hier iemand die de vraag al in 2004 heeft gesteld
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Sinds ik chauffeur ben bij De Lijn heb ik een olifantenvel gekweekt tegen de fratsen van andere weggebruikers. Ik haal nooit mijn pensioen als ik mij daar allemaal moet in blijven opjagen
Het enigste waar ik het wel echt moeilijk bij blijf hebben zijn mensen die het op mij afreageren dat ze bijna een ongeluk hebben omdat ze enkele seconden ervoor besloten hebben mij mijn voorrang niet te geven. Ik weet dat ik veel collega's heb met andere specialiteiten, maar ik durf met de hand op het hart zeggen dat ik mijn pinker altijd even laat opstaan vooraleer ik uit een halte kom (soms staat mijn pinker zelfs al op terwijl de deuren nog niet toe zijn). Voertuigen die zich naast of vlak achter mij bevinden laat ik zonder morren voorgaan. Iemand waarvan ik zeker ben dat ie tijdig en veilig kan stoppen daar voeg ik voor in. Als die mensen dan van geen wijken willen weten en nog in een boogje om mij heen willen (meestal door nog extra gas te geven), geen probleem. Maar als ze dan tijdens die actie inzien dat ze er toch niet gaan komen en op een tegenligger, middenberm,... gaan knallen en vol in de ankers moeten, dan hebben ze dat zelf gezocht. Al het getoeter, geflikker, handgebaren en dergelijke dat daar achter komt vind ik soms wel zeer "uitnodigend".
Ik weet het, achter een bus rijden is niet leuk. Maar als iedereen die op de bus zit met een auto voor je zou rijden, dan ben je nog meer tijd kwijt . Ik heb die voorrangsregel niet uitgevonden, maar hij is er nu. Ik ga toch ook met mijn auto niet ergens door een rood licht rijden om daarna kwaad te worden op zij die door het groen rijden en waar ik bijna mee gebotst ben?
Comment
-
Chauffeurs bij De Lijn zijn al een ergernis op zich: in Torhout rijden er veel cowboys rond die gespecialiseerd zijn in het negeren van de voorrangsregels ("ik rij toch met een bus, dus wacht jij nog maar even" - gisteravond bijna de neus van mijn wagen afgereden toen ik al begonnen was met een kruispunt over te steken én ik kwam van rechts), voetgangers bijna van het zebrapad rijden terwijl ze al aan het oversteken zijn (heel plezant als je met een kinderwagen aan het oversteken bent), door smalle straatjes 'racen' met een harmonicabus ("tegenliggers duwen we toch wel aan de kant"), ... Gelukkig zijn er ook nog veel chauffeurs die zich wel aan de regels houden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jurgenppp Bekijk BerichtenSinds ik chauffeur ben bij De Lijn heb ik een olifantenvel gekweekt tegen de fratsen van andere weggebruikers. Ik haal nooit mijn pensioen als ik mij daar allemaal moet in blijven opjagen
Het enigste waar ik het wel echt moeilijk bij blijf hebben zijn mensen die het op mij afreageren dat ze bijna een ongeluk hebben omdat ze enkele seconden ervoor besloten hebben mij mijn voorrang niet te geven. Ik weet dat ik veel collega's heb met andere specialiteiten, maar ik durf met de hand op het hart zeggen dat ik mijn pinker altijd even laat opstaan vooraleer ik uit een halte kom (soms staat mijn pinker zelfs al op terwijl de deuren nog niet toe zijn). Voertuigen die zich naast of vlak achter mij bevinden laat ik zonder morren voorgaan. Iemand waarvan ik zeker ben dat ie tijdig en veilig kan stoppen daar voeg ik voor in. Als die mensen dan van geen wijken willen weten en nog in een boogje om mij heen willen (meestal door nog extra gas te geven), geen probleem. Maar als ze dan tijdens die actie inzien dat ze er toch niet gaan komen en op een tegenligger, middenberm,... gaan knallen en vol in de ankers moeten, dan hebben ze dat zelf gezocht. Al het getoeter, geflikker, handgebaren en dergelijke dat daar achter komt vind ik soms wel zeer "uitnodigend".
Ik weet het, achter een bus rijden is niet leuk. Maar als iedereen die op de bus zit met een auto voor je zou rijden, dan ben je nog meer tijd kwijt . Ik heb die voorrangsregel niet uitgevonden, maar hij is er nu. Ik ga toch ook met mijn auto niet ergens door een rood licht rijden om daarna kwaad te worden op zij die door het groen rijden en waar ik bijna mee gebotst ben?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk BerichtenHebben jullie ook voorrang bij het oprijden van een rondpunt? Daarnet bijna van een rondpunt geramd door een bus. Hij wou het rondpunt oprijden, ik reed daar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DUR0N Bekijk BerichtenBussen hebben toch altijd voorrang? :/
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenhier iemand die de vraag al in 2004 heeft gesteld
http://www.wegcode.be/forum/showthre...n-invoegstrook
waarschijnlijk in mijn geburen nog niet te veel opritten verandert dan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door acor Bekijk BerichtenChauffeurs bij De Lijn zijn al een ergernis op zich: in Torhout rijden er veel cowboys rond die gespecialiseerd zijn in het negeren van de voorrangsregels ("ik rij toch met een bus, dus wacht jij nog maar even" - gisteravond bijna de neus van mijn wagen afgereden toen ik al begonnen was met een kruispunt over te steken én ik kwam van rechts), voetgangers bijna van het zebrapad rijden terwijl ze al aan het oversteken zijn (heel plezant als je met een kinderwagen aan het oversteken bent), door smalle straatjes 'racen' met een harmonicabus ("tegenliggers duwen we toch wel aan de kant"), ... Gelukkig zijn er ook nog veel chauffeurs die zich wel aan de regels houden.__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DUR0N Bekijk BerichtenBussen hebben toch altijd voorrang? :/__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk BerichtenWeten sommige buschauffeurs ook dat ze enkel voorrang hebben om terug in te voegen op de baan BINNEN de bebouwde kom, en niet erbuiten?
om de X-aantal jaar moeten die opnieuw testen afleggen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichtenik denk dat 99% van de buschauffers denken dat ze buiten bebouwde kom ook voorrang hebben ja.
om de X-aantal jaar moeten die opnieuw testen afleggen?Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jurgenppp Bekijk BerichtenIk weet het, achter een bus rijden is niet leuk. Maar als iedereen die op de bus zit met een auto voor je zou rijden, dan ben je nog meer tijd kwijt .
Comment
-
Er is ooit sprake geweest om professionele chauffeurs verplicht te laten herscholen om de x-aantal jaar. (taxi, vrachtwagen, bus, transport,...)
Eigenlijk niet meer dan normaal me dunkt!
Zeker als er internationaal gereden moet worden is het een must om de specifieke regelgeving in de verschillende landen te kennen. Een pro-chauffeur moet 100% in orde zijn met alles.
Bijvoorbeeld een chauffeur van de lijn die zondigde tegen de voorrangsregels is als een chirurg die gaat snijden en niet weet hoe een scalpel moet worden vastgehouden en dat kan niet getolereerd worden. Zeker als dat uw hoofdbezigheid is. En natuurlijk kan iedereen eens een foutje maken, maar op dat niveau mag daar dan deftig onderzoek naar gedaan worden!
Als ik 1x met het vliegtuig wat te laag binnenkom in Antwerpen, staat de commandant met zij jeep mij op te wachten en kan ik het serieus uitleggen aan hem, en aan een delegatie van het bestuur die over mijn vergunning zullen beslissen. Laat staan dat het 2x gebeurt!
Als ik op men werk een server van een klant goed plat leg of "per ongeluk" formatteer, dan denk ik dat ik mijn bureau ook mag leegmaken.
Dus waarom tegen hen niet strenger zijn? Het zijn geen amateurs hé? En wat zeker bij vele pro-chauffeurs mag ingevoerd worden imo is een psychologische test. Als je sommigen bezig ziet, dan kunnen ze duidelijk niet om met de verantwoordelijkheid.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk BerichtenWeten sommige buschauffeurs ook dat ze enkel voorrang hebben om terug in te voegen op de baan BINNEN de bebouwde kom, en niet erbuiten?
Hoeveel keer ik volledig moet stoppen omdat er voor mij een auto persé de bus (die buiten de bebouwde kom rustig aan het wachten is tot de weg vrij is) wil voorlaten!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk BerichtenZwansde gij nu een pak?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk BerichtenPortefeuille open doen, papiertje met een B op uithalen en opeten graag.
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenDe reden dat die mensen op je bus zitten is omdat ze het geld niet hebben om met de auto te rijden. Zonder bussen zouden die mensen dus niet op de baan zitten.
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk BerichtenEr is ooit sprake geweest om professionele chauffeurs verplicht te laten herscholen om de x-aantal jaar. (taxi, vrachtwagen, bus, transport,...)
Eigenlijk niet meer dan normaal me dunkt!
Zeker als er internationaal gereden moet worden is het een must om de specifieke regelgeving in de verschillende landen te kennen. Een pro-chauffeur moet 100% in orde zijn met alles.
Bijvoorbeeld een chauffeur van de lijn die zondigde tegen de voorrangsregels is als een chirurg die gaat snijden en niet weet hoe een scalpel moet worden vastgehouden en dat kan niet getolereerd worden. Zeker als dat uw hoofdbezigheid is. En natuurlijk kan iedereen eens een foutje maken, maar op dat niveau mag daar dan deftig onderzoek naar gedaan worden!
Als ik 1x met het vliegtuig wat te laag binnenkom in Antwerpen, staat de commandant met zij jeep mij op te wachten en kan ik het serieus uitleggen aan hem, en aan een delegatie van het bestuur die over mijn vergunning zullen beslissen. Laat staan dat het 2x gebeurt!
Als ik op men werk een server van een klant goed plat leg of "per ongeluk" formatteer, dan denk ik dat ik mijn bureau ook mag leegmaken.
Dus waarom tegen hen niet strenger zijn? Het zijn geen amateurs hé? En wat zeker bij vele pro-chauffeurs mag ingevoerd worden imo is een psychologische test. Als je sommigen bezig ziet, dan kunnen ze duidelijk niet om met de verantwoordelijkheid.
Doen zoals kapiteins (zowel de piloottypes als boottypes) : jij maakt een fout, jij bent verantwoordelijk. Tot anders bewezen is.
Al mag je ook wel niet alle buschauffeurs over één kam scheren. Er zijn echt goede chauffeurs ook, die klantvriendelijk zijn en zo. Hangt echt niet af van streekt tot streek, maar meer van chauffeur tot chauffeur.
Ik heb in Antwerpen al eens gevraagd voor halte X of Y en waar die was. En die mens heeft mooi gestopt, zonder dat ik heb moeten bellen.
Maar in een boerengat waarbij ik alleen op de bus zat, heeft de chauffeur ook al eens een halte "gemist" wegens de duisternis. En ik had gebeld (achteraf ook naar DeLijn met een klachtje over zijn rijstijl die om het zacht uit te drukken, angstaanjagend was).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichtenik denk dat 99% van de buschauffers denken dat ze buiten bebouwde kom ook voorrang hebben ja.
om de X-aantal jaar moeten die opnieuw testen afleggen?
Er is voor een rijbewijs van categorie D (en ik denk ook C) 35 uren bijscholing verplicht per 5 jaar, anders wordt het rijbewijs niet verlengd. Dus een dagje extra opleiding per jaar is het bij De Lijn.
Comment
Comment