Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rotonde's met meerdere rijvakken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Rotonde's met meerdere rijvakken

    Sinds een tijdje is in Roeselare, op het kruispunt tussen de ring en de Brugsesteenweg, onder de nieuwe brug een rotonde met twee rijvakken in gebruik genomen. Mensen uit de regio zullen wel weten wat ik bedoel, maar zulke vind je ook op andere plaatsen in het land.

    Dagelijks passeer ik er meerdere keren en elke keer erger ik me helemaal rot. Het lijkt net alsof de helft van de mensen niet weet wat te doen op een rotonde als deze.
    Mensen die er de eerste afslag afmoeten nemen het binnenste vak, mensen die bijna helemaal het rondje moeten doen de buitenste, mensen die in het midden tussen twee vakken rijden of de bocht afsnijden terwijl je naast hun rijd en ze bijna je zijkant aan gort rijden....

    Ik ben er dan eens over beginnen te denken en ik vroeg me af wie er eigenlijk in fout is moesten er twee auto's in aanraking komen?

    Ligt het aan mij of is dit jullie ook al eerder opgevallen? Ik snap het niet waarom iedereen dat zo moeilijk vind om zich gewoon normaal te begeven op zulke rotonde's...
    "I've tried everything other than jumping out of a plane, but nothing gives you an adrenaline rush like racing a car." (Nigel Mansell)

    Current: Audi A4 S-Line 2.0 Avant (2016)

    Past: BMW 316 dA Touring Steptronic (2014) - Renault Mégane GT 1.9 dCi ( 2014 ) - Ford S-Max 1.8 Duratorq TDCI ( 2010 ) - Ford Focus 1.6 Clipper TDCI ( 2008 ) - Fiat Grande Punto Racing -Italia- ( 2010 )

  • #2
    Das hier in België inderdaad een ramp. Ik zie het ook elke keer als ik aan zo`n rotonde kom. Ze pakken bijna allemaal het buitenste vak. Als ze al die idioten hun rijbewijs eens zouden afpakken, het zou een pak rustiger zijn op de baan.

    Comment


    • #3
      Op kleine rondepunten met dubbele rijvakken als het een beetje druk is ben ik zo'n idioot. Na een paar bijna-botsingen, waarbij ik eens letterlijk over een rondpunt heb moeten rijden omdat de persoon naast mij opeens naar het binnenste vak kwam, hebben ervoor gezorgd dat ik andere bestuurders op zo'n rondepunten niet meer vertrouw...
      Op grotere rondepunten is dat natuurlijk iets anders, maar sommige rondepunten zijn gewoon te klein om het systeem deftig toe te passen naar mijn mening. Vooral door onvoorzichtige medechauffeurs dan.

      Comment


      • #4
        Om welke reden zou je iemand zijn rijbewijs proberen af te nemen. De buitenring staat toch nergens als voorsorteervak ?

        Comment


        • #5
          In België is er geen enkele rotonde die ook effectief een rotonde is. Hier is het meer een kruispunt waar ze in het midden een verhoogje hebben geplaatst, met meer de bedoeling het verkeer af te remmen dan vlot te laten verlopen.

          Dat ze anders eens naar Engeland gaan kijken, daar zit een rotonde tenminste logisch in elkaar, kies je bij het oprijden een vak en kom je automatisch terecht waar je moet zijn.

          Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
            In België is er geen enkele rotonde die ook effectief een rotonde is. Hier is het meer een kruispunt waar ze in het midden een verhoogje hebben geplaatst, met meer de bedoeling het verkeer af te remmen dan vlot te laten verlopen.

            Dat ze anders eens naar Engeland gaan kijken, daar zit een rotonde tenminste logisch in elkaar, kies je bij het oprijden een vak en kom je automatisch terecht waar je moet zijn.
            En wat als je de weg niet kent en 5x het rondje wil rijden om de bordjes goed te lezen?

            Comment


            • #7
              Op dergelijke rotondes moet je inderdaad heel voorzichtig zijn. Ik erger me ook mateloos aan mensen die op het buitenste vak de rotonde opkomen en dan vervolgens van rijvak wisselen om de hoek af te snijden. Wanneer je dan durft te claxonneren dan kijken ze je aan alsof ze van niks weten...

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                En wat als je de weg niet kent en 5x het rondje wil rijden om de bordjes goed te lezen?
                Dan ben je een kluns en hoor je niet thuis op de openbare weg, maar in Plopsaland.

                Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                Comment


                • #9
                  Niemand met een antwoord op mijn vraag wie er in fout zou zijn bij een accident? Want ik hoorde al verschillende dingen
                  "I've tried everything other than jumping out of a plane, but nothing gives you an adrenaline rush like racing a car." (Nigel Mansell)

                  Current: Audi A4 S-Line 2.0 Avant (2016)

                  Past: BMW 316 dA Touring Steptronic (2014) - Renault Mégane GT 1.9 dCi ( 2014 ) - Ford S-Max 1.8 Duratorq TDCI ( 2010 ) - Ford Focus 1.6 Clipper TDCI ( 2008 ) - Fiat Grande Punto Racing -Italia- ( 2010 )

                  Comment


                  • #10
                    Mensen die inhalen op een rondpunt zouden ze hun rijbewijs moeten afnemen, ik zie er echt de reden niet van in om daar inhaalacties te gaan ondernemen.
                    Hoeveel tijd win je daarmee?

                    In nederland zijn de meeste ronde punten met 2 vakken wel goed, de vakken zijn gescheiden met een verhoging, in principe is het daar onmogelijk met elkaar in aanraking te komen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Lester Bekijk Berichten
                      Sinds een tijdje is in Roeselare, op het kruispunt tussen de ring en de Brugsesteenweg, onder de nieuwe brug een rotonde met twee rijvakken in gebruik genomen. Mensen uit de regio zullen wel weten wat ik bedoel, maar zulke vind je ook op andere plaatsen in het land.

                      Dagelijks passeer ik er meerdere keren en elke keer erger ik me helemaal rot. Het lijkt net alsof de helft van de mensen niet weet wat te doen op een rotonde als deze.
                      Mensen die er de eerste afslag afmoeten nemen het binnenste vak, mensen die bijna helemaal het rondje moeten doen de buitenste, mensen die in het midden tussen twee vakken rijden of de bocht afsnijden terwijl je naast hun rijd en ze bijna je zijkant aan gort rijden....

                      Ik ben er dan eens over beginnen te denken en ik vroeg me af wie er eigenlijk in fout is moesten er twee auto's in aanraking komen?

                      Ligt het aan mij of is dit jullie ook al eerder opgevallen? Ik snap het niet waarom iedereen dat zo moeilijk vind om zich gewoon normaal te begeven op zulke rotonde's...
                      Als jij van het binnenste rijvak naar rechts gaar en je bots ben je in fout, lijkt me duidelijk, je voert een maneuver uit.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                        Dan ben je een kluns en hoor je niet thuis op de openbare weg, maar in Plopsaland.
                        tja, als je in belgie het systeem van dat type rotonde haast niet meemaakt (met bijhorende borde voor de rotonde) is dat voor veel mensen moeilijk, denk ik

                        + je moet de rest van de chauffeurs nog kunnen vertrouwen naast jezelf ook

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
                          Mensen die inhalen op een rondpunt zouden ze hun rijbewijs moeten afnemen, ik zie er echt de reden niet van in om daar inhaalacties te gaan ondernemen.
                          Hoeveel tijd win je daarmee?

                          In nederland zijn de meeste ronde punten met 2 vakken wel goed, de vakken zijn gescheiden met een verhoging, in principe is het daar onmogelijk met elkaar in aanraking te komen.
                          in nederland ligt elke dorpskern vol afremmers, zigzaggers, eilandjes etc
                          in belgie beginnen ze daar ook mee, al die eilandjes zijn binnen kortste keren aan gort gereden omdat belgen gewoon niet uit hun doppen kijken

                          ik zou de eerste rotonde met bvb vaak gebruikte ezelsruggen tss de rijvakken wel de eerste dagen eens gaan aanschouwen
                          garantie staan het daar vol met auto's met platte banden omdat ze er los over knallen

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                            Dan ben je een kluns en hoor je niet thuis op de openbare weg, maar in Plopsaland.
                            Hoezo, nog nooit op een plaats gereden waar je de weg niet kent misschien? Wat een belachelijke uitspraak ...
                            Als jij voor de eerste keer op een plaats komt in het buitenland en je komt op een rotonde, weet jij op magische wijze meteen de juiste afslag. Sterk. Je kan natuurlijk afkomen met zever als: je moet op voorhand maar naar de borden zien, maar ik kom toch meer dan eens rotondes tegen waar helemaal geen bord staat voor de rotonde. Of waar voor zwaar verkeer de afritten anders zijn dan aangeduid op de borden. Dan rij ik af en toe eens een rondje op dat rond punt om de weg te zoeken ja. Als ik daarmee al niet thuis hoor op de openbare weg zijn we goed bezig.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lester Bekijk Berichten
                            Niemand met een antwoord op mijn vraag wie er in fout zou zijn bij een accident? Want ik hoorde al verschillende dingen
                            Je moet het zien als een gewone baan met twee vakken in uw richting. Diegene die van vak veranderd moet voorrang verlenen.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              in nederland ligt elke dorpskern vol afremmers, zigzaggers, eilandjes etc
                              in belgie beginnen ze daar ook mee, al die eilandjes zijn binnen kortste keren aan gort gereden omdat belgen gewoon niet uit hun doppen kijken
                              Ja, die nest dat ze tegenwoordig overal neerzetten.
                              Maar dat naar de kloten rijden dat zijn vooral de vrachtwagens en zware bestelagens, ze plaatsen diene brol dan ook zo dat die voertuigen daar niet voorbij kunnen zonder d'r tegen of op te rijden.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • #16
                                ja mss wel, al gebeurt het meestal in weekendnachten...en passeren in holland ook vrachtwagens + de wegen zijn er nog wat smaller

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  ja mss wel, al gebeurt het meestal in weekendnachten...en passeren in holland ook vrachtwagens + de wegen zijn er nog wat smaller
                                  Het is toch nog net iets anders, in Nederland is het nipt, maar mogelijk, in België is het voor auto's makkelijker, maar voor vrachtwagens zijn de hoeken vaak scherper dan in NL en rijden er ook meer tegen die ondingen.
                                  Algemeen gezien natuurlijk, hier in 't dorp hebben ze jaren geleden om het dorp binnen te rijden een soort van chicane gemaakt met borduren en palen erop. Die palen stonden het eerste half jaar elke zondagochtend scheef, zonder uitzondering. Nu maar maandelijks meer.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    in nederland ligt elke dorpskern vol afremmers, zigzaggers, eilandjes etc
                                    in belgie beginnen ze daar ook mee, al die eilandjes zijn binnen kortste keren aan gort gereden omdat belgen gewoon niet uit hun doppen kijken

                                    ik zou de eerste rotonde met bvb vaak gebruikte ezelsruggen tss de rijvakken wel de eerste dagen eens gaan aanschouwen
                                    garantie staan het daar vol met auto's met platte banden omdat ze er los over knallen
                                    In dat geval gaan ze hier toch eerst moeten zorgen dat 'uitzonderlijk transport' over de gemakkelijkste route mag rijden (snelweg),
                                    en niet zoals nu het geval is door de dorpskernen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BobV Bekijk Berichten
                                      In dat geval gaan ze hier toch eerst moeten zorgen dat 'uitzonderlijk transport' over de gemakkelijkste route mag rijden (snelweg),
                                      en niet zoals nu het geval is door de dorpskernen.
                                      Die regel is Europees hoor, niet enkel in België.

                                      Comment


                                      • #20
                                        ik rij zelden over zo'n rondpunt maar als dat gebeurd neem ik de veilige buitenbaan. Een ongeval krijgen omdat je even modelbestuurder wilt spelen, no thanks.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X