Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
    Kan je daar niet meer op het dak parkeren? Vroeger altijd plaats zat en leerde daar trouwens m'n maneuvers toen ik 17j was, m'n moeder in de winkel zat en m'n vader 't niet zag zitten om mee te gaan
    Toen stonden er zelfs nog enkele nadars om te oefenen.
    Nein.

    Ik heb het vroeger nog zo geweten, maar ondertussen mag dat niet meer wegens instortingsgevaar (dacht ik).

    Te voet kan je er wel nog op.
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

    Comment


    • ik dacht eigenlijk altijd dat 2 handen op het stuur nodig was wanneer het stuur een eigen leven gaat leiden, door 1 of andere ongewilde al dan niet zelf veroorzaakte slip, of als je wielen met iets onzacht in aanraking komen

      niet zozeer om sneller te kunnen sturen

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        ik dacht eigenlijk altijd dat 2 handen op het stuur nodig was wanneer het stuur een eigen leven gaat leiden, door 1 of andere ongewilde al dan niet zelf veroorzaakte slip, of als je wielen met iets onzacht in aanraking komen

        niet zozeer om sneller te kunnen sturen
        Klopt inderdaad, maar ik bedoelde op het feit dat je reactietijd en de snelheid waarmee je je arm/hand naar je stuur beweegt langer is dan dat je verwacht. En dan kan het al te laat zijn.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
          Ik ga niet akkoord, ik kan en heb het zelfs al gedaan met 1 hand, (vrouw kwam van rechts, en had geen voorrang, en kwam op 30m van mij de straat op zonder mij om onbegrijpelijke reden gezien te hebben) nogmaals, als je dat gewend bent heb je evenveel gevoel qua sturen en ook precisiesturen met 1 hand als met 2
          Fysica zegt dat je uit je nek lult.

          2 handen is gewoon beter dan 1. Kan je niks aan doen. Dat je met 1 hand je uit een harige situatie kon redden is goed, maar met twee is beter.

          Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
          Uiteraard neem ik er meestal de 2de hand bij, want dan heb je meer steun om niet uit je zetel te schuiven , maar zeggen dat dit met 1 hand niet kan is bs.
          Als je je stuur gaat gebruiken als steun om niet uit je zetel te schuiven, gaat je lichaam negatief je precisiesturen gaan beïnvloeden. Wil je steun, moet je die halen tussen je heupen, je schouders en je voeten. Bij normaal rijden je linkervoet op de voetsteun, bij noodstop je rechtervoet op het volledig ingedrukte rempedaal.

          Met 1 hand kan je dan precisiesturen totdat er krachten van de rijbaan door je stuur komen die het sturen kunnen beïnvloeden. Twee handen is net om sterker te zijn dan de krachten van de rijbaan op je stuuruitslag.

          Comment


          • 2 handen aan het stuur zijn noodzakelijk, ook je zit houding is essentieel. Je moet steeds met je linkerhand aan het stuur duwen om naar rechts te sturen en vice versa.

            Waarom, omdat een duw beweging preciezer is dan een trek beweging en je ook mits een goede zithouding jezelf steeds in je stoel duwt tijdens het sturen inplaats van je uit je stoel wegtrekt!

            Autorijden is een activiteit geen passief iets.



            Zij die beweren dat sturen met 1 hand ok is zijn dikke zeveraars en moeten dringend eens een deftige rij-cursus gaan volgen. bijvb. de BMW Drivertraining is zowat het beste dat je kan doen in BE.
            U hoeft dit niet te lezen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
              2 handen aan het stuur zijn noodzakelijk, ook je zit houding is essentieel. Je moet steeds met je linkerhand aan het stuur duwen om naar rechts te sturen en vice versa.

              Waarom, omdat een duw beweging preciezer is dan een trek beweging en je ook mits een goede zithouding jezelf steeds in je stoel duwt tijdens het sturen inplaats van je uit je stoel wegtrekt!

              Autorijden is een activiteit geen passief iets.



              Zij die beweren dat sturen met 1 hand ok is zijn dikke zeveraars en moeten dringend eens een deftige rij-cursus gaan volgen. bijvb. de BMW Drivertraining is zowat het beste dat je kan doen in BE.
              deels akkoord.

              bij 120 op een gewone autostrade bij normaal verkeer is het IMO onnodig om met 2 handen te rijden. Dat het wat sneller gaat is het niet meer dan logisch dat je met 2 handen stuurt. Maar waar in belgie is dat nog mogelijk? ( buiten op de boerebaantjes)
              BMW X5 45e

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                deels akkoord.

                bij 120 op een gewone autostrade bij normaal verkeer is het IMO onnodig om met 2 handen te rijden.
                tot je een tikje van een andere wagen krijgt

                Comment


                • 1000km met de twee handen op het stuur: mijn kapotte tussenwervelschijf in mijn nek zal u dankbaar zijn!!
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • tja, er zijn eenarmigen die met een bol op het stuur rijden

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                      Fysica zegt dat je uit je nek lult.

                      2 handen is gewoon beter dan 1. Kan je niks aan doen. Dat je met 1 hand je uit een harige situatie kon redden is goed, maar met twee is beter.


                      Als je je stuur gaat gebruiken als steun om niet uit je zetel te schuiven, gaat je lichaam negatief je precisiesturen gaan beïnvloeden. Wil je steun, moet je die halen tussen je heupen, je schouders en je voeten. Bij normaal rijden je linkervoet op de voetsteun, bij noodstop je rechtervoet op het volledig ingedrukte rempedaal.

                      Met 1 hand kan je dan precisiesturen totdat er krachten van de rijbaan door je stuur komen die het sturen kunnen beïnvloeden. Twee handen is net om sterker te zijn dan de krachten van de rijbaan op je stuuruitslag.
                      En ervaring zegt dat ik niet uit mijn nek lul (maar mooi om weten dat jij altijd paraat staat om jouw enige onwrikbare waarheid tentoon te stellen )

                      Het sturen in een auto hangt trouwens niet enkel af van je 2 handen aan het stuur te houden, er is ook nog zoiets als ervaring, kunde en het belangrijkste verkeersinzicht. Als je deze in een mooie dosis hebt zal je zo snel niet iets voor hebben en sneller iets zien aankomen dat een probleem zou kunnen worden.

                      En ik zeg ook dat wanneer je plots een klapband krijgt (en je stuur een hevige koerswijziging zou ondergaan) het niet zozeer uit maakt of je één of 2 handen aan het stuur hebt, tegen de tijd dat jouw reactie er aan komt (tenzij jij natuurlijk iemand bent die de toekomst kan voorspellen) is het al lang achter de rug en voor zover ik weet rijdt niemand rond met 100% volle anticipatie op zoiets.

                      Ik rijdt btw al 17 jaar zo rond en heb nog geen ongeval gehad (waarbij ik in fout ben, buiten 1 klein blutsje waar ik technisch in fout was, maar te lang om uit te leggen) en rijd toch behoorlijk sportief.
                      Is dit puur geluk, hell no, het rijden met 1 hand lukt best wel als je ook iets van de andere 2 factoren hebt uiteraard.

                      Is er een verschil, zou best kunnen, maar in mijn geval vind ik het verwaarloosbaar en tenzij je wil muggeziften (raak ik daar een gevoelige snaar ) zeg ik dat ik even goed rijd met 1 hand als ik met 2 handen zou rijden.

                      Je mag trouwens altijd eens mee rijden, no prob. (het lijkt wel alsof we hier bezig zijn als over water lopen zeg^^, ik denk trouwens niet dat ik de enige ben als ik de reacties hier zo lees.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        tot je een tikje van een andere wagen krijgt
                        Dat ziet ge aankomen hé...

                        Comment


                        • schuin-achteraan op de autostrade ook

                          nuja, discuteren heeft geen zin, rij zelf ook vaak met 1 hand op het roer, neemt niet weg dat ik wéét dat het niet best-practice is, en je ervoor flest op je rij-exaam

                          Comment


                          • Laten we inderdaad eerlijk zijn: ik zondig dagelijks aan rijden met 1 hand. In verschillende posities: op m'n stuurnaaf, bovenop 't stuur, onderaan 't stuur, soms ook eens steunend met elleboog op deur (niet bovenaan maar op de armsteun), ....
                            Het is niet correct, het is niet veilig, ik weet het.
                            __________________________

                            2015 Volvo V60 D2 aut.
                            2003 Volvo S60 2.4 benzine

                            Comment


                            • Ik denk dat iedereen wel geregeld met 1 hand rijd, afhankelijk van de situatie.

                              Ja bobo, voor het rijexamen is dat niet de bedoeling, maar welke bestuurder rijd nog perfect op de manier zoals hij dat moest voor zijn examen?
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • klopt hasselhof, pinken en inhouden bij een voorrang van rechts gaat er ook snel uit

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  klopt hasselhof, pinken en inhouden bij een voorrang van rechts gaat er ook snel uit
                                  Dat zijn nu net zaken die ik wel nog altijd doe.
                                  Maar ik zie wel dat er velen zijn die dat niet doen.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • [QUOTE=Xytras;4900000


                                    Is er een verschil, zou best kunnen, maar in mijn geval vind ik het verwaarloosbaar en tenzij je wil muggeziften (raak ik daar een gevoelige snaar ) zeg ik dat ik even goed rijd met 1 hand als ik met 2 handen zou rijden.

                                    [/QUOTE]


                                    De Alp D'heuz naar beneden met 1 hand is dus voor jouw geen probleem.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                                      De Alp D'heuz naar beneden met 1 hand is dus voor jouw geen probleem.
                                      Dat is natuurlijk wel al een uitzonderlijke situatie he.
                                      Maar in zo een situatie zou ik toch wel beide handen aan het stuur houden ja.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                                        En ervaring zegt dat ik niet uit mijn nek lul (maar mooi om weten dat jij altijd paraat staat om jouw enige onwrikbare waarheid tentoon te stellen )
                                        Maar allez nu, ga je me zeggen dat fysica niet van toepassing is in jouw geval? Sowieso heb je met twee handen aan het stuur meer controle dan met één hand, dat is een vaststaand feit; daar kan je niks aan veranderen. Dat je al 17 jaar die tweede hand niet nodig hebt gehad is goed, maar beweren dat je die tweede hand nooit nodig zal hebben is onnozel. Je moet een eenarmige man maar eens zien inparkeren versus iemand met twee handen.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                                        Het sturen in een auto hangt trouwens niet enkel af van je 2 handen aan het stuur te houden, er is ook nog zoiets als ervaring, kunde en het belangrijkste verkeersinzicht. Als je deze in een mooie dosis hebt zal je zo snel niet iets voor hebben en sneller iets zien aankomen dat een probleem zou kunnen worden.
                                        Anticiperen is je eerste lijn van bescherming. Twee handen op het stuur een extra veiligheid.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                                        En ik zeg ook dat wanneer je plots een klapband krijgt (en je stuur een hevige koerswijziging zou ondergaan) het niet zozeer uit maakt of je één of 2 handen aan het stuur hebt, tegen de tijd dat jouw reactie er aan komt (tenzij jij natuurlijk iemand bent die de toekomst kan voorspellen) is het al lang achter de rug en voor zover ik weet rijdt niemand rond met 100% volle anticipatie op zoiets.
                                        Je zou verbaasd zijn wat een ervaren chauffeur die altijd met 2 handen aan het stuur rijdt in staat is bij plots onvoorzienbare situaties. Die halve seconde van je tweede hand op het stuur zetten en mogelijks je eerste hand goed positioneren wint zo iemand tegenover iemand die maar met één hand aan het stuur rijdt.

                                        Ik zeg zeker niet dat ik altijd met twee handen aan het stuur rij, maar ik ga niet ontkennen dat iemand met twee handen aan het stuur gewoon beter voorbereid is.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                                        Ik rijdt btw al 17 jaar zo rond en heb nog geen ongeval gehad (waarbij ik in fout ben, buiten 1 klein blutsje waar ik technisch in fout was, maar te lang om uit te leggen) en rijd toch behoorlijk sportief.
                                        Is dit puur geluk, hell no, het rijden met 1 hand lukt best wel als je ook iets van de andere 2 factoren hebt uiteraard.

                                        Is er een verschil, zou best kunnen, maar in mijn geval vind ik het verwaarloosbaar en tenzij je wil muggeziften (raak ik daar een gevoelige snaar ) zeg ik dat ik even goed rijd met 1 hand als ik met 2 handen zou rijden.

                                        Je mag trouwens altijd eens mee rijden, no prob. (het lijkt wel alsof we hier bezig zijn als over water lopen zeg^^, ik denk trouwens niet dat ik de enige ben als ik de reacties hier zo lees.
                                        Het tragische is dat je het jezelf bij dat sportief rijden onnodig moeilijk en gevaarlijk maakt door met maar één hand te sturen.

                                        Cru gezegd: hoeveel keer zie je een rallypiloot of F1-rijder met 1 handje sturen? Zouden dat slechtere chauffeurs dan jou zijn? Of hebben ze nog minder marge, hoewel jij sportief rijdt op de openbare weg en zij op de limiet rijden op een afgesloten parcours?

                                        Dagje pilotage bij RACB en dat is snel afgeleerd, dat sturen met 1 handje...

                                        Comment


                                        • De voorstanders van het sturen met één hand hebben wel gelijk, in zoverre dat ze zich spiegelen aan de echte piloten (F1, rallye enz...), die sturen toch ook met een hand, er zijn er zelfs bij die nog een sigaretje opsteken tijdens een gp F1. (Of heb ik, en die "voorstanders" van sturen met één hand dus ook, het totaal mis en zou sturen met twee handen, zoals geleerd en waarop gehamerd wordt bij rijlessen enz. dan toch de beste manier zijn??)
                                          Sarcastic mode uit.

                                          Ik zie dat wooter al een antwoord van dezelfde strekking gegeven heeft. (Ik was mijn input aan het typen toen zijn berichtje gepost werd).
                                          Hier dient men volgens mij het principe van kaars en bril te hanteren want anders riskeert men nog tot St.Juttemis bezig te zijn hierover.
                                          Last edited by ; 31/05/2012, 00:16.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X