Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto kopen in België

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto kopen in België

Beste forummers,

Het zal voor de meesten van jullie de normaalste zaak van de wereld zijn, maar ik heb mijn hele leven in Nederland gewoond (ben wel gewoon Belg, geen vrees!) en ken de procedure dus niet.

Ik ben nu voor mijn studie verhuisd naar Riemst en zal dus voor de eerste keer in mijn leven een Belgische auto moeten kopen, inschrijven en verzekeren.

In Nederland was het heel erg makkelijk: auto kopen met keuring, met verkoper naar postkantoor, wagen op naam koper zetten, klaar.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het zit in België.. Kan iemand me hier het volledige proces uitleggen van zogezegd proefrit tot rijklaar, ingeschreven en verzekerd op mijn eigen naam?

Kon hier met de zoekfunctie niets nuttigs over vinden, jammer genoeg..

Alvast bedankt !!!

hier moet de verkoper de wagen laten keuren voor verkoop, koop dus enkel een wagen die hiermee in orde is

met dat papier ga je naar de verzekering, zij vullen alles in en sturen de aanvraag tot inschrijving in..na enkele dagen krijg je thuis je nummerplaat in de brievenbus en kan je rijden
    enkele weken later krijg je dan de rekening in de brievenbus voor je BIV (belasting op in verkeersbrenging) en je jaarlijkse rijtaks.

de hoogte van deze taks is afhankelijk van de motorisatie van je wagen

in tegenstelling tot in NL blijft hier de nummerplaat bij een persoon, en niet bij een wagen

Comment

Ga op zoek naar een auto die gekeurd is voor verkoop. Je krijgt dan een "aanvraag tot inschrijving voertuig" mee, die 2 maand geldig is vanaf de datum van keuring (let dus op dat je geen vervallen exemplaar meekrijgt). Hiermee ga je naar een verzekeringsagent, om een verzekering af te sluiten. Hij stuurt het document door naar de Dienst Inschrijvingen Voertuigen, die je een inschrijvingsbewijs en nummerplaat bezorgen (de achterste "krijg" je van hen (25 euro), de voorste moet je zelf laten maken).
      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Gezien uwe leeftijd, doe uzelf een plezier en informeer VOORAF bij de verzekeraar wat een polis naar wens voor de specifieke wagen moet kosten. Een kwestie van onaangename verassingen te vermijden.
        Want wat betreft verzekering is België een stuk duurder als Nederland (de jaarlijkse wegentaks is dan weer een stuk interessanter hier, de beruchte kwaliteit van het wegennet krijgt ge der dan wel gratis en voor niks bij )

Comment

Zorg er ook voor dat je het inschrijvingsbewijs (roze kaart) van de vorige eigenaar meekrijgt.
          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Ah, super wat een reacties!

Ik ben al op internet aan het kijken geweest voor premies.. was wel even schrikken inderdaad.. waar ik voor mijn E36 323i in Nederland ong 900E per jaar kwijt was, zit ik hier gemiddeld aan een 2500E.

Mijn standaard dan maar wat verlagen en een leuk Peugeootje kopen of zo.. Ben toch nog maar een student, dus meer heb ik in feite niet nodig.

Al een leuke kandidaat gezien; is gekeurd voor de verkoop en heeft roze formulier, zo is in de advertentie te lezen. Wagen staat in Tessenderlo, woon zelf in Riemst.

Is het mogelijk om, indien ik de wagen koop, er mee naar huis te rijden? Of dien ik de papieren vooraf in te dienen bij een verzekeringsconsulent?

Nogmaals bedankt!

Comment

Als je alles 100% volgens het boekje wil doen, moet je eerst de documenten meenemen, dan je nummerplaten aanvragen en pas daarna de auto ophalen.
              Je kan echter ook de verzekering van een andere wagen voor één dag overzetten op je nieuwe, je bent dan wel verzekerd maar mocht je onderweg een politiecontrole tegenkomen, heb je een probleem (je auto is immers niet correct ingeschreven).
              Wat je soms ook kan doen, is vragen dat de verkoper de auto met zijn nummerplaten tot bij jou brengt (evt tegen vergoeding).
              Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Je kan ook als particulier een 2°dehandsauto kopen zonder TC als je dat zo overéénkomt met de verkoper. Er zijn 2 manieren om zelf naar de controle te gaan, ofwel ga je met de nummerplaten van de vorige eigenaar (indien mogelijk), of je (laat) gaan door een garage. Door een garage laten gaan is eigenlijk iemand contacteren die voor jou met de auto wil gaan, op autosite's vindt je gewoonlijk veel kandidaten die zich aanbieden, en voor +/- 100 ben je gesteld.

Comment

Ik heb een wagen op het oog die pas gekeurd is voor verkoop, inc. roze formulier. Ga er dadelijk eens naar kijken. Verkoper had aangeboden om, als ik de auto wil overnemen, deze tot bij mij thuis te brengen. Dan hoef ik niet zodra ik de platen eenmaal heb nogmaals naar zijn thuisadres te gaan !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fitch Bekijk Berichten
                    Ah, super wat een reacties!

Ik ben al op internet aan het kijken geweest voor premies.. was wel even schrikken inderdaad.. waar ik voor mijn E36 323i in Nederland ong 900E per jaar kwijt was, zit ik hier gemiddeld aan een 2500E.

Mijn standaard dan maar wat verlagen en een leuk Peugeootje kopen of zo.. Ben toch nog maar een student, dus meer heb ik in feite niet nodig.

Al een leuke kandidaat gezien; is gekeurd voor de verkoop en heeft roze formulier, zo is in de advertentie te lezen. Wagen staat in Tessenderlo, woon zelf in Riemst.

Is het mogelijk om, indien ik de wagen koop, er mee naar huis te rijden?
                    Neen, dat gaat niet. Welkom in Belgie, land van inefficiente administratie!

Je kan ofwel een plaat van een andere (door u of kennis ingeschreven) wagen voor de verplaatsing op de nieuwe wagen hangen ... maar dat is niet legaal in feite. Zelfs als je uw verzekeraar op de hoogte brengt (hij zal wel zeggen dat het OK is trouwens, omdat zij dit constant zo doen). Die andere wagen zit dan een dag zonder plak trouwens, en die mag niet op de openbare weg staan, zonder plak.

Een alternatief is de wagen op de plak van de vorige eigenaar naar uw huis brengen. Maar die man zal dat niet graag doen, en je moet hem minstens zelf terugbrengen dan (die man, bedoel ik dan)

Je ziet, zelfs de meest voor de hand liggende zaken zijn in dit apenland nog niet geregeld.

Je kan ook voor 75 euro een Z-plaat huren van een garage, ook dit is illegaal, maar er is zelfs een kans dat je niet door de politie wordt tegengehouden. Nadeel is dat je een garagist moet vinden die dit, tegen ruime betaling, wil doen. 100% illegaal, beiden zijn strafbaar op dat moment.

Eens je dit gedaan hebt, en je hebt GEEN keuring voor verkoop, dan moet de wagen nog naar de keuring. Remember : geen platen he, want die krijg je niet als je niet gekeurd bent. Zorg dus voor dat papier van keuring voor verkoop !!! En met geldige datum, uiteraard (3 maand geldig denk ik)
                    Last edited by ; 28/12/2011, 14:37.

Comment

goed om te weten thx voor deze info
                      Last edited by ; 14/01/2012, 19:37.

Comment

Working...
                      X