Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Nu, is het eigenlijk verplicht twee buitenspiegels te hebben? Vroeger alleszins niet, veel (japanse) auto's hadden vroeger toch maar één buitenspiegel?
Ken wel de wetgeving terdege niet.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Ge zou precies ook op het rechterbaanvak kunnen rijden want daar rijdt niemand voor die camion.
Ik had dat kunnen doen maar dan had ik hier niks meer kunnen posten want dan lag ik in het hospitaal na een witte BMW op het rechtervak aangereden te hebben die op de foto naast mij rijdt.
Maar toch goed opgemerkt dat ik onnodig links reed.
Ja, er rijdt een witte BMW voor die camion dus geen kans voor mij om rechts te houden.
Gisteren op weg richting Turnhout , komende van Wommelgem werd ik bijna opzij geduwd door een auto (Ford) waarin een al wat ouder echtpaar in zat.
Vermoedelijk was dit niet bewust (hoewel ik dik mijn twijfels heb) . Ik reed net naar het op 1 na uiterste rijvak en +- 50 meter voor mij reed een auto met Engelse nr-plaat (merk weet ik niet meer). Blijkbaar had de Ford-rijder in de gaten dat ik voor hem ging komen te rijden omdat deze uiterst rechts reed en ook net als ik richting Turnhout moest. Waarop ie maar besloot om zonder richtingaanwijzers van rijstrook te veranderen ..........waar ik dus op reed . In een flits ff alles rondom bekeken en omdat er achter mij ook al iemand reed ben ik maar naar links uitgeweken om een aanrijding te voorkomen.
Gevolg : als ik niet terug op dat vak geraakte kon ik richting Hasselt gaan rijden.....
Ben dan maar ff linksom gereden voorbij een vrachtwagen en toen ik deze voorbij was kon ik net op tijd nog invoegen naar de rijstrook richting Turnhout.
Maar nu komt het : toen ik dus die vrachtwagen begon in te halen ging die Engelse chauffeur net opzij naar het uiterst rechtse vak en zag ik nog net dat de Ford-rijder flink gas gas .........als het ware om er zeker van te zijn dat ik niet voor hem mijn weg zou kunnen vervolgen richting Turnhout.
Dat had ie ff verkeerd ingeschat en zodoende kwam ik voor deze (voor de doorlopende witte streep overigens) op dat baanvak terecht.
En maar flitsen met de lichten , toeteren enz....Ben dan maar ff voorzichtig in die lange bocht naast een vrachtwagen blijven hangen om ff te bekomen en zodra de weg weer recht was heb ik m'n weg vervolgd . Heb die chauffeur er ff attent op gemaakt dat ie zich wel heel associaal gedroeg (wijsvinger-tegen-het-hoofd-teken) . Toen deze ook nog kwam bumperkleven heb ik ff m'n rem aangeraakt om deze erop te wijzen dat iets meer afstand gewenst was. De reactie van de passagier (zijn echtgenote vermoed ik) sprak boekdelen.....(ken ik van m'n eigen vrouw ) : armenzwaaiend en briezen tegen haar man met hoogst waarschijnlijk de woorden van "laat die nu maar doen anders komen er vodden van oid"
Ik kan aannemen dat ALS die man mij echt niet gezien had , dat ie zich wel mocht ergeren omdat ik voor hem richting Turnhout "invoegde" , maar dan begrijp ik niet wat hem bezielde om zodra die Engelsman opzij ging dat ie vol op het gas ging.....
(wie weet was ie wel net gaan tanken ? )
De beste man had volgens mij nog een hoed op ook.......en als er chauffeurs zijn waarvoor je moet oppassen dan zijn het meestal deze (er zijn uitzonderingen hoor)
Het feit dat ik rijd met dagrijlichten (standaard branden deze 24/24) heeft hier mogelijk ook mee te maken : "oh, die moet ook richting ...dan moet ie maar achter mij blijven...IK reed hier eerst"
Als je ziet dat de linker spiegel opengeklapt is maar de rechter niet dan weet je dat het geen elektrische zijn en dat er een idioot achter het stuur zit.
Elektrische spiegels klappen ook eenmaal je sneller dan 50kph rijdt automatisch open. Allé dat doen die van mij toch. Dus je gaat niet snel eentje tegenkomen met elektrische spiegels die niet opengeklapt zijn.
Fout!!
ge kunt evengoed voorhebben dat de electrische spiegel (het draaimechanisme) niet goed meer werkt. Gij trekt dat open en zijt maar zeker dat ge dan het mechanisme in stukken vaneen trekt.
Dus ge gaat wel eens nekeer prijs hebben. En dan? Gaat ge stoppen en het vergoeden?
ge kunt evengoed voorhebben dat de electrische spiegel (het draaimechanisme) niet goed meer werkt. Gij trekt dat open en zijt maar zeker dat ge dan het mechanisme in stukken vaneen trekt.
Dus ge gaat wel eens nekeer prijs hebben. En dan? Gaat ge stoppen en het vergoeden?
Alle recente (=niet-oldtimer) spiegels zijn voorzien van een inklapmechanisme. Dat wil zeggen dat een spiegel, ook als ie ingeklapt is, perfect de andere kant kan uitzwaaien.
En dan nog, een idioot die met automatisch inklapbare spiegels ingeklapt rondrijdt, gaat een met kracht uitgeklapte spiegel niet merken.
De beste man had volgens mij nog een hoed op ook.......en als er chauffeurs zijn waarvoor je moet oppassen dan zijn het meestal deze (er zijn uitzonderingen hoor)
Jaren geleden ook akkefietje gehad met ene met een hoed. Reed tegen mij aan, en wou er dan vandoor gaan. Zijn excuus was dat ik hem had gehinderd net voor ie besliste om met een zwaar beeld in de koffer volgas te geven, en vervolgens omwille van de kwetsbaarheid van dat zware beeld niet kon remmen de volgende 500 meter.
Er staken 200 meter sporen van hem in de middenberm om me toch nog voorbij te rijden alvorens ie moest uitwijken voor een vangrail en me raakte.
Tegen mij, maar natuurlijk niet tegen de politie, verklaarde ie dat ie jonge gastjes zoals mij een lesje wou leren.
Les is goed aangekomen toen. Nu staat alles op video.
Dat er nog iemand het in z'n hoofd haald te denken dat ik onnodig links zou rijden met een achterbandklever achter mij...
Dat instinct van zelfbehoud zie ik u inderdaad nog wel hebben.
Collega hier heeft dat niet, zijn gelijk is ZIJN GELIJK. Als ge die zijn verhalen hoort. Die gaat dus echt vol op de rem om klevers te "bestraffen".
Bij een klever zet ik mij op quasi amazonezit op mijn motorfiets zodat ik mij kan omdraaien en de bestuurder kan aankijken, en nodig ik de bestuurder uit om op de passagierszit plaats te nemen. Meestal valt de frank dan wel.
Bij deze ook overigens. Jammer genoeg niet op video (je ziet me enkel naar de middenberm kijken maar je ziet de auto niet in beeld) maar hij had het snel door en remde sterk af om vervolgens zelfs in te voegen tussen vrachtwagen en witte BMW. Het zal die rooie helm geweest zijn .
Bij een klever zet ik mij op quasi amazonezit op mijn motorfiets zodat ik mij kan omdraaien en de bestuurder kan aankijken, en nodig ik de bestuurder uit om op de passagierszit plaats te nemen. Meestal valt de frank dan wel.
Bij deze ook overigens. Jammer genoeg niet op video (je ziet me enkel naar de middenberm kijken maar je ziet de auto niet in beeld) maar hij had het snel door en remde sterk af om vervolgens zelfs in te voegen tussen vrachtwagen en witte BMW. Het zal die rooie helm geweest zijn .
Die helmen zijn fantastisch op dat gebied, ge ziet't rijgedrag van de mensen veranderen.
Heb vorige week nog iemand gezien met een blauwe jas van Richa, dat was dus echt net ne flik.
Yep. Ik word er nogal eens mee uitgelachen (ik denk ooit nog door Wooter ;-) ) maar voor mij is gezien worden nog altijd veel belangrijker als zien. Daarom morgen ook Xenon laten installeren.
Yep. Ik word er nogal eens mee uitgelachen (ik denk ooit nog door Wooter ;-) ) maar voor mij is gezien worden nog altijd veel belangrijker als zien. Daarom morgen ook Xenon laten installeren.
Je hebt uitlachen en je hebt uitlachen. Moest ik een collega of maat hebben die daarmee rondrijdt zou ik ook eens een grapje maken. Maar nooit gemeend in elk geval, ik vind het net slim om met zoiets rond te rijden. Net zoals motards met een geel hesje, veiligheid gaat toch boven imago als je woon-werk verkeer doet imo.
Nu, is het eigenlijk verplicht twee buitenspiegels te hebben? Vroeger alleszins niet, veel (japanse) auto's hadden vroeger toch maar één buitenspiegel?
Ken wel de wetgeving terdege niet.
Ik denk dat recente auto's verplicht twee buitenspiegels moeten hebben en de oudere wagens slechts een.
Zowel mijn Kever als mijn Derby hebben de dagelijkse keuring doorstaan met 1 buitenspiegel en onze Volvo 244 ook tot 2003.
De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.
1976 Volkswagen Kever 1200L
1990 Volvo 344
1991 Mercedes W124 230CE
2016 Skoda Octavia van 't werk
Yep. Ik word er nogal eens mee uitgelachen (ik denk ooit nog door Wooter ;-) ) maar voor mij is gezien worden nog altijd veel belangrijker als zien. Daarom morgen ook Xenon laten installeren.
Ik heb maar een jaar met een zwarte helm gereden, en dat was omdat dat de goedkoopste op het schap was. Daarna me een integraalhelm van BMW gekocht, en die was fluorood.
Xenon had ik al op mijn Suzuki, en ook direct op mijn RT. En op mijn RT heb ik dan nog LED-flitsers die ik continu laat branden gemonteerd. Van het demo-schap. De polies in Brasschaat als ik niet mis ben heeft ook witte flitsers in het midden gemonteerd, en dat marcheert beter dan hun blauwe potten om op te vallen. Die kwamen aan mij vragen waar ik de mijn haalde, want de mijn waren nog feller .
Alle recente (=niet-oldtimer) spiegels zijn voorzien van een inklapmechanisme. Dat wil zeggen dat een spiegel, ook als ie ingeklapt is, perfect de andere kant kan uitzwaaien.
En dan nog, een idioot die met automatisch inklapbare spiegels ingeklapt rondrijdt, gaat een met kracht uitgeklapte spiegel niet merken.
opnieuw fout! Electrische spiegels hebben een draairing die moet grijpen om de spiegel te laten draaien. Het kan goed zijn dat het draaimechanisme niet grijpt, maar dan nog moogt niet manueel zomaar die spiegel uitklappen. Inklappen is iets anders want daar is die inderdaad voor voorzien.
En dan nog het is niet aan u of iemand anders om de spiegel van een bestuurder zijn wagen te gaan afregelen.
Comment