Opgelet voor wie naar het buitenland gaat deze zomer... artikel uit De Standaard:
Belgische hard- en roodrijders in Frankrijk ontlopen boete niet meer
Alle 28 EU-landen wisselen vanaf november 2013 gegevens uit
Wie in Frankrijk de verkeersregels aan zijn laars lapt, krijgt vanaf 1 juli de boete thuis toegestuurd.
Opgelet voor wie deze zomer naar Frankrijk op vakantie gaat, want wie betrapt wordt op een verkeersinbreuk, kan er zeker van zijn dat hij de boete thuis in de bus krijgt. België en Frankrijk hebben een akkoord gesloten waardoor vanaf 1 juli de gegevens tussen beide landen via de administratie worden uitgewisseld als een verkeersovertreding wordt vastgesteld. Dat zegt Sofie Van Damme van het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV)
Tot nu toe ontsnappen veel buitenlanders die in België geflitst worden, aan een boete. En dat geldt ook omgekeerd. Landen kunnen niet in elkaars databank kijken om na te gaan wie en welk adres er achter een geflitste nummerplaat schuilt. En dus moet het parket van het ene land telkens per individueel geval een vraag richten aan het parket van het andere land, een omslachtige procedure. Bovendien antwoorden die parketten vaak niet.
‘Duitsland, Frankijk, Nederland, Denemarken en Zwitserland antwoorden wel altijd', antwoordt minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) op een vraag van kamerlid Peter Vanvelthoven (SP.A). ‘Luxemburg, Italië, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, Hongarije, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Monaco en de Tsjechische Republiek antwoorden nooit', aldus de minister.
Maar tegen november 2013 zal ook dat tot het verleden behoren. Volgens een Europese richtlijn, die onder Belgisch EU-voorzitterschap is goedgekeurd, zullen de gegevens onder alle 28 EU-lidstaten uitgewisseld worden. Elk land moet een administratief aanspreekpunt aanduiden, zoals het BIVV in België, dat naam en adres van de overtreder moet meedelen.
Het systeem zal gelden voor acht belangrijke verkeersovertredingen: te snel en door het rood rijden, onder invloed van alcohol en drugs rijden, geen gordel dragen, geen helm dragen, niet handenvrij bellen en onterecht gebruikmaken van een rijstrook voor de hulpdiensten.
Alle 28 EU-landen wisselen vanaf november 2013 gegevens uit
Wie in Frankrijk de verkeersregels aan zijn laars lapt, krijgt vanaf 1 juli de boete thuis toegestuurd.
Opgelet voor wie deze zomer naar Frankrijk op vakantie gaat, want wie betrapt wordt op een verkeersinbreuk, kan er zeker van zijn dat hij de boete thuis in de bus krijgt. België en Frankrijk hebben een akkoord gesloten waardoor vanaf 1 juli de gegevens tussen beide landen via de administratie worden uitgewisseld als een verkeersovertreding wordt vastgesteld. Dat zegt Sofie Van Damme van het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV)
Tot nu toe ontsnappen veel buitenlanders die in België geflitst worden, aan een boete. En dat geldt ook omgekeerd. Landen kunnen niet in elkaars databank kijken om na te gaan wie en welk adres er achter een geflitste nummerplaat schuilt. En dus moet het parket van het ene land telkens per individueel geval een vraag richten aan het parket van het andere land, een omslachtige procedure. Bovendien antwoorden die parketten vaak niet.
‘Duitsland, Frankijk, Nederland, Denemarken en Zwitserland antwoorden wel altijd', antwoordt minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) op een vraag van kamerlid Peter Vanvelthoven (SP.A). ‘Luxemburg, Italië, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, Hongarije, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Monaco en de Tsjechische Republiek antwoorden nooit', aldus de minister.
Maar tegen november 2013 zal ook dat tot het verleden behoren. Volgens een Europese richtlijn, die onder Belgisch EU-voorzitterschap is goedgekeurd, zullen de gegevens onder alle 28 EU-lidstaten uitgewisseld worden. Elk land moet een administratief aanspreekpunt aanduiden, zoals het BIVV in België, dat naam en adres van de overtreder moet meedelen.
Het systeem zal gelden voor acht belangrijke verkeersovertredingen: te snel en door het rood rijden, onder invloed van alcohol en drugs rijden, geen gordel dragen, geen helm dragen, niet handenvrij bellen en onterecht gebruikmaken van een rijstrook voor de hulpdiensten.
Comment