Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik bedoel niet die wielertoeristen die in een gesloten omloop hun kermiskoerske rijden hé.

    ELK weekend zijn er groepjes van een paar man die hune koersvelo nemen en vanaf dan denken dat ze tommeke noemen en maar rijden. Remmen doen ze enkel in écht uiterste nood, laat staan dat ze voorrang geven of rekening houden met anderen. Fietspaden zijn voor det klootjesvolk met een gewone lavenir herenfiets, en als zwakke weggebruiker staan ze boven alles en iedereen. Andere eventuele weggebruikers worden attent gemaakt op hun komst door een beschaafde "jow hey jah" en moeten maar maken dat er plaats gemaakt wordt en hun hond in de gracht duikt. Anders garantie vloeken en spugen.

    Ik zie die anders nooit rijden in escorte met politie en ambulances of op afgesloten wegen. Het is zelfs al zover gekomen dat ze door bepaalde gemeentes geweerd worden van dijken en wandelwegen omdat het te gortig werd. Niet vragen wat dat op de baan doet hé. Het groepsgevoel en de arrogantie die in de zemen lap van hun koersbroek zit zeker?!

    En in mijne regio rijden die ook in schemer en donker (zeker begin en einde zomer bij kortere dagen)
    Hier en daar ene met een knipperlampje erop, maar grotendeels zonder. En dan nog laveren tussen alle verkeer zodat ze hun tempo kunnen houden.

    Ik heb toevallig gisterenavond nog zo'n gastje aan de hand gehad: Ik keer mijn auto om hem achteraan in de garage te rijden. Ik woon 50 meter van een school in zone 30 met 2 verkeersdrempels en vrij druk verkeer. Ik zie 100 meter verder een wagen op de andere rijstrook stilstaan die linksaf wil. Hij moet wachten op tegenliggend verkeer dat nog aankomt. Dus achter de laatste wagen hiervan die mij passeert kan ik mijn ding doen.
    Met dat ik draai zie ik een koersventje zich tussen het verkeer langs die wagen wringen. Op zich nog niets, ik was toen al overgestoken, enkel is de straat te smal om in 1 beweging te keren dus ik reed achteruit. Die kerel gaat sprinten en op zijn trappers staan, passeert mij rakelings tussen mijn neus en de borduur, en draait zich dan om en begint te gebaren alsof ik een paljas ben en ik hem serieus gehinderd heb Wat moet ge dan met zo'n gasten?! Ik hoop dan echt dat hij over een kiezeltje rijdt en op zijn mottige bek gaat
    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
    www.meevliegen.be

    Comment


    • Heb laatst ook zo'n voorval meegemaakt met een bende wielertoeristen.

      ik kom aangereden aan een wegversmalling waar ik voorrang had. Door de laagstaande zon had ik laat gezien dat er een troep van 50 wielertoeristen van de andere kant kwam.
      Bijgevolg was er de keuze. Ofwel neem ik hier een 5tal paaltjes en bloembak mee en rij ik zeker ne perte total (ik rij nog momenteel nog 2 maand met een oude sleur) of ik neem voorrang, goed wetende dat ik niemand ging doodrijden of zelfs nog maar verwonden. Ik koos dus voor de laatste optie.
      ik glip tussen de wegversmalling door en rem intussen tot de max. Resultaat was dat ik in de wegversmalling stilstond en de bende dus ook compleet alles moest dichtgooien.
      Aangezien alleen de koplopers in zo'n troep een blik op de weg hebben en de rest met hun hoofd in de grond rijden, gingen er daar een paar neer.

      En 'natuurlijk' was ik de maniak Ge wilt nier weten welke verwijten ik allemaal heb mogen horen.

      Comment


      • Dat is dus mijn punt... Seingevers afzeiken is contraproductief want het zijn net die mensen die tussen wielrenners en de bevolking staan

        Geen seingevers = niemand om die fietsers onder bedwang te houden

        Verder is de motorfiets het ideale vervoermiddel om al rijdende uitleg te gaan vragen bij iedereen

        Comment


        • Het gaat erom, denk ik, dat sommige seingevers soms hun boekje te buiten gaan en misbruik maken van hun "tijdelijke machtspositie". Ik moet dergelijke ervaring helaas bijtreden.
          2.0 JTDm

          Comment




          • Zoals met parkeerwachters en stadswachters zeker hé: Vaak marginale figuren die hiermee menen dat ze wat macht hebben over een ander en daar niet echt mee om kunnen.
            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
            www.meevliegen.be

            Comment


            • Het probleem natuurlijk is dat bij veel kermiskoersen er een blik seingevers wordt opengedaan van een plaatselijk café, die niet de nodige kennis en kunde hebben om te weten wat hun opdracht is, of alleszins hoe ze die opdracht moeten uitvoeren.

              En eigenlijk is het simpel: je gaat op het kruispunt staan, met dat bord C3 boven je hoofd naar het verkeer dat moet stoppen gericht.

              Maar goed, ik heb ook eens gezien dat de groene vlag passeerde, de seingever de baan wou vrijgeven en er plots een agent van zijn oren kwam maken dat die seingever daar moest blijven staan en het verkeer blijven tegenhouden. Per sjans stond de volgende ronde daar de agent zelf het verkeer te regelen, want na de groene vlag had die seingever daar niets meer te zeggen.

              Comment


              • Maandag waren we met de fiets op weg met onze groep senioren. Bij zo'n wegversmalling waar de tegenliggers normaal voorrang hebben maar waar onze kopman als eerste aankwam hield een wagen van de rijschool in en bleef wachten om de rest van de aaneengesloten groep door te laten (22 man), de tweede wagen (LandRover Discovery) die achter die leswagen stond had evenwel toch de moed om naar ons, op 't einde van de groep, te roepen dat "HIJ" voorrang had. Zielig manneken. En ALS ik nog een nieuwe wagen koop zal het toch gene LR Discovery zijn, nà....

                Comment


                • Ja hoe zit dat? stel ik kom daar aan en de tegenliggers hebben voorrang op mij normaal maar ik doe al de beweging en zit in die versmalling. Tegenligger komt voor mij staan en wilt niet wijken. Wie heeft er dan gelijk?
                  BMW X5 45e

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                    Bovenstaande reactie is er uiteraard weer over, maar ik zou er iets van krijgen als fietsers moedwillig auto's blokkeren.

                    Groepje jongeren (studenten?) op een oud-ijzer barak van een paar euro die een BMW'tje gaan blokkeren.

                    Ik hoop dan altijd, ongeacht van wie er in fout is, dat er benen gebroken worden bij die fietsers. Weer iets meer plaats op de baan dan.
                    Kerel, ik hoop dat ik u niet tegenkom in een zone 30 één richtingsstraat met aan twee kanten fietsers of aan ene kant 2. No way dat ik in de goot duik of een maat erin duw omdat jij afgestoven komt aan een net-niet-rijbewijs-kwijt snelheid.
                    Als jij iemand gebroken benen toewenst, dan of besef je niet wat je hier schrijft of ben je niet goed in je bovenkamer.

                    @ gewoon ik: de nagel op de kop zou ik zeggen. Was ik alleen geweest was hij voorbijgestoven voor dat ik het door had en hadden alle fietsers in tegenrichting gevloekt dat ze bijna weg moeten duiken. Dan had ik het lef niet gehad om mij ervoor te smijten.
                    Last edited by ; 27/06/2012, 19:42.

                    Comment


                    • Ik zou denken dat in zo'n situatie "wie eerst komt eerst maalt". Natuurlijk binnen de rede blijven, op één meter verschil zal het wel niet aankomen. Als ik met de wagen in zo'n situatie kom en ik zie iemand langs de voorrangskant afkomen dan houd ik sowieso in. Kom ik van de voorrangskant af en ik zie iemand op gelijke afstand van de andere kant dan ga ik zéker niet inhouden maar gewoon doorrijden. Is die andere van een ander gedacht e, komt hij toch door dan kan hij van mij de pot op of den boom in, dan blijf ik gewoon staan wachten tot hij terug bij zinnen komt of er de wegcode op nageslagen heeft. Maar bij ons met de fiets was het zo dat wij, gezien onze snelheid op een paar meter van de versmalling waren terwijl de tegenliggers die wel voorrang hadden, met die leswagen op kop, nog zeker 20 à 30 meter verwijderd waren, dat onze groep dus zonder iet of wat te riskeren zonder problemen door de versmalling kon beginnen rijden. Dat zou niet gepakt hebben mocht die LR als eerste geweest zijn vrees ik, waarschijnlijk had hij het reeds op zijn heupen omdat hij tegen reglementaire snelheid achter die leswagen moest kruipen, en dan nog eens een groep arrogante wielerterroristen die "ZIJN" voorrang afpakken? Dat was er schijnbaar teveel aan. (Qua wielerterroristen kunnen we tellen, de jongste is, schat ik, zo'n 65 jaar, dus nog een jonge en onbezonnen groep.........)

                      Comment


                      • Om te reageren op die postjes à la timothy e.a.
                        Als ik alleen op de straat rij, en het is een dubbelrichting straat van relatief smalle tot normale breedte, dan rij ik rechts op de baan ALS er geen tegenliggende wagens afkomen, komen er tegenliggende wagens af dan zet ik me met de fiets meer naar het midden van de weg zodat eventueel achterliggende wagens me niet voorbijkunnen, dit om niet het risico te lopen dat niettegenstaande de weg het normaal niet toelaat er toch genoeg kwakkels rondrijden die toch proberen te dubbelen terwijl de tegenliggers op dezelfde hoogte zijn. Als men een zwiep krijgt van een wagen dan mag je al gelukkig zijn het te kunnen navertellen, om dat soort stoten te vermijden dus mijn gedrag van naar het midden van de weg te fietsen. Zijn er geen tegenliggers dan rij ik uiterst rechts zodat achteropkomend verkeer van mij geen hinder heeft. Is de baan megabreed dan blijf ik gewoon rechts rijden. Ik hanteer dit principe zowel in de bebouwde kom als op buitenwegen ZONDER fietspad, met fietspad bezig ik dit altijd. Ik moet nog de eerste wagen tegenkomen die op me claxoneert omdat ik schijnbaar iets doe wat niet met hun goesting is. Dus de mensen zien en realiseren zich wat ik met mijn handelwijze bedoel en doe. Moest er evenwel zo'n fanatiekeling afkomen (à la sommige post openers) die hier kritiek op heeft zou ik hem gewoon negeren maar mijn volgende wagen zou toch gene zijn zoals de hunne, nà.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                          Om te reageren op die postjes à la timothy e.a.
                          Als ik alleen op de straat rij, en het is een dubbelrichting straat van relatief smalle tot normale breedte, dan rij ik rechts op de baan ALS er geen tegenliggende wagens afkomen, komen er tegenliggende wagens af dan zet ik me met de fiets meer naar het midden van de weg zodat eventueel achterliggende wagens me niet voorbijkunnen, dit om niet het risico te lopen dat niettegenstaande de weg het normaal niet toelaat er toch genoeg kwakkels rondrijden die toch proberen te dubbelen terwijl de tegenliggers op dezelfde hoogte zijn. Als men een zwiep krijgt van een wagen dan mag je al gelukkig zijn het te kunnen navertellen, om dat soort stoten te vermijden dus mijn gedrag van naar het midden van de weg te fietsen. Zijn er geen tegenliggers dan rij ik uiterst rechts zodat achteropkomend verkeer van mij geen hinder heeft. Is de baan megabreed dan blijf ik gewoon rechts rijden. Ik hanteer dit principe zowel in de bebouwde kom als op buitenwegen ZONDER fietspad, met fietspad bezig ik dit altijd. Ik moet nog de eerste wagen tegenkomen die op me claxoneert omdat ik schijnbaar iets doe wat niet met hun goesting is. Dus de mensen zien en realiseren zich wat ik met mijn handelwijze bedoel en doe. Moest er evenwel zo'n fanatiekeling afkomen (à la sommige post openers) die hier kritiek op heeft zou ik hem gewoon negeren maar mijn volgende wagen zou toch gene zijn zoals de hunne, nà.
                          Vandaag goed mogen remmen voor zo'n eikel die een fietser inhaalde terwijl ik van de andere kant kwam. En voor een klakske da zijn auto half op parkeervak/half op de baan had gezet, waardoor ik moest stoppen voor tegenliggers. Wat verder parkeer ik en stap uit, wil straat over aan zebrapad. Datzelfde klakske komt me rakelings voorbij met motor in hoge toeren, hoge snelheid en luide boenk boenk "muziek".

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                            Maandag waren we met de fiets op weg met onze groep senioren. Bij zo'n wegversmalling waar de tegenliggers normaal voorrang hebben maar waar onze kopman als eerste aankwam hield een wagen van de rijschool in en bleef wachten om de rest van de aaneengesloten groep door te laten (22 man), de tweede wagen (LandRover Discovery) die achter die leswagen stond had evenwel toch de moed om naar ons, op 't einde van de groep, te roepen dat "HIJ" voorrang had. Zielig manneken. En ALS ik nog een nieuwe wagen koop zal het toch gene LR Discovery zijn, nà....
                            Straf, als ze dat zo leert en op het examen hetzelfde doet mag ze al terugrijden.

                            Wat is dat toch met die versmallingen? sommige mensen zijn echt achterlijk denk ik: Borden bepalen de voorrang: jij moet voorrang geven (in auto, op moto, op fiets of op ne kameel, maakt niet uit) Toch zijn er altijd een hoop die denken "ik ben eerst aan de versmalling dus pech voor die andere" Als ge een auto ziet aankomen, dan wacht ge en stopt ge, simpel als dat toch?! Of ga je op een kruispunt ook doorrijden omdat je toevallig 2 seconden eerder aan het kruispunt was?! Ik snap dat dus echt niet hé....
                            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                            www.meevliegen.be

                            Comment


                            • Zelfde vraag: OIk kom aan een kruispunt, ik heb wel rood maar rij toch het kruispunt op terwijl er een andere wagen door groen rijdt waardoor ik moet stoppen. Wie heeft er voorrang?
                              Simpel dus!: tegenligger heeft voorrang, jij kan wijken en blij zijn dat hij ook heeft willen stoppen! Als hij er tegen rijdt of je spiegel mee heeft, kan je dokken! Als jij nog maar in de versmalling zit en de tegenligger staat voor je neus, dan had je die ook al gezien voor je de versmalling inreed, toch? Doorgaans zijn die slechts enkele meters lang.
                              Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                              www.meevliegen.be

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                                Zelfde vraag: OIk kom aan een kruispunt, ik heb wel rood maar rij toch het kruispunt op terwijl er een andere wagen door groen rijdt waardoor ik moet stoppen. Wie heeft er voorrang?
                                Simpel dus!: tegenligger heeft voorrang, jij kan wijken en blij zijn dat hij ook heeft willen stoppen! Als hij er tegen rijdt of je spiegel mee heeft, kan je dokken! Als jij nog maar in de versmalling zit en de tegenligger staat voor je neus, dan had je die ook al gezien voor je de versmalling inreed, toch? Doorgaans zijn die slechts enkele meters lang.
                                Ge kunt het ook vergelijken met de voorrangsweg opkomen, maar met niet genoeg ruimte, waardoor het voertuig op de voorrangsweg moet vertragen om niet tegen je te rijden.

                                Comment


                                • Das inderdaad hetzelfde: de situatie is overduidelijk door borden, uitleg van "eerst aan de versmalling" of "ik was al op het midden aan het rijden voor den diene" zijn larie en zever. Als het bots doet, kunt gij flink betalen. En helaas kun je beter bots doen als voorrang hebbende tegenligger, want als je uitwijkt en in de versmalling zelf rijdt heb je geen verhaal en kan je zelf dokken (al zien gebeuren). Volgens mij gelden die regels evengoed voor fietsers, al zou ik uit respect geen groep bejaarden gaan hinderen. Een bende koersbroeken daarentegen kunnen beter remmen en uit hun pedaaltjes klikken (graptje ej!)

                                  Wat ik ook tergend irritant vindt en wat ook meer zegt over het verkeersbesef van de bestuurder: Zo'n versmalling. Een gat tussen jou en de wagen ervoor. De eerste wagen aan de versmalling kan in dat gat wel door, je laat hem ook toe door wat in te houden. Maar daar heb je gelijk ook nummer 2, 3 en nummer 4 verschiet zich een ongeluk als je voor zijn neus staat te wachten. Die volgen gewoon als een kudde schapen de eerste, zonder te kijken, of die willen niet kijken en weten goed genoeg dat je er bent, maar dat je toch stopt. Als dan nummer 5 ook nog eens denkt snel te zijn, dan kan er toch achteruitgereden worden :-p
                                  Last edited by Timmeke-Tim; 27/06/2012, 21:55.
                                  Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                                  www.meevliegen.be

                                  Comment


                                  • IMG_1496.jpgIMG_1497.jpg

                                    Sta ik geparkeerd en rustig te wachten op mijn vrouw.
                                    Komt daar ineens Jan-Lul in zijn E aanzetten. Parkeert zich naast mij waarbij ik dacht "wat gaat diene doen". Ik dacht die zal zich nog wat herzetten en wat meer plaats gaan nemen.
                                    Nee hoor!
                                    Voilla, 25 cm is meer dan voldoende!

                                    Dat stapt dan uit door 3X zijn deur tegen de mijne te stoten en dan zich tegen mijn auto steunend uit de wagen te wringen

                                    Ik heb hem een serieuze kwaaie blik gegeven en ben uitgestapt om te vragen of hij dat normaal vond. "jaja" en weg was hij, het straat over waarbij nog een andere wagen flink mocht remmen.

                                    Helaas had ik mijn dochter in de wagen en kon ik hem niet achterna gaan om eens te praten over autoliefhebberij, eer voor de lak en andere dingen.

                                    Soit, op het eerste zicht een klein putje op de klink, maar ik heb wat foto's genomen en morgen wel eens deftiger kijken.

                                    Maar wat doe je eraan?! Ga je daarvoor klacht neerleggen moest er verder schade blijken? Bewijs het weer maar eens....

                                    Wat een kut dag vandaag weer
                                    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                                    www.meevliegen.be

                                    Comment


                                    • Foto maken. In principe mag die daar nie parkeren als hem gene meter meer vrij heeft.

                                      Comment


                                      • Zelf eens je deur goed openkwakken, zal bij hem al meer dan een putje nalaten.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                          Het gaat erom, denk ik, dat sommige seingevers soms hun boekje te buiten gaan en misbruik maken van hun "tijdelijke machtspositie". Ik moet dergelijke ervaring helaas bijtreden.
                                          Zoals ik al zei, er zijn er altijd die zichzelf God wanen als ze "seingeverke" mogen spelen.

                                          Ik doe het zoals het hoort en zal mensen die uitleg vragen altijd vriendelijk te woord staan.


                                          Met bestuurders heb ik in al die jaren dat ik het doe nog geen enkel probleem gehad, alleen eens een stom boerke die met zijnen traktor tegen de richting in wou rijden.
                                          (Bij een koers met plaatselijke ronden mag het verkeer na de groene vlag enkel in de richting van koers meerijden, niet in tegengestelde richting)
                                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                          Comment

                                          Working...
                                          X