichten gaat zijn er velen plots doofstom.
Comment
-
Mijn ergernis is dat een politieagent zich gisteren van dag had vergist
Ondanks dat het vandaag onze 'verkeersveilige dag' is, stond de kerel gisteren al te flitsen en draag ik dit jaar voor de 1ste x alweer bij aan ons begrotingstekort.
Uiteraard is dit 'the name of the game' en weet ik dat dit kan gebeuren, alleen staan flitsen op kaarsrechte steenweg met geen huizen in de buurt, goed overzicht, geen verkeer en waar wss nog nooit een ongeval is gebeurd, lijkt mij niet direct om onze 'veiligheid' te gaan, maar hier trap ik wss geen open deuren in
Ook al omdat hier onlangs nog 90 mocht worden gereden en dit nu 70 is geworden (nutteloze verlaging btw, maar natuurlijk oh zo politiek correct^^), maar bon, gelukkig heb ik dit gemiddeld maar 1 a 2x/jaar voor, dus de helft van het leed is al geleden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtennog een 'ergernis'. Ik weet dat er hier al veel is geschreven over ritsen.
Op de E313 was men zaterdag bomen aan het uitdoen langs de kant van de pechstrook. De ontruimingspijl op de dynamische verkeersborden was aangebracht.
De wetgeving zegt dan:
maw vanaf de pijl moet men zo snel mogelijk naar het rijvak gaan welk nog is opengesteld. Dat houdt dus niet in dat de voertuigen nog tot het volgende dynamische bord mogen doorrijden welke het rode kruis aangeeft voor die rijstrook en daar nog voorbijrijden en dan nog hopen op vriendelijk te mogen ritsen.
Een rood kruis betekent dan ook verboden richting en het voorbijrijden staat gelijk aan een overtreding van de derde graad = 150€ boete. Gezien de hoeveelheid auto's die zich daar ook maar niets van aantrok, had de politie daar dik op kunnen verdienen.
Ritsen wil zeggen: in twee files rijden tot aan de versmalling om daar beurtelings in te voegen (zoals een ritssluiting sluit dus, om beurt van elke kant eentje.)
Helaas gaan veel mensen vanaf ze nog maar een bord met een pijl erop zien staan allemaal aan één kant rijden. Gevolg: File dubbel zo lang en een enorme vertraging door het harmonica-effect aangezien er over een hele afstand regelmatig gestopt wordt om er iemand tussen te laten.
Hier in Geel is het nog steeds een oud zeer, al zijn ze nu de rotondes en versmallingen aan het weghalen: op de ring staat men dan in 1 file op de rechter strook van de ene rotonde tot aan de andere. Gevolg: alles muurvast!
En wees maar zeker: als je dan correct op het linkse vak gaat rijden tot aan de versmalling, dan ben je een paljas en rijden ze je nog liefst in de kant!
Ik doe het nochtans altijd, dat de rest als een kudde meuttes rechts wil kamperen is hun zaak. Dat ze zelf correct hadden aangeschoven in 2 files, dat maakt mij toch geen asociaal denk ik dan?
Zelfde op de snelweg: Ik zal ook rijden tot aan het rode kruis dan, al bedenk ik mij dat de ontruimingspijl en het rode kruis daar niet echt bevorderlijk zijn aan het vlot verkeer. Ze zouden enkel gebruikt mogen worden vlak aan de versmalling.
Comment
-
Maar dan nog, op de Antwerpseweg net voor het rondpunt is het nu ook weer veranderd dat je rechts alleen richting Mol kan, en links voor 't rondpunt. Dan nog gaan er heel veel mensen al van de lichten voordien links rijden ....
Gewoon omdat ze denken dat ze er niet tussen zullen kunnen, wat in geval van voldoende in de spiegels te kijken geen enkel probleem mag zijn....__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenFlappy, ik heb eens aan de hand gehad dat die dynamische borden werden aangepast terwijl de colonne maaiers verder reed... Denk je netjes in te voegen, rijdt er nog een hoop je legaal voorbij omdat dat rode kruis plots een groene pijl wordt.
@timmeke-tim: dus moet ge beginnen ritsen vanaf de ontruimingspijl, niet vanaf wegversperring.
Voor de verkeersborden die een versmalling van rijstroken aangeven, geldt die regel niet. Daar moogt ge doorrijden tot het einde van de rijstrook om dan te 'ritsen' (waar ik ook geen probleem mee heb).
En ritsen is trouwens enkel nuttig als het verkeer na de versmalling ook effectief kan doorrijden. In uw voorbeeld zie ik daar weinig ritsen in. De chauffeurs die staan aan te schuiven aan het ronde punt kunnen heus niet rapper door als ze moeten wachten door verkeer op het ronde punt. Zij die dan hun recht als ritsen opdringen, creëren niet in mijn ogen de langere files en ongenoegen bij de andere weggebruikers.
Als ze dan toch op die plaats willen ritsen, dat ze dan de versmalling al een paar 100 m voor het ronde punt zetten. Dan rijdt het verkeer op die plaats nog relatief vlot en kan er ook geritst worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk BerichtenMijn ergernis is dat een politieagent zich gisteren van dag had vergist
Ondanks dat het vandaag onze 'verkeersveilige dag' is, stond de kerel gisteren al te flitsen en draag ik dit jaar voor de 1ste x alweer bij aan ons begrotingstekort.
Uiteraard is dit 'the name of the game' en weet ik dat dit kan gebeuren, alleen staan flitsen op kaarsrechte steenweg met geen huizen in de buurt, goed overzicht, geen verkeer en waar wss nog nooit een ongeval is gebeurd, lijkt mij niet direct om onze 'veiligheid' te gaan, maar hier trap ik wss geen open deuren in
Ook al omdat hier onlangs nog 90 mocht worden gereden en dit nu 70 is geworden (nutteloze verlaging btw, maar natuurlijk oh zo politiek correct^^), maar bon, gelukkig heb ik dit gemiddeld maar 1 a 2x/jaar voor, dus de helft van het leed is al geleden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk BerichtenDus? Gewoon pech gehad dan.
@timmeke-tim: dus moet ge beginnen ritsen vanaf de ontruimingspijl, niet vanaf wegversperring.
Voor de verkeersborden die een versmalling van rijstroken aangeven, geldt die regel niet. Daar moogt ge doorrijden tot het einde van de rijstrook om dan te 'ritsen' (waar ik ook geen probleem mee heb).
En ritsen is trouwens enkel nuttig als het verkeer na de versmalling ook effectief kan doorrijden. In uw voorbeeld zie ik daar weinig ritsen in. De chauffeurs die staan aan te schuiven aan het ronde punt kunnen heus niet rapper door als ze moeten wachten door verkeer op het ronde punt. Zij die dan hun recht als ritsen opdringen, creëren niet in mijn ogen de langere files en ongenoegen bij de andere weggebruikers.
Als ze dan toch op die plaats willen ritsen, dat ze dan de versmalling al een paar 100 m voor het ronde punt zetten. Dan rijdt het verkeer op die plaats nog relatief vlot en kan er ook geritst worden.
Ik rij gewoon tot aan de versmalling, rits daar en dat lukt normaal altijd wel vrij goed. (Als ik 20 meter voor de versmalling een gat krijg ga ik daar natuurlijk ook in en ga ik niet koppig doorrijden tot het einde ook niet)
Eens ingevoegd kan ik meestal ook gewoon verder bollen met de rest, net als op de meeste andere versmallingen overigens!
Dat mensen liever op de vorige rotonde blijven staan dan links verder te rijden: DAT is de boel blokkeren, en dergelijke mensen mogen ze eigenlijk hun rijbewijs afnemen, want dat geeft blijk van 0,0 aan verkeersinzicht... Hetzelfde met die paljassen die denken de schoolmeester te moeten uithangen en de boel blokkeren door zich over de twee rijstroken te zetten of aankomend verkeer te gaan rammen.
En op de snelweg is het inderdaad zo dat je zou moeten ritsen aan de pijl en uiterlijk aan het rode kruis. Maar dat is eigenlijk het ritsen tegenwerken. Meestal rijdt er 300 meter achter de boomzagen wel een camion met lichtbord en stootmatras. Men kan best gewoon het verkeer tot daar laten komen en daar dan laten ritsen. Dan is er geen discussie en gene zever mogelijk, en gaat alles vlot normaalLast edited by Timmeke-Tim; 27/02/2012, 14:52.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten...Zelfde op de snelweg: Ik zal ook rijden tot aan het rode kruis dan, al bedenk ik mij dat de ontruimingspijl en het rode kruis daar niet echt bevorderlijk zijn aan het vlot verkeer. Ze zouden enkel gebruikt mogen worden vlak aan de versmalling.
Artikel 62bis. Ontruimingspijl boven een rijstrook
Een oranjegeel licht, eventueel knipperend, dat de vorm heeft van een 45° schuin naar beneden naar links of naar rechts gerichte pijl kondigt een vermindering aan van het aantal rijstroken die in de gevolgde rijrichting mogen gebruikt worden.
Dit licht betekent dat de bestuurders de strook zodra mogelijk moeten verlaten in de richting door de pijl aangewezen.
Ritsen wil ook zeggen dat je met gelijke snelheid met de wagen naast je blijft rijden om dan 1 na 1 in te voegen, ritsen wil niet zeggen snel nog even 20 wagens inhalen en dan hopen op een stukje rijbaan waar ik mij tussen kan persen (wat dikwijls gebeurd). Indien voor een rijstrookvermindering er zich niemand meer bevindt op de door jouw gevolgde rijstrook en jij die wel volgt mogen andere weggebruikers jou de doorgang niet verbieden (zoals je soms vrachtwagens wel eens ziet doen) dat kan (en zou moeten) beschouwd worden als een vorm van verkeersagressie en het opzettelijk belemmeren van de verkeerstroom wat ook strafbaar is... ritsen is en blijft een moeilijk gegeven en zal dit blijven tot er een wettelijke basis is waaraan ieder zich moet houden en ook weet wat men kan en mag verwachten.Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Het jammere is dat men in Groot-Brittanië zeer vaak bij rotondes met 2 of meer rijvakken ook gewoon 2 of meer rijvakken tot aan de rotonde trekt, zodat er op een vrij moment 2-3 auto's in één keer de rotonde kunnen oprijden. Vaak moet de uiterst rechtse (als we even hun situatie vertalen naar België met rijden aan de rechtse kant) de eerste afslag nemen, de middenste de tweede afslag en diegene die uiterst links blijft rijden, zal pas de derde afslag nemen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenRitsen wil ook zeggen dat je met gelijke snelheid met de wagen naast je blijft rijden om dan 1 na 1 in te voegen, ritsen wil niet zeggen snel nog even 20 wagens inhalen en dan hopen op een stukje rijbaan waar ik mij tussen kan persen (wat dikwijls gebeurd). Indien voor een rijstrookvermindering er zich niemand meer bevindt op de door jouw gevolgde rijstrook en jij die wel volgt mogen andere weggebruikers jou de doorgang niet verbieden (zoals je soms vrachtwagens wel eens ziet doen) dat kan (en zou moeten) beschouwd worden als een vorm van verkeersagressie en het opzettelijk belemmeren van de verkeerstroom wat ook strafbaar is... ritsen is en blijft een moeilijk gegeven en zal dit blijven tot er een wettelijke basis is waaraan ieder zich moet houden en ook weet wat men kan en mag verwachten.
Ik rij altijd door tot op het einde, volg dan netjes de kromming door de versmalling en heb zelden tot nooit problemen om in te voegen. Als er dan eens eentje niet wil meewerken en vlak achter de bumper van z'n voorligger blijft rijden, voeg ik wel achter hem in.
Afhankelijk van de snelheid van de file bepaal je op 100-50 meter afstand van de versmalling waar je wil gaan invoegen, en gaat dat probleemloos. Gewoon niet op de bumper van je voorligger rijden, en de mensen op het rijvak naast je realiseren dat je ze er ook niet wil afrijden.
De enige problemen die ik heb is als er eentje op 200 meter van de versmalling al niet meer wil voorbij rijden en de boel ophoudt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk BerichtenIk weet een paar kaarsrechte banen zijn, waar er elk jaar toch wel een dodelijk ongeluk gebeurt. En nee niet als er plots een bocht is, maar simpelweg in het midden van het rechte stuk.
De echte gekken houd je toch met niets tegen, ik spreek over de algemene populatie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenHet jammere is dat men in Groot-Brittanië zeer vaak bij rotondes met 2 of meer rijvakken ook gewoon 2 of meer rijvakken tot aan de rotonde trekt, zodat er op een vrij moment 2-3 auto's in één keer de rotonde kunnen oprijden. Vaak moet de uiterst rechtse (als we even hun situatie vertalen naar België met rijden aan de rechtse kant) de eerste afslag nemen, de middenste de tweede afslag en diegene die uiterst links blijft rijden, zal pas de derde afslag nemen.
Ook in Geel heb je zo'n ronde punten met 2 rijstroken op, maar iedereen neemt op een of andere reden altijd de buitenste. Moesten die dingen consequenter gebruikt woren, dan zou alles véél vlotter verlopen!
Dat is hetzelfde met dat ritsen hé: mensen weten dat er daar ergens "iets" verandert en durven niet en gaan dan maar op eigen houtje "iets" doen. Nochtans niet zo moeilijk lijkt mij...
Comment
-
met de ronde punten moet ge toch oppassen. Iemand die op de rechtste rijstrook ervan rijdt mag nu met de huidige wetgeving rustig de tweede/derde afrit nemen en niet de eerste. Als ge dus links rijdt, moet ge er 100% zeker van zijn dat de auto die naast u rijdt, ook effectief mee de afslag neemt anders hebt gij het vlaggen (uitvoeren van maneuver).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenmet de ronde punten moet ge toch oppassen. Iemand die op de rechtste rijstrook ervan rijdt mag nu met de huidige wetgeving rustig de tweede/derde afrit nemen en niet de eerste. Als ge dus links rijdt, moet ge er 100% zeker van zijn dat de auto die naast u rijdt, ook effectief mee de afslag neemt anders hebt gij het vlaggen (uitvoeren van maneuver).
En ja hoor: al geweten dat degene die rechts op de buitencirkel reed 270° bleef draaien om de 3e afslag te nemen. Er rijdt wat rond op onze wegen
Comment
-
er staat nergens in de wet dat ge dat niet moogt doen, dus die bestuurder is niet in overtreding
Comment
Comment