Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Parkeerplaats ja of nee?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Parkeerplaats ja of nee?

Ik sta regelmatig geparkeerd op deze plaats (aangeduid in het rood):

Echter kwam vandaag de eigenaar van dat huis mij vragen waarom ik altijd daar sta en of ik mijn wagen daar niet meer zou parkeren.
    Ik zet hem daar omdat er op de oprit van m'n maat meestal geen plaats meer is.

Nu is mijn vraag: mag ik mij daar op die steentjes parkeren of niet?

Hier een link via streetview wat misschien een beter beeld geeft:
    Last edited by Bouver; 17/07/2012, 23:39.

't lijkt mij dat dat gewoon een stuk van zijn eigendom is ( zelfde steentjes aan de carport als op die plek waar jij wil staan), en dan lijkt het me maar logisch dat je je daar niet zomaar zet.
    2012 Renault Megane RS

Comment

Ik denk dat je daar wel mag staan, die steentjes moeten zelfs gras zijn denk ik want de rest van de straat is ook zo.?

Comment

Als je kijkt naar de plaats waar de kastjes van de elektriciteit en dergelijke geplaatst zijn, kan je aannemen dat de buurtbewoners een deel van de openbare weg aan hun eigendom toegevoegd hebben. Er liggen geen voetpaden die het verschil tussen eigendom en openbare weg duidelijk afbakenen. Zijn eigendom stopt waar het muurtje stopt, anders stond dat muurtje voor die steentjes. Of hij nu zelf die steentjes heeft aangelegd of niet is hier eigenlijk niet van toepassing. Volgens mij mag je er dus parkeren.

Comment

Klopt, is zoals bij velen eigendom van de gemeente, maar als eigenaar van het huis moet je ervoor zorgen dat het altijd proper is. Gras of steen, bij ons is dat toch. De nabij gelegen gemeenten hanteren dat ook zo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cash Bekijk Berichten
            't lijkt mij dat dat gewoon een stuk van zijn eigendom is ( zelfde steentjes aan de carport als op die plek waar jij wil staan), en dan lijkt het me maar logisch dat je je daar niet zomaar zet.
            Die steentjes heeft hij daar zelf gelegd, normaal was daar ook gras voorzien zoals in de rest van de straat.

Comment

Volgens mij is dit wel privé eigendom hoor, tot aan de borduur. Gebeurt wel vaker dat ze die kastjes op privé grond zetten. Los daarvan is het wel wat belachelijk van die vent. Temeer daar je er waarschijnlijk niet elke dag en nooit erg lang geparkeerd staat.
              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Er zijn verschillende redenen waarom parkeren daar niet toegelaten zou kunnen zijn:
                1 indien dit een stuk privaat grond zou zijn is het logisch dat het gebruik ervan voorbehouden is aan de wettelijke gebruiker van dat stuk eigendom (eigenaar, huurder,....)
                2 indien dit in de bebouwde kom ligt mag men niet parkeren op verhoogde bermen (boordstenen lijken mij afgeschuind dus dit kan wijzen op een verhoogde berm)
                3 (indien dit buiten de bebouwde kom ligt zou men mogen parkeren op de verhoogde berm maar....) men moet minstens 1,5m tussen het voertuig en het einde van de berm laten voor voetgangers e.d.
                dus vooral gelet op punt 3 (deze strook lijkt mij niet veel breder dan 1,8 meter) lijkt het mij dat je daar niet mag parkeren, de vraag of die buur daar iets over te zeggen heeft is natuurlijk een andere vraag maar voor de lieve vrede tussen uw vriend en zijn buur zou het misschien beter zijn daar niet meer te parkeren.
                Waar moet je dan wel parkeren wel op de rijbaan zo dicht mogelijk tegen de berm evenwijdig met je rijrichting, maar dat lijkt daar nu ook niet zo evident zonder anderen te hinderen....
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Ge zet u gewoon 10 meter voorbij die geparkeerde passat op de rijbaan, evenwijdig met de borduurs (waar die vlek op straat is). En niemand zal nog problemen maken. Is dat nu zo moeilijk? Dat is toch normaal dat die bewoner niet graag heeft dat gij daar parkeert. Hij heeft dat waarschijnlijk op eigen kosten mooi laten aanleggen (is zeker niet privé maar wordt als privé aanzien zoals in heel veel van dergelijke situaties) voor zijn bezoekers deftig te laten parkeren. Dit is duidelijk een woonwijk en als uw kameraad niet de moeite kan doen om ook een paar deftige parkeerplaatsen op zijn eigen grond te maken dan blijft ge er beter weg. Wat gij doet is gewoon olie op het vuur gooien en binnenkort heeft uw kameraad ambras met zijn gebuur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk Berichten
                    Ge zet u gewoon 10 meter voorbij die geparkeerde passat op de rijbaan, evenwijdig met de borduurs (waar die vlek op straat is). En niemand zal nog problemen maken. Is dat nu zo moeilijk? Dat is toch normaal dat die bewoner niet graag heeft dat gij daar parkeert. Hij heeft dat waarschijnlijk op eigen kosten mooi laten aanleggen (is zeker niet privé maar wordt als privé aanzien zoals in heel veel van dergelijke situaties) voor zijn bezoekers deftig te laten parkeren. Dit is duidelijk een woonwijk en als uw kameraad niet de moeite kan doen om ook een paar deftige parkeerplaatsen op zijn eigen grond te maken dan blijft ge er beter weg. Wat gij doet is gewoon olie op het vuur gooien en binnenkort heeft uw kameraad ambras met zijn gebuur.
                    Op de plaats 10 meter voorbij de passat staat meestal de eigenaar van dat huis geparkeerd dus dat is ook geen optie.
                    De straat staat meestal vol met auto's i.t.t. het beeld op streetview.
                    Mijn kameraad heeft al 3 parkeerplaatsen (die meestal bezet zijn), nog extra maken lijkt mij er wat over, nee?
                    Ambras met de buur is ook het laatste wat ik wil.

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                    Er zijn verschillende redenen waarom parkeren daar niet toegelaten zou kunnen zijn:
                    1 indien dit een stuk privaat grond zou zijn is het logisch dat het gebruik ervan voorbehouden is aan de wettelijke gebruiker van dat stuk eigendom (eigenaar, huurder,....)
                    2 indien dit in de bebouwde kom ligt mag men niet parkeren op verhoogde bermen (boordstenen lijken mij afgeschuind dus dit kan wijzen op een verhoogde berm)
                    3 (indien dit buiten de bebouwde kom ligt zou men mogen parkeren op de verhoogde berm maar....) men moet minstens 1,5m tussen het voertuig en het einde van de berm laten voor voetgangers e.d.
                    dus vooral gelet op punt 3 (deze strook lijkt mij niet veel breder dan 1,8 meter) lijkt het mij dat je daar niet mag parkeren, de vraag of die buur daar iets over te zeggen heeft is natuurlijk een andere vraag maar voor de lieve vrede tussen uw vriend en zijn buur zou het misschien beter zijn daar niet meer te parkeren.
                    Waar moet je dan wel parkeren wel op de rijbaan zo dicht mogelijk tegen de berm evenwijdig met je rijrichting, maar dat lijkt daar nu ook niet zo evident zonder anderen te hinderen....
                    ²

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                      ik volg bij deze, waarom niet langs de andere kant van die weg, op het asfalt, langs de boordsteen

volgens mij een echte pest aan het worden in B, parkeren op voetpad, verharde berm, ...

volgens mij is het daar openbaar domein, zie kastjes van kabelTV, ...

Comment

De tuinmuur is gebouwd op de rooilijn
                        De rooilijn is de scheiding tussen privaat en openbaar domein.
                        Alles voor de rooilijn is openbaar domein, alles erachter is privaat.
                        Dus de aangegeven plaats is openbaar domein.
                        Ik denk dat je moet parkeren op de openbare weg of op de oprit.(en voor de lieve vrede liefst niet voor de woning van de buur)

Comment

gewoon parkeren op de rijbaan en die kan niks meer zeggen. Je moet inderdaad de berm vrijhouden (voetgangers/rolstoelgebruikers) moeten altijd doorkunnen dus is er geen andere mogelijkheid. Of dat nu die persoon zijn eigendom is of niet doet niks terzake.
                          Wat me het meeste stoort in dit topic is de onverdraagzaamheid tegenwoordig.

Comment

Wel, nu vraag ik me iets af over hier bij mij thuis.
                            We hebben dus voortuin, dan omheining en dan een stukske berm (beetje zoals op de foto, maar geasfalteerd). Dan fietsbaan, dan parkeerstrook, dan pas de rijweg. Als de oprit vol staat als er eens wat veel bezoek is zetten we altijd enkele auto's op die geasfalteerde "berm" voor de omheining, dit mag dus in principe niet?

Maar voor ts: om problemen met die belachelijk lichtgeraakte buur te vermijden, zou ik gewoon op de baan parkeren, naast de grasstrook.

Comment

inderdaad, dat mag in principe dus niet. Ge moet als het in een bebouwde kom is eerst zien of die berm hoger ligt dan de rest van de straat. Zo ja, mag het al zowiezo niet. En als de berm gelijk ligt, dan moet je 1.5 meter openlaten tussen de auto en de rand van de berm (de kant van jouw eigendom). Buiten de bebouwde kom moet je op de berm gaan staan. Maar vermits jullie ook over een parkeerstrook beschikken zou je misschien beter de auto's daar zetten.
                              Ik moet echter ook vaststellen dat de politiediensten vaak ook niet goed weten hoe het nu zit. Dikwijls is er al discussie over het feit of een berm al dan niet verhoogd is (eentje die gelijk begint aan de kant van de straat maar dan geleidelijkaan oploopt naar de rand van de eigendom). Bij ons in het dorp heb ik dan ook nog niemand een boete weten krijgen daarvoor.
                              Betreffende de vraag van de topicopener: die buurman heeft daar niets te zeggen want het is openbare weg op die plaats. Enkel die 1.5 meter opening laten (waardoor je een deel op de weg gaat staan) en je bent volledig in regel. Wel nog zien natuurlijk dat de buurman deftig zijn oprit kan in- en uitrijden anders heeft hij wel een reden tot klagen.
                              www.peugeotforum.be

Comment

Dat van die anderhalve meter is eigenlijk enkel indien de berm gebruikt moet worden door voetgangers en daarover zou je in dit geval zelfs al kunnen debatteren...
                                Oorspronkelijk geplaatst door Wegcode Artikel 23.2
                                Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.
                                Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.
                                Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.
                                Ik zou gewoon op de rijbaan gaan staan.
                                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jonasdb Bekijk Berichten
                                  Ik denk dat je daar wel mag staan, die steentjes moeten zelfs gras zijn denk ik want de rest van de straat is ook zo.?
                                  Of je daar mag staan , daar kan ik me niet over uitspreken : ik denk alleen dat er in die straat geen duidelijkheid heerst over wat nu de scheidingslijn is van de eigendommen/gronden. De 1 heeft een oprit tot aan de goot , de ander heeft dit niet....
                                  De oprit van mijn schoonouders loopt ook door tot aan de goot , maar omdat je niet voor een garage mag parkeren , kan je daar dus NIET staan .

Bij mijn schoonouders is de situatie ongeveer hetzelfde : 3 meter is van de gemeente en MOET groen zijn (gras) . Parkeren is er toegelaten , door eender wie ......

Volgens mij mag je er dus WEL parkeren , zoniet , dan moet die buur er maar zelf een "kastje" van de electriciteit opzetten (een nep ) en zo kan er niemand meer staan. Mij lijkt dit om duidelijk te maken dat hij er zelf wil staan (of zijn bezoek )

Ik zou het ff aanzien : zet je er de volgende keren niet en hou in het oog of er iemand anders komt staan..........zoniet : terug zetten ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                    inderdaad, dat mag in principe dus niet. Ge moet als het in een bebouwde kom is eerst zien of die berm hoger ligt dan de rest van de straat. Zo ja, mag het al zowiezo niet. En als de berm gelijk ligt, dan moet je 1.5 meter openlaten tussen de auto en de rand van de berm (de kant van jouw eigendom). Buiten de bebouwde kom moet je op de berm gaan staan. Maar vermits jullie ook over een parkeerstrook beschikken zou je misschien beter de auto's daar zetten.
                                    Ik moet echter ook vaststellen dat de politiediensten vaak ook niet goed weten hoe het nu zit. Dikwijls is er al discussie over het feit of een berm al dan niet verhoogd is (eentje die gelijk begint aan de kant van de straat maar dan geleidelijkaan oploopt naar de rand van de eigendom). Bij ons in het dorp heb ik dan ook nog niemand een boete weten krijgen daarvoor.
                                    Betreffende de vraag van de topicopener: die buurman heeft daar niets te zeggen want het is openbare weg op die plaats. Enkel die 1.5 meter opening laten (waardoor je een deel op de weg gaat staan) en je bent volledig in regel. Wel nog zien natuurlijk dat de buurman deftig zijn oprit kan in- en uitrijden anders heeft hij wel een reden tot klagen.
                                    Is buiten de bebouwde kom. Die parkeerstrook vertrouw ik voor geen haar, je staat op 20cm van een baan waar ze 110-120 vliegen en we wonen net aan een kruispunt waar veel ongevallen gebeuren. Als ik mijn auto op die parkeerstrook zet is het zicht van de zijweg op de grote baan volledig weg. Als er twee camions moeten kruisen rijdt er ook altijd een op de parkeerstrook (om de km eens een huis, iedereen heeft een oprit, dus staan er eigenlijk zelden auto's geparkeerd), anders lukt het net niet. Dus praktisch gezien is het gewoon in elk opzicht veiliger om hem op die berm te parkeren.

Comment

Maar hoe zou je zelf zijn als er elke dag iemand voor uwen voortuin geparkeerd staat .. ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                        Dat van die anderhalve meter is eigenlijk enkel indien de berm gebruikt moet worden door voetgangers en daarover zou je in dit geval zelfs al kunnen debatteren...

Ik zou gewoon op de rijbaan gaan staan.
                                        als voetganger moet je ook een bepaalde volgorde respecteren ivm waar je moet gaan: geen voetpad, dan op de verhoogde berm, dan op de verlaagde berm, dan op het fietspad of parkeerstrook en zo verder tot je op de rijweg moogt gaan en dan ook aan die kant waar het verkeer je tegemoet komt tenzij dit een enkelrichtingsstraat is natuurlijk.
                                        www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                        X