Mededeling

Collapse
No announcement yet.

fraude met garagenummerplaten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• fraude met garagenummerplaten

vanuit de standaard:

Het onderzoek bracht aan het licht dat autohandelaars de proefrittenplaten verhuren aan mensen om zo onverzekerd en niet-ingeschreven hun auto te laten keuren. 'De platen worden verhuurd tussen de 30 en 80 euro. De Vlaamse belastingsdienst, die de inning doet van de verkeersbelasting, heeft de mensen die de inbreuken begingen en geen verkeersbelasting betaalden, beboet. Dat bedrag liep in de duizenden euro', zegt zonechef Benny Reenaers van de politiezone kanton Borgloon dinsdag.
    Het gesjoemel met proefrittenplaten is volgens Reenaers vanuit Wallonië overgewaaid naar Vlaanderen. Dergelijke proefrittenplaten zijn vrijgesteld van verkeersbelasting.
    www.peugeotforum.be

nieuws+ geeft doorlopend nieuws.De handelaar verliest zijn Z-plaat.Al wat geld opbrengt.
    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Ik snap het probleem niet zo heel erg. Het is toch juist de bedoeling van een Z-plaat om een onverzekerd/niet ingeschreven voertuig te laten keuren voor verkoop zodat hij ingeschreven en verzekerd kan worden?
      Dat particulieren die plaat "huren" voor €50 euro ipv +€200 euro aan een garagist te betalen die dan hoofdzakelijk met zijn vingers draaiend moet staan aanschuiven voor een keuring terwijl die particulier dat indien gewenst gerust zelf kan doen, vind ik zo geen groot misdrijf dan.
      1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
      2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
      2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
      -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

www.carfac.be "Driving on experience"

Comment

Ik snap dit ook niet echt...
        Vroeger werd er "fraude" gepleegd door sommigen die zich als "garagist" lieten registreren om dan dergelijke plaat te gebruiken voor hun auto met zware motor.

Maar ik vraag me af hoe je anders met een auto naar de keuring kan gaan voor verkoop?! Zolang die nog ingeschreven is kan dat, maar wat als de plaat al op de nieuwe wagen hangt...

Uiteraard moet de verzekering wel in orde zijn, maar toen ik destijds mijn moto's ben gaan halen was het gewoon even laten weten dat ik die dag met voertuig met chasisnummer xxx... reed en ik kon mijn groene kaart even later afhalen. Degene die dat niet doen zijn natuurlijk in overtreding, heb maar eens een ongeval onderweg met zo ene...
        Last edited by Timmeke-Tim; 05/07/2012, 16:00.
        Ik rij niet hard, ik vlieg laag
        www.meevliegen.be

Comment

bij ons in de buurt een autoverkoper met Z-plaat op zijn plateau-wagen
          begrijp ook niet goed de reden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
            Vroeger werd er "fraude" gepleegd door sommigen die zich als "garagist" lieten registreren om dan dergelijke plaat te gebruiken voor hun auto met zware motor.
            Op een groene plaat betaal je toch de jaarlijkse wegentaks voor een auto met het maximum aantal fiscale pk's waarop je die plaat mag gebruiken? En de verzekering is ook al niet van de poes. Vroeger was dat misschien anders, maar tegenwoordig kan je daar volgens mij niets meer mee winnen. Buiten eventueel de BIV.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten

Maar ik vraag me af hoe je anders met een auto naar de keuring kan gaan voor verkoop?! Zolang die nog ingeschreven is kan dat, maar wat als de plaat al op de nieuwe wagen hangt...

Uiteraard moet de verzekering wel in orde zijn, maar toen ik destijds mijn moto's ben gaan halen was het gewoon even laten weten dat ik die dag met voertuig met chasisnummer xxx... reed en ik kon mijn groene kaart even later afhalen. Degene die dat niet doen zijn natuurlijk in overtreding, heb maar eens een ongeval onderweg met zo ene...

Tja ,
              stel dat je zelf een wagen gerestaureerd of gereviseerd hebt en dat deze dus niet meer ingeschreven is , als de werken geaan zijn en je wilt er weer mee op straat komen moet dat voertuig ingeschreven +verzekerd en gekeurd zijn .
              Voorwaarde om het voertuig te kunnen inschrijven zijn geldig keuringsbewijs en verzekeringsbewijs .
              Dus als je Z-plaat op je wagen hangt en er mee naar keuring gaat en nadien ermee naar huis rijdt en thuis de Z-plaat eraf haalt en terugbezorgt aan garagist en Uw wagen laat inschrijven en verzekeren is er volgens mij geen probleem , nadeel voor garagist is dat de opbrengst aan verhuur per Z-plaat lager is (klant moet ze komen halen => ermee naar huis om ze op niet-ingeschreven wagen te hangen => naar keuring =>naar huis , daar paalt eraf =>plaat terugbrengen naar garagist = al snel 2-3uur zeker ? )

Maar blijkbaar gaat het in dit affaire over gasten die met onverzekerde en niet ingeschreven wagen (al dan niet met valse nr-platen) tot aan de keuring rijden , daar Z-platen erop , wagen laten keuren , Z-platen er direct bij buitenkomst keuring eraf en weer verder zonder verzekering of geldige nr-platen enz .

Eigenlijk is die heksenjacht op Z-platen dus weer jacht op de verkeerde : ze moeten degene oppakken die daar wegrijden zonder geldige inschrijving of verzekering vd wagen (dus nadat ze Z-platen vervangen hebben door valse ) .

Voor creatieve garagisten die hun inkomsten willen aandikken door Z-platen te verhuren zijn er wss nog mogelijkheden om dit te doen :
              -meer Z-platen hebben
              -paar opleggers voor autotransport + een trekker kopen : ga niet ingeschreven voertuigen bij klanten thuis ophalen en als oplegger vol staat rij je naar keuring en zet oplegger daar af , voertuigen die gekeurd zijn zet je op andere lege oplegger , is die vol ga je de wagens terug bij eigenaars afleveren , met een man of 2-3 moet dat vlot te doen zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                Op een groene plaat betaal je toch de jaarlijkse wegentaks voor een auto met het maximum aantal fiscale pk's waarop je die plaat mag gebruiken? En de verzekering is ook al niet van de poes. Vroeger was dat misschien anders, maar tegenwoordig kan je daar volgens mij niets meer mee winnen. Buiten eventueel de BIV.
                Op de gewone Z-platen is dat zo, maar proefrittenplaten niet...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                  En vandaag de dag waarschijnlijk de VAA en andere afschrijvingen/verliesposten? Ik zie toch heel veel dikke bakken nu met een Z-plaat rond rijden die begin dit jaar nog een gewone nummerplaat hadden. En ze staan nog steeds op dezelfde opritten geparkeerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                    bij ons in de buurt een autoverkoper met Z-plaat op zijn plateau-wagen
                    begrijp ook niet goed de reden
                    Simpel, geen taks te betalen op zijn plateauwagen en indien hij die niet nodig heeft, kan hij ze verhangen.
                    sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Wat is een plateauwagen?
                      nls2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nls Bekijk Berichten
                        Wat is een plateauwagen?
                        dit is een plateauwagen :
                        msde10082327ar1.jpg en via deze link gevonden
                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Met een plateauwagen zal hij wel een depannagevoertuig bedoelen.

Wat die zogenaamde garageplaten betreft: er zijn twee verschillende platen, de proefritplaat en de handelaarsplaat. Een proefritplaat mag enkel gebruikt worden door de handelaar op een voertuig waarvan hij eigenaar is bij de koop en met het oog op de verkoop van de wagen (bvb naar de keuring rijden,...) en om potentiële kopers een proefrit te laten doen. Op proefritplaten hoeft geen BIV en verkeersbelasting te worden betaald. Deze platen mogen ook niet uitgeleend worden.
                          Op een handelaarsplaat dient wel BIV en verkeersbelasting te worden betaald maar het gebruik is ook beperkt, hetzij minder dan de proefritplaat.

Comment

en wat dan met deze : http://www.autoforum.be/showthread.p...=1#post4932595

prototype met ZZ-platen?

zijn deze wagens gekeurd? hebben deze een gelijkvormigheidsbewijs ? ...

Comment

Ik vermoed dat er voor fabrikanten wel speciale regels zijn.
                              Wat maar logisch zou zijn ook...

Comment

Working...
                              X