Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Parkeerbelasting Maastricht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Parkeerbelasting Maastricht

Vandaag vonden we na lange tijd zoeken een parkeerplaats in Maastricht, Nederland. We zagen dat er een parkeermeter stond, betaalden aan het enorm hoge tarief van 2,6€ per uur met al het kleingeld dat we bij hadden tot 14u52. Toen we terugkwamen rond 15u20 (de les die we gingen volgen was uitgelopen) zat er een ticketje onder ruitenwisser... 52,90€, aub.

We waren dus 25 tot 30 minuten te laat, en vinden dat bedrag echt wel extreem hoog. Op het ticket staat vermeld dat het om een parkeerbelasting gaat, dus geen "boete", van de gemeente Maastricht, dus niet nationaal.

Nu vragen we ons af wat er kan gebeuren als we niet betalen? Meer in het bijzonder:
    - Kunnen ze je dagvaarden in Nederland, of moet dat in België gebeuren?
    - Trekt men een foto van het voertuig als men de retributie opmaakt?
    - Heeft de gemeente Maastricht toegang tot de DIV in België voor het opvragen van gegevens betreffende de nummerplaat?
    - Is de kans groot dat we hier nog iets van horen?

Zijn er mensen die reeds iets dergelijks hebben meegemaakt? Het is alleszins een exuberant bedrag, iets van een 10 of 15€ zouden we nog mee kunnen leven...

Alvast bedankt voor de respons!
    BMW F10 535d
    Je moet nooit sneller rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Tja, Maastricht is een stad die al jaar en dag kreunt onder het autoverkeer en daar dus ook deftig munt uit slaat door onder andere stevige parkeertarieven en enthousiaste controle op betaling.
    €2,60/uur is idd al behoorlijk, maar niet extreem naar mijn mening. Ga eens naar Amsterdam met de auto ?
    Maar ik vraag mij dan wel af waar in Maastricht ge precies zat, want der zijn toch verschillende ondergrondse parkeergarages ?
    Anyway, de bekeuring is idd fors, maar hier (Antwerpen) is het ook al 23€ (dagtarief) wat ge aan uw been hebt hoor ? Misschien dat ze in M'tricht ook tellen aan dagtarief + surplus ?
    Uit eigen ervaring kan ik enkel zeggen dat snelheidsovertredingen in Nederland (vastgesteld door de politie) wel worden doorgestuurd.
    Ge kunt eens proberen met te wachten, maar dan loopt ge natuurlijk het risico dat uw bedrag nog verhoogd gaat worden hé

Comment

Onder een ander zijn ruitenwisser steken en hopen dat die betaalt?

Comment

Ik ben enkele jaren ook eens naar Maastricht geweest in de eindejaarsperiode. NOOIT MEER heb ik toen gezworen. Enkel en alleen al om in het centrum te geraken hebben we toen al meer dan één uur in de file gestaan, vooral te wijten aan de afstelling van de verkeerslichten daar. Parkeerplaats was inderdaad ook heel moeilijk te vinden, we hebben de auto ergens in een wijk moeten parkeren en een heel eind te voet moeten gaan... Het bleek toen totaal niet de moeite waard te zijn, de binnenstad. Ons humeur was trouwens al te ver gezakt om nog veel te genieten.

Comment

Ik zou nog niet direct betalen, hoe gierig die "hollenders" ook zijn het is goed mogelijk dat je er niks meer van hoort. Dat was toch bij mijn pa het geval ook niet veel te laat maar toch een heel bedraag, je mag eigenlijk nog van geluk spreken dat ze je niet getakeld hebben wat ook vaak gebeurt.

Tip: probeer niet altijd wanhopig een plaatsje onder het vrijthof of in het centrum te zoeken, maar wees niet lui en parkeer je net buiten het centrum en wandel 10 minuutjes.
          2012 E92 Bmw 335i DKG
          1991 E30 320i

Comment

Maastricht is voor mij 10min van thuis (het is te doen met de fiets, maar wij gaan vooral om te shoppen en dan heb je een koffer nodig) en ik kom er minstens 2 keer per maand. In totaal heb ik al 2 boetes van 50euro gehad en steeds meteen betaald. Ze volgen dat goed op hoor, geen schrik.
            Uit gemak parkeer ik meestal onder het Vrijthof, maar daar schrok ik laatst toch ook wel even: 16euro voor een paar uurtjes. Een parkeerplaats net buiten de ring is aan te raden inderdaad, maar je moet de afstand dan ook willen lopen met pak en zak. Goeie tip is ook om met 4 vrienden te gaan, ieder betaalt 1/4de, dat maakt de rekening ook al dragelijker.

Comment

maastricht parkeer je best in Q-park de griendt ofzoiets, redelijk duur maar goedkoper dan die "verkeersbelasting"
              andere optie is parkeren enkele meters verder aan de Jumbo/Mediamarkt maar da's dan openlucht en "iets" goedkoper (is ook van q-park)

ouders hebben lang geleden ook geweigerd te betalen, veel aanmaningen gekregen en op een bepaald moment gestopt. zijn ook nooit meer daar geweest

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                Ik ben enkele jaren ook eens naar Maastricht geweest in de eindejaarsperiode. NOOIT MEER heb ik toen gezworen. Enkel en alleen al om in het centrum te geraken hebben we toen al meer dan één uur in de file gestaan, vooral te wijten aan de afstelling van de verkeerslichten daar. Parkeerplaats was inderdaad ook heel moeilijk te vinden, we hebben de auto ergens in een wijk moeten parkeren en een heel eind te voet moeten gaan... Het bleek toen totaal niet de moeite waard te zijn, de binnenstad. Ons humeur was trouwens al te ver gezakt om nog veel te genieten.
                Dat gaat op voor iedere oude binnenstad in de eindejaarsperiode hé

Comment

Bedankt voor de vele reacties

- Amsterdam met de auto lijkt me inderdaad een nog grotere "nee-daar-gaan-we-niet-heen-met-de-auto".
                  - Waar we exact zaten...Ehm... We stonden uiteindelijk geparkeerd aan een stadspoort, bij een stadsomwalling - denk ik. We hadden al een drietal parkeer-rondjes gereden en hadden een 3-tal parkings geprobeerd. Eén ondergrondse parking was volzet en we hadden geen idee dat er nog ergens ondergrondse parkings waren. Dat systeem is natuurlijk veel beter; gewoon betalen als je vertrekt.

- onder 'n ander z'n ruitenwisser steken kwam ook meteen bij ons op , helaas staat onze nummerplaat op het ticketje.

Nu, we gaan zowiezo wachten tot er een brief bij mijn maat thuis arriveert (het was zijn auto). Als hij besluit te betalen, doen we dat bedrag gewoon in 2 wat het toch iets draaglijker maakt .

Lesje geleerd dus .
                  BMW F10 535d

Comment

Gewoon wegsmijten, en moesten ge nog iets krijgen doen of ge van niks weet
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Moest ge der nog eens naartoe gaan hé, achter de Sphinx is ook een flinke parking en dat zou zowaar betaalbaar moeten zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk Berichten
                        Moest ge der nog eens naartoe gaan hé, achter de Sphinx is ook een flinke parking en dat zou zowaar betaalbaar moeten zijn
                        idd, dat is blijkbaar de parking waar wij eens stonden.

7€ / dag
                        Database error.
                        The database has encountered a problem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk Berichten
                          Sphinx is betaalbaar en is toch vlak bij het centrum, 5min lopen.

Comment

Bedankt voor de tip . Volgende keer wat vroeger vertrekken dus en die parking in de gps steken. We gaan nu zowiezo afwachten of/wanneer er iets in de bus valt...
                            BMW F10 535d

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk Berichten
                              Tip: probeer niet altijd wanhopig een plaatsje onder het vrijthof of in het centrum te zoeken, maar wees niet lui en parkeer je net buiten het centrum en wandel 10 minuutjes.

zoiets heb ik ook eens geprobeerd in het ''mooie'' antwerpen.... auto net buiten het centrum te parkeren......
                              hoe het afgelopen was?
                              ik was verdomt goed verdwaald, en mocht aan de o zo vriendelijke belgische politie agentje vragen of hij mij kon helpen. wat dus niet gebeurde.
                              had alsnog een wielklem onder mijn auto.........

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eland-Runner Bekijk Berichten
                                zoiets heb ik ook eens geprobeerd in het ''mooie'' antwerpen.... auto net buiten het centrum te parkeren......
                                hoe het afgelopen was?
                                ik was verdomt goed verdwaald, en mocht aan de o zo vriendelijke belgische politie agentje vragen of hij mij kon helpen. wat dus niet gebeurde.
                                had alsnog een wielklem onder mijn auto.........
                                Een stadsplannetje, tikje ouderwets, is goedkoop en werkt altijd. Wel effe aanduiden waar ge geparkeerd staat natuurlijk.
                                En die wat die wielklem gestoken heeft kan niet weten dat gij verdwaald zijt hé
                                Maar waarom zo moeilijk doen ? Zo duur is Antwerpen nu ook weer niet voor te parkeren (zeker in vergelijking met de steden in Nederland) en als ge de p-borden volgt komt ge toch altijd wel aan een parkeergarage ?

Comment

ze steken toch niet zomaar een wielklem, of vergis ik me? Ik dacht enkel bij onbetaalde boetes of achtergelaten voertuigen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                                    ze steken toch niet zomaar een wielklem, of vergis ik me? Ik dacht enkel bij onbetaalde boetes of achtergelaten voertuigen
                                    Misschien de Antwerpse tactiek om zeker te zijn dat buitenlanders hun boete ook effectief betalen

Comment

In Maastricht kom ik ook regelmatig, maar dan meestal pas 's avonds.
                                      Aan het station zijn er meestal behoorlijk wat plaatsen vrij (of komen er toch snel vrij als je ff een rondje rijdt).
                                      Ze doen er het laatste jaar ook alles aan om bepaalde "toeristen" te weren. Dat heeft hier misschien ook wat mee te maken aangezien ze een buitenlandse plaat opmerken.
                                      Niettemin, gezien dit bedrag kan je volgens mij altijd de kat uit de boom kijken, ff wachten om te zien of ze wel degelijk een aanmaning versturen, en dan alsnog (verdeeld) betalen. Die tactiek heeft me in ieder geval al eens een boete bespaard.
                                      Nederland heeft dan wel een "sterke band" met de Belgische administratie, maar een ticket verliezen kan iedereen overkomen hè Volgens mij verhogen ze het bedrag ook niet bij de eerste aanmaning.

Groet,

Comment

Parkeren in hartje centrum kan perfect in Mosae Forum. Laat je niet afschrikken door de lange rij, Parkeergarage Mosae Forum heeft 1082 parkeerplaatsen. Als je voor meer dan 25 euro besteld in de Jumbo supermarkt (onder aan de roltrap ) krijg je het eerste uur gratis parkeren. Dus -2.6 euro.
                                        Ik kom in heel veel steden, maar de Nederlanders hebben het toch mooi in orde. Parkeren is zelden een probleem en ook in Maastricht niet. Vergelijk Maastricht eens met Aken, Luik of Hasselt. De Euregio driehoek.
                                        Dan moet toch gezegd dat de parkeer accommodaties in Maastricht en Aken een stuk beter zijn dan in Luik of Hasselt.

Comment

Working...
                                        X