Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rotonde's met meerdere rijvakken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    - Op de weg heeft de auto het meeste rechts heeft altijd voorrang (behalve in zéér specifieke gevallen zoals als er pijlen verplichten de mensen van de rechtse vak om op de linkse vak te gaan rijden, dan verliezen ze hun voorrang omdat ze een manoeuvre uitvoeren => veranderen van rijvak)
    - Daarbij iemand die van de linkse vak naar de rechtse vak gaat, voert een manoeuvre uit (veranderen van rijvak) en heeft dus geen voorang.

    In alle gevallen, de persoon op de rechtse vak heeft voorrang.
    Een ronde punt veranderd daar niets aan, dus as jij de baan afsnijdt van iemand die rechts rijdt om een afrit te nemen ben je in fout.

    Mooi voorbeeld is in Knokke bij de grote rond punt bij het buiten rijden van Knokke.
    De meeste die links rijden rijden gewoon rechtdoor voor op de N49 te raken, veelal zonder te denken dat iemand die rechts rijdt wel zou kunnen gewoon rond rijden en niet rechtdoor gaan.
    Het ergste is dat veel die zo van links rechtdoor doorrijden nog van hun neus maken als ze moeten remmen om een ongeval te vermijden...
    2014 Porsche Boxster 981
    2015 BMW serie 2 Cab 220d

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
      Das hier in België inderdaad een ramp. Ik zie het ook elke keer als ik aan zo`n rotonde kom. Ze pakken bijna allemaal het buitenste vak. Als ze al die idioten hun rijbewijs eens zouden afpakken, het zou een pak rustiger zijn op de baan.
      De buitenste vak is wel de juiste hé , men moet ALTIJD het meest rechts mogelijk aanhouden.
      De linkse vak is gemaakt om voorbij te steken.

      Als je dat niet weet, zouden ze misschien toch wel beter jou rijbewijs afpakken
      2014 Porsche Boxster 981
      2015 BMW serie 2 Cab 220d

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk Berichten
        De buitenste vak is wel de juiste hé , men moet ALTIJD het meest rechts mogelijk aanhouden.
        De linkse vak is gemaakt om voorbij te steken.

        Als je dat niet weet, zouden ze misschien toch wel beter jou rijbewijs afpakken
        Wees gerust, dat weet ik wel. Maar vind het persoonlijk wat onlogisch.

        Het zou beter zijn als ze een uitzonderlijke regel maken voor zo`n rotondes. Wie de bv. de eerste afslag pakt, neemt het rechtervak. Wie bv de derde afslag moet hebben, blijft links tot die de tweede afslag voorbij is, en schuift dan op naar het rechtervak en neemt zijn afslag. Als iedereen het op die manier zou doen, wordt niemand gehinderd, en heb je een vlottere doorstroming van het verkeer.

        Nuja, das mijn mening he.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk Berichten
          - Op de weg heeft de auto het meeste rechts heeft altijd voorrang (behalve in zéér specifieke gevallen zoals als er pijlen verplichten de mensen van de rechtse vak om op de linkse vak te gaan rijden, dan verliezen ze hun voorrang omdat ze een manoeuvre uitvoeren => veranderen van rijvak)
          - Daarbij iemand die van de linkse vak naar de rechtse vak gaat, voert een manoeuvre uit (veranderen van rijvak) en heeft dus geen voorang.

          In alle gevallen, de persoon op de rechtse vak heeft voorrang.
          Een ronde punt veranderd daar niets aan, dus as jij de baan afsnijdt van iemand die rechts rijdt om een afrit te nemen ben je in fout.

          Mooi voorbeeld is in Knokke bij de grote rond punt bij het buiten rijden van Knokke.
          De meeste die links rijden rijden gewoon rechtdoor voor op de N49 te raken, veelal zonder te denken dat iemand die rechts rijdt wel zou kunnen gewoon rond rijden en niet rechtdoor gaan.
          Het ergste is dat veel die zo van links rechtdoor doorrijden nog van hun neus maken als ze moeten remmen om een ongeval te vermijden...
          Als je op het rechtse rijvak rijdt en dit valt plots weg, dan heb je voorrang op het verkeer dat op het vak links van u rijdt, ook al ben jij diegene die van vak veranderd.
          Voor de rest zit je juist.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
            Als jij van het binnenste rijvak naar rechts gaar en je bots ben je in fout, lijkt me duidelijk, je voert een maneuver uit.
            ook mijn mening

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
              Mensen die inhalen op een rondpunt zouden ze hun rijbewijs moeten afnemen, ik zie er echt de reden niet van in om daar inhaalacties te gaan ondernemen.
              Hoeveel tijd win je daarmee?
              Op de grotere ronde punten (en op sommige kleinere ook) steek ik altijd voorbij. 99% zit op de rechterkant van de rotonde aan 20/h te rijden, dan ga ik daar mooi op de binnenring aan 40 voorbij. Het laatste waar ik zin in heb is 20 seconden naar rechts geleund te zitten wanneer dit sneller en comfortabeler kan. Het voordeel dat iedereen dan zo traag op de buitenste ring rijd zorgt er ook voor dat ik altijd perfect mij rechts kan zetten voor de afslag.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                Wees gerust, dat weet ik wel. Maar vind het persoonlijk wat onlogisch.

                Het zou beter zijn als ze een uitzonderlijke regel maken voor zo`n rotondes. Wie de bv. de eerste afslag pakt, neemt het rechtervak. Wie bv de derde afslag moet hebben, blijft links tot die de tweede afslag voorbij is, en schuift dan op naar het rechtervak en neemt zijn afslag. Als iedereen het op die manier zou doen, wordt niemand gehinderd, en heb je een vlottere doorstroming van het verkeer.

                Nuja, das mijn mening he.
                Dat is ook ergens de bedoeling van de 2 rijvakken hé, maar dat veranderd NIETS aan de voorrang regels.
                Veelal is er geen tijd om wat jij beschrijft uit te voeren. Vooral zonder risico.
                Zoiets dus :

                rond-point.jpg

                Of zoiets met 3 vakken

                rondpt.gif

                Ik zal weer het mooi voorbeeld van de rondpunt aan het uitrijden van Knokke.
                Juist voor de 'hoofd'afslag die naar de N49 leidt, is er 15m daarvoor een afslag waar ook mensen komen oprijden.
                Dus volgens jouw redenering, zouden die mensen die van deze kleinere afslag komen, en die niet willen de afslag naar de N49 gaan maar verder willen rijden op de rondpunt, ineens op die 15m moeten van rijvak veranderen om de mensen die het meest rechts staan door te laten... en natuurlijk op die 15m moeten dan ook alle mensen die op de linkse vak rijden, en willen afslaan naar de N49, naar de rechtse vak komen en mekaar dus kruisen op die 15m...
                Dat zal pas gigantisch veel ongeval en files veroorzaken.

                Bij het binnen rijden van Knokke zou het zelf nog véél erger zijn tussen de mensen die juist binnenrijden, de mensen die willen rondrijden en afslaan naar het centrum en die die rechtdoor willen.

                Het meest logisch blijft gewoon dat iedereen voornamelijk rechts blijft aanhouden en als hij weet dat hij véél verder moet afslaan (of als er trager rijders zijn), eventjes de linkse vak neemt.
                Dat kruisen zich het minst mogelijk wagen, wat minder ongeval veroorzaakt en het verkeer vloeiend maakt.

                Men moet ook rekening houden dat dit europese standard regels zijn, want als elke land zijn goesting en kleine regels zou hebben op valk van voorrang zou dit hopeloze problemen opleveren.


                nb: in bvb holland, frankrijk, spanje, enz heb je wel specifieke rijvakken om te doen wat jij beschrijft. MAAR ze zijn afgebaken met een verhoogde wat maakt dat je niet zomaar kan van rijvak veranderen en dus VERPLICHT ben om de afslag te nemen waar die rijvak naartoe leidt.

                Jij heb nog betere ronde punten .. kijk dit eens. Genoemd de 'magische rondpunt'
                rond-point-magique-magic-roundabout-1119912.jpg
                Last edited by blue8300; 21/05/2012, 13:39.
                2014 Porsche Boxster 981
                2015 BMW serie 2 Cab 220d

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                  Als je op het rechtse rijvak rijdt en dit valt plots weg, dan heb je voorrang op het verkeer dat op het vak links van u rijdt, ook al ben jij diegene die van vak veranderd.
                  Voor de rest zit je juist.
                  Klopt. Dit is voor de rechtbank uitgevochten geweest tot in cassatie.

                  Hof van Cassatie - 24/11/2000 - Rolnummer C990341N

                  De meest rechts rijdende bestuurder, die ingevolge de aangebrachte signalisatie verplicht is zich met zijn voertuig van de wegvallende rechterrijstrook in de voor hem links gelegen rijstrook te bewegen,geniet voorrang door doorgang;

                  In die omstandigheden maakt het uitwijken naar links van deze bestuurder, die in die rijbeweging steeds zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijft, geen verandering van rijstrook of maneuver uit .
                  AutoMinded.be

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk Berichten
                    De buitenste vak is wel de juiste hé , men moet ALTIJD het meest rechts mogelijk aanhouden.
                    De linkse vak is gemaakt om voorbij te steken.
                    En wat als ik op het linkse -dus het binnenste- vak rijd en iemand snijd me de bocht af?
                    "I've tried everything other than jumping out of a plane, but nothing gives you an adrenaline rush like racing a car." (Nigel Mansell)

                    Current: Audi A4 S-Line 2.0 Avant (2016)

                    Past: BMW 316 dA Touring Steptronic (2014) - Renault Mégane GT 1.9 dCi ( 2014 ) - Ford S-Max 1.8 Duratorq TDCI ( 2010 ) - Ford Focus 1.6 Clipper TDCI ( 2008 ) - Fiat Grande Punto Racing -Italia- ( 2010 )

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Lester Bekijk Berichten
                      En wat als ik op het linkse -dus het binnenste- vak rijd en iemand snijd me de bocht af?
                      De andere persoon verandert van rijvak, dus die voert een manoevre uit en is dus in fout.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Lester Bekijk Berichten
                        En wat als ik op het linkse -dus het binnenste- vak rijd en iemand snijd me de bocht af?

                        Allé jong. Hebben jullie nooit jullie examen af moeten leggen?

                        Een rotonde is niets anders dan een stuk rechte weg met allemaal straten naar rechts (die geen voorrang genieten). Dus als jij om het linkse vak rijdt en iemand van het rechtse rijdt tegen jou, dan is die natuurlijk in fout. net zoals dat op een rechte baan zou zijn.

                        Wil je ergens een afslag nemen en rij je op het linkse vak, dan dien je de mensen rechts van jou voorrang te geven, gezien jij het rechtse vak wenst te kruissen.

                        Allemaal best eenvoudig.
                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                        Motoren & Tjeurisme

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                          Wees gerust, dat weet ik wel. Maar vind het persoonlijk wat onlogisch.

                          Het zou beter zijn als ze een uitzonderlijke regel maken voor zo`n rotondes. Wie de bv. de eerste afslag pakt, neemt het rechtervak. Wie bv de derde afslag moet hebben, blijft links tot die de tweede afslag voorbij is, en schuift dan op naar het rechtervak en neemt zijn afslag. Als iedereen het op die manier zou doen, wordt niemand gehinderd, en heb je een vlottere doorstroming van het verkeer.

                          Nuja, das mijn mening he.
                          Uitzondering? Gewoon een bord neerzetten is genoeg.

                          Comment


                          • #33
                            Dat "rondpunt" aan de brugsesteenweg noemen ze eigenlijk een ovonde... Je kan daar met gemak iemand inhalen, heb al veel zo'n trage pipo's gehad.

                            Ik moet wel zeggen dat het heel verleidelijk is om af te couperen, het gaat gewoon veel sneller en gemakkelijker.

                            Comment

                            Working...
                            X