Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag over roodlichtovertreding

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vraag over roodlichtovertreding

Ik ben in Brussel door een politieagent "geverbaliseerd" geweest voor een roodlichtovertreding.

De situatie: ik sta aan een kruispunt op de kleine Brusselse ring (net voorbij de Leopold II-tunnel) om linksaf te slaan. Er staan verscheidene lichten op dat kruispunt en er staan ook tussenlichten midden op het kruispunt. Ik kom daar elke dag en de auto's gaan daar rijen dik staan om linksaf te slaan. Dit om het achterliggende verkeer dat rechtdoor moet niet op te houden (iets wat niet altijd lukt). Als het dan groen wordt dan moeten de auto's die naast elkaar staan terug inschuiven, want we rijden een straat in dat maar de breedte heeft voor één auto met alle gevolgen van dien: de ene wilt voor de andere, remmende manoeuvres en claxonnerende auto's. Ritsen is voor velen een heel moeilijk concept.

Het is mij nu opgevallen dat de tussenlichten op het kruispunt om linksaf te slaan het laatst groen worden van alle lichten op het kruispunt. Dus als ik eerst sta naast andere auto's op de eerste rij, dan durf ik wel eens 2 seconden voor het groen wordt doorrijden. Ik kijk namelijk naar de lichten links naast mij om groen te worden en niet naar het licht rechts van mij. Ik vergewis er mij ook altijd van dat er geen verkeer meer komt van de straat die ik wil kruisen of dat ze ook al mooi stilstaan voor hun rood licht. Ik doe dit, omdat dit dan toch al één auto minder is die zich in het gewriemel moet wurmen om te "ritsen" naar één rijstrook (de rij is meestal drie, vier auto's dik). Maar het is en blijft natuurlijk een roodlichtovertreding.

Nu staat er een politieagent in burger op de scooter tussen de auto's en die volgt mij en laat mij stilstaan. Hij zegt dat ik een roodlichtovertreding heb gemaakt en dat ik een proces verbaal zal krijgen. En dat is het! De agent rijdt terug door. Hij heeft geen verklaring van mij afgenomen, noch identificatie/rijbewijs gevraagd. Hij heeft zich enkel kenbaar gemaakt als politieagent (door zijn badge te tonen) en dat ik een roodlichtovertreding heb gemaakt en dat ik daar geverbaliseerd zal voor worden. Ik heb hem zelfs ook niet mijn nummerplaat zien noteren (maar die kan hij natuurlijk onthouden).

Nu, ik heb de overtreding gemaakt en ik aanvaard mijn fout. Maar ik vind dit toch een hele rare kort-door-de-bocht manier van verbaliseren en ik vraag mij af of dit zomaar kan. De meeste mensen waartegen ik dit verhaal vertel, zeggen mij dat ik van deze zaak hoogstwaarschijnlijk nooit meer iets zal horen. Ik twijfel toch en een roodlichtovertreding is toch een derdegraadsovertreding. Maar ik vind de manier van verbaliseren toch heel raar. Kunnen ze mij gewoon op die manier verbaliseren?

Natuurlijk kan dat zomaar, ze hoeven je zelfs niet staande te houden om een PV op te stellen.
    AutoMinded.be

Comment

Helaas dit is eigen aan politiestaat België waar alles kan en mag. En er is ook weinig tot niets aan te doen want als het voor een politierechter komt heb je niets te zeggen. Het woord van een agent is hoger dan dit van een burger. Ook al heeft hij het uit zijn duim gezogen dan betaal je nog. Het maakt de politie er wel niet echt populairder op. Je kunt alleen proberen om op je PV te schrijven dat je daar niet bent geweest. Misschien wel iemand in je vriendenkring dit ook getuigen? Ik heb het vroeger zo éénmaal gespeeld en die PV is toen gelukkig de prullemand ingegaan. Mijn vrouw reed door het orange maar de agent schreef rood op. Bij mij stond toen de wagen zogezegd in de garage (aantoonbaar door snel een klein factuur van 25€ te laten maken op die bewuste datum voor nazicht remmen of dergelijke).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk Berichten
        Helaas dit is eigen aan politiestaat België waar alles kan en mag.
        AutoMinded.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk Berichten
          Je kunt alleen proberen om op je PV te schrijven dat je daar niet bent geweest. Misschien wel iemand in je vriendenkring dit ook getuigen? Ik heb het vroeger zo éénmaal gespeeld en die PV is toen gelukkig de prullemand ingegaan. Mijn vrouw reed door het orange maar de agent schreef rood op. Bij mij stond toen de wagen zogezegd in de garage (aantoonbaar door snel een klein factuur van 25€ te laten maken op die bewuste datum voor nazicht remmen of dergelijke).
          Hoe heet dat?

Valsheid in geschrifte ofzoiets?

Comment

Elke Belg doet toch aan valsheid in geschrifte. Bij het invullen van zijn belastingbrief
            En voor 25€ een boete van 150€ uitgespaard. Rendabele oplossing.
            Precies of niemand heeft ooit dergelijke dingen gedaan?
            Vroeger foefelen met de boetezegels. Laat de boetes maar komen. Ze waren toch gratis.

@ janvkn : ik vind België een politiestaat ja maar dat is mijn mening. Niemand moet die volgen!

Comment

Ik zal mijn boete wel braaf betalen. Ik heb nu eenmaal die overtreding ook gemaakt en ik zal dat niet ontkennen.

Ergens ben ik wel blij dat er toch nog politieagenten in Brussel zijn die hun job "proberen" te doen. Alleen jammer dat ze daarmee nu net mij te stekken hebben.

En hopelijk pakken ze ook maar wat dubbelparkeerders in Brussel die zo hopeloos het verkeer doen opstroppen een ganse dag door.

Comment

Een roodlichtkamera laat je toch ook niet stoppen? Je krijgt een paar dagen later de meededeling dat je geld mag overschrijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                  Een roodlichtkamera laat je toch ook niet stoppen? Je krijgt een paar dagen later de meededeling dat je geld mag overschrijven.
                  Is dat niet altijd rechtbank?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
                    Is dat niet altijd rechtbank?
                    Neen, een paar dagen later onmiddellijke inning van € 150
                    2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                    2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                    2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                    2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

Comment

Is inderdaad rechtbank, maar dat komt standaard neer op 150 euro. Tis pas als je het heel gortig maakt dat politierechters daar strengere straffen op heffen.

Comment

een van mijn chauffeurs mocht het ook direct gaan uitleggen op de rechtbank na door het rode licht gereden te zijn(1sec rood=bij afslaan naar links en een paar trage voor hem was hij de lus gepasseerd en bingo). Rechtsbijstand ingeschakeld en die advocaat heeft bijkomend advies gevraagd over die betreffende flitspaal. Na 1,5 jaar vonnis 400 € in het totaal.
                        berekening is via bijdrage tralali en tralala enz en voila : als je 150 moet betalen zal je geluk gehad hebben.Er zijn centjes nodig
                        ik ben geen twijfelaar
                        allez ik denk dat toch

Comment

't zal wel een pak meer zijn dan die 150 eur.

Klant van ons reed in 01/2010 door het rode licht
                          ( ook door vriendelijke agent opgemerkt en géén camera )

Rijverbod van 10 dagen en 437,50 eur boete.

Hopelijk zijn ze in Brussel wat minnelijker

Comment

OI = 150 euro.

Dagvaarding = vrijspraak of min 150 euro + kosten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DarthDavy Bekijk Berichten
                              Is inderdaad rechtbank, maar dat komt standaard neer op 150 euro. Tis pas als je het heel gortig maakt dat politierechters daar strengere straffen op heffen.
                              in Gent rechtbank = 150 € + 15 dagen niet sturen !!!

Comment

Vanop de site van de politie

Graad 3: rechtstreeks gevaar De derde graad behelst de overtredingen die een rechstreeks gevaar inhouden voor de veiligheid van personen en zij die bestaan uit het negeren van de bevelen van bevoegde agenten.
                                Overtreding
                                Tarief
                                Rood verkeerslicht negeren
                                €150
                                Over een witte lijn rijden
                                Inhaalverbod niet naleven
                                Dubbel inhalen waar dit verboden is
                                Inhalen nabij oversteekplaats
                                Voetgangers of fietsers in gevaar brengen
                                Regels betreffende kruisen niet naleven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DarthDavy Bekijk Berichten
                                  ...Nu staat er een politieagent in burger op de scooter tussen de auto's en die volgt mij en laat mij stilstaan....
                                  Hoe is dat in de praktijk verlopen ? Of was het een 'politie-scooter' van een wijkagent ofzo ? Ik zou in de regio Brussel net iets minder geneigd zijn om te stoppen als ik me van geen kwaad bewust ben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
                                    Hoe is dat in de praktijk verlopen ? Of was het een 'politie-scooter' van een wijkagent ofzo ? Ik zou in de regio Brussel net iets minder geneigd zijn om te stoppen als ik me van geen kwaad bewust ben.
                                    In het Brussels verkeer sta je meer stil dan je rijdt, dus zo moeilijk was het niet voor de agent om links lankszij mij te rijden, op mijn raampje te tikken en zijn badge te tonen. Ik doe mijn raampje naar beneden en hij vraagt aan mij of ik Frans of Nederlandstalig ben. Ik antwoord Nederlandstalig en dan zei hij: "Mijnheer, ik ga u bekeuren, want u bent door het rode licht gereden en u wist het." En dan is hij verder gereden naar het volgende rode licht terwijl ik in de rij voor het volgende rode licht achterbleef.

Comment

Working...
                                    X