Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Ik moet niet beter zien, het is om beter gezien te worden.
    (8 lampjes, 4 aan iedere kant)

    En anderen merken u veel sneller op met drl's dan met gewone dimlichten.
    idd vind ik wel een positieve evolutie al die dagrijlichten, maakt het verkeer alleen maar veiliger
    2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
    2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
    2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
      één led aan 6.8 watt, waar haalt ge die onzin?

      Mijn led drl's zitten aan 5 watt per behuizing met 4 ledjes, 10 watt voor de twee kanten dus.
      ik had ff op bmw drl gegoegeld, bleek 6.8 voor de angel eyes te zijn

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        ik had ff op bmw drl gegoegeld, bleek 6.8 voor de angel eyes te zijn
        D'r zijn verschillen, de eerste van Philips drl's waren 10 watt per lamp (5ledjes per lamp).

        Ze worden steeds maar zuiniger, en toch geven ook steeds maar meer licht.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          een ballon met 5 watt met complexe spiegels zoals op een caddy is zeker even intensief, een led zit aan 6.8 watt
          onzin. een gloeilamp produceert 90%warmte en 10% licht.. als je 5watt verbruikt, dan komt daar maar 0,5watt licht uit. halogeen produceert iets beter.
          een ledlamp produceert 50% warmte en 50% licht. dus een 1watt led straalt ook al 0,5watt licht uit. hoeveel spiegels ge ook achter u ballonneke hangt, ge gaat er niet meer uithalen dan die zelf afgeeft.

          een normale led, zo een 5mm ding zoals in een zaklampje of sleutelhanger werkt aan 3,4V en heeft ongeveer 20-30mA nodig. dit is een vermogen van 0,07watt. al eens gezien hoeveel licht daar uit komt. een fiets die een 1watt ledlamp heeft, produceert immens veel licht (de meeste POWER leds zitten nu rond de 3-5watt/led en dit zijn al duurdere jongens. ik denk dat ze bij een auto nu wel leds zullen gebruiken van 1-2watt/ led. 5leds samen is dan 10watt en geeft al immens veel licht. meer dan je met een gloeilamp van 20watt kan produceren.

          een gloeilampje in een fiets werkt op 6V en verbruikt 0,5A. dat is 3watt. zo een fietslamp geeft amper licht terwijl de led met veel minder vermogen meer licht afgeeft.

          een groot nadeel van led is de stralingshoek. dat is een gerichte lamp zoals een spot. die leds worden in een auto dan ook nog eens in een achterlichtunit gestoken waardoor ze dieper zitten. als je buiten die stralingshoek komt, dan zie je de leds amper branden.

          even wat getallen erbij gooien:
          om 400lumen licht te hebben heb je nodig (en voor 900lumen staat tussen haakjes):
          ledlamp 6watt (10watt)
          spaarlamp 8watt (16watt)
          gloeilamp 40watt (75watt)
          halogeenlamp rond de 30watt (rond de 60watt)
          Last edited by ; 29/09/2012, 08:42.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
            onzin.
            ik heb gisteren nog gaan checken nadat ik had gereplied, caddy's drl is ballon 21 watt, toch is intensiteit frontaal erg sterk

            Comment


            • 21watt is toch bijna 200lumen bij een gewone gloeilamp. (bij autos is je lampje 12V maar krijgt die eigenlijk tegen de 14volt en brand dus iets feller).
              200lumen bij leds is toch al een goeie 2watt. dus als je spiegels achter een 21watt gloeilamp steekt, is dat net hetzelfde als in een 2watt powerled kijken. is idd al veel licht ;-)

              een 5watt gloeilamp, das wat weinig om een led te evenaren.

              Comment


              • die 21W dagrijlichten is echt nie veel licht. Als t donker is ziet ge daar echt bijna niks mee, zelfs nie met een lading spiegels.

                Comment


                • Ze mogen mensen die bellen achter het stuur zwaar beboeten en een kleuter tekening geven.
                  Last edited by Alfa-Beemer; 30/09/2012, 02:47.
                  U hoeft dit niet te lezen.

                  Comment


                  • Wat me trouwens opvalt is dat in veel dure wagens er veel chauffeurs niet handsfree telefoneren. (met bijbehorend zwalpend rijgedrag) Die hebben dat toch standaard erin zitten?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                      Wat me trouwens opvalt is dat in veel dure wagens er veel chauffeurs niet handsfree telefoneren. (met bijbehorend zwalpend rijgedrag) Die hebben dat toch standaard erin zitten?
                      Waarschijnlijk te lomp om te weten hoe ze het moeten gebruiken.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                        Wat me trouwens opvalt is dat in veel dure wagens er veel chauffeurs niet handsfree telefoneren. (met bijbehorend zwalpend rijgedrag) Die hebben dat toch standaard erin zitten?
                        Wel dat is waar,dat merkte ik vorige week ook op toen ik naar de winkel reed.
                        Iig als je handfree gewoon bent te bellen,is niets beter dan dat (wel wennen vondt ik dat de eerste keren) niet dat ik zoveel bel in de auto.
                        Vroeger nam ik gewoon niet op,nu is dat makklijker door een knopje aan het stuur te duwen of iets te zeggen.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                          Wat me trouwens opvalt is dat in veel dure wagens er veel chauffeurs niet handsfree telefoneren. (met bijbehorend zwalpend rijgedrag) Die hebben dat toch standaard erin zitten?
                          Inderdaad om mottig van te worden.
                          U hoeft dit niet te lezen.

                          Comment


                          • Ergernis van de laatste week:
                            Klote boeren die op de drukke wegen het verkeer ophouden en gevaarlijke situaties veroorzaken, en dat terwijl ze perfect via HUN veldwegskes kunnen rijden!
                            Wij mogen die wegskes niet gebruiken, want dan zijn we criminelen, maar zij mogen het verkeer wel komen ophouden op onze wegen.

                            En die onnozele passerhavens die ze aan de N80 hebben aangelegd hebben ook totaal geen nut, enkel geld weggegooid dat ze veel beter voor andere zaken hadden kunnen gebruiken.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                              die 21W dagrijlichten is echt nie veel licht. Als t donker is ziet ge daar echt bijna niks mee, zelfs nie met een lading spiegels.
                              nee klopt, je ziet er nix mee, maar daar dient het ook ni voor

                              ze zijn van op verre afstand zichtbaar

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                                die 21W dagrijlichten is echt nie veel licht. Als t donker is ziet ge daar echt bijna niks mee, zelfs nie met een lading spiegels.
                                uhu, dagrijlichten. De naam zegt waarvoor het dient. Of ben jij zo een pipo die 's nachts rijdt zonder lichten omdat hij dagrijlichten heeft en ze hem wel zien afkomen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                Wat me trouwens opvalt is dat in veel dure wagens er veel chauffeurs niet handsfree telefoneren. (met bijbehorend zwalpend rijgedrag) Die hebben dat toch standaard erin zitten?
                                Ze kopen het merk en de uiterlijke schijn (leren zetels, aluminium karrenwielen, ...) en het geld is op, om de nuttige opties te kopen.

                                Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                Ergernis van de laatste week:
                                Klote boeren die op de drukke wegen het verkeer ophouden en gevaarlijke situaties veroorzaken, en dat terwijl ze perfect via HUN veldwegskes kunnen rijden!
                                Wij mogen die wegskes niet gebruiken, want dan zijn we criminelen, maar zij mogen het verkeer wel komen ophouden op onze wegen.
                                Hun traktoren zijn te breed geworden voor die veldwegen

                                Comment


                                • dikke auto's, en dunne auto's ook vaak, hebben autobak

                                  telefoneren tout court isni goed in de auto, al is't met carkit legaal

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                    Ergernis van de laatste week:
                                    Klote boeren die op de drukke wegen het verkeer ophouden en gevaarlijke situaties veroorzaken, en dat terwijl ze perfect via HUN veldwegskes kunnen rijden!
                                    Wij mogen die wegskes niet gebruiken, want dan zijn we criminelen, maar zij mogen het verkeer wel komen ophouden op onze wegen.
                                    Het zijn ook hun wegen. En 't is de tijd om de mais te oogsten. Binnenkort terug minder boeren op 'uw wegen'.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Het zijn ook hun wegen. En 't is de tijd om de mais te oogsten. Binnenkort terug minder boeren op 'uw wegen'.
                                      Gisteren om 16h30 (want op andere uren zie je ze niet) reed ik van Langemark tot Houthulst achter een pikdorser, gevolgd door 2 tractors, die uiteraard zo dicht van elkaar reden dat niemand hen 1 voor 1 kon inhalen en alle drie inhalen is te gevaarlijk op die baan. De hele colonne reed aan 15km/h, in de kilometers lange rij achter mij zag ik nog verschillende tractors rijden. Ik ben normaal gesproken van 4h tot 19h-20h op de baan en ik zie niet veel landbouwvoertuigen, maar als ik ze zie is het tussen 6h en 9h of 15h en 18h Sorry, maar hoewel het oogstseizoen is, hier kan ik helemaal geen respect voor opbrengen. Dat de boer zijn gerief moet gaan lossen op het erf met zijn remork, tot daar aan toe, maar die pikdorser heeft daar niks te zoeken, die kan gerust zijn planning zo maken dat ze buiten de spits de baan op moeten. Ik heb soms de indruk dat ze er om doen. En het beetje begrip dat de mensen nog hebben voor hun werk, verliezen ze door zich arrogant op te stellen: voorrangswegen zomaar opdraaien, om niet te moeten stoppen, aan 35km/h in het midden rijden zodat niemand voorbij kan, te tam om hun messen te bedekken, veldlichten altijd en overal gebruiken ...
                                      Een nog ander gebruik van tractoren op grote banen zijn die mannen die tegenwoordig met opleggers achter hun tractor zitten. Die mogen daar zelfs niet zijn op dat moment, want voeren vaak illegaal transport uit voor derden op rode diesel. Dan rij jij met je wagen 35km/h, achter een voertuig dat illegaal gebruikt wordt en er dus zelfs niet mag zijn.

                                      Comment


                                      • Als vrachtwagenchauffeur zou je toch ook moeten weten wat het is om met grote, brede voertuigen de weg op te komen. Zij zullen echt niet voor hun plezier de drukte opzoeken met dergelijk materiaal... Boeren zijn nu eenmaal afhankelijk van de weersomstandigheden om te oogsten. Of dit nu tijdens de week of het weekend, overdag of 's nachts is, daar valt weinig aan te doen.
                                        Maar op die dagen zorgen zij voor hun inkomen zoals jij op dat ogenblik met je vrachtwagen ook aan het werk bent.
                                        Waarom laten ze niet genoeg plaats tussen om andere weggebruikers de kans te geven om voorbij te steken: omdat er altijd andere zijn die het geduld niet hebben om te wachten. Voorbeeldje: plots halen 3 voertuigen de colonne in en moeten ze er plots toch tussen. Probeer dan maar eens met een pikdorser uit te wijken...
                                        Ik kan je frustratie 100% begrijpen, maar zoals je als autobestuurder soms eens vloekt op een vrachtwagen, is dit hier net hetzelfde verhaal.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                                          uhu, dagrijlichten. De naam zegt waarvoor het dient. Of ben jij zo een pipo die 's nachts rijdt zonder lichten omdat hij dagrijlichten heeft en ze hem wel zien afkomen?
                                          Heb ik da ergens gezegd? Ik doelde alleen op de opmerkingen dat dagrijlichten veel licht zouden geven.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X