Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
Ik krijg momenteel voor m'n verplaatsingen voor 't werk een mooie kilometervergoeding, 35 eurocent per gereden km voor 't werk incl woon-werk verkeer. Gemiddeld rij ik per jaar voor 't werk 17.000km, daarvoor ontvang ik dus 5950 euro.
Trek daarvan m'n brandstof af, m'n onderhoudsbeurten in 1 jaar, m'n verzekering en m'n taksen. (ik rij op gas, maar om de vergelijking met een firmabak te houden reken ik diesel)
- [17.000 km à 6l/100km à €1/liter =] € 1020
- verzekering (afgerond om makkelijk te rekenen) € 500
- taksen (afgerond om makkelijk te rekenen) € 500
- onderhoud (afgerond om makkelijk te rekenen, servicebeurten, banden ed incl) € 1000
Van die € 5950 blijft dus nog 2930 euro over.
Per jaar nog is gemiddeld 5000 persoonlijke km's rekenen (weekend + verlof, ruim gemeten), dus nog eens [5000km à 6l/100km à €1/l =] €300 aftrekken.
Blijft er dus 2630 euro over om per jaar andere dingen mee te doen, te sparen voor een volgende wagen of eventueel bij de verzekering bij te leggen voor een omnium (wat ik momenteel doe). Als ik m'n wagen verkoop heb ik daarbijkomend nog is inruilwaarde ook.
Momenteel komt een eigen wagen me dus financieel beter uit dan een firmawagen.
Uiteraard kan dit allemaal omslaan wanneer ik in een hogere belastingsschaal zou vallen door loonsverhoging. Dán kan een firmawagen fiscaal gezien interessanter zijn.
Maar nu hoop ik enkel aan te tonen wat velen verkeerd lijken te denken: een firmawagen is niet altijd interressanter als werknemer

Comment