Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Probleem bij BIV recupereren bij export

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Probleem bij BIV recupereren bij export

Ik heb mijn wagen ingeschreven begin maart, 6 weken later (half april) kreeg ik het aanslagbiljet voor BIV en verkeersbelasting, dit heb ik netjes betaald voor de vervaldatum. Vorige maand heb ik de wagen verkocht aan een Fransman. Dit was niet voorzien maar de gelegenheid stelde zich.

Nu, bij uitvoer naar een EU-land binnen de 6 maanden na de inschrijving in België kan de BIV worden teruggevorderd. Mijn verkoop zat ruim binnen deze limiet, nl. 5 maanden en 2 dagen.

Ik heb dan bij de Vlaamse belastingdienst een aanvraag gestuurd om deze BIV te recupereren
    Vandaag krijg ik een brief terug dat mijn bezwaar niet ontvankelijk is omdat dit tot max. 3 maanden na de ontvangst van het aanslagbiljet kan worden ingediend (dus tot half juli).

Ik kon toch moeilijk al bezwaar indienen voor ik wist dat het voertuig verkocht ging worden? Het gaat wel over bijna 1700 euro dus ik zou hier graag wel verder in gaan...
    Iemand een idee wat ik nu kan doen?

Art 105 van het WIGB stelt:
    Ontheffing van belasting wordt verleend voor de in artikel 94, 1°, 2° en 3°, vermelde voertuigen, luchtvaartuigen en boten die binnen zes maanden na inschrijving overeenkomstig artikel 99, §§ 1 en 2, of na uitreiking van een vlaggebrief overeenkomstig artikel 99, § 3, worden overgebracht naar een andere lidstaat van de Europese Gemeenschap en er onder een definitieve regeling worden ingeschreven of van een vlaggebrief voorzien.
    Om een teruggave van de BIV te kunnen krijgen het bewijs leveren dat die wagen binnen de zes maanden definitief ingeschreven is in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschap. Je moet volgens mij ook geen bezwaar maken tegen de geïnde BIV maar om een teruggave van de BIV vragen, je moet dus:1. het bewijs van afvoering van het voertuig in het repertorium van de DIV ;
    2. het bewijs van inschrijving van het voertuig, onder een definitief stelsel, in de Lidstaat naar dewelke het werd overgebracht.
    Vroeger toen het nog federaal was volstond (naast dus de schrapping) ook het onderstaande (maar ik weet niet of dit nu nog geldig is sedert BIV ook een Vlaamse materie geworden is)
    De fiscale administratie geeft niettemin toe dat ingeval de overbrenging van het voertuig door een professional uit de autosector is gebeurd, dit laatste document (bewijs van inschrijving onder het definitieve stelsel in deze Lidstaat) geldig vervangen kan worden door een afschrift van de factuur die de overdracht bekrachtigt.
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

96gr. dat heb ik allemaal gedaan. Het papiertje van de schrapping nummerplaat meegestuurd en ook mijn verkoopfactuur. Zie niet in wat ik nog meer kan doen. Misschien nog eens van alles een kopie naar DIV sturen i.p.v. de Belastingdienst?
      Wat een kafka hier zeg

Comment

Je moet het bewijs leveren van definitieve inschrijving in Frankrijk (dus kopie inschrijvingsformulier van de nieuwe eigenaar)... ik weet niet of ze uw factuur bij de Vlaamse Belastingdienst aanvaarden als zijnde bewijs van uitvoer...

Best eens bellen naar de 1700, en daar vragen. (daar zullen ze het ook wel niet weten maar met wat geluk wordt je doorverbonden met een persoon die U wel het antwoord kan geven).

DIV heeft niets meer te maken met BIV (behalve dat DIV doorgeeft welke voertuigen ingeschreven worden).

Comment

De enige mededeling die er in staat is dat het termijn voor het bezwaar overschreden is. Dus niets over een ontbrekend document ofzo.
          Zal eens proberen naar 1700...

Comment

Volgens mij hebben ze je ofwel verkeerd begrepen, ofwel heb je een fout gemaakt. Je moet geen bezwaar indienen tegen deze belasting je moet een terugbetaling vragen...

Comment

Bij 1700 weten ze zoals verwacht van toeten noch blazen. Niemand die (zogezegd) op de hoogte is van BIV recupereren.

Zoals gezegd, ik heb bewijs van schrapping en factuur opgestuurd naar het adres van waar ik de aangifte toegestuurd kreeg, nl. Vlaamse Belastingdienst VKB, Bauwensplaats 13/1, 9300 Aalst, inclusief kohierartikel, referte, etc. en met de duidelijke mededeling dat het ging om het recupereren van de BIV.

Zou niet weten waar ik in de fout ging.

Zal morgen nogmaals alles opsturen, deze keer aangetekend...

Comment

Laat ons zeker de afloop weten, interessante 'case' dit
                2.0 JTDm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                  Bij 1700 weten ze zoals verwacht van toeten noch blazen. Niemand die (zogezegd) op de hoogte is van BIV recupereren.

Zoals gezegd, ik heb bewijs van schrapping en factuur opgestuurd naar het adres van waar ik de aangifte toegestuurd kreeg, nl. Vlaamse Belastingdienst VKB, Bauwensplaats 13/1, 9300 Aalst, inclusief kohierartikel, referte, etc. en met de duidelijke mededeling dat het ging om het recupereren van de BIV.

Zou niet weten waar ik in de fout ging.

Zal morgen nogmaals alles opsturen, deze keer aangetekend...
                  Je zal cfr de info die 69gr aangaf een kopie moeten meesturen van het franse inschrijvingsbewijs.

Comment

Dat zal niet gaan want de wagen is verkocht aan een handelaar. Zal dus nog niet onmiddellijk terug worden ingeschreven (pas als deze verkocht is). Volgens hetgeen hierboven staat moet een factuur dus voldoende zijn.

De fiscale administratie geeft niettemin toe dat ingeval de overbrenging van het voertuig door een professional uit de autosector is gebeurd, dit laatste document (bewijs van inschrijving onder het definitieve stelsel in deze Lidstaat) geldig vervangen kan worden door een afschrift van de factuur die de overdracht bekrachtigt.

Comment

Working...
                    X