Oorspronkelijk geplaatst door standaard.be
'In onze buurlanden kan je vlot doorrijden van het ene groene verkeerslicht naar het andere, bij ons moet je daarvoor de snelheidslimiet overtreden.' Dat concludeert mobiliteitsorganisatie Touring na een test op 100 gewestwegen. Amper drie ervan heeft een 'groene golf'.
Het is een mooie theorie: wie de snelheidslimiet respecteert, moet niet stilstaan voor het rode licht. 'Groene golf' heet het systeem dat onder andere in Nederland consequent wordt toegepast om het verkeer vlot te laten verlopen. Door de afstand tussen twee verkeerslichten te verrekenen met de geldende maximumsnelheid kunnen de bestuurders die zich aan de limieten houden daarvan profiteren zonder af te moeten remmen bij het volgende kruispunt.
'Maar België loopt hopeloos achterop', zegt Danny Smagghe van Touring. De mobiliteitsorganisatie pleit er al jaren voor om ook in ons land de verkeerslichten op elkaar af te stemmen en zet haar standpunt nu kracht bij met een uitgebreide test. Wegenwachters en medewerkers van Touring hielden nauwgezet bij waar ze stilstonden en hoe ze konden doorrijden. En de resultaten zijn opvallend: van de honderd geteste gewestwegen zijn er welgeteld drie met een groene golf.
'De andere wegen geven een volledig foute boodschap, want daar word je beloond als je te snel rijdt', zegt Smagghe. 'Wie met 110 km per uur rijdt in plaats van de toegelaten 70 of 90 km per uur, kan vlot doorrijden. Wie zich aan de limiet houdt, staat voor het rood. Je zal als automobilist wel al geregeld extra gas gegeven hebben als je in de verte een groen licht ziet. Dat kan niet de bedoeling zijn. Bovendien staan we aan een slecht afgesteld verkeerslicht met z'n allen 6.250 uren onnodig stil. Dat geeft 8 procent meer brandstofverbruik en bijkomende luchtvervuiling.'
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) kondigde vorige week nog aan dat ze in heel Antwerpen slimme verkeerslichten wil plaatsen die zich automatisch afstellen op basis van de spitsuren. 'Goed idee, maar een groene golf is goedkoper en kan sneller ingevoerd worden', zegt Smagghe. 'Het kan heel eenvoudig door de lichten zo te synchroniseren dat de verkeersstroom met auto's groen krijgt als ze het volgende licht naderen.'
Touring pleit voor een team naar het voorbeeld van het 'Groene Golf Team' in Nederland, dat het hele land rondrijdt - in graskleurige Volkswagens, of wat dacht u? - om verkeerlichten op kruispunten en grote wegen zo op elkaar af te stemmen dat de files oplossen. 'Daar winnen ze 30 keer de kostprijs van het structureel onderhoud terug.'
Comment