Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • hier iemand die de vraag al in 2004 heeft gesteld

    www.peugeotforum.be

    Comment


    • Sinds ik chauffeur ben bij De Lijn heb ik een olifantenvel gekweekt tegen de fratsen van andere weggebruikers. Ik haal nooit mijn pensioen als ik mij daar allemaal moet in blijven opjagen

      Het enigste waar ik het wel echt moeilijk bij blijf hebben zijn mensen die het op mij afreageren dat ze bijna een ongeluk hebben omdat ze enkele seconden ervoor besloten hebben mij mijn voorrang niet te geven. Ik weet dat ik veel collega's heb met andere specialiteiten, maar ik durf met de hand op het hart zeggen dat ik mijn pinker altijd even laat opstaan vooraleer ik uit een halte kom (soms staat mijn pinker zelfs al op terwijl de deuren nog niet toe zijn). Voertuigen die zich naast of vlak achter mij bevinden laat ik zonder morren voorgaan. Iemand waarvan ik zeker ben dat ie tijdig en veilig kan stoppen daar voeg ik voor in. Als die mensen dan van geen wijken willen weten en nog in een boogje om mij heen willen (meestal door nog extra gas te geven), geen probleem. Maar als ze dan tijdens die actie inzien dat ze er toch niet gaan komen en op een tegenligger, middenberm,... gaan knallen en vol in de ankers moeten, dan hebben ze dat zelf gezocht. Al het getoeter, geflikker, handgebaren en dergelijke dat daar achter komt vind ik soms wel zeer "uitnodigend".

      Ik weet het, achter een bus rijden is niet leuk. Maar als iedereen die op de bus zit met een auto voor je zou rijden, dan ben je nog meer tijd kwijt . Ik heb die voorrangsregel niet uitgevonden, maar hij is er nu. Ik ga toch ook met mijn auto niet ergens door een rood licht rijden om daarna kwaad te worden op zij die door het groen rijden en waar ik bijna mee gebotst ben?

      Comment


      • Chauffeurs bij De Lijn zijn al een ergernis op zich: in Torhout rijden er veel cowboys rond die gespecialiseerd zijn in het negeren van de voorrangsregels ("ik rij toch met een bus, dus wacht jij nog maar even" - gisteravond bijna de neus van mijn wagen afgereden toen ik al begonnen was met een kruispunt over te steken én ik kwam van rechts), voetgangers bijna van het zebrapad rijden terwijl ze al aan het oversteken zijn (heel plezant als je met een kinderwagen aan het oversteken bent), door smalle straatjes 'racen' met een harmonicabus ("tegenliggers duwen we toch wel aan de kant"), ... Gelukkig zijn er ook nog veel chauffeurs die zich wel aan de regels houden.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door jurgenppp Bekijk Berichten
          Sinds ik chauffeur ben bij De Lijn heb ik een olifantenvel gekweekt tegen de fratsen van andere weggebruikers. Ik haal nooit mijn pensioen als ik mij daar allemaal moet in blijven opjagen

          Het enigste waar ik het wel echt moeilijk bij blijf hebben zijn mensen die het op mij afreageren dat ze bijna een ongeluk hebben omdat ze enkele seconden ervoor besloten hebben mij mijn voorrang niet te geven. Ik weet dat ik veel collega's heb met andere specialiteiten, maar ik durf met de hand op het hart zeggen dat ik mijn pinker altijd even laat opstaan vooraleer ik uit een halte kom (soms staat mijn pinker zelfs al op terwijl de deuren nog niet toe zijn). Voertuigen die zich naast of vlak achter mij bevinden laat ik zonder morren voorgaan. Iemand waarvan ik zeker ben dat ie tijdig en veilig kan stoppen daar voeg ik voor in. Als die mensen dan van geen wijken willen weten en nog in een boogje om mij heen willen (meestal door nog extra gas te geven), geen probleem. Maar als ze dan tijdens die actie inzien dat ze er toch niet gaan komen en op een tegenligger, middenberm,... gaan knallen en vol in de ankers moeten, dan hebben ze dat zelf gezocht. Al het getoeter, geflikker, handgebaren en dergelijke dat daar achter komt vind ik soms wel zeer "uitnodigend".

          Ik weet het, achter een bus rijden is niet leuk. Maar als iedereen die op de bus zit met een auto voor je zou rijden, dan ben je nog meer tijd kwijt . Ik heb die voorrangsregel niet uitgevonden, maar hij is er nu. Ik ga toch ook met mijn auto niet ergens door een rood licht rijden om daarna kwaad te worden op zij die door het groen rijden en waar ik bijna mee gebotst ben?
          Hebben jullie ook voorrang bij het oprijden van een rondpunt? Daarnet bijna van een rondpunt geramd door een bus. Hij wou het rondpunt oprijden, ik reed daar.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
            Hebben jullie ook voorrang bij het oprijden van een rondpunt? Daarnet bijna van een rondpunt geramd door een bus. Hij wou het rondpunt oprijden, ik reed daar.
            Bussen hebben toch altijd voorrang? :/

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door DUR0N Bekijk Berichten
              Bussen hebben toch altijd voorrang? :/
              Zwansde gij nu een pak?
              Ik rij niet hard, ik vlieg laag
              www.meevliegen.be

              Comment


              • Weten sommige buschauffeurs ook dat ze enkel voorrang hebben om terug in te voegen op de baan BINNEN de bebouwde kom, en niet erbuiten?
                BMW X5 45e

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  hier iemand die de vraag al in 2004 heeft gesteld

                  http://www.wegcode.be/forum/showthre...n-invoegstrook
                  2004...das gisteren
                  waarschijnlijk in mijn geburen nog niet te veel opritten verandert dan

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door acor Bekijk Berichten
                    Chauffeurs bij De Lijn zijn al een ergernis op zich: in Torhout rijden er veel cowboys rond die gespecialiseerd zijn in het negeren van de voorrangsregels ("ik rij toch met een bus, dus wacht jij nog maar even" - gisteravond bijna de neus van mijn wagen afgereden toen ik al begonnen was met een kruispunt over te steken én ik kwam van rechts), voetgangers bijna van het zebrapad rijden terwijl ze al aan het oversteken zijn (heel plezant als je met een kinderwagen aan het oversteken bent), door smalle straatjes 'racen' met een harmonicabus ("tegenliggers duwen we toch wel aan de kant"), ... Gelukkig zijn er ook nog veel chauffeurs die zich wel aan de regels houden.
                    In Torhout zijn volgens mij alleen de belbussen een ware pest. Privé-firma's die onder 't logo van De Lijn rijden en denken dat ze een prioriteir voertuig hebben waarmee ze kermis mogen spelen.
                    __________________________

                    2015 Volvo V60 D2 aut.
                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door DUR0N Bekijk Berichten
                      Bussen hebben toch altijd voorrang? :/
                      Portefeuille open doen, papiertje met een B op uithalen en opeten graag.
                      __________________________

                      2015 Volvo V60 D2 aut.
                      2003 Volvo S60 2.4 benzine

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                        Weten sommige buschauffeurs ook dat ze enkel voorrang hebben om terug in te voegen op de baan BINNEN de bebouwde kom, en niet erbuiten?
                        ik denk dat 99% van de buschauffers denken dat ze buiten bebouwde kom ook voorrang hebben ja.
                        om de X-aantal jaar moeten die opnieuw testen afleggen?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                          ik denk dat 99% van de buschauffers denken dat ze buiten bebouwde kom ook voorrang hebben ja.
                          om de X-aantal jaar moeten die opnieuw testen afleggen?
                          Volgens mij weten de meeste maar al te goed dat ze geen voorrang hebben.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door jurgenppp Bekijk Berichten
                            Ik weet het, achter een bus rijden is niet leuk. Maar als iedereen die op de bus zit met een auto voor je zou rijden, dan ben je nog meer tijd kwijt .
                            De reden dat die mensen op je bus zitten is omdat ze het geld niet hebben om met de auto te rijden. Zonder bussen zouden die mensen dus niet op de baan zitten.

                            Comment


                            • Ik heb ook een auto en pak vaak de bus is imo niets mis mee.

                              Comment


                              • Er is ooit sprake geweest om professionele chauffeurs verplicht te laten herscholen om de x-aantal jaar. (taxi, vrachtwagen, bus, transport,...)

                                Eigenlijk niet meer dan normaal me dunkt!

                                Zeker als er internationaal gereden moet worden is het een must om de specifieke regelgeving in de verschillende landen te kennen. Een pro-chauffeur moet 100% in orde zijn met alles.

                                Bijvoorbeeld een chauffeur van de lijn die zondigde tegen de voorrangsregels is als een chirurg die gaat snijden en niet weet hoe een scalpel moet worden vastgehouden en dat kan niet getolereerd worden. Zeker als dat uw hoofdbezigheid is. En natuurlijk kan iedereen eens een foutje maken, maar op dat niveau mag daar dan deftig onderzoek naar gedaan worden!

                                Als ik 1x met het vliegtuig wat te laag binnenkom in Antwerpen, staat de commandant met zij jeep mij op te wachten en kan ik het serieus uitleggen aan hem, en aan een delegatie van het bestuur die over mijn vergunning zullen beslissen. Laat staan dat het 2x gebeurt!

                                Als ik op men werk een server van een klant goed plat leg of "per ongeluk" formatteer, dan denk ik dat ik mijn bureau ook mag leegmaken.

                                Dus waarom tegen hen niet strenger zijn? Het zijn geen amateurs hé? En wat zeker bij vele pro-chauffeurs mag ingevoerd worden imo is een psychologische test. Als je sommigen bezig ziet, dan kunnen ze duidelijk niet om met de verantwoordelijkheid.
                                Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                                www.meevliegen.be

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                  Weten sommige buschauffeurs ook dat ze enkel voorrang hebben om terug in te voegen op de baan BINNEN de bebouwde kom, en niet erbuiten?
                                  En hoeveel autobestuurders weten dit?
                                  Hoeveel keer ik volledig moet stoppen omdat er voor mij een auto persé de bus (die buiten de bebouwde kom rustig aan het wachten is tot de weg vrij is) wil voorlaten!

                                  Comment


                                  • Ach, procentueel gezien rijden er ongetwijfeld evenveel idioten met een bus als met een gewone wagen, niet meer, niet minder. Ik zou het in ieder geval niet graag doen, denk ik .

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                                      Zwansde gij nu een pak?
                                      Sarcasme op het internet, met een smiley achter. Should've spotted it.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                        Portefeuille open doen, papiertje met een B op uithalen en opeten graag.
                                        alternatieve straffen!

                                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                        De reden dat die mensen op je bus zitten is omdat ze het geld niet hebben om met de auto te rijden. Zonder bussen zouden die mensen dus niet op de baan zitten.
                                        Beetje kortzichtig nee? Moto's waren vroeger ook het transportmiddel van de arme man.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                                        Er is ooit sprake geweest om professionele chauffeurs verplicht te laten herscholen om de x-aantal jaar. (taxi, vrachtwagen, bus, transport,...)

                                        Eigenlijk niet meer dan normaal me dunkt!

                                        Zeker als er internationaal gereden moet worden is het een must om de specifieke regelgeving in de verschillende landen te kennen. Een pro-chauffeur moet 100% in orde zijn met alles.

                                        Bijvoorbeeld een chauffeur van de lijn die zondigde tegen de voorrangsregels is als een chirurg die gaat snijden en niet weet hoe een scalpel moet worden vastgehouden en dat kan niet getolereerd worden. Zeker als dat uw hoofdbezigheid is. En natuurlijk kan iedereen eens een foutje maken, maar op dat niveau mag daar dan deftig onderzoek naar gedaan worden!

                                        Als ik 1x met het vliegtuig wat te laag binnenkom in Antwerpen, staat de commandant met zij jeep mij op te wachten en kan ik het serieus uitleggen aan hem, en aan een delegatie van het bestuur die over mijn vergunning zullen beslissen. Laat staan dat het 2x gebeurt!

                                        Als ik op men werk een server van een klant goed plat leg of "per ongeluk" formatteer, dan denk ik dat ik mijn bureau ook mag leegmaken.

                                        Dus waarom tegen hen niet strenger zijn? Het zijn geen amateurs hé? En wat zeker bij vele pro-chauffeurs mag ingevoerd worden imo is een psychologische test. Als je sommigen bezig ziet, dan kunnen ze duidelijk niet om met de verantwoordelijkheid.
                                        Of nog simpeler. Ze verantwoordelijk stellen voor hun rijgedrag en hun passagiers. Nu heb ik de indruk dat ze daar totaal niet mee bezig zijn. Of ze met een lege bus rondknallen of een propvolle bus. Verantwoordelijkheid voor de passagiers : nul komma nul.

                                        Doen zoals kapiteins (zowel de piloottypes als boottypes) : jij maakt een fout, jij bent verantwoordelijk. Tot anders bewezen is.

                                        Al mag je ook wel niet alle buschauffeurs over één kam scheren. Er zijn echt goede chauffeurs ook, die klantvriendelijk zijn en zo. Hangt echt niet af van streekt tot streek, maar meer van chauffeur tot chauffeur.
                                        Ik heb in Antwerpen al eens gevraagd voor halte X of Y en waar die was. En die mens heeft mooi gestopt, zonder dat ik heb moeten bellen.
                                        Maar in een boerengat waarbij ik alleen op de bus zat, heeft de chauffeur ook al eens een halte "gemist" wegens de duisternis. En ik had gebeld (achteraf ook naar DeLijn met een klachtje over zijn rijstijl die om het zacht uit te drukken, angstaanjagend was).
                                        Last edited by ; 02/03/2012, 13:05. Reden: sgreifvaud

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                                          ik denk dat 99% van de buschauffers denken dat ze buiten bebouwde kom ook voorrang hebben ja.
                                          om de X-aantal jaar moeten die opnieuw testen afleggen?
                                          Ik weet in ieder geval dat het niet zo is. Veel "collega's" denken inderdaad dat een vertraging het goedpraat om zich overal tussen te smijten. Door te denken dat je hoog en droog zit en wetende dat je toch nooit (zelfs niet als je in fout bent) voor de schade moet opdraaien (en niet het gezeik hebt van naar een garage te moeten enzo), en dat dan te gaan misbruiken bezorgd dan de rest van de chauffeurs ook een slechte naam. Maar ja, in elke boomgaard zijn wel enkele rotte appels.

                                          Er is voor een rijbewijs van categorie D (en ik denk ook C) 35 uren bijscholing verplicht per 5 jaar, anders wordt het rijbewijs niet verlengd. Dus een dagje extra opleiding per jaar is het bij De Lijn.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X