Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trekhaak -> keuring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Trekhaak -> keuring?

    Ik geraak er niet aan uit, de Belgische reglementen zijn weer heel duidelijk

    Stel ik heb een 2011 Renault Mégane Grandtour.
    Ik wil daar een trekhaak op (laten) zetten enkel en alleen om een fietsendrager op te monteren.
    Dus dat zou dan voor een aanhangwagen MTM <750kg zijn.
    De trekhaken die aangeboden worden voor dit voertuig zijn MTM 1300kg. Ik veronderstel dat die 1300kg het max. is dat die auto kan/mag trekken?

    Hoe zit het dan met de keuring? Is het dan een keuring MTM <750kg of >750kg?
    <750kg = 1x keuring voor ingebruikname en dan na 4jaar.
    >750kg = jaarlijkse keuring

    Want heb geen goesting om elk jaar naar de keuring te gaan...

    Dus slaat het regelement op de MTM van de trekhaak of op hoeveel/wat je ermee zal trekken?
    Indien het op MTM slaat dan moet ik een specifieke trekhaak vinden MTM <750kg, dit kan toch niet? Is alleszins onvindbaar voor betreffende wagen...

    Alvast bedankt voor de (eventuele) verduidelijking!

  • #2
    Op onze auto is ook een trekhaak nageplaatst door de garage.
    Als ik het goed begrepen heb dan zijn er twee mogelijkheden:
    Of ge laat hem keuren tot maximaal 750kg en dan is de keuring eenmalig tot den auto vier jaar is. Ze kijken de bevestiging na en verder is het een keuring van men g*t, maar dat ter zijde
    Of ge laat hem keuren voor het maximale dat den auto mag trekken (dus meer dan 750kg) en dan moet ge ieder jaar gaan, ongeacht de leeftijd van den auto.

    Comment


    • #3
      Ok thanks.
      Dus het speelt geen rol welke trekhaak er gemonteerd wordt?
      Enkel bij 1ste keuring zeggen dat het voor een fietsenrek is (<750kg).

      Als ik de GOCA site mag geloven dan lijkt het erop dat er 2 soorten trekhaken bestaan: - en +750kg MTM. Maar ik interpreteer die tekst waarschijnlijk verkeerd dan...?

      Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

      Comment


      • #4
        Bij mijn weten speelt dat gene rol, welke trekhaak dat ge neemt hoor.
        T'is gewoon als ge hem laat keuren voor <750kg dat ge beperkt zijt tot dat gewicht.
        Officieel

        Comment


        • #5
          Ok bedankt!

          Comment


          • #6
            Graag gedaan

            Comment


            • #7
              en maak een afspraak als je naar de keuring gaat. Ge hebt anders veel kans dat je langer staat te wachten in de rij dan dat ze er eigenlijk naar kijken. Ik moest 15 minuten aanschuiven voor 1 minuut werk: auto op de brug zetten en van ver eens geschenen met hun lamp.
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • #8
                Die 'keuring' is idd Als ge der dan toch zijt, dat ze het dan ineens fatsoenlijk doen

                Comment


                • #9
                  och, het beste vond ik nog een goede 8 jaar geleden. Ik had net een andere firmawagen gekregen. Het betrof een nieuwe passat die blijkbaar fout besteld was geweest en de firma wist niet goed wat ze ermee moesten doen. Vermits ik net een nieuwe nodig had, had ik me dan maar 'opgeofferd' om deze in ontvangst te nemen. Daar zat dus ook een trekhaak op, maw keuring dus. Blijkbaar was het toen nog een volledige keuring want de nieuwe auto moest en zou volledig nagezien worden. Bij de roettest was het al prijs: ah, da's een nieuwe, tja dan zullen we de test maar niet doen, bij de lichten ook zo en alle volgende tests ook zo. Uiteindelijk hebben ze enkel de trekhaak nagezien, maar ik heb wel de volle pot (enfin de firma dus) mogen betalen.
                  www.peugeotforum.be

                  Comment

                  Working...
                  X