Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De groene golf

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De groene golf



    Oorspronkelijk geplaatst door standaard.be

    'In onze buurlanden kan je vlot doorrijden van het ene groene verkeerslicht naar het andere, bij ons moet je daarvoor de snelheidslimiet overtreden.' Dat concludeert mobiliteitsorganisatie Touring na een test op 100 gewestwegen. Amper drie ervan heeft een 'groene golf'.
    Het is een mooie theorie: wie de snelheidslimiet respecteert, moet niet stilstaan voor het rode licht. 'Groene golf' heet het systeem dat onder andere in Nederland consequent wordt toegepast om het verkeer vlot te laten verlopen. Door de afstand tussen twee verkeerslichten te verrekenen met de geldende maximumsnelheid kunnen de bestuurders die zich aan de limieten houden daarvan profiteren zonder af te moeten remmen bij het volgende kruispunt.

    'Maar België loopt hopeloos achterop', zegt Danny Smagghe van Touring. De mobiliteitsorganisatie pleit er al jaren voor om ook in ons land de verkeerslichten op elkaar af te stemmen en zet haar standpunt nu kracht bij met een uitgebreide test. Wegenwachters en medewerkers van Touring hielden nauwgezet bij waar ze stilstonden en hoe ze konden doorrijden. En de resultaten zijn opvallend: van de honderd geteste gewestwegen zijn er welgeteld drie met een groene golf.

    'De andere wegen geven een volledig foute boodschap, want daar word je beloond als je te snel rijdt', zegt Smagghe. 'Wie met 110 km per uur rijdt in plaats van de toegelaten 70 of 90 km per uur, kan vlot doorrijden. Wie zich aan de limiet houdt, staat voor het rood. Je zal als automobilist wel al geregeld extra gas gegeven hebben als je in de verte een groen licht ziet. Dat kan niet de bedoeling zijn. Bovendien staan we aan een slecht afgesteld verkeerslicht met z'n allen 6.250 uren onnodig stil. Dat geeft 8 procent meer brandstofverbruik en bijkomende luchtvervuiling.'

    Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) kondigde vorige week nog aan dat ze in heel Antwerpen slimme verkeerslichten wil plaatsen die zich automatisch afstellen op basis van de spitsuren. 'Goed idee, maar een groene golf is goedkoper en kan sneller ingevoerd worden', zegt Smagghe. 'Het kan heel eenvoudig door de lichten zo te synchroniseren dat de verkeersstroom met auto's groen krijgt als ze het volgende licht naderen.'

    Touring pleit voor een team naar het voorbeeld van het 'Groene Golf Team' in Nederland, dat het hele land rondrijdt - in graskleurige Volkswagens, of wat dacht u? - om verkeerlichten op kruispunten en grote wegen zo op elkaar af te stemmen dat de files oplossen. 'Daar winnen ze 30 keer de kostprijs van het structureel onderhoud terug.'

  • #2
    Werd 10 jaar geleden in Brugge al gedaan op de N31. Mooi plan wel.
    1963 Land Rover Series IIa
    1994 Mercedes SL320
    2015 Land Rover Discovery SDV6
    2016 Porsche Cayenne GTS

    Comment


    • #3
      Ergens is de cotté van Zwevegem, Deerlijk staat er ook zo eentje.

      Comment


      • #4
        Vanuit Brussel de N8 op naar Ninove, thv Schepdaal, daar was er vroeger ook ééntje, en ergens in de wallonie. Ik heb daar al 10 jaar niets meer over gehoord, onder welke steen komt die nu uitgekropen ?

        Comment


        • #5
          Wetstraat.
          BMW 420dA : >>>

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
            Vanuit Brussel de N8 op naar Ninove, thv Schepdaal, daar was er vroeger ook ééntje, en ergens in de wallonie. Ik heb daar al 10 jaar niets meer over gehoord, onder welke steen komt die nu uitgekropen ?
            inderdaad, is al langer dan 10j hoor, zelfs 20j geleden denk ik. Stond aangeduid met matrixborden: "Groene Golf".

            Vorig weekend zag ik wel een goed alternatief (maar dan eerder voor in bebouwde kommen) in Vinderhoute: als je te snel rijdt op een bepaald punt, wordt het aan de volgende lichten rood. Geniaal toch?
            Last edited by Bompa; 02/12/2011, 00:50.
            __________________________

            2015 Volvo V60 D2 aut.
            2003 Volvo S60 2.4 benzine

            Comment


            • #7
              Baan Hasselt-Houthalen is er ook zo'n stuk.

              Wel raar, komt daar zo'n bord oplichten met GROENE GOLF op, terwijl ik met een Grijze Mazda rij.

              Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                Vorig weekend zag ik wel een goed alternatief (maar dan eerder voor in bebouwde kommen) in Vinderhoute: als je te snel rijdt op een bepaald punt, wordt het aan de volgende lichten rood. Geniaal toch?
                zo geniaal dat de partij van de andere kant voor het rood mag staan
                hopelijk testen niet te veel mensen die doelloos rondrijden dat, en hebben die voor wie het bedoelt is het toch snel door, als het al werkt

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                  Werd 10 jaar geleden in Brugge al gedaan op de N31. Mooi plan wel.

                  toen ik naar brugge ging met men golf zij men moeder die naast mij zat dat opeens. wim je gaat te vlug, want op dat bord staat "opgelet groene golf"
                  maar mama ik heb toch ne zwarte ipv ne groene

                  wimoptiek.be op

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten

                    toen ik naar brugge ging met men golf zij men moeder die naast mij zat dat opeens. wim je gaat te vlug, want op dat bord staat "opgelet groene golf"
                    maar mama ik heb toch ne zwarte ipv ne groene

                    Ik heb een groene golf gekocht, en sindsdien heb ik altijd groen licht.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                      Baan Hasselt-Houthalen is er ook zo'n stuk.

                      Wel raar, komt daar zo'n bord oplichten met GROENE GOLF op, terwijl ik met een Grijze Mazda rij.
                      Idd, en das echt geweldig zo ne groene golf. Dan geraakt ne mens nog es vlot ergens. (in mijn geval dagelijks op mijn werk)

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                        Baan Hasselt-Houthalen is er ook zo'n stuk.
                        Het is die waar ik vorige week reed, denk ik
                        Ik dacht te zien dat de groene golf tegen 80 was, en er was een snelheidslimiet van 70

                        Kan dat ?

                        Comment


                        • #13
                          Nope.

                          Groene golf duid idd 80 aan, maar de max snelheid is er 90.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                            Nope.

                            Groene golf duid idd 80 aan, maar de max snelheid is er 90.
                            'k zal beter opletten volgende keer ... ik had direct ook een Toyota in mijn gat, ge kent dat, met 70 plussers aan het stuur, en met een VTM sticker (if they had one), en het linkervak was leeg

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                              Werd 10 jaar geleden in Brugge al gedaan op de N31. Mooi plan wel.
                              Die is toch afgevoerd en hopelijk binnenkort compleet overbodig, want dan is hun 100-jaar oude plan van de N31 in een tunnel te stoppen al voor een klein deeltje afgerond.

                              Comment


                              • #16
                                QUOTE=Löwe;4784886]Citaat: Oorspronkelijk geplaatst door standaard.be

                                'In onze buurlanden kan je vlot doorrijden van het ene groene verkeerslicht naar het andere, bij ons moet je daarvoor de snelheidslimiet overtreden.' Dat concludeert mobiliteitsorganisatie Touring na een test op 100 gewestwegen. Amper drie ervan heeft een 'groene golf'.
                                Het is een mooie theorie: wie de snelheidslimiet respecteert, moet niet stilstaan voor het rode licht. 'Groene golf' heet het systeem dat onder andere in Nederland consequent wordt toegepast om het verkeer vlot te laten verlopen. Door de afstand tussen twee verkeerslichten te verrekenen met de geldende maximumsnelheid kunnen de bestuurders die zich aan de limieten houden daarvan profiteren zonder af te moeten remmen bij het volgende kruispunt.

                                'Maar België loopt hopeloos achterop', zegt Danny Smagghe van Touring. De mobiliteitsorganisatie pleit er al jaren voor om ook in ons land de verkeerslichten op elkaar af te stemmen en zet haar standpunt nu kracht bij met een uitgebreide test. Wegenwachters en medewerkers van Touring hielden nauwgezet bij waar ze stilstonden en hoe ze konden doorrijden. En de resultaten zijn opvallend: van de honderd geteste gewestwegen zijn er welgeteld drie met een groene golf.

                                'De andere wegen geven een volledig foute boodschap, want daar word je beloond als je te snel rijdt', zegt Smagghe. 'Wie met 110 km per uur rijdt in plaats van de toegelaten 70 of 90 km per uur, kan vlot doorrijden. Wie zich aan de limiet houdt, staat voor het rood. Je zal als automobilist wel al geregeld extra gas gegeven hebben als je in de verte een groen licht ziet. Dat kan niet de bedoeling zijn. Bovendien staan we aan een slecht afgesteld verkeerslicht met z'n allen 6.250 uren onnodig stil. Dat geeft 8 procent meer brandstofverbruik en bijkomende luchtvervuiling.'

                                Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) kondigde vorige week nog aan dat ze in heel Antwerpen slimme verkeerslichten wil plaatsen die zich automatisch afstellen op basis van de spitsuren. 'Goed idee, maar een groene golf is goedkoper en kan sneller ingevoerd worden', zegt Smagghe. 'Het kan heel eenvoudig door de lichten zo te synchroniseren dat de verkeersstroom met auto's groen krijgt als ze het volgende licht naderen.'

                                Touring pleit voor een team naar het voorbeeld van het 'Groene Golf Team' in Nederland, dat het hele land rondrijdt - in graskleurige Volkswagens, of wat dacht u? - om verkeerlichten op kruispunten en grote wegen zo op elkaar af te stemmen dat de files oplossen. 'Daar winnen ze 30 keer de kostprijs van het structureel onderhoud terug.'[/QUOTE]

                                Tjonge, tjonge, tjonge, is er weer eentje wakker geworden. Hoe komen ze er toch bij!!! Waarom moet het hier altijd zolang duren?
                                Zo zijn er wel honderden mogelijkheden hier in Vlaanderen. Eén stom voorbeeld, de N49/E34 tussen Zelzate en Knokke-Heist. Er moeten daar helemaal geen kruispunten meer overbrugd worden. Er zijn al een paar nutteloze bruggen geplaatst (financieël dan) tussen het traject Antwerpen > Zelzate. Slimme verkeerslichten zouden hier de betere oplossing zijn (geweest). Het geld dat men zou uitsparen had/zou men beter in de overbrugging van de kruispunten op de A12/ Boomsesteenweg Antwerpen > Boom kunnen gebruiken. Daar zijn bruggen absoluut nodig en zouden slimme verkeerslichten geen nut hebben, dit in tegenstelling met de N49.
                                Hoe komen de "bedenkers" toch altijd aan van die jobekes?
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                  inderdaad, is al langer dan 10j hoor, zelfs 20j geleden denk ik. Stond aangeduid met matrixborden: "Groene Golf".

                                  Vorig weekend zag ik wel een goed alternatief (maar dan eerder voor in bebouwde kommen) in Vinderhoute: als je te snel rijdt op een bepaald punt, wordt het aan de volgende lichten rood. Geniaal toch?
                                  In de Kerkhofstraat in Boom staat er ook zo eentje. Prima zo, ware het niet dat....zie hier onder...

                                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  zo geniaal dat de partij van de andere kant voor het rood mag staan
                                  hopelijk testen niet te veel mensen die doelloos rondrijden dat, en hebben die voor wie het bedoelt is het toch snel door, als het al werkt
                                  Inderdaad, er is er altijd wel eentje die net achter je of langs de andere zijde te hard komt aangereden en mag jij er mee voorstaan.
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Als ik op de N80 Sint-Truiden - Hasselt een constante snelheid van 90 à 95 km/h kan aanhouden dan heb ik altijd groen (max toegelaten snelheid is daar 120 km/h).

                                    De drie lichten in Sint-Truiden zelf niet meegetelt.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • #19
                                      Verkeerslichten op 93 procent van gewestwegen zijn verkeerd afgesteld http://www.standaard.be/cnt/dmf20140502_059 Helaas dus nog maar kleine verbetering gebeurd

                                      Comment

                                      Working...
                                      X