Oorspronkelijk geplaatst door timothy
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenNiet akkoord met dat 'inhalen in hetzelfde vak is not done' (en ook niet met die stamp in de deur, dat doe je IMO nooit, never, jamais, van iemand anders zijn gerief blijf je met uw handen, maar da's een andere discussie). Op de steenweg waar ik vaak rij zijn er echt rijstroken die overbemeten zijn in de breedte. Als ik een auto merk die echt sneller wil gaan rijden, ga ik wel uiterst recht rijden zodat de wagen niet moet kijken naar het tegenliggend verkeer. Ik zie niet in waarom ik dat niet zou doen...
Maar als ik verkeerd ben geef ik het ook toe, dus bij deze mijn excusus aan de motorrijders hierBMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenNiet akkoord met dat 'inhalen in hetzelfde vak is not done' (en ook niet met die stamp in de deur, dat doe je IMO nooit, never, jamais, van iemand anders zijn gerief blijf je met uw handen, maar da's een andere discussie). Op de steenweg waar ik vaak rij zijn er echt rijstroken die overbemeten zijn in de breedte. Als ik een auto merk die echt sneller wil gaan rijden, ga ik wel uiterst recht rijden zodat de wagen niet moet kijken naar het tegenliggend verkeer. Ik zie niet in waarom ik dat niet zou doen...
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk BerichtenDat was eerder myn punt dat ik wilde maken.. Maar van dat links rijden wist ik niet dadat aangeraden is. Kzou zeggen dat dat juist gevaarlijker is? Als een tegenligger zijn bocht wat te breed pakt zit ge er toch los op?
Maar als ik verkeerd ben geef ik het ook toe, dus bij deze mijn excusus aan de motorrijders hier
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk BerichtenDat was eerder myn punt dat ik wilde maken.. Maar van dat links rijden wist ik niet dadat aangeraden is. Kzou zeggen dat dat juist gevaarlijker is? Als een tegenligger zijn bocht wat te breed pakt zit ge er toch los op?
Maar als ik verkeerd ben geef ik het ook toe, dus bij deze mijn excusus aan de motorrijders hier
Ik rij nog maar 3 maand/5000km met een gemotoriseerde tweewieler, en zoveel ervaring heb ik dus niet. Iemand als Wooter of een andere motorrijder zal je ongetwijfeld meer (technische) info kunnen verschaffen. Ik vind vooral dat je 'aanvoelt' dat 2/3e links rijden iets veiliger is.
- Je ziet verder op het vak van de tegenliggers als er iemand voor je zit
- Je ziet véél sneller wanneer er iemand uit een zijstraat/oprit komt, en andere potentiële gevaren.
- Je gaat vermijden dat men je van de weg 'drukt'. Iedereen mag me inhalen, maar als je per sé op mijn vak wil inhalen (waar ik dus niet tegen ben!), moet je éven wachten tot ik naar rechts ga (wanneer ik het dus veilig vind voor mezelf). Als ik al rechts rij, heb ik die 'keuzemogelijkheid' niet.
Voorts pas je je traject binnen een rijstrook aan aan:
- bochten (bocht naar rechts = opletten van links te rijden, zeker als de bocht scherper is, veel autobestuurders uit de tegengestelde richting gaan de bocht afsnijden en komen op jouw vak terecht)
- staat v/h wegdek: enorm goed opletten voor plassen, witte wegmarkeringen (glad!), olie- en dieselvlekken. Waar je met de auto denkt 'ow, even gripverlies' lig je met de moto al op de grond het wegdek te analyseren van kortbij...
- Tegenliggers/voorliggers: als er een vuilkar voor mij aan het rijden is, kan het handig zijn om soms eens langs rechts voorbij te kijken en dus even naar rechts te gaan binnen het rijvak. Als er grote vrachtwagens of tractors aankomen als tegenligger, ga ik veel meer naar rechts rijden want de kans dat daar een auto achter zit, klaar om in te halen, is groter. En hoe rechtser ik rij, hoe sneller die persoon me zal zien.
En ongetwijfeld vergeet ik nog een heel deel...
Het enige dat je echt niet mag doen volgens mij (ik ben heel liberaal in't verkeer) is een moto proberen inhalen in hetzelfde rijvak langs rechts, maar excuses zeker aanvaard (voor zover ze voor mij al nodig waren, iedereen steekt wel eens ne stomme stoot uit)!'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk BerichtenGe moet in principe altijd uiterst rechts in uw rijstrook rijden.
Tegenligger moet zijne bocht nie te breed pakken. Auto of moto in dat geval maakt nie uit.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten- Als er grote vrachtwagens of tractors aankomen als tegenligger, ga ik veel meer naar rechts rijden want de kans dat daar een auto achter zit, klaar om in te halen, is groter. En hoe rechtser ik rij, hoe sneller die persoon me zal zien.
Comment
-
Na de BMW en Mercedes chauffeurs die aan veel hun voeten vegen is er nu schijnbaar een nieuwe generatie opgestaan van chauffeurs die zich niks iets aantrekken van snelheidsregels, voorrangsrregels, verkeersethiek enz., namelijk de Dacia Duster Drivers. Iedere keer dat ik, als fietser, zo'n wagen tegenkom valt het me op dat die rapper bolt dan anderen en ook verwacht dat iedereen uit de weg voor hen gaat. Ik hoop dat het geen compenserend gedrag is wegens hun aankoop ??
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk BerichtenGe moet in principe altijd uiterst rechts in uw rijstrook rijden.
Oorspronkelijk geplaatst door wegcode.be9.3.2. In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.
De bestuurder van een motorfiets mag zich op een rijbaan die verdeeld is in rijstroken over de ganse breedte van de rijstrook waarop hij rijdt, begeven.
Het is het geheel van het voertuig, de bestuurder, de passagier en de lading die in aanmerking moeten worden genomen om de plaats van de motorfietser te bepalen.
De rijbewegingen door de bestuurder van een motorfiets uitgevoerd op het gedeelte van de rijbaan dat hij mag innemen, worden niet als manoeuvres zoals bedoeld in artikel 12.4 beschouwd en vereisen geen gebruik van de richtingaanwijzers.Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk BerichtenDAN moet ge juist uw plaats links van het midden houden. De kans dat die denkt dat gij fijn plaats maakt voor hem is veel groter dan de kans dat hij u eerder ziet.
Als je zelf een voorligger hebt is het beste natuurlijk om gewoon meer afstand te houden.Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenWrong. De wetgeving terzake is duidelijk, artikel 9.3.2 met betrekking tot de plaats van de bestuurders op de openbare weg:
Op de steenweg waar ik vaak rij zijn er echt rijstroken die overbemeten zijn in de breedte. Als ik een auto merk die echt sneller wil gaan rijden, ga ik wel uiterst recht rijden zodat de wagen niet moet kijken naar het tegenliggend verkeer. Ik zie niet in waarom ik dat niet zou doen...
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenWrong again. Ge moet niet helemaal rechts gaan rijden, maar wel meer naar 't midden of zelfs een beetje rechts van 't midden, anders zien ze je niet of te laat Dat geldt natuurlijk enkel als je zelf vrije baan hebt.
Als je zelf een voorligger hebt is het beste natuurlijk om gewoon meer afstand te houden.
Comment
-
Op de weg is het principe "ik ben hier en de rest kan opzij gaan" algemene regel geworden. Maandagavond na een dagje kust langs de E40 naar huis gereden. Wagens plakten aan uw bumper terwijl ge al +130km/uur reed en niet naar rechts kon. Grote lichten en obscene gebaren zag je tientallen keren. Op een moment was ik het beu geworden en ben ik uiterst rechts gaan rijden. Zelfs daar kwamen ze aangevlogen om tegen uw bumper te kleven. Wagens gaan langs rechts voorbij, ongeacht ze dan opeens op hun rem moeten stampen. Dan nog een race op de pechstrook tussen een dikke porsche en een audi gezien terwijl het traag rijdend verkeer was. En de jonge klakskesgasten met hun blitse uitgebouwde wagens rijden alsof ze de grootste maffiabaas van de wereld zijn. Opdringerig bumperkleven, met de grote lichten maar flitsen, eens voorbij vlak voor u remmen en middelvinger uit de venster om dan helemaal langs rechts enkele tientallen wagens voorbij te gaan. Neen voor mij volgende keer met de trein naar de kust. Mensen zijn gewoon te agressief bezig met autorijden. Vroeg of laat vallen er weer doden.
Comment
-
De kusttrein is dezer dagen ook geen pretje hoor, verre van. Vanochtend had ik de P-trein gemist, en dus moest ik noodgedwongen de IC-trein naar Knokke-Blankenberge nemen. Al 'n geluk dat ik er in Brussel-Zuid uit moest, want vanaf daar moesten ze nog 1,5u rechtstaan gelijk sardientjes in een blik. Ik ben niet eens zeker of al 't volk op 't perron wel de trein is ingeraakt: zo druk.
Een dagje ontspannen aan onze betonnen kust... tof.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
(teveel) andere mensen zijn gewoon geen pretje.
Ga maar eens naar Scandinavië of de bergen, daar waar er veel plaats is en minder mensen wonen.
Doorgaans is iedereen daar vriendelijker en verdraagzamer.Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Je moet dus blijkbaar ook al in beide richtingen kijken als je een rotonde op wil. Daarnet een Engelsman die even gemist was en het rond punt andersom aan 't nemen was.
Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenNa de BMW en Mercedes chauffeurs die aan veel hun voeten vegen is er nu schijnbaar een nieuwe generatie opgestaan van chauffeurs die zich niks iets aantrekken van snelheidsregels, voorrangsrregels, verkeersethiek enz., namelijk de Dacia Duster Drivers. Iedere keer dat ik, als fietser, zo'n wagen tegenkom valt het me op dat die rapper bolt dan anderen en ook verwacht dat iedereen uit de weg voor hen gaat. Ik hoop dat het geen compenserend gedrag is wegens hun aankoop ??
Comment
-
De kust in de zomermaanden is een no-go voor mij. Mijn vrouw weet dat en gelukkig accepteert ze het ook.
Vorig jaar één keer tussen al die pipo's gezeten die weerkwamen op een zondagavond (kwam via Jabbeke naar huis van UK) en je ziet vooral dat dat mensen zijn die niet gewoon zijn van autosnelweg te rijden: links plakken, veranderen van vak zonder pinkers, agressief rijden, paniekerig/traag rijden, kinderen los op de achterbank, ... je ziet het allemaal.
Ik heb toen gezworden dat ik nog liever rond rij via Rijsel, als het ooit nog nodig blijkt te zijn.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Xenobe Bekijk BerichtenVolledig akkoord. Dat van dat stampen snap ik echt niet :s Zo'n schade kan echt snel oplopen.
Ik heb het nog nooit gedaan hé, omdat ik nog geen enkele chauffeur tegengekomen ben die zo debiel is om het te proberen.
Ik ben een vredelievende mens, en je moet héél erg je best doen om me kwaad te krijgen, maar als je me fysiek in gevaar brengt, dan lukt het wel hoor
Fietservaring van de dag: Daarnet haalt een Mercedes (met bijhorende bejaarde chauffeur) me in, gaat weer mooi naar rechts om 10 meter verder vol op de rem te gaan omdat hij een mooi kunstwerk gespot had langs de weg. 'k Had eigenlijk vol op z'n koffer moeten vlammen. Ben wel aan een nieuw koersfietsje toe...Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenDe kust in de zomermaanden is een no-go voor mij. Mijn vrouw weet dat en gelukkig accepteert ze het ook.
Vorig jaar één keer tussen al die pipo's gezeten die weerkwamen op een zondagavond (kwam via Jabbeke naar huis van UK) en je ziet vooral dat dat mensen zijn die niet gewoon zijn van autosnelweg te rijden: links plakken, veranderen van vak zonder pinkers, agressief rijden, paniekerig/traag rijden, kinderen los op de achterbank, ... je ziet het allemaal.
Ik heb toen gezworden dat ik nog liever rond rij via Rijsel, als het ooit nog nodig blijkt te zijn.
Wat me ook opvalt is dat er dan ook nog 'brave huisvaders' tussenzitten die dan alle 90 pk's (weet ik veel) van hun Dacia Sandero willen loslaten en eens aan 160 over het linkervak willen 'denderen'.
In de week en door het jaar zie je dit veel minder: de snelheidsregels worden dan precies beter nageleefd, op hier en daar een (buitenlandse) laagvlieger na.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Deze namiddag op een hoofdbaan met een mooi fietspad langs weerszijden. In de verte zie ik een wielertoerist (dan nog toerist) de baan oversteken maar ipv. voor hem naar links te rijden en het fietspad te volgen draait hij naar rechts en komt hij me dus tegemoetgereden. Als hij bijna op mijn hoogte is wijs ik gewoon naar de overkant van de baan waar het voor hem bestemde fietspad ligt. Zijn enige reactie was "'t es al lang goed jong" ??? Ik dacht hem nog na te roepen dat hij far away from home was (waar ze left hand driving toepassen) maar heb het maar zo gelaten.
Comment
-
- oudere kerel in een Rav4 die per sé vlak voor een rij auto's moest invoegen op een 70-baan om dan tegen... 30 (!!!!!!!) door te bollen. En te blijven bollen. Om dan naar iedereen te gebaren dat het zotten zijn als ze hem voorbij komen. Twee woorden: rijbewijs, versnipperaar.
- vijftiger in een ruitjeshemd achter het stuur van een Mercedes B-klasse die vanmiddag op de E19 Brussel-Antwerpen blijkbaar niet goed kon mikken tussen de rijvakken. Die nam steeds twee, tot zelfs drie rijvakken in met zijn gezwalp. Haalde rechts in, om dan weer terug te zakken en zonder richtingaanwijzer terug in het rijtje dat achter die slome hollander plakte in te snijden, het gas te lossen, 115 te rijden en weer op te trekken, 150 voorbij de flitspaal te rijden en dan weer tot 110 terug te vallen op de helling van Waarloos, waarna gans het proces zich nog eens een paar keer herhaalde. Reed ook steeds met twee wielen op het middenvak, ongeacht welk vak hij had gekozen. Zatlap? Onnozelaar? Een blinde die op orale instructies reed? Wie zal het zeggen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenNa de BMW en Mercedes chauffeurs die aan veel hun voeten vegen is er nu schijnbaar een nieuwe generatie opgestaan van chauffeurs die zich niks iets aantrekken van snelheidsregels, voorrangsrregels, verkeersethiek enz., namelijk de Dacia Duster Drivers. Iedere keer dat ik, als fietser, zo'n wagen tegenkom valt het me op dat die rapper bolt dan anderen en ook verwacht dat iedereen uit de weg voor hen gaat. Ik hoop dat het geen compenserend gedrag is wegens hun aankoop ??
Comment
Comment