Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Enkel gekleurde fietspaden op rotonde of weg hebben voorrang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Enkel gekleurde fietspaden op rotonde of weg hebben voorrang

    In nl hebben fietsers bijna nooit voorrang op een rotonde(kl omgekeerde driehoek+kl tandjes op fietspad).Als ze dan voorrang ergens hebben dan is hun fietspad ingekleurd.
    In .be is dat fietspad ook gekleurd als ze voorrang hebben.
    Op een gestippeld fietspad niet ingekleurd over de rijweg heeft een fietser geen voorrang.Toch zijn er van die lepe fietsers met een kl omgekeerd driehoekje voor hun neus toch doorrijden.
    Mijn maat is frank en rijdt toch de rotonde op.
    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

  • #2
    In .be moet een fietspad helemaal niet ingekleurd zijn om voorrang te hebben lees maar eens artikel 12.4bis van de wegcode van 1 december 1975. (ook genoemd het koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg )
    12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
    Evenwel is het inderdaad zo als er een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of een verkeersbord B5 (stop) staat dan heeft een gebruiker van het fietspad geen voorrang maar dit komt voort uit het bord en zegt niets over eventuele voorrang onder andere omstandigheden van het fietspad.
    In .be is het meestal zo als het fietspad op de rotonde zelf ligt heeft het fietspad voorrang, als het fietspad gescheiden van de rotonde ligt heeft een gebruiker van dat fietspad meestal geen voorrang tgv. bord B1. Maar bij een kruispunt zonder borden waar je het fietspad moet dwarsen heeft een (gerechtigd) gebruiker van het fietspad voorrang op het dwarsend verkeer ongeacht of dit van links dan wel van rechts komt (ingevolge voorgenoemd artikel 12.4bis).
    Hoe de situatie in.nl is weet ik niet maar anderen zullen je hier wel meer kunnen over vertellen...
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

    Comment


    • #3
      als de fietsoversteekplaats vierkante blokken heeft : geen voorrang voor fietser
      zijn het lijnen : heeft fietser voorrang

      in theorie althans, in praktijk zie je vaak toch lijnen, en aan oversteekplaats tanden

      foto

      Comment


      • #4
        Het probleem is dat geen hond in Belgie de verkeersregels kent, laat staan toepast.
        Paar dagen gelenden nog gezien, fietster die van haar oren maakt omdat ze vlak voor een auto overstak, de auto kon stoppen, kabaal langs beide kanten, maar de fietster negeerde wel haaietanden....
        Iedereen terug naar de les imo zou niet slecht zijn.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          als de fietsoversteekplaats vierkante blokken heeft : geen voorrang voor fietser
          zijn het lijnen : heeft fietser voorrang

          in theorie althans, in praktijk zie je vaak toch lijnen, en aan oversteekplaats tanden

          foto
          http://www.kapellen.be/file_uploads/2922.pdf
          Je conclusie is juist wat betreft de voorrang maar de achtergrond niet.
          Het eerste beeld is geen fietsoversteekplaats maar gewoon een fietspad dat doorloopt, net zoals de rijbaan voor auto's doorloopt.
          Daar gelden de algemene voorrangsregels zijnde voorrang van rechts tenzij anders aangegeven (bord B1 voor voorrangsweg of B5 voorrangskruispunt).

          De tweede situatie is een echte fietsoversteekplaats en daar heeft de fietser inderdaad geen voorrang aangezien het geen kruispunt betreft.
          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

          Comment


          • #6
            De kleur van het fietspad is irrelevant!!!

            Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
            In nl hebben fietsers bijna nooit voorrang op een rotonde(kl omgekeerde driehoek+kl tandjes op fietspad).Als ze dan voorrang ergens hebben dan is hun fietspad ingekleurd.
            In .be is dat fietspad ook gekleurd als ze voorrang hebben.
            Op een gestippeld fietspad niet ingekleurd over de rijweg heeft een fietser geen voorrang.Toch zijn er van die lepe fietsers met een kl omgekeerd driehoekje voor hun neus toch doorrijden.
            Mijn maat is frank en rijdt toch de rotonde op.
            De kleur van het fietspad heeft niks te maken met de voorrang, zeker niet in België en ik vermoed in Nederland ook niet.
            De uitleg van 96gr is verder helemaal correct.
            Fietspad OP de rijbaan op een rotonde: voorrang voor fietsers, zowel op het verkeer dat de rotonde op wil als het verkeer dat er af wil.
            Fietspad gescheiden van de rijbaan (door een berm of zo): voorrang voor het verkeer op de rijbaan, zowel het verkeer dat de rotonde wil oprijden als het verkeer dat er af wil.
            De laatste situatie wordt altijd vervolledigd met haaientanden die de voorrang duidelijk aangeven.


            Maar nogmaals, de kleur speelt geen enkele rol. Het enige dat je daarvan kan zeggen is dat fietspaden gescheiden van de rijbaan meestal een andere kleur hebben maar daar kan je geen enkel recht met betrekking tot voorrang voor de ene of de andere aan onttrekken.
            Last edited by Schussboelie; 04/07/2012, 11:00.
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

            Comment


            • #7
              Enige juiste vaststelling: een fietspad zou op een rotonde nooit geen voorrang mogen hebben (zoals het meestal is in Nederland), anders heeft de rotonde weinig zin, zijn ze (de ontwerpers) hier in België nog niet slim genoeg voor.
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

              Comment


              • #8
                in be is er veelal te weinig plek om zo'n rotonde te leggen, als er plek genoeg is, is't naar dat voorbeeld

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                  Je conclusie is juist wat betreft de voorrang maar de achtergrond niet.
                  Het eerste beeld is geen fietsoversteekplaats maar gewoon een fietspad dat doorloopt, net zoals de rijbaan voor auto's doorloopt.
                  Daar gelden de algemene voorrangsregels zijnde voorrang van rechts tenzij anders aangegeven (bord B1 voor voorrangsweg of B5 voorrangskruispunt).

                  De tweede situatie is een echte fietsoversteekplaats en daar heeft de fietser inderdaad geen voorrang aangezien het geen kruispunt betreft.
                  ja maar : kijk gewoon naar de weg en je weet of je voorrang hebt, zowel in voordeel fietser of automobilist

                  trouwens de achtergrond is : hoofdbaan heeft voorrang behalve enkele uitzondering, geldt net zo op de verschillende rotondes

                  en blokken hoeven niet vergezeld te zijn van haaietanden om aan te geven dat je geen voorrang hebt

                  Comment


                  • #10
                    Ex buurman , Niet akkoord, een rotonde kan je aanleggen met (bij wijze van spreken) een "kern" van drie meter doormeter. Plaats genoeg om er rijvakken rond te leggen en een fietspad met haaientanden (maar je moet er aandenken) aan de afslagen. Het probleem is dat ze hier nooit fatsoenlijk nadenken als ze iets plannen, laat staan in de uitvoering (want dan is het al te laat uiteraard). Komen ze gewoonlijk achter als de werken opgeleverd worden.

                    Even geen voorbeeld van een rotonde maar denk maar (om in jouw buurt te blijven) aan de kruispunten op de Leugenberg met de plasstraat (waar het meisje ondersteboven is gereden) welke "oplossing" ze daar hebben uitgedokterd en een beetje verder op aan het nieuwe T-punt met het Klein Heiken waar ze een verloren betonblok met verkeerslicht geplaatst hebben. Hoelang heeft daar alles origineel gestaan?
                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                    Comment


                    • #11
                      in mijn kern aan de ovonde gaan ze nog alle dagen spookrijden

                      en verder ja heb je gelijk

                      maandag lagen overigens de houten paaltjes, net na de bushalte ter hoogte van de ex-moto dierenvoeding winkel tegen de vlakte, die hadden ze nog niet gehad

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        in mijn kern aan de ovonde gaan ze nog alle dagen spookrijden

                        en verder ja heb je gelijk

                        maandag lagen overigens de houten paaltjes, net na de bushalte ter hoogte van de ex-moto dierenvoeding winkel tegen de vlakte, die hadden ze nog niet gehad
                        Ha, nee dat is inderdaad "nief" onvoorstelbaar dat die winkel het daar voor mekaar gekregen heeft om parking op de openbare weg te "creëren" zodat de bus in het midden van de rijweg kan/moet stoppen, net na een plaats waar nog maar een jaar geleden een dodelijk ongeval gebeurt is. De laatste ongevallen met auto of fietser zijn nog niet voor morgen vrees ik.
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • #13
                          Die fietser zijn nog ergere lijntrekkers als chauffeurs.Je staat aan de rotonde te wachten om op te rijden.Je staat dan op hun gekleurd fietspad(rode loper).Doe je raampje maar dicht dan.
                          Dit was wel bij de eerste invoer van gekleurde fietspaden.Tegenwoordig doe ik dat niet meer,op een zebrapad mag je ook niet staan om aan te schuiven.
                          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                          Comment


                          • #14
                            Even bij de les blijven hé wielscheel een fietspad (we spreken hier wel over een fietspad niet over een fietsoversteekplaats of een fietssuggestiestrook) dat de weg kruist is in feite een kruispunt en ingevolge artikel 14 van de wegcode van 1 december 1975:

                            Artikel 14. Vrijmaken van de kruispunten
                            .....
                            14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
                            hiervan uitgaande mag je dus inderdaad niet stilstaan op een fietspad als je een gerechtigde gebruiker van het fietspad zou hinderen...

                            en voor de fietsoversteekplaats is er dan weer artikel 40ter van voorgenoemd KB dat stelt:

                            Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

                            De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

                            Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

                            Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

                            Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

                            Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
                            Vanuit deze beide artikels kan men dus inderdaad stellen dat je nooit mag stilstaan op een fietspad/fietsoversteekplaats als je op dat moment een gerechtigd gebruiker ervan zou hinderen (dus ook niet om een rotonde op te rijden of de file te volgen).
                            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Enige juiste vaststelling: een fietspad zou op een rotonde nooit geen voorrang mogen hebben (zoals het meestal is in Nederland), anders heeft de rotonde weinig zin
                              Die snap ik niet.
                              Een fietser is, net als een automobilist, een bestuurder. Waarom zou die geen voorrang mogen hebben?
                              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                              Comment


                              • #16
                                Waarschijnlijk bedoeld El Greco de fietspaden die gescheiden liggen van de rotonde waar fietsers nu ook meestal ook geen voorrang hebben, maar dat is enkel zo omdat er nu een bord B1 staat bij het fietspad, daar een algemene regel van maken... alléé dat dit is toch wat ik hoop dat hij bedoeld, want anders bij fietspad op de rotonde zelf is het net zoals op een ander kruispunt, bij het uitvoeren van een manoeuvre(afslaan naar rechts in dit geval) moet men het doorgaand verkeer op het evenwijdig rijvak (fietspad in dit voorbeeld) eerst voorrang verlenen...
                                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                  Die snap ik niet.
                                  Een fietser is, net als een automobilist, een bestuurder. Waarom zou die geen voorrang mogen hebben?
                                  Is inderdaad zo maar, zie hieronder...

                                  Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                  Waarschijnlijk bedoeld El Greco de fietspaden die gescheiden liggen van de rotonde waar fietsers nu ook meestal ook geen voorrang hebben, maar dat is enkel zo omdat er nu een bord B1 staat bij het fietspad, daar een algemene regel van maken... alléé dat dit is toch wat ik hoop dat hij bedoeld, want anders bij fietspad op de rotonde zelf is het net zoals op een ander kruispunt, bij het uitvoeren van een manoeuvre(afslaan naar rechts in dit geval) moet men het doorgaand verkeer op het evenwijdig rijvak (fietspad in dit voorbeeld) eerst voorrang verlenen...
                                  Precies wat ik bedoel.
                                  En inderdaad zoals je zelf aanhaald gaat bij een fietspad op de rotonde zelf, het doel voorbij van die rotonde omdat/doordat men voorrang moet verlenen aan fietsers, net hetzelfde zoals de verkeerd opgemaakte verkeerslichten bij gewone kruispunten in België. Hoe kan je nu een vlotte doorstroming krijgen aan een rotonde of kruispunt als je bij een afslaand manoeuvre eerst de voetgangers moet laten passeren en vervolgens de fietsers (en brommers). Zo creëer je toch file of zie ik dat verkeerd? Denk dat 96gr op dezelfde golflengte zit

                                  Kom regelmatig in Terneuzen en daar zie je de Belgische toerist af & toe stoppen voor een fietser die haaientanden heeft. De onthutste Nederlandse chauffeur moet dan alle zeilen bijzetten om niet langs achter te komen buurten bij de Belg...
                                  Last edited by Metaxa; 06/07/2012, 00:11.
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik ben kleurenblind, Hoe moet dat? Mag ik gewoon legaal wielertoeristen overhoop rijden?
                                    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                    Comment


                                    • #19
                                      Als je er genoeg in één keer mee hebt wel...
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                      Comment


                                      • #20
                                        En tellen de verkeersborden niet meer mee in gans deze discussie ?? Als men die volgt is er toch geen probleem ? Staan de omgekeerde driehoeken vòòr het omheen de rotonde lopende fietspad dan maakt het fietspad deel uit van de rotonde en heeft men als fietser voorrang, staan ze evenwel tussen het fietspad en de rotonde dan hebben de fietsers geen voorrang maar dan zullen er waarschijnlijk kleine omgekeerde driehoekjes op het fietspad staan juist op de plaats waar men het fietspad verlaat om de rijweg over te steken (zonder voorrang). Of ben ik te naïef in deze ???

                                        Comment

                                        Working...
                                        X