Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Enkel gekleurde fietspaden op rotonde of weg hebben voorrang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    De borden tellen zeker, maar 90% van de fietsers weet of niet wat die omgekeerde driehoek en/of haaientanden betekenen, of ze trekken er zich niks van aan.
    En als de auto dan toch moet stoppen voor een overstekende voetganger (want die heeft altijd voorrang op het zebrapad) dan kunnen die 25 fietsers natuurlijk ook wel oversteken...

    Met als gevolg dat het verkeer op de rotonde stil komt te staan en dat je in alle wegen die er op uitkomen direct een file creëert.
    Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
    BMW E90 320d:

    Comment


    • #22
      Voilà, nog iemand die het nut van voorrangsfietspad op een rotonde in twijfel (zacht uitgedrukt) trekt.
      M.a.w., geel, rood, blauw of groen geschilderd, op de rotonde of er rondheen, een fietser zou daar steeds zijn voorrang moeten verliezen aan het op de rotonde zijnde voertuigen, tenminste als men de functie en het doel van een rotonde wil bewaren.
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • #23
        Voor alle duidelijkheid:




        OVERSTEEKPLAATS VOOR FIETSERS EN BROMFIETSERS

        1. Oversteekplaats

        Een OVERSTEEKPLAATS VOOR FIETSERS EN BROMFIETSERS bestaat uit witte vierkanten vlakken

        Fietsers en bestuurders van bromfietsen die via deze oversteekplaats de rijbaan oversteken hebben geen voorrang, maar moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan.

        Bord F50 staat bij de oversteekplaats.

        2. Doorlopend fietspad

        Een DOORLOPEND FIETSPAD OVER DE RIJBAAN bestaat uit onderbroken witte strepen. (dus geen blokken of vlakken)

        Fietsers en bestuurders van bromfietsen die via dit fietspad de rijbaan oversteken hebben voorrang. Bestuurders op de rijbaan moeten dus voorrang verlenen aan bestuurders op het doorlopend fietspad.
        bron: http://www.gratisrijbewijsonline.be/
        2002 MX-5 NB 1.6

        2011 Honda PCX

        Comment


        • #24
          Thx,toch zijn er fietsers die er vlug gebruik van maken om het verkeer te doen stoppen.Dus chauffeurs stoppen uit goodwill of onwetendheid.Dikwijls er naast is dan zo'n bord voor voetgangers.In .de moet je stoppen,als't kan en met oogkontakt.
          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
            Voor alle duidelijkheid:




            OVERSTEEKPLAATS VOOR FIETSERS EN BROMFIETSERS

            1. Oversteekplaats

            Een OVERSTEEKPLAATS VOOR FIETSERS EN BROMFIETSERS bestaat uit witte vierkanten vlakken

            Fietsers en bestuurders van bromfietsen die via deze oversteekplaats de rijbaan oversteken hebben geen voorrang, maar moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan.

            Bord F50 staat bij de oversteekplaats.

            2. Doorlopend fietspad

            Een DOORLOPEND FIETSPAD OVER DE RIJBAAN bestaat uit onderbroken witte strepen. (dus geen blokken of vlakken)

            Fietsers en bestuurders van bromfietsen die via dit fietspad de rijbaan oversteken hebben voorrang. Bestuurders op de rijbaan moeten dus voorrang verlenen aan bestuurders op het doorlopend fietspad.
            bron: http://www.gratisrijbewijsonline.be/
            Ik zie geen rotonde!
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • #26
              ik zie mijn dorp en mijn stamkaffee

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                Ik zie geen rotonde!
                Het principe blijft hetzelfde hè!
                2002 MX-5 NB 1.6

                2011 Honda PCX

                Comment


                • #28
                  in Gent aan "het Zuid" gelijkaardige situatie MET "omgekeerde driehoeken" voor de fietsers, en als je als automobilist niet stopt kijken ze raar, slaan op je wagen, sommige zouden zelfs onder je wagen rijden, ...
                  en dat zijn geen mannen met tubes en koerstuur in volledige tenue, maar gewone studenten, mensen, ...

                  Comment


                  • #29
                    in nl is't net omgekeerd : blokken voorrang voor de tweewieler, strepen niet

                    europa 1

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                      Het principe blijft hetzelfde hè!
                      Klopt, maar MOET enkel verplicht worden (en is meestal al wel zo) in situaties zoals op jou foto's maar zou moeten afgevoerd worden aan rotonde's en kruispunten naar Belgisch model.
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                        in Gent aan "het Zuid" gelijkaardige situatie MET "omgekeerde driehoeken" voor de fietsers, en als je als automobilist niet stopt kijken ze raar, slaan op je wagen, sommige zouden zelfs onder je wagen rijden, ...
                        en dat zijn geen mannen met tubes en koerstuur in volledige tenue, maar gewone studenten, mensen, ...
                        Hier zijn ze dan ook niet opgevoed met een fiets, in Nederland wel.

                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        in nl is't net omgekeerd : blokken voorrang voor de tweewieler, strepen niet

                        europa 1
                        Niet voor morgen en zeker niet voor iedereen...
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • #32
                          In feite is een fietspad op de rotonde hetzelfde als een fietspad op een andere weg, waarmee ik bedoel het is jij (of althans diegene die wil afslaan op een rotonde ) die een manoeuvre uitvoert, en net als op een andere (rechte) weg moet jij (of al die anderen) op een rotonde net als op een rechte rijbaan alle verkeer dat zich rechts van jou bevindt voorrang verlenen, dat fietspad ligt rechts van jou en maakt, indien het op de rotonde ligt, deel uit van de rijbaan... dus naar analogie met een andere weg moet jij alle gerechtigde gebruikers op dat fietspad laten voorgaan. Indien echter het fietspad niet op de rotonde ligt maar ervan gescheiden is het net zoals met een ander fietspad op een rechte weg hier kunnen zich twee situaties voordoen, de meest de voorkomende situatie is een fietsoversteekplaats (vierkante blokken) daar heeft een gebruiker van deze oversteekplaats geen voorrang, de andere situatie is een fietspad maar dit is reeds uitgelegd in post nr 2.

                          De vraag is of zou moeten zijn of het wenselijk is om op een rotonde een fietspad aan te leggen, indien je die rotonde aanlegt met de gedachte van het verkeer te remmen dan is het mischien nog te aanvaarden dat je ook fietsers op de rotonde laat rijden en zo het verkeer nog meer vertraagt, maar of je daar nu fietsers moet voor gebruiken????? Indien echter een rotonde moet dienen om de doorstroming te verbeteren dan lijkt een fietspad mij daar totaal niet gewenst, omdat dit enkel de doorstroming zal hinderen....

                          Voorrang voor fietsers of niet is een andere zaak, volgens mij kunnen fietsers niet voorzichtig genoeg zijn en zouden zij nooit mogen trachten hun (vermeende) voorrang af te dwingen... echter zouden andere bestuurders zich steeds bewust moeten zijn van de kwetsbaarheid van fietsers...
                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                            In feite is een fietspad op de rotonde hetzelfde als een fietspad op een andere weg, waarmee ik bedoel het is jij (of althans diegene die wil afslaan op een rotonde ) die een manoeuvre uitvoert, en net als op een andere (rechte) weg moet jij (of al die anderen) op een rotonde net als op een rechte rijbaan alle verkeer dat zich rechts van jou bevindt voorrang verlenen, dat fietspad ligt rechts van jou en maakt, indien het op de rotonde ligt, deel uit van de rijbaan... dus naar analogie met een andere weg moet jij alle gerechtigde gebruikers op dat fietspad laten voorgaan. Indien echter het fietspad niet op de rotonde ligt maar ervan gescheiden is het net zoals met een ander fietspad op een rechte weg hier kunnen zich twee situaties voordoen, de meest de voorkomende situatie is een fietsoversteekplaats (vierkante blokken) daar heeft een gebruiker van deze oversteekplaats geen voorrang, de andere situatie is een fietspad maar dit is reeds uitgelegd in post nr 2.

                            De vraag is of zou moeten zijn of het wenselijk is om op een rotonde een fietspad aan te leggen, indien je die rotonde aanlegt met de gedachte van het verkeer te remmen dan is het mischien nog te aanvaarden dat je ook fietsers op de rotonde laat rijden en zo het verkeer nog meer vertraagt, maar of je daar nu fietsers moet voor gebruiken????? Indien echter een rotonde moet dienen om de doorstroming te verbeteren dan lijkt een fietspad mij daar totaal niet gewenst, omdat dit enkel de doorstroming zal hinderen....

                            Voorrang voor fietsers of niet is een andere zaak, volgens mij kunnen fietsers niet voorzichtig genoeg zijn en zouden zij nooit mogen trachten hun (vermeende) voorrang af te dwingen... echter zouden andere bestuurders zich steeds bewust moeten zijn van de kwetsbaarheid van fietsers...
                            Jamaar, mij moet je dat niet uitleggen hoor, ik zal wel voor de fietser stoppen als dat nodig is.

                            Zoals je schrijft is het inderdaad zo, in principe gaan ze een rotonde aanleggen om een betere doorstroming te krijgen en dan leggen ze er een fietspad rond. Kunnen ze even goed (indien mogelijk) een "normaal" kruispunt aanleggen volgens Belgisch inzicht (dus iedereen groen in die uit dezelfde richting komen) heeft hetzelfde effect bij het uitvoeren van een manoeuvre. Dat probeer ik dus al een hele tijd duidelijk te maken.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • #34
                              Die fietsers moeten ergens naar toe hè, je kan toch moeilijk dat fietspas 10m voor het rondpunt laten stoppen en het 10m erachter terug laten beginnen, Trek uw plan maar!
                              Je zou ze een stuk van het rondpunt kunnen omleiden (als de ruimte er is) maar dan moet je weer oversteekplaatsen maken en dan gaan de mensen daar weer voorrang geven aan die fietsers :facepalm:

                              Maar het is ook niet dat er constant fietsers op een rondpunt rijden hè... Het meest irritante vind ik fietsers die hun richting niet aangeven als ze het rondpunt gaan verlaten. Te mottig om een poot uit te steken, maar dat geldt evengoed voor automobilisten...
                              2002 MX-5 NB 1.6

                              2011 Honda PCX

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                Voor alle duidelijkheid:




                                OVERSTEEKPLAATS VOOR FIETSERS EN BROMFIETSERS

                                1. Oversteekplaats

                                Een OVERSTEEKPLAATS VOOR FIETSERS EN BROMFIETSERS bestaat uit witte vierkanten vlakken

                                Fietsers en bestuurders van bromfietsen die via deze oversteekplaats de rijbaan oversteken hebben geen voorrang, maar moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan.

                                Bord F50 staat bij de oversteekplaats.

                                2. Doorlopend fietspad

                                Een DOORLOPEND FIETSPAD OVER DE RIJBAAN bestaat uit onderbroken witte strepen. (dus geen blokken of vlakken)

                                Fietsers en bestuurders van bromfietsen die via dit fietspad de rijbaan oversteken hebben voorrang. Bestuurders op de rijbaan moeten dus voorrang verlenen aan bestuurders op het doorlopend fietspad.
                                bron: http://www.gratisrijbewijsonline.be/
                                is ondertussen trouwens oude situatie, onderste foto, strepen zijn vervangen door blokken en er staan haaietanden op de dwarsing
                                terecht ook, vlak na een overweg

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                  Die fietsers moeten ergens naar toe hè, je kan toch moeilijk dat fietspas 10m voor het rondpunt laten stoppen en het 10m erachter terug laten beginnen, Trek uw plan maar!
                                  Je zou ze een stuk van het rondpunt kunnen omleiden (als de ruimte er is) maar dan moet je weer oversteekplaatsen maken en dan gaan de mensen daar weer voorrang geven aan die fietsers :facepalm:

                                  Maar het is ook niet dat er constant fietsers op een rondpunt rijden hè... Het meest irritante vind ik fietsers die hun richting niet aangeven als ze het rondpunt gaan verlaten. Te mottig om een poot uit te steken, maar dat geldt evengoed voor automobilisten...
                                  Zoals ik in mijn eerste bijdrage (#7) al duidelijk maakte, op een rotonde zouden er geen voorrangsregels mogen gelden voor fietsers. Of die fietspaden nu rood, groen, geel of appelblauwzeegroen zijn, op de rotonde of er naast liggen, het doel van een rotonde wordt hierdoor te niet gedaan. Als je dan ook nog inderdaad van die automobilisten EN fietsers hebt die hun richting niet aangeven...
                                  Aan het rondepunt in Wommelgem hebben ze dat goed opgelost door er een tunnel voor fietsers onder te leggen. Zo zou het altijd moeten.

                                  En de media maar klagen dat we met zen allen weeral "enkele uren" méér in de file hebben gestaan dan vorig jaar... creeër ze dan niet door stomme infrastructuur aan te leggen zou ik zo denken.
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • #37
                                    in zelfde trant als greco wil is om voetgangers niet meer gelijktijdig te laten oversteken, want ze hinderen de doorstroming

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                      Die fietsers moeten ergens naar toe hè, je kan toch moeilijk dat fietspas 10m voor het rondpunt laten stoppen en het 10m erachter terug laten beginnen, Trek uw plan maar!
                                      Je zou ze een stuk van het rondpunt kunnen omleiden (als de ruimte er is) maar dan moet je weer oversteekplaatsen maken en dan gaan de mensen daar weer voorrang geven aan die fietsers :facepalm:

                                      Maar het is ook niet dat er constant fietsers op een rondpunt rijden hè... Het meest irritante vind ik fietsers die hun richting niet aangeven als ze het rondpunt gaan verlaten. Te mottig om een poot uit te steken, maar dat geldt evengoed voor automobilisten...

                                      dan kan ik evengoed met mijn wagen aan ieder kruispunt, rood-licht, rotonde, gewoon doorrijden zonder voorrang te geven???µ

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        in zelfde trant als greco wil is om voetgangers niet meer gelijktijdig te laten oversteken, want ze hinderen de doorstroming
                                        Dat zal nog niet zijn zekers!
                                        Vindt jij dat normaal dat je als chauffeur groen (wat normaal een kleur is voor veiligheid/safe) hebt, 5de in de rij staat en je wil rechtsaf (laten we het nog simpel houden) je eerst de fietsers moet doorlaten en vervolgens de voetgangers (feitelijk zou dat groen moeten gepaard gaan met en oranje knipperlicht).

                                        Voorbeelden genoeg in Vlaanderen, vooral in de grootsteden (vb De Keyzerlei/Quellinstraat) als er een meute voetgangers moet oversteken gevolgd door nog enkele anderen die ook nog kleurenblind zijn als het ondertussen voor hen al rood is, en je hierdoor nutteloos twee x voor het rodelicht mag staan? Vraag mij af waar dat goed voor is als zij ook groen hebben? Het is niet alleen gek maar ook nog gevaarlijk. Het gaat me niet om de fietsers of voetgangers maar om het creeëren van verkeerde situaties die anders kunnen opgelost worden en waar iedereen meer baat bij heeft, nee toch?

                                        Ik ga nog een voorbeeldje geven, op de hoek van de Ruggeveldlaan en Boterlaarbaan zijn/waren er gescheiden rijvakken & lichten (jawel!) De chauffeur die daar rechtsaf moest (als ie van de ijspiste komt) krijgt eerst groen, (op dat moment hebben de fietsers en voetgangers rood, prachtig!), chauffeur draait het hoekje om en net als ie aan het fiets-en voetpad komt wordt het daar groen!. Ik kan je verzekeren dat ik daar al verschillende fietsers van hun fiets heb weten springen om nog maar te zwijgen over de voetgangers die angstig moesten wegduiken.

                                        Als ik dan de situatie op veel plaatsten in Nederland zie.. Maar tja vele mensen vinden het al lang normaal dat we veel tijd verliezen en wat ons dit allemaal kost. In Nederland zijn ze al 10 jaar diverse snelwegen aan het verbreden (A1, A2 nu A15, enz...) ben er zeker van dat ze hier in België er binnen 5 jaar eens gaan aan denken om dat ook te doen. Reken er dan nog eens 5 jaar bij om aan de uitvoering te beginnen en zo lopen we hier al gauw 20 jaar achter.
                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Hier bij ons is er een nieuwe rotonde geplaatst in Terhagen, de fietsers moeten niet zo zeer rond de rotonde rijden, maar worden er "omheen" geleid. De plaatsen waar ze dan toch de weg oversteken staan driehoekjes voor de fietsers dus zij moeten voorrang verlenen. Maar aanrijden zou ik toch nog niet direct doen!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X