Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chauffeurs met firmawagens zijn brokkenpiloten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
    Ik volg dat toch niet helemaal hoor wat hier wordt gezegd over stimulans en dergelijke.

    Ik heb een bedrijfswagen en heb totaal geen hoge functie of verloning of wat dan ook. Veel mensen redeneren zo van gij hebt een bedrijfswagen, gij moet wel veel verdienen.

    De enige reden dat ik dat krijg is omdat ik mijn dagen bij klanten moet presteren en ze mijn loon willen drukken. Soms moet ik meer dan 100 kilometer rijden en dan pas begint mijn werkdag van minstens 8 uur waarna ik nog is 100 kilometer terug mag. Als ik dat uitleg aan de mensen zijn ze vaak al veel minder jaloers.
    't is dat wat ik hem probeerde uit te leggen. 't Leukste voorbeeld waren de secretaresses bij ons. Géén hoge functie, géén stimulansen nodig, géén verre verplaatsingen maar wél een firmawagen. 't Kwam 't baasje gewoon financieel voordeliger uit.

    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
    Bij mijn vorige werkgever moest ik maar sporadisch naar klanten en reed ik met mijn eigen wagen tegen een vergoeding aan 12 frank de kilometer. Toen kreeg ik eigenlijk meer dan ik nu heb. Uiteraard kan ik mijn bedrijfswagen ook prive gebruiken nu.

    Mensen met een bedrijfswagen mogen niet klagen, maar mensen zonder moeten het ook allemaal niet te rooskleurig inzien. Dan zou dergelijke berichtgeving misschien door iedereen genuanceerd worden.
    Of het nu aan de vrij lage gemiddelde leeftijd van 't forum ligt, of nét niet...'k zou 't niet weten maar ik heb hier ook al een paar keer proberen uit te leggen dat een firmawagen in héél wat gevallen nét niet het voordeligste uitkomt!

    Ik krijg momenteel voor m'n verplaatsingen voor 't werk een mooie kilometervergoeding, 35 eurocent per gereden km voor 't werk incl woon-werk verkeer. Gemiddeld rij ik per jaar voor 't werk 17.000km, daarvoor ontvang ik dus 5950 euro.

    Trek daarvan m'n brandstof af, m'n onderhoudsbeurten in 1 jaar, m'n verzekering en m'n taksen. (ik rij op gas, maar om de vergelijking met een firmabak te houden reken ik diesel)
    • [17.000 km à 6l/100km à €1/liter =] € 1020
    • verzekering (afgerond om makkelijk te rekenen) € 500
    • taksen (afgerond om makkelijk te rekenen) € 500
    • onderhoud (afgerond om makkelijk te rekenen, servicebeurten, banden ed incl) € 1000


    Van die € 5950 blijft dus nog 2930 euro over.

    Per jaar nog is gemiddeld 5000 persoonlijke km's rekenen (weekend + verlof, ruim gemeten), dus nog eens [5000km à 6l/100km à €1/l =] €300 aftrekken.

    Blijft er dus 2630 euro over om per jaar andere dingen mee te doen, te sparen voor een volgende wagen of eventueel bij de verzekering bij te leggen voor een omnium (wat ik momenteel doe). Als ik m'n wagen verkoop heb ik daarbijkomend nog is inruilwaarde ook.

    Momenteel komt een eigen wagen me dus financieel beter uit dan een firmawagen.


    Uiteraard kan dit allemaal omslaan wanneer ik in een hogere belastingsschaal zou vallen door loonsverhoging. Dán kan een firmawagen fiscaal gezien interessanter zijn.

    Maar nu hoop ik enkel aan te tonen wat velen verkeerd lijken te denken: een firmawagen is niet altijd interressanter als werknemer
    Last edited by ; 03/11/2006, 22:39.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
      een firmagen is niet altijd interressanter als werknemer
      ow, 't zit 'm in de genen?

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld
        ow, 't zit 'm in de genen?
        zak.

        Als ik 't zo is nalees staat 't eigenlijk bol van de spellingsfouten. Achja, 't is voor iedereen vrijdagavond.
        Last edited by ; 03/11/2006, 22:43.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
          ik denk dat de meeste bedrijven wel nota maken van het aantal schadegevallen per werknemer als het de spuigaten uitloopt zullen zij zelf wel ingrijpen, oplossingen genoeg.
          De topictitel is als uitspraak nogal overroepen.
          Voila hier kan ik mij in vinden.
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
            Voila hier kan ik mij in vinden.
            Enin 't mijne niet?
            leuke forumcollega bij jij.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
              De topictitel is als uitspraak nogal overroepen.
              Uiteraard, maar je moet schokkeren om aandacht te trekken he

              Wat kan mij het schelen wie hoeveel schadegevallen heeft, zolang ze mijn wagentje niet aanraken mogen ze botsen zoveel ze willen.. Het leek me gewoonweg een prima discussiepunt. En een discussie gaat nu eenmaal beter op gang als de moderator een zeer scherpe beginstelling formuleert.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                Meer brokken met bedrijfsauto

                Nederlandse bestuurders van leasingwagens berokkenen 2,5 keer zoveel schade als chauffeurs die met hun eigen auto rijden. Hun Belgische collega's moeten daar niet veel voor onderdoen, blijkt uit een rondvraag.
                (..) Andere verzekeraars spreken van verschillen tussen bedrijven, maar niemand ontkent dat chauffeurs van bedrijfswagens vaker aangifte doen van ongevallen.

                Daar is ook een verklaring voor. ,,In bijna alle gevallen legt een chauffeur van een leasingwagen veel meer kilometers af. (..)

                ,,Bij de meeste bedrijven met een wagenpark geeft men ook alles aan'', (..)
                Er zijn vermoedelijk evenveel incidenten, maar ze worden meer aangegeven bij firmawagens dan bij gewone wagens ...

                Bij mij heeft er een verstrooide vrouw 1 keer tegen mijn auto gereden (zij reed niet met een firmawagen, maar wel door het rood), en driemaal (!) is er tegen mijn wagen gereden, vermoedelijk door een dronken en/of johnnie (wie rijdt er nu om 2 uur 's nachts tegen een wagen, ga het maar na).

                Anyway, volgens mij rijden priverijders gevaarlijker.

                Aja, bij die aanrijdingen van boven, 3 maal vluchtmisdrijf van de tegenpartij.

                Comment


                • #48
                  in dit topic staat een pak gezever dat gebaseerd is op eigen denkvermogen. De inhoud hier trekt dus op gene zak.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant
                    in dit topic staat een pak gezever dat gebaseerd is op eigen denkvermogen. De inhoud hier trekt dus op gene zak.
                    Is uw reactie ook gebaseerd op uw eigen denkvermogen ?

                    Comment


                    • #50
                      Hey all,

                      Ik ben een firmaketelaar, heb m'n beemer sinds mei 2006, en heb momenteel 41000km. Op jaarbasis zal ik rond de 60000km komen.

                      M'n firmawagen behandel ik als m'n eigen wagen! Kleine schade geef ik dan ook steevast ASAP aan, en ik rij binnen de grenzen....

                      Daar teken je afterall ook voor bij in ontvangstname.

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door reVel
                        Maar jongen toch, denk jij nu echt dat er geen privéwagens zijn in België?

                        En dat heeft nog jaren geduurd eer Jan met de pet zijn eigen wagen had!


                        Het is een feit dat de automobilisten met een firmawagen een meer asociale rijstijl. Maar ze rijden ook een pak meer, wat hun hogere aantal botsingen vooral verklaart.
                        Ik heb inderdaad geen flauw benul hoeveel privéwagen vs firmawagens in Belgie zijn. Mijn vrienden rijden kwasie allemaal met firmawagens. Het is toch een feit dat privéwagens veel minder km's doen dan gemiddelde firmawagens. Ok, je heb uitzonderingen ... mijne schoonpa is arbiter en doet wel met zijn privéauto +/- 35.000 km op een jaar. Formule is simpel: hoe meer km's hoe meer risico op aanrijdingen maar ook hoe meer ervaring in t'verkeer. Ik merk ook op dat die povere rijervaring op te merken valt in t'weekend.

                        Wat mij ook opvalt (vooral in mijn kennissenkring) dat van wanneer de wagen meer dan 25.000 euro kost, het voor 90% sowieso een firmawagen betreft ...
                        AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.


                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO
                          van wanneer de wagen meer dan 25.000 euro kost, het voor 90% sowieso een firmawagen betreft ...
                          Waar blijf je het halen...

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door xit2050
                            Waar blijf je het halen...
                            Lees de statistieken. Kun je terugvinden bij het Ministerie van Verkeer.
                            AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.


                            Comment


                            • #54
                              90% ... kan niet.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door reVel
                                90% ... kan niet.
                                Inderdaad, misschien wat overdreven. Ik heb wel al eerder gezegd dat de duurdere automobiels (hoger dan 25.000 euro) naar de toekomst nog bijna enkel bestemd zijn voor autofreaks die nog bij ma en pa slapen en "gekregen" firmawagens.

                                In Nederland kennen ze al dat probleem. Daar is een BMW 5-reeks enkel bestemd voor Rijken. Reden ... bekijk daar de woonprijzen ... en België is goed opweg naar zo'n situatie.
                                AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.


                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO
                                  Inderdaad, misschien wat overdreven. Ik heb wel al eerder gezegd dat de duurdere automobiels (hoger dan 25.000 euro) naar de toekomst nog bijna enkel bestemd zijn voor autofreaks die nog bij ma en pa slapen en "gekregen" firmawagens.

                                  In Nederland kennen ze al dat probleem. Daar is een BMW 5-reeks enkel bestemd voor Rijken. Reden ... bekijk daar de woonprijzen ... en België is goed opweg naar zo'n situatie.
                                  bekijk in Nederland ook eens de taksen Het zijn niet alleen de woonprijzen die daar doorslag geven op de aankoop van wagens hoor. Om maar een voorbeeld te geven een BMW 530d kost hier €45.500, in Nederland kost die al direct €60.650. Kortom een prijsverschil van om en bij de 15.000 euro, dan moet je dus niet enkel de woonprijzen aanhalen hoor.

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO
                                    Inderdaad, misschien wat overdreven. Ik heb wel al eerder gezegd dat de duurdere automobiels (hoger dan 25.000 euro) naar de toekomst nog bijna enkel bestemd zijn voor autofreaks die nog bij ma en pa slapen en "gekregen" firmawagens.

                                    In Nederland kennen ze al dat probleem. Daar is een BMW 5-reeks enkel bestemd voor Rijken. Reden ... bekijk daar de woonprijzen ... en België is goed opweg naar zo'n situatie.
                                    Dan denk jij verkeerd. Wij hebben het beter dan vorige generaties.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door reVel
                                      Dan denk jij verkeerd. Wij hebben het beter dan vorige generaties.
                                      Ik denk niet verkeerd. De gezinnen moeten veel, teveel lenen voor huiswoonst en hebben nog amper te krijgen van thuis. Er is nog weinig (lees geen) geld over voor ne chique bmw en deze trend zal nog verslechteren. Heeft meermaals in de kranten gestaan. Het zijn de firma's die "het volk" meer dan ooit tevreden kan stellen met het geven van een ferme firmawagen ipv een hoog loon.
                                      AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.


                                      Comment


                                      • #59
                                        wat maakt het eigenlijk uit met wat je rijd, uiteindelijk is en blijft het een vervoermiddel

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO
                                          Ik denk niet verkeerd. De gezinnen moeten veel, teveel lenen voor huiswoonst en hebben nog amper te krijgen van thuis. Er is nog weinig (lees geen) geld over voor ne chique bmw en deze trend zal nog verslechteren. Heeft meermaals in de kranten gestaan. Het zijn de firma's die "het volk" meer dan ooit tevreden kan stellen met het geven van een ferme firmawagen ipv een hoog loon.
                                          ach, je moet het allemaal in z'n context bekijken. Nu moet je op je 30e minstens een dikke bmw rijden om hip, trendy en succesvol te zijn.

                                          't is allemaal niet goedkoper geworden, daar heb je gelijk in. Maar wie roeit met de riemen die hij heeft hoeft heus niet arm te leven.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X