Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel V

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Algemene ergernis:
    Als ik de autostrade wil oprijden, of veranderen van vak steek ik altijd ruim op voorhand mijn pinker uit zodat achterliggend verkeer dit kan zien en eventueel uitwijken.
    Ik kom er echt slecht van, en erger me MATELOOS aan het feit dat bijna de helft niet doorheeft dat ze gewoon een vak moeten opschuiven en hoffelijk zijn, maar neen, de helft van de tijd moet ik wat in de remmen gaan!

Ik haat het die mentaliteit van toch maar op dat vak te willen rijden, het is toch maar een kleine moeite om efkes van vak te wisselen?

Comment

• u doet een maneuvre, dus u moet kijken of de baan vrij is. Dat iemand dan opschuift naar het linkerrijvak is een teken van vriendelijkheid, maar het staat nergens in de wet dat iemand die zich op een regelmatige wijze op de openbare weg bevindt plaats moet maken om iemand op zijn rijstrook te laten.
      Los daarvan probeer ik het wel toe te passen, maar alleen als het veilig kan. Ik ga me niet verongelukken om iemand op de autosnelweg te laten komen.
      www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
        Ik kom er echt slecht van, en erger me MATELOOS aan het feit dat bijna de helft niet doorheeft dat ze gewoon een vak moeten opschuiven en hoffelijk zijn, maar neen, de helft van de tijd moet ik wat in de remmen gaan!
        Zoals flappy zegt: die anderen moeten niks. Jij moet ze voorrang geven als je van rijvak wil wisselen.

Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
        het is toch maar een kleine moeite om efkes van vak te wisselen?
        Van rijvak wisselen betekent voor hen dat zij ook een manoever moeten uitvoeren. Daarboven schrijft de wetgever voor dat je enkel maar naar een vak links van je gaat opschuiven als je iemand wil inhalen. Voor zover ik begrijp zit je al op een vak rechts van hen, en zijn ze al bezig je in te halen, en is bijgevolg aan alle voorwaarden voldaan.

Suck it up, sunshine.

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
        Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Zoals flappy zegt: die anderen moeten niks. Jij moet ze voorrang geven als je van rijvak wil wisselen.

Van rijvak wisselen betekent voor hen dat zij ook een manoever moeten uitvoeren. Daarboven schrijft de wetgever voor dat je enkel maar naar een vak links van je gaat opschuiven als je iemand wil inhalen. Voor zover ik begrijp zit je al op een vak rechts van hen, en zijn ze al bezig je in te halen, en is bijgevolg aan alle voorwaarden voldaan.

Suck it up, sunshine.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...code/171-art12
          Als dat de redenering is van vele chauffeurs...??? Denk dat ik dan beter in mijn kist kruip en nooit meer de baan op ga!!!

Mijn bedenking ivm het verkeer ligt toch nog steeds bij vlot verkeer. Niet wat de wet precies voorschrijft! (Sorry voor de aandachtige wetboekschrijverkes die meer achter hunne bureau zitten dan op de baan) Vlot = hoffelijk rijden! Bestuurders kijken vaak veel te veel naar hun eigen auto en de 50meter voor hun. De rest hebben ze nooit gezien... Niet wat achter hun, naast hun of vòòr hun voorligger aan het gebeuren is. Spiegels zijn blijkbaar snel ter versiering van een auto. De meesten hebben zelfs schrik om iets over hun snelheid te gaan als ze op het 3e vak aan het inhalen zijn. Ze geven geen aandacht aan de vlottere chauffeurs achter hun. (het is maar een kleintje om een beetje gas bij te geven en dan weer in te voegen = hoffelijk zijn tov anderen -- zoniet ----> wordt er snel file veroorzaakt omwille van "rem-domino-effect" en zelfs kans op kop-staart-ongevallen) Wat maakt het uit als een ander iets boven de max snelheid gaat rijden? Ze kunnen heus wel hun eigen boetes incasseren.

Als je ziet dat er iemand de oprit komt opgereden, moet je al lang gezien hebben of er een auto achter je, op het 2e vak, zit. Het is (weerom) maar een kleintje om hoffelijk te zijn.

Er zijn ontelbare gevallen die vernoemd kunnen worden van on-hoffelijk gedrag. Daar zou eens meer op gelet moeten worden in het verkeer! Er zouden al veel minder file's en ongevallen zijn, zowel op grote als kleine wegen.

Kom dus niet af dat je geen manoeuvre wil maken omdat je dan jezelf in gevaar brengt... Als je het verkeer in de gaten hebt, is het gevaar minimaal voor iedereen

Comment

• Ik begrijp niet waarom je vlot verkeer aanhaalt... De situatie is net dat clio16v vraagt aan een snellere bestuurder om ruimte voor hem te maken. Bovendien zal de snellere bestuurder door dat onnodige manoever een extra rijvak bezetten, waardoor nog sneller verkeer ofwel naar een vierde rijvak moet opschuiven, of moet wachten achter de bestuurder die net voor clio16v van rijvak is gewisseld.

En daarbovenop zeg je nu dat de bestuurder die voor clio16v moet uitwijken ook nog eens extra gas moet bijgeven om ander sneller verkeer niet te hinderen.

Dat lijken me veel problemen die die bestuurder moet oplossen voor clio16v en andere, terwijl die bestuurder daar niks voor terug krijgt.

Stop toch eens met "hoffelijk" te willen rijden, en rij volgens de regels. Want 'hoffelijkheid' heeft voor iedereen een andere interpretatie terwijl de wegcode voor iedereen gelijk is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
              klopt, ik ga akkoord, maar achteraan iemand aanrijden, moet je toch "goede papieren" hebben om daar vanaf te komen zonder schuld
              meestal wel, maar niet als die pipo voor je zo stom is om te zeggen dat hij remde voor een beestje. (herten, everzwijnen, koeien, ... zijn nogal groot en logisch)

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Ik begrijp niet waarom je vlot verkeer aanhaalt... De situatie is net dat clio16v vraagt aan een snellere bestuurder om ruimte voor hem te maken. Bovendien zal de snellere bestuurder door dat onnodige manoever een extra rijvak bezetten, waardoor nog sneller verkeer ofwel naar een vierde rijvak moet opschuiven, of moet wachten achter de bestuurder die net voor clio16v van rijvak is gewisseld.

En daarbovenop zeg je nu dat de bestuurder die voor clio16v moet uitwijken ook nog eens extra gas moet bijgeven om ander sneller verkeer niet te hinderen.

Dat lijken me veel problemen die die bestuurder moet oplossen voor clio16v en andere, terwijl die bestuurder daar niks voor terug krijgt.

Stop toch eens met "hoffelijk" te willen rijden, en rij volgens de regels. Want 'hoffelijkheid' heeft voor iedereen een andere interpretatie terwijl de wegcode voor iedereen gelijk is.
              Mochten de meesten zich aan de regels houden, het verkeer zou pakken hoffelijker en vlotter verlopen. Maar door "hoffelijk" te willen zijn voor één persoon, kloten ze ondertussen de 10 mensen achter hun.

Comment

• als je een oprit neemt, gewoon zien dat je (indien mogelijk natuurlijk) dezelfde snelheid aanneemt dan de auto's waar je je tussen wilt voegen. Dan moet niemand opschuiven en blijft het verkeer gewoon zijn gangetje gaan. Merdendeel van de vrachtwagenchauffeurs zijn overigens vriendelijk genoeg om bij een oprit toch voldoende ruimte te laten dat je makkelijk kan tussenschuiven.
                www.peugeotforum.be

Comment

• Ik vind het overigens tragisch dat men degene die niet wil opschuiven beschuldigd van slecht te autorijden en maar 50m ver te kijken en niet te versnellen, terwijl degene die van rijstrook wil veranderen perfect zélf had kunnen vooruitkijken en desnoods versnellen om niet vast te geraken achter een trager voertuig.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                    Dat is er dan weer over.
                    Ik hou niet van dergelijk hokjesdenken. Er zijn vrouwen die veel beter kunnen rijden dan sommige mannen.
                    Die zijn dan toch op één hand te tellen in mijn omgeving hoor.

Voordat ik mijn rijbewijs had, dacht ik ook dat het feit dat vrouwen niet zouden kunnen rijden fel overroepen was. Na 6 jaar weet ik wel beter...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                      meestal wel, maar niet als die pipo voor je zo stom is om te zeggen dat hij remde voor een beestje. (herten, everzwijnen, koeien, ... zijn nogal groot en logisch)
                      Er is rechtspraak over geweest; een oudere man had geremd voor een poedel en zo een verkeersongeval veroorzaakt. Hij is in fout gesteld.
                      De redenering was dat je niet mag (nood)stoppen voor kleinere dieren die jezelf geen schade kunnen toebrengen (katten, konijnen, kleine honden) en daardoor andere weggebruikers in problemen kan brengen.
                      Ik vind het artikel niet dadelijk terug.

Uiteraard stop je best (hard!) voor paarden, koeien, herten, elanden, kangoeroe's, lama's en dergelijke.

Comment

• 'Overstekend hondje geen reden om te remmen'

Rechtspraak in België is soms moeilijk te begrijpen....
                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• ZEG! 'T is toch maar een kleine moeite om van vak op te schuiven als het mogelijk is.
                          1. Ik heb niet gezegd dat je daarvoor moet gaan verongelukken
                          2. Nee, het staat niet in de wet, maar het is wel wat vriendelijker.
                          3. Ik kijk huis wel wat verder dan 50 meter maar als je dit al vanop 200meter doet krijg je dan van die postst van 'die gasten die altijd op het middenvak willen rijden'.

Zoals ik zei, gewoon efkes opschuiven is toch niet zo'n big deal?! Nee het is niet verplicht.

Ik vind het eigenlijk echt maar kinderachtig, de reacties die hierop gekomen zijn, en dan maar klagen van de mentaliteit van de chauffeurs van de dag van vandaag.

Comment

• En, de autosnelweg waar ik oprijd gaat vrij stijl naar omhoog. Het is voor mij onmogelijk om zelfs maar aan de juiste snelheid op de autosnelweg te geraken.
                            en @Wooter, ik zei enkel dat maar veranderd moest worden van vak, als de verkeerssituatie dit toelaat. Overigens duurt dit max 10 seconden dat wisselen van vak. Enkel en alleen om mij voor te laten. Als ik het zo lees ben jij de arrogantste chauffeur van België.

Het is echt maar een héél kleine moeite om dat te doen. Je bent ook niet verplicht om aan een rond punt te ritsen hé op een drukke donderdagavond.

Man man man.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Ik begrijp niet waarom je vlot verkeer aanhaalt... De situatie is net dat clio16v vraagt aan een snellere bestuurder om ruimte voor hem te maken. Bovendien zal de snellere bestuurder door dat onnodige manoever een extra rijvak bezetten, waardoor nog sneller verkeer ofwel naar een vierde rijvak moet opschuiven, of moet wachten achter de bestuurder die net voor clio16v van rijvak is gewisseld.

Ik kan je deels gelijk geven, maar langs de andere kant denk ik niet dat je hier de autist moet komen uithangen ook^^
                              Een oproep om te stoppen met hoffelijk te rijden slaat de bal toch wel enigzins mis en sinds wanneer is de wetgeving heilig, alsof al die regeltjes zo logisch zijn zeker...
                              Ik probeer de wet te volgen zolang ze mij logisch lijkt en ik er niemand anders door hinder, dus ja, als ik kan schuif ik op de autostrade een baan op om er iemand vlot te laten op rijden.
                              Het is niet omdat de baan vol rijdt met egoistische, van geen verkeersinzicht getuigende klojo's dat ik er ook één moet zijn (hoewel ik naar goede slechte menselijke gewoonte zulke mensen graag wel eens een koekje van eigen deeg geef ook)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                                Ik kan je deels gelijk geven, maar langs de andere kant denk ik niet dat je hier de autist moet komen uithangen ook^^
                                Een oproep om te stoppen met hoffelijk te rijden slaat de bal toch wel enigzins mis en sinds wanneer is de wetgeving heilig, alsof al die regeltjes zo logisch zijn zeker...
                                Ik probeer de wet te volgen zolang ze mij logisch lijkt en ik er niemand anders door hinder, dus ja, als ik kan schuif ik op de autostrade een baan op om er iemand vlot te laten op rijden.
                                Het is niet omdat de baan vol rijdt met egoistische, van geen verkeersinzicht getuigende klojo's dat ik er ook één moet zijn (hoewel ik naar goede slechte menselijke gewoonte zulke mensen graag wel eens een koekje van eigen deeg geef ook)
                                Voila 't is dat dat ik bedoel, ik verwacht heus niet dat je helse toeren moet uithalen om een vak op te schuiven, maar 't is toch maar een kleintje om gewoon even die 10 sec op te schuiven (zonder dat je iemand hindert).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                  Deze ochtend neem ik voorzichtig voorrang van rechts, madam wou niet stoppen en besloot dan maar het andere vak te kiezen. Waarop ze bijna frontaal reed op een tegenligger....
                                  Het volgende straatje geeft ze wel haar voorrang, ze was dus wakker.
                                  Ineens stopt ze aan de uitrit van de Aldi-parking om er iemand laten af te rijden

0,0 besef van de verkeersregels dus
                                  Alles rond de Aldi-parking tijdens de week = Horror :p.
                                  Mensen die denken dat ze voorrang van rechts hebben als je uit een parking komt...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
                                    En, de autosnelweg waar ik oprijd gaat vrij stijl naar omhoog. Het is voor mij onmogelijk om zelfs maar aan de juiste snelheid op de autosnelweg te geraken.
                                    en @Wooter, ik zei enkel dat maar veranderd moest worden van vak, als de verkeerssituatie dit toelaat. Overigens duurt dit max 10 seconden dat wisselen van vak. Enkel en alleen om mij voor te laten. Als ik het zo lees ben jij de arrogantste chauffeur van België.

Het is echt maar een héél kleine moeite om dat te doen. Je bent ook niet verplicht om aan een rond punt te ritsen hé op een drukke donderdagavond.

Man man man.
                                    Hij probeert dan ook de wet te volgen hé, behalve als het wat sneller mag, dat is dan van ondergeschikt belang...

Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                                    Klopt, er rijden onnoemelijk veel egoïsten rond. Als ik rechts tegen 124 rij en al lang op voorhand aankondig dat ik een vak wil opschuiven kan ik mij ook mateloos ergen als die bestuurder dat vertikt, niet tegenstaande ik allang gezien heb dat er op het uiterste linkse vak geen voertuig in de verte aankomt.
                                    Blijkt dus dat deze heren een hoog ego-gehalte hebbben en helemaal niet (of willen) gezien hebben dat de rechtsrijdende wil opschuiven en zeker niet wat er achter hun al dan niet aankomt.
                                    Melchior Wathelet heeft gelijk, de mentaliteit van de doorsnee rijdende Belg moet bij hoogdringendheid gaan veranderen.
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Ik persoonlijk zal altijd ruimen waar dat mogelijk is om verkeer op de oprit vlot te laten invoegen of verkeer op de rechtse stroken in te laten halen.

Waar ik WEL een bloedhekel aan heb zijn mensen die trager rijden rechts, en er van uitgaan dat hun richtingaanwijzer aanzetten ook het recht geeft om zonder meer op te schuiven. Daar kun je dan voor in de remmen gaan en afwachten tot ze aan hun tempo hun manoeuvres hebben uitgevoerd.

Als er iemand links aankomt die sneller is, en niet opzij kan (soms logisch meest linkse strook bijvoorbeeld), WACHT dan even tot die voorbij is om uw ding te doen hé!

Heel vaak zie je mensen op de snelweg hun richtingaanwijzer opzetten en als die dan 3x geknipperd heeft gooien ze zich gewoon op de andere strook, eender wat. Dan krijg je vaak nog vieze gebaren en reacties als je wat kort kom en eens claxonneert...
                                      Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                                      www.meevliegen.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                        'Overstekend hondje geen reden om te remmen'

Rechtspraak in België is soms moeilijk te begrijpen....
                                        Tuurlijk, en de persoon die achter jou in jou auto rijdt en zo zichzelf een verlamming rijdt, is de ware schuldige. Niet die appel die alles toegooit, wetende dat er hem iemand volgt, om een stomme hond te redden.

Comment

• Met twaalf jaar rijervaring achter de rug, vind ik toch dat de grootste ergernis in België het blokkeren van een kruispunt is met een voertuig. En dit vaak ongegeneerd. In buurlanden of ander laden ben ik dit nog nergens zo opvallend tegengekomen als hier. Het is hier zelfs een gewoonteregel en/of een sport geworden. Laten we nog snel even op het laatste nippertje toch door het groen/oranje rijden en daar blijven stilstaan om toch de tegenliggers te blokkeren die binnen vijf seconden groen licht gaan krijgen...

Van grote vrachtwagens kan ik het wel begrijpen, maar dat is ook andere koek.

Van mij zouden ze dat is mogen beboeten, maar hier zijn (vanzelfsprekend) nooit controles op...

Comment

Working...
                                          X